علت درد ریشه مو و پوست سر چیست؟

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

هر انسانی بالاخره یکبار تجربه سردرد های بد را داشته است که با درمان های دارویی مانند مسکن ها یا دمنوش های آرامش بخشاین نوع سردرد را درمان کرده. آیا درد ریشه مو را تجربه کرده اید؟

سوزن سوزن شدن، سوزش را در ریشه مو احساس می کنید؟

برای هر انسانی ممکن است که این اتفاق افتاده باشد. این نکته را باید اشاره کنیم که این درد تنها در اطراف فولیکول مو ایجاد می گردد که ربطی به تار مو ندارد.

عوامل مختلفی در ایجاد درد ریشه مو دخیل هستند. ازجمله عواملی که درد ریشه مو را ایجاد می کند؛ یا به صورت مستقیم فشاری است که بر روی پوست سر وارد میشود یا مشکلات اعصاب و عروق باعث تجربه این درد می گردند.

گاهی درد در هنگام بستن و آرایش مو اتفاق می افتد. علائمی چون خارش، مور مور شدن، سوزش و تیرکشیدن نیز با احساس درد ایجاد می شود. این درد طبیعی است و به راحتی با مراقبت و شانه زدن مناسب، از بین می رود.

گاهی نیز این درد به علت مشکلات بهداشت و سلامت ممکن است؛ اتفاق بیافتد.  عواملی مانند سردرد، آلرژی، اگزما، پسوریازیس پوست سر، شوره سر همگی باعث تجربه این حس ناخوشایند خواهند شد. برای کاهش این درد باید درمان و رعایت بهداشت فردی را جدی بگیرید.

البته عوامل مختلفی این حس را در شما بیدار خواهند کرد. امروز در ویستامگ به صورت اجماع بررسی کاملی را بر درد پوست سر خواهیم داشت و از جنبه های مختلفی آن را بررسی می کنیم.

آیا درد ریشه مو امری طبیعی می باشد؟

درد ریشه مو به دلایل متعدد و مختلفی در بدن ایجاد می گردد. پوست سر در معرض مشکلات، درد  و حساسیت های متفاوتی است. همانطور که می دانید، مو سطح پوست را به خوبی پوشانده است که این امر انباشتگی سلول های پوستی و نگه داشتن رطوبت می شود. این موارد خود باعث ایجاد عفونت های پوستی و عوامل بیماری زا می گردد.

مو نسبت به سایر قسمت های بدن به نسبت بیشتر در معرض جریان های هوایی و تغییرات دما قرار می گیرد؛ این امر در کنار نور خورشید باعث مشکلات بسیاری خواهد شد.

 در کل علل مختلفی در ایجاد این درد دخیل می باشد؛ در ادامه به این موارد نگاهی خواهیم داشت.

علل پزشکی در ایجاد درد ریشه مو

 یکی از مواردی که باعث درد  ریشه ی موی سر می گردد ، از جنبه های پزشکی و بیماری های مرتبط خواهد بود.  که باید با پزشک در مسیر درمان این عارضه هم صحبت شد.

  • بیماری های عصبی و درد ریشه مو

سردرد یا نورالرژی تریژمینال، گاهی باعث احساس درد در ریشه های موی سر می گردد. البته این درد به همراه احساس مشکل در ناحیه های دیگر صورت نیز همراه خواهد بود. البته گاهی وجود بعضی از ویروس ها نیز بر اعصاب سر دخیل هستند که باعث ایجاد درد خواهند شد.

  • عوامل خود ایمنی در درد ریشه مو

گاهی بیماری هایی که از نوع خود ایمن هستند نیز باعث التهاب عروق خونی در سر و  در نتیجه این امر درد در پوست سر میگردند. بیماری هایی چون آرتریت سلول های غول آسا نیز باعث درد  در ریشه موی سر خواهند شد.

پسوریازیس پوست سر، نیز یکی از بیماری های خود ایمن می باشد که می تواند باعث ایجاد درد گردد. نواحی گردن، پیشانی، پشت گوش همگی در معرض این مشکل قرار دارند. خارش و درد موهای سر از عوامل ایجاد مشکل در این ناحیه خواهند بود.

  • مشکلات پوستی

بیماری های پوست سر یا شورها نیز التهاب هایی را در این بخش از بدن ایجاد می کنند. وجود این التهاب ها باعث خارش پوست سر و گاهی احساس درد خواهد شد.

