جلبک اسپیرولینا، زمرد اقیانوس ها (spirulina plantnesis)

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

اسپیرولینا ( Spirulina) گونه‌ای جلبک سبز-آبی از شاخه سیانو باکترها  است. اسپیرولینا  این جلبک در آب‌های شیرین رشد می کند و در واقع در راسته جلبک های آب شیرین قرار می گیرد.اسپیرولینا بیشتر درآسیا ، آفریقا ، آمریکای شمالی، آمریکای مرکزی یافت و تولید شده و می‌تواند غذای جانوران یا انسان باشد. این جلبک نوعی اتوتروف (غذای خود را تامین میکند) در دمای ۳۰ درجه است.خواص جلبک اسپیرولینا برای سلامتی  انسان بسیار اهمیت دارد.

جلبک اسپیرولینا
جلبک اسپیرولینا یکی از معروف‌ترین جلبک‌های آبی ، جلبک اسپیرولینا برای همه

 

ویژگی های منحصر به فرد که مصرف اسپیرولینا را رایج کرده

جلبک اسپیرولینا به عنوان یک منبع پروتئین گیاهی بی‌نظیر شناخته می‌شود . جلبک اسپیرولینا به دلیل دارا بودن درصد بسیار بالای پروتئین آن، ریز مغذی و ویتامین ها به عنوان غذای کامل تا امروز شناخته شده و این موضوع باعث جذب طرفداران زیادی شده است.

تاثیر اسپیرولینا در تناسب اندام

آیا مکمل غذایی جلبک اسپیرولینا برای شما مناسب است؟اسپیرولینا حاوی مواد معدنی اساسی از جمله آهن و کلسیم است. 

اسپیرولینا که از آن به طلای سبز یاد میکنند تاثیر فوق العاده ای در کاهش وزن دارد به این صورت که باعث کاهش چربی خون و جربی سوزی شده و همچنین  سرکوب اشتها میشود . به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدان با از بین بردن رادیکال آزاد و مضر حاوی اکسیژن از تولید مولکول پیش التهاب جلوگیری میکند و خاصیت ضد التهاب دارد. ترکیبات ضد التهابی اسپیرولینا مزیت‌هایی برای سلامت  انسان دارند. تجمع سموم و التهاب ۲ عامل افزایش وزن است .جلبک اسپیرولینا دارای کالری بسیار پایین (به ازای هر قاشق غذاخوری ۲۰ کالری) در عین حال پروتئین و آهن و ویتامین های زینک بوده.

 

جلبک اسپیرولینا
خواص جلبک اسپیرولینا برای سلامتی بسیار مهم هستندجلبک اسپیرولینا برای تناسب اندام و تاثیر فوق العاده آن . اسپیرولینا حاوی مواد معدنی اساسی از جمله آهن و کلسیم است.

 

چرا ورزشکاران از اسپیرولینا استفاده میکنند؟

پروتئین های درون اسپیرولینا باعث ایجاد توده های عضلانی شده و کمک به خوش فرم تر شدن، قدرت و استقامت عضلات شما میکند و از آسیب آنها بعد ورزش مانع میشود ، در نتیجه به کاهش خستگی کمک کرده و همچنین فسفر درون آن مانع از گرفتگی عضلات میگردد. ورزشکاران نامی چون رونالدو  از آن در روزمره خود استفاده میکنند و جای برخی میوه ها را نیز مانند سیب را گرفته است.

 

میزان مصرف اسپیرولینا برای گروه های مختلف

اسپیرولینا به صورت کپسول و پودر در بازار عرضه میگردد ، مقدار مصرف آن برای ورزشکاران روزی ۳ تا ۶ عدد کپسول در طی روز بوده. برای عموم روزی یک عدد کپسول یا یک قاشق چای خوری از پودر . در نظر داشته باشید پیش از مصرف از پزشک خود مشاوره گرفته ، زیرا برخی از مصرف آن بی نیاز بوده و برخی دیگر هم از نظر مقدار مصرف با مشورت پزشک خود باید اقدام به مصرف نمایند.

تاثیر شگرف جلبک اسپیرولینا در درمان بیماری ها و پزشکی

اسپیرولینا مانع از آلرژی هایی ناشی از گرد و غبار شده ،با کاهش چربی افزایش چربی نوع خوب بدن کاهش بیماری های قلبی شده(HDL) افزایش چربی نوع خوب بدن (LDL) بد بدن و به دلیل دارا بودن تمامی آهن مورد نیاز بدن مانع از کم خونی شده و کنترل دیابت و استرس ، پیشگیری از سرطان ،کاهش قند خون و فشار خون میشود. 

