استارتاپ یک سرمایه گذاری کار آفرینانه است که همواره داشتن یک سرمایه گذار مناسب در آن مهم بوده است. اولین چالش برای یک استارت آپ اثبات اعتبار برای سرمایه گذاران است. استارتاپ یک فرصت عالی برای سرمایه گذاری میباشد تا از طریق آن در مسائل جدید دنیا وارد شده و با داشتن ایدههای جدید سعی در کسب سود بیشتر کنند. البته تمامی موارد گفته شده در گرو گرفتن تایید اعتبار از سرمایه گذار میباشد. در ادامه این مقاله ویستامگ قصد داریم شما را با استارتاپهای موفق دنیا آشنا نماییم.
ThousandEyes (هزار چشم):
یک سرویس ابری برای نظارت و پردازش تحلیلی مقادیر زیادی از دادهها میباشد. این استارت آپ با شرکتهای معروفی چون Evernote ،Jive ،Zynga همکاری داشته و کیفیت خدمات و به روز بودن آنها را بررسی میکند. این استارتاپ بر نظارت و وضعیت ذخیره سازی ابری و سرورهای توتیتر نظارت دارد که محبوبیت این استارتاپ را بالا برده است.
استارتاپ Handy( دستی):
این استارت آپ که در لیست استارتاپهای موفق دنیا قرار گرفته است، برای مدیریت یک تیم بزرگ طراحی شده است. با کمک نرم افزار zenefits، مدیران شرکتهای بزرگ در بخش منابع انسانی قادر به ثبت سوابق الکترونیکی استخدام، حقوق، بیمه و… میباشند. این شرکت توسط تاجر پارکر کنراد در سال ۲۰۱۳ تاسیس شد و تنها در کمتر از یکسال با رشد کسب و کار ، این پروژه با قیمت ۶۵۰ میلیون دلار ارزش گذاری شد. این استارتاپ در حال حاضر به بیش از ۲۰۰۰ مشتری خدمات ارائه میدهد.
AdRoll:
یکی از درخشانترین پروژههای بازاریابی سالهای اخیر است. این شرکت نوپا در حال کار بر روی هدف گیری مجدد موبایل است. سرویسهایی برای ردیابی و تجزیه و تحلیل رفتار مصرف کنندهها، سیستم عاملها و دستگاههای مختلف را از دید بازاریابی مورد بررسی قرار میدهند. در سال ۲۰۱۴ این شرکت هفتاد میلیون دلار سرمایه گذاری دریافت کرد.
استارت آپ Lyft:
این استارتاپ موفق در دنیا در زمینه تاکسی آنلاین توسعهای پویاتر از رقبای خود نشان داده است. این استارتاپ در سال ۲۰۱۳ در سانفرانسیسکو به وجود آمد و در یک سال از فعالیت خود، در ۳۰ ایالت آمریکا گسترش داشت. این استارت آپ موفق در دنیا، در لیست توجه سرمایه داران بزرگی قرار گرفت و رشد چشمگیری داشته است. از اهداف این استارتاپ ورود به بازارهای بین المللی میباشد.
The Honest Company:
در سال ۲۰۱۱، این شرکت در زمینههای آرایشی و بهداشتی کودکان و سازگار با محیط زیست فعالیت خود را آغاز کرد. این پروژه، به مدت ۴ سال در میان مخاطبان خود بسیار محبوب گردید. البته لازم به ذکر است جسیکا آلبا سرپرست این استارتاپ در زمینه بازاریابی این برنامه تاثیر بسیار زیادی داشته است. ارزش مادی این استارتاپ، ۱۲۰ میلیون دلار بوده است.
Pure Storage:
ذخیره و تحلیل دادهها یکی از زمینههای اصلی توسعه فناوری اطلاعات است. پروژههای پیچیده در این زمینه بسیار مورد توجه هستند و توجه سرمایه گذاران فقط به Dropbox معروف نیست. بنابراین، هزینه سرویس Pure Storage، که به مشتریان شرکتی خدمات ارائه میدهد در سال ۲۰۱۴ تقریباً دو برابر شده است. این شرکت توسط جان هیز، جان کلگروو و اسکات دیتزن تاسیس شد. Pure Storage به عنوان یکی از استارتاپهای موفق دنیا درایوهای فلش ثابت با ظرفیت حداکثر ۲۵۰ ترابایت را تولید میکند. در واقع این یک درایو فلش با نرم افزاری است که میتواند به فضای ذخیره سازی ابری متصل شود و در نتیجه سرعت کار سرورهای مجازی را افزایش دهد. انتشار وال استریت ژورنال ذخیره سازی خالص را “نوآوری سال” نامید. شرکای این پروژه Greylock Partners ، T. Rowe Price Associates و Tiger Global هستند.
