چطور در پاییز از پوست خود محافظت کنیم؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

چطور در پاییز از پوست خود محافظت کنیم؟

به گفته متخصصان پوست، مهم نیست که پوست شما چرب است و یا پوستی خشک دارید، حفظ کردن رطوبت پوستتان مهم‌ترین کاری است که باید در پاییز برای پوستتان انجام دهید.

با شروع فصل پاییز، احتمالاً ذهن شما به سمت میوه‌های خوشمزه این فصل یا پوشیدن لباس‌های پاییزه موردعلاقه‌اتان می‌رود. ولی در کنار این میوه‌ها و لباس‌ها باید به یاد یک موضوع مهم دیگر هم باشید، مراقبت از پوستتان!

یکی از بزرگترین تغییرات بین تابستان و پاییز کاهش رطوبت هوا است. به همین دلیل، پوست ما در این فصل بیشتر از هر زمان دیگری از سال، به دلیل تغییر شرایط آب و هوا، دچار اگزما و سوزش خواهد شد.

علاوه‌بر‌این، افرادی که در تابستان نیازی به استفاده از مرطوب‌کننده نداشته‌اند در پاییز به یک‌باره پوستشان خشک می‌شود و مجبور می‌شوند از مرطوب‌کننده استفاده کنند. به همین دلیل در پاییز، مهم‌ترین چیزی که باید بدون در نظر گرفتن نوع پوستتان به آن توجه داشته باشید، مرطوب نگه داشتن پوستتان است. براساس خشک و یا چرب بودن پوستتان، به دنبال لوسیون (یک مرطوب‌کننده سبک)، کرم‌های مرطوب‌کننده و یا انواع روغن (که قوی‌ترین مرطوب کننده است) باشید.

از آن‌جایی که پاییز فصل شروع‌های تازه است، می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای ترمیم پوستتان باشد. اگر در تابستان مدت زیادی در معرض آفتاب قرار گرفته‌اید و پوست شما به دلیل استفاده زیاد و نادرست از ضدآفتاب دچار لک و جوش شده است، می‌توانید با لایه‌برداری و یا لیزر از شر این لک‌ها خلاص شوید.

تا زمانیکه بدن سالمی داشته باشید، پوست سالمی خواهید داشت. پاییز، فصل کدو حلوایی است که پر از کاروتنوئید (Carotenoid) است، این ترکیب باعث درخشش و سلامتی پوست شما می‌شود. به جز کدو حلوایی، راه‌های دیگری نیز برای رسیدگی به پوست در این فصل وجود دارد، در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

پوست های چرب، نیاز به کنترل چربی پوست دارند.

چطور در پاییز از پوست خود محافظت کنیم؟

برای کسانی که پوست چربی دارند، فصل پاییز بهترین فصل سال است. پوست آن‌ها در پاییز کمتر از تابستان  در معرض لکه‌دار شدن و جوش زدن قرار دارد. درواقع فصل پاییز پوست این افراد را درمان می‌کند.

 بعد از شستن پوست با شوینده پیشنهاد می‌شود از مرطوب‌کننده‌های حاوی اسید هیالورونیک (Hyaluronic Acid) استفاده شود. این ماده به عنوان یک ماده‌ای که رطوبت را به خود جذب می‌کند برای جذب بهتر آب استفاده می‌شود و بدون ایجاد لکه، می‌تواند پوست‌های مستعد جوش را آب رسانی کند.

علاوه‌بر‌این، ممکن است پاییز را به عنوان فصلی بشناسید که بالاخره از شر ضدآفتاب خلاص می‌شوید. اما باید مراقب باشید “قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید می‌تواند در طول پاییز به پوست شما آسیب برساند. حتما یادتان باشد که ضدآفتاب را در مکان‌های بسته هم استفاده کنید، چون که اشعه UVA حتی از پنجره‌های خانه و اتومبیل نیز عبور می‌کنند. پرتوهای UVA باعث ایجاد چین و چروک روی پوست می‌شوند. بنابراین استفاده از ضدآفتاب یا کرم پودرهای دارای SPF گزینه‌های عالی هستند.

اگر پوست خشکی دارید، یک مرطوب‌کننده قوی پیدا کنید.

افرادی که پوست خشکی دارند در فصل پاییز دچار مشکل بزرگی می‌شوند. با کاهش سطح رطوبت در فصل پاییز، رطوبت پوست نیز کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل در این فصل پوست خشک، حساس و ترک‌دیده می‌شود.