دلیل مصرف گیاه خواران از اسپیرولینا

چگونه مصرف جلبک اسپیرولینا می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند؟ ویتامین‌های جلبک اسپیرولینا برای تقویت سلامت و بهبود متابولیسم بدن بسیار حائز اهمیتند. گیاه خواران به دلیل عدم استفاده از گوشت دچار کمبود پروتئین بوده و وجود مقدار زیاد پروتئین ها باعث جبران کمبود مصرف گوشت در بدن میشود.

جلبک اسپیرولینا
چگونه مصرف جلبک اسپیرولینا می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند؟ ویتامین‌های جلبک اسپیرولینا برای تقویت سلامت بسیار حائز اهمیتند.جلبک اسپیرولینا برای گیاهخواران و جبران گوشت و پروتئین های لازم برای بدن شان

روش های مصرف جلبک سبز اسپیرولینا

روزانه یک قاشق غذا خوری از آنرا در سالاد ، اسموتی ، ماست ، آب ، سس خانگی و سوپ یا ادویه ،سبزیجات،کیک و شیرینی یا نوشیدنی انرژی زا میتوانید اضافه کنید.

تنوع خوراکی اسپیرولینا

اخیرا به دلیل محبوبیت و تقاضای زیاد از این جلبک سبز برخی تولید کنندگان  آنرا به صورت انواع اسموتی، چیپس، کپسول،پودر، بستنی ، بیسکوییت تهیه کرده و به فروش میگذارند.

چند دستور تهیه غذایی کاهش وزن با استفاده از اسپیرولینا:

اسپرولینا در آبمیوه و سبزیجات

مواد لازم:

۱ قاشق غذاخوری اسپرولینا  ، ½ فنجان پرتقال  ، ½ فنجان انار ، ¼ فنجان هویج ، ۲ قاشق غذاخوری آبلیمو ، کمی نمک صورتی هیمالیا

روش تهیه :

میوه‌ها و هویج را در مخلوط‌کن بریزید و هم بزنید. آب میوه را از صافی عبور داده و در یک فنجان بریزید. آب لیموترش، اسپرولینا و کمی نمک صورتی هیمالیا را اضافه کنید. قبل از نوشیدن خوب هم بزنید.

جلبک اسپیرولینا
جلبک اسپیرولینا در اسموتی ، جلبک اسپیرولینا به عنوان یک منبع پروتئین گیاهی بی‌نظیر شناخته می‌شود

اسپرولینا در سالاد

مواد لازم:

۱ قاشق غذاخوری اسپرولینا ½ فنجان سینه مرغ گریل‌شده و خرد شده / توفوی گریل‌شده ۱ فنجان بیبی اسفناج نیم‌پزشده ¼ فنجان مارچوبه نیم‌پزشده و خرد شده ¼ فنجان گوجه فرنگی خرد شده ۳ قاشق غذاخوری آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون ۳ قاشق غذاخوری ماست کم چرب نمک و فلفل به میزان دلخواه

روش تهیه:

برای تهیه سس، ماست کم‌چرب، روغن زیتون، آبلیمو، کمی نمک و فلفل را در ظرفی با هم مخلوط کنید. مرغ یا توفوی رنده شده را به کاسه اضافه کنید. اسپرولینا، اسفناج، مارچوبه و گوجه فرنگی را اضافه کنید. این مخلوط را خوب هم بزنید و بچرخانید. در صورت نیاز کمی نمک و فلفل اضافه کنید. اگر مراقب خورد و خوراک خود نباشید، ممکن است میزان توصیه شده اسپرولینارا روزانه مصرف کنید، اما حتی یک گرم هم از وزنتان کم نشود.

جلبک اسپیرولینا
جلبک اسپیرولینا در سالاد

نتیجه گیری

چگونه می‌توان مصرف امن جلبک اسپیرولینا را تضمین کرد؟

جلبک اسپیرولینا با توجه به کاربرد آن برای کاربر (ورزش، رژیم درمانی ، بیماری و…) بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت کرده و میزان مصرف طبق تجویز پزشک انجام شود ،در نتیجه باید مضررات جلبک اسپیرولینا را هم در نظر بگیریم.

منبع ۱: سایت دکتر کرمانی

منبع ۲: ۱۰ نکته مهم درباره اسپیرولینا

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.