  • شپش و شوره موی سر

شپش ها نوعی از حشره های انگلی به حساب می آیند، که دسته ای از مشکلات موی سر به حساب می آیند. این حشره های کوچک باعث ایجاد زخم در پوست سر و در نتیجه احساس درد و خارش میشود.

شرایطی چون خشکی سر، قارچ و البته جنس پوست سر در ایجاد خارش بسیار دخیل خواهند بود که این مورد درد را ایجاد می کند.

  • فولیکولیت در پوست سر

وجود عفونت، کیست و کورک بر روی پوست سر همگی در ایجاد زخم و احساس درد دخیل خواهند شد. عفونت های قارچی را نیز در ادامه این مشکلات خواهیم داشت.

  • سندرم سوزش پوست سر

گاها با مصرف برخی از داروها و یا وجود یک نوع بیماری باعث ایجاد این سندرم خواهد شد. بیماری های میگرن، سینوزیت، دیابت در ایجاد سوزش پوست می گردد.

  • مشکلات محیطی

پوست سر و مو در معرض عوامل محیطی بسیاری وجود دارد. عواملی چون گرد و غبار، آفتاب و یا آسیب دیدگی همگی باعث درد خواهند شد.

  • آفتاب سوختگی

ساعات زیادی را در بیرون منزل و معرض آفتاب قرار گرفته اید؛ این امر نه تنها پوست سر شما را با مشکل مواجه خواهد کرد؛ بلکه گاهی باعث آفتاب سوختگی می شود. درد و ایجاد حساسیت به لمس از مشکلات این مورد خواهد شد.

  • آرایش موی سر

گاهی نوع بستن موهای سر، مانند دم اسبی و یا کشیدن بیش از حد آن، باعث ایجاد حس درد و کشیده شدن ریشه موی سر خواهد شد.

  • ضربه یا تروما

گاهی بعد از آسیب دیدگی و ضربه به پوست سر باعث درد در این ناحیه خواهد شد. از آنجایی که مو به خوبی سطح پوست سر را پوشانده است؛ این امر مشاهده نخواهد شد.

  • سشوار و اتو موی سر

استفاده زیاد و روزانه از سشوار و اتوی مو حرارت زیادی را به پوست سر منتقل می کند. این امر نیز مانند افتاب سوختگی مشکلات زیادی را برای پوست سر به همراه دارد. خشکی پوست سر به همراه احساس درد در مو از مشکلات اصلی در رابطه با موی سر خواهد بود.

  • سلولیت ها و در در ریشه موی سر

سلولیت از دسته عفونت های باکتری در عمق لایه های پوست به حساب می آید. این عارضه را بیشتر در قسمت پا مشاهده کرده اید. وجود باکتری استافیلوکوکوس که با برش یا شکستگی وارد پوست شود؛ این عفونت پوستی را به همراه دارد. وجود اگزما و زخم نیز در دسته عفونت های پوستی قرار می گیرند.

دو دسته از افراد بیش از سایرین در معرض این بیماری قرار دارند:

  • بیمارانی که داروهای کورتیکوستروئید مصرف می کنند و یا در دوره شیمی درمانی هستند.
  • بیماران دیابتی ویا افرادی که مشکلات عروقی و گردش خون دارند. این دو دسته باعث بیشتر به این مورد توجه داشته باشند.

این بیماری بعد از گذشت مدتی با افزایش تدریجی درد و دانه های قرمز روی پوست، همراه می شود. اگر آن را جدی نگیرید بعد از مدتی با ایجاد چرک بافت اطراف خود را از بین می برد. در بعضی از افراد مشکلات خونی نیز به همراه داشته است.

با مصرف انتی بیوتیک، تمیز نگه داشتن و برداشتن بافت های مرده این بیماری درمان خواهد شد.

  • آرتریت گیجگاهی و درد ریشه مو

آرتریت گیجگاهی با عواملی چون التهاب شریان های پوست سر، گردن و بازوها شروع می شود. شریان ها در این نواحی تنگ می گردد که باعث کاهش جریان خون در بدن خواهد شد.

  • جوش سر سفید بر روی پوست سر

گاهی بر اثر انسداد فولیکول های مو در پوست سر و وجود سلول های مرده پوست، جوش های بر روی پوست ایجاد می گردد. نمای ظاهر این عارضه سلول های مرده و چربی سفید است.  گاهی نیز با باز بودن منفذ پوست، جوش سر سیاه شکل خواهد شد.