با این وجود، روش‌های مختلفی وجود دارد که با ایجاد لایه‌ای بر روی پوست شما از آن محافظت می‌کند. توجه داشته باشید که با روش فعلی خود به پوستتان آسیب نرسانید. اگر هنوز از اسکراب برای تمیز کردن پوست استفاده می‌کنید، همین الان آن را کنار بگذارید! همچنین بهتر است از یک کرم مرطوب‌کننده قوی استفاده کنید.

چطور در پاییز از پوست خود محافظت کنیم؟

در فصل پاییز، به دلیل خشکی هوا و استفاده از وسایل گرمایشی در خانه، استفاده از روش بخاردهی پوست پیشنهاد می‌شود. مزایای استفاده از آن، مرطوب نگه داشتن غشاهای مخاطی، بینی، دهان و چشم است. با این حال استفاده از دستگاه بخور می‌تواند تفاوت کمی در پوست شما ایجاد کند. هیچ چیز جای استفاده از یک مرطوب‌کننده خوب بر روی پوست را نمی‌گیرد.

در نهایت، محصولات ضدچروک خود را بررسی کنید و به دنبال مواد زیر در آن باشید: آلفا هیدروکسی اسید (Alpha hydroxy acid) و رتینوئیدها (Retinoids). این مواد لایه‌های سطح پوست را لایه‌برداری می‌کنند و بنابراین می‌توانند باعث تحریک و خشکی انواع پوست باشند.

برای پوست‌های مختلط، باید از دو شوینده و دو مرطوب‌کننده متفاوت استفاده شود.

اغلب کسانی که پوست مختلط دارند، T-zone (پیشانی، بینی، چانه و اطراف دهان) چرب و گونه‌های خشکی دارند. شاید این موضوع به نظر چالش برانگیز برسد ولی در اصل بسیار ساده است. گرچه ممکن است بخواهید از یک شوینده قوی برای کنترل چربی پوستتان استفاده کنید، اما توصیه می‌شود که برای قسمت‌های خشک پوست از شوینده‌های ضعیف و آب خنک استفاده کنید تا باعث تشدید خشکی پوست نشود.

در مرحله بعد، برای دو ناحیه دیگر از پوستتان، یعنی T-Zone و گونه به یک مرطوب‌کننده متفاوت نیاز دارید. در فصل پاییز که آب و هوا خشک‌تر است، ممکن است T-Zone شما نسبت به فصل تابستان چرب‌تر باشد و شما به یک مرطوب‌کننده ضعیف‌تر نیاز داشته باشید. برای گونه‌ها، به مرطوب‌کننده‌ای کمی قوی‌تر نیاز دارید.

اسید هیالورونیک (Hyaluronic Acid)، یک ماده طبیعی پوست است که به جذب و نگه داشتن رطوبت پوست کمک می‌کند، به همین دلیل از آن در کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده می‌شود.

چطور در پاییز از پوست خود محافظت کنیم؟

اگر پوست پیری دارید، از رتینوئیدها (Retinoids) استفاده کنید.

وجود رتینوئیدها و رتینول‌ها (Retinol)، مشتقات ویتامین A، برای جلوگیری از چین و چروک‌ها بسیار مفید هستند. این موارد باعث ایجاد کلاژن می‌شوند. کلاژن رایج‌ترین پروتئین در پوست است که به حفظ بافت آن کمک می‌کند.

نقطه ضعف بسیاری از انواع پوست در پوسته پوسته شدن پوست صورت و حساس شدن آن در مقابل آفتاب است. در تابستان، بسیاری از خانم‌ها به دلیل این نقطه ضعف، از استفاده رتینوئیدها خودداری می‌کنند و با شروع فصل جدید دوباره به سمت استفاده از آن‌ها می‌روند. اگر پوست فوق‌العاده خشک و مستعد اگزما ندارید، فرصت خوبی برای بازگرداندن رتینوئید در برنامه روزانه شماست.

توصیه نهایی

به استفاده از ضدآفتاب ادامه دهید. این برای همه صدق می‌کند. به خصوص اگر از رتینوئید استفاده می‌کنید و به دنبال راهی برای جلوگیری از ایجاد لک و تغییر رنگ پوست خود هستید. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که با شروع پاییز، دیگر نیازی به SPF نخواهند داشت، اما آفتاب هنوز در آسمان است و شما هنوز هم هنگام رفتن به محل کار یا بیرون از منزل، در معرض آن قرار می‌گیرید. استفاده از کرم ضدآفتاب دارای مرطوب‌کننده، در فصل پاییز  به همه افراد پیشنهاد می‌شود.

منبع: everydayhealth.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.