Airbnb:
این استارتاپ امروزه با رشد گردشگری، مورد توجه بسیاری از گردشگران قرارگرفته است، زیرا این قابلیت را برای افراد فراهم میکند که بدون تماس با آژانسهای مختلف، محل اقامت را مستقیما از مالکان اجاره کنند. بنیانگذاران این شرکت، برایان چسکی، ناتان بلاچارزیک و جو گبیا، بلافاصله به مقام میلیاردر دست یافتند. این استارتاپ به عنوان رهبر بازار در اقتصاد مصرف مشترک در نظر گرفته شده است. این سرویس شامل ۱.۵ میلیون ملک در ۱۹۰ کشور است. در طول مدت فعالیت این شرکت، بیش از ۱۱ میلیون نفر از خدمات آن استفاده کردهاند.
استارتاپ معروف Uber:
یک از معروفترین استارتاپهای موفق دنیا ، استارت آپ اوبر است. این استارپ هم در زمینه تاکسی آنلاین فعالیت خود را شروع کرده است. که از سال ۲۰۱۴، حدود ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری دریافت کرده و فعالیت خود را آغاز کرد. درآمد هفتگی این شرکت حدود ۲۰ میلیون دلار است و موسس آن، تراویس کالانیک، در رده بندیهای مختلف ثروتمندترین افراد جهان قرار گرفته است. این سرویس به مسافران این امکان را میدهد تا رانندگان رایگان را به تنهایی پیدا کنند و هزینه آنلاین آنها را پرداخت کنند. تواناییهای این شرکت به خدمات تاکسی محدود نمیشود. این استارتاپ وارد بازارهای دیگری نیز شده است، که نقش اصلی آنها را تدارکات متفکرانه بازی میکند، تحویل غذا، حمل و نقل پیک، خدمات پستی و غیره از فعالیتهای دیگر این استارتاپ میباشد.
SurveyAuto:
این استارتاپ در زمینه نوپا در زمینههای صنعت هوش مصنوعی، نتایج دقیق نظرسنجی را از طریق موقعیت جغرافیایی، سوابق تماس و نقشه های خیابانی جمع آوری می کند .
Spacemaker:
این استارتاپ با هدف کاهش آلودگی محیط زیست و رشد شرکتها فعالیت میکند. در این استارتاپ هوشمندانهترین روشها برای به حداکثر رساندن ارزش ساختار املاک و مستغلات به کار گرفته میشود و پس از جستجو در سایتهای مختلف بهترین پیشنهادها را برای شما مرتب کرده و اطلاعات دقیق را درباره هر کدام به شما ارائه میدهند.
استارت آپ Streem:
این شرکت در زمینه پشتیبانی با مشتری است. مشتریهایی که نارضایتی داشته و از شرکتها خواستار پیگیری هستند. این استارتاپ انقلابی را در پشتیبانی مشتریان از طریق لنز تلفن هوشمند ایجاد کرده است که میتوانند از طریق دوربین مشکلات خود را گفته و پشتیبانی را از شرکتها دریافت کنند.
Wheels:
استفاده از دوچرخهها و اسکوترهای برقی امروزه در کل دنیا مرسوم شده است. این چرخها توسط شما به مدت یک روز تا یک ماه قابل اجاره بوده و میتوانید آن را سفارش داده و استفاده کنید و در صورت آسیب دیدگی پشتیبانی بسیار خوبی را به همراه دارد. یکی از استارتاپهای موفق دنیا Wheels است که این شرکت وسایل نقلیه الکتریکی هیبریدی با طراحی زیبا، قطعات قابل تعویض، باتری، بلندگوهای بلوتوث داخلی و بسیاری از نقاط شارژ را ارائه میدهد تا بتوانید با خیالی آسوده رفت و آمد کنید و ایمن بمانید.
Verishop:
این استارتاپ در زمینه تجارت الکترونیک، الزامات زندگی و سبک زندگی فعالیت دارد. آنچه باعث تمایز این استارتاپ با دیگر رقبای خود میشود کیفیت محصولاتی میباشد که ارائه میدهد. در این فروشگاه از محصولات برتر و مارکهای معروف دنیا استفاده شده است. فروشگاه تجارت Verisher از سانتا مونیکا، کالیفرنیا اداره میشود و در دو سال گذشته بسیار موفق بوده است.
استارتاپهای بسیاری در دنیا در حال شکل گیری و رشد هستند که هر کدام از آنها بر اساس نیازهای مختلفی شکل گرفتهاند. اما رمز موفقیت استارت آپهایی که در بالا به موفقیت آنها اشاره شد، انتخاب هوشمندانه معضلها و نیازهای کاربران و جذب موفق سرمایه گذار بوده است. شما چه استارتاپ موفق ایرانی را میشناسید؟