روزانه چه مقدار نمک یا سدیم مصرف کنیم؟

روزانه چه مقدار نمک مصرف کنیم؟

امروزه به‌منظور برخورداری از یک زندگی سالم، هر یک از ما باید از مقدار مجاز مصرف روزانه موادمعدنی آگاهی داشته باشیم و این به این دلیل است که زیاده‌روی در مصرف آن‌ها می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی در سلامت بدن ما شود. با توجه به تحقیقات انجام شده، مصرف بیش از حد سدیم خطر ابتلا به بیماری‌های جدی را افزایش می‌دهد.

چه مقدار سدیم مصرف کنیم؟

با توجه به گزارشات انجام شده، حدود ۷۵درصد از سدیم مصرفی ما نه تنها از نمکدان‌ها تهیه نشده بلکه از غذاهای فرآوری شده و رستورانی سرچشمه می‌گیرد. از آن‌جا که خوردن بیش از حد سدیم می‌تواند فشارخون بالا را افزایش دهد، توصیه می شود که در طول روز تنها ۱۵۰۰ میلی‌گرم از آن را استفاده کنید. فشارخون بالا به دلیل اینکه بدون علائم رخ می‌دهد، گاهی اوقات قتل خاموش نامیده می‌شود. این نیز یک عامل خطرناک عمده برای بیماری‌های قلبی است. به همین دلیل است که باید، تا جایی که امکان پذیر است غذاهای سالم‌تری مصرف کرده و آگاهانه انتخاب کنیم.

روزانه چه مقدار نمک یا سدیم مصرف کنیم؟

نقش سدیم در بدن

سدیم یک الکترولیت است که اثر آب را به خون شما منتقل می‌کند و نقش کلیدی را در متعادل کردن سطوح مایع بدن ایفا می‌کند. در حقیقت ما روزانه حدود ۵۰۰ میلی‌گرم سدیم یا به عبارتی حدود ۴/۱ قاشق غذاخوری برای بدنمان نیاز داریم. سدیم برای سلامتی انسان ضروری است. به اینصورت که این ماده معدنی با اعلام زمان دریافت یا تخلیه آب بدن، در تنظیم مایعات بدن نقش اساسی دارد. سدیم به حفظ و نگهداری انتقال دهنده‌های عصبی و انقباضات عضلانی و عملکردهای ضروری جهت بقای بدن انسان نیز کمک می‌کند.

نقش سدیم در بدن عبارت است از: جلوگیری از ناتوانی در گرما و آفتاب زدگی، تقویت عمل اعصاب و عضلات، موثر در منقبض شدن عضلات، تنظیم آب بدن و افزایش یا کاهش مصرف آن، جلوگیری از خشکی و تورم بدن.

بین سدیم و نمک چه تفاوتی وجود دارد؟

با اینکه اغلب از واژه‌های نمک و سدیم استفاده می‌کنیم، تعریف آن‌ها با یکدیگر کاملا متفاوت است. اگر بخواهیم نمک را تعریف کنیم، می‌توانیم آن را یک ترکیب شیمیایی بنامیم که از دو ماده معدنی سدیم و کلرید تشکیل شده است. زمانیکه هر دو آن‌ها را همزمان در غذا استفاده کنید، به غذا طعم شوری خواهید داد. سدیم در بسیاری از غذاهای فرآورده‌شده مانند: نان، کلوچه، غلات و… نیز یافت می‌شود.

انواع نمک

هرگاه صحبت از نمک در میان باشد اولین موضوعی که به ذهنمان می‌رسد، شوری، رنگ سفید و نمکدانی است که همیشه جزء پرکاربردترین ابزار آشپزخانه به حساب می آید. در ادامه مبحث با بعضی از انواع نمک‌ها آشنا شده و به بررسی آن‌ها می‌پردازیم :

صنعتی

نمک صنعتی دارای درجه خلوص بسیار کمتری از نمک خوراکی بوده و ید ندارد. به گونه‌ای که درصد خلوص نمک خوراکی بیش از ۹۹% است اما درصد خالصی نمک صنعتی کمتر از   ۹۵% است. نمک صنعتی برای مصرف خانگی مناسب نبوده و بیشتر کاربرد صنعتی دارد.

سیاه

نام دیگر این نمک، نمک دریایی است که با تبخیر آب به دست می‌آید. نمک سیاه نمکی تصیفه‌نشده است که حاوی املاح، موادمعدنی، آهن و انواع ناخالصی‌های دیگر است. نمک سیاه یا همان نمک دریایی بیشتر جنبه درمانی دارد.

روزانه چه مقدار نمک یا سدیم مصرف کنیم؟

 پتاسیم

این نوع نمک را به عنوان نمک رژیمی می‌شناسند. این نمک نسبت به نمک‌های معمولی دارای شوری کمتری بوده و تنها برای درمان و جلوگیری از کاهش سطح پتاسیم در افرادی که به دلیل تأثیر مصرف داروهای مختلف یا بیماری دچار افت سطح پتاسیم در خونشان شده‌اند، استفاده می‌شود.

نمک تصفیه

همان نمک آشپزخانه است که دارای ید بوده و در نمکدان‌ها برسر سفره‌ها دیده می‌شود و رنگ آن سفید بلوری است. توجه به این نکته که اگرچه مصرف ید برای بدن ضروری است، اما مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند باعث مشکلات قلبی و فشارخون شود.

 دانه درشت

همان نمک تصفیه‌شده است که دانه‌های آن درشت می‌باشد و به دلیل اینکه دانه‌های آن‌ها درشت است، قابل استفاده در نمکدان‌ها نیست. نام دیگر نمک دانه درشت، نمک زبر است.

روزانه چه مقدار نمک یا سدیم مصرف کنیم؟

نمک خاکستری

نام دیگر نمک خاکستری، نمک دریایی سلتیک است. نمکی مرطوب و تصفیه نشده که در سواحل فرانسه تهیه می‌شود. رنگ آن خاکستری روشن است و هرازگاهی رگه‌هایی از رنگ بنفش در آن نیز دیده می‌شود. نمک خاکستری در سال‌های اخیر شهرت بسیاری در دنیای آشپزخانه پیدا کرده است و به‌صورت دانه‌های پودرشده در درسترس است.

منبع: goodhousekeeping.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.