  • آبسه های پوست سر

آبسه مجموعه ای از چرک خواهد بود که در زیر پوست تجمیع می گردد. باکتری ها در این مورد از طریق برش به زیر پوست منتقل می گردند که درد ریشه مو را به همراه دارد.

بدن برای مقابله با این بیماری فعالیت خود را شروع خواهند کرد که در نتیجه تجمعی از چرک را مشاهده خواهید کرد. علامت این نمونه از آبسه ها قرمز، متورم و دردناک می باشد. البته در بعضی از افراد لرز، تب و دردهای ناشی از عفونت را به همراه دارد.

اگر آبسه ها کوچک هستند، به خودی  خود از بین خواهند رفت. اما در نمونه هایی باید در مطب پزشک آن ها را از بدن خارج کنید.

  • آبسه های شدید

با ورود باکتری های سطحی، به عمق پوست سر آبسه های پوستی را ایجاد می کند. وجود باکتری استافیلوکوکوس اورئوس این بیماری را به همراه دارد. در صورت گسترش این بیماری نیاز به درمان اورژانسی دیده می شود.

  • جوش

جوش ها یا آکنه برآمدگی های کوچکی هستند که از چربی، سلول های پوستی مرده و باکتری تشکیل می شوند. مشکلات هورمونی، بلوغ و یا افزایش چربی پوست همگی در این بیماری دخیل هستند.  وجود این جوش ها، درد در ریشه موی سر را به دنبال دارد.

  • کرونا و درد در ریشه موی سر

بیماری کرونا باعث ریشه های مو و ریزش موی شدید را به همراه دارد. بسیاری  از بیماران بعد از درمان این علائم رادر خود گزارش داده اند. البته هنوز سازمان بهداشت جهانی این مورد را تایید و رد نکرده است.

 

درد در ریشه موی سر و زمان مراجه به پزشک

اگر غالبا با حرکت موی سر احساس درد و سوزش دارید باید حتما به متخصص مراجعه کنید. وجود تکه های پوسته پوسته، تاول و مناطق خونریزی همگی مشکلات بزرگ را به دنبال دارد. با مراجعه به پزشک حاذق در کمترین زمان ممکن مشکلات احتمالی آینده را نیز کاهش خواهید داد.

درمان درد ریشه موی سر

اگر شما نیز از این درد رنج می برید، باید علت را پیدا کنید. مراقبت های پوستی را جدی بگیرید. نظافت وسایل شخصی و پوست سر  در برابر عوامل بیماری زا، آفتاب و هوای سرد و گرم، همگی برای داشتن سلامت پوست سر بسیاری کلیدی خواهد بود.

گاهی با مراجعه به پزشک و دریافت داروهای درمانی، روغن های گیاهی،  شامپوهای پوست سر از شر عفونت های قارچی، التهاب ها خلاض می شوید.

اگر پوست حساسی دارید، از شامپوهای روزانه بسیار سبک برای شستشوی موی خود استفاده کنید. استفاده متناسب از سشوار و اتو به همراه مراقبت های لازم نیز از خشکی پوست سر جلوگیری خواهد کرد.

اگر از تنش های عصبی یا مشکلات عضلات ارکتورپیلی رنج می برید؛ با ماساژ پوست سر آن را تسکین دهید. البته از فشارهای زیاد بر روی مو باید جلوگیری کرد.

آرایش موی خود را به گونه ای انجام دهید که احساس کشیدگی را برای مو به همراه نداشته باشد. شستشوی موی سر با آب رو به خنک نیز برای سلامت پوست و ریشه موی بسیار کلیدی خواهد بود.

استرس و تنش های عصبی را با انجام ورزش و فعالیت های مرتبط کاهش دهید. البته یکی دیگر از مواردی که به ریشه موی سر آسیب می زند؛ عوامل محیطی است. باید در این زمینه هم دقت لازم را داشته باشید.

سخن پایانی

تااین قسمت متوجه شده اید که این بیماری ربطی به موی سر ندارد و مشکلی در پوست سر می باشد. برای جلوگیری از این بیماری باید روش های مراقبتی را جدی بگیرید. بیماری های پوستی را جدی بگیرید.

از محصولات مراقبتی پوستی و مو  که دارای الکل و شامپوهای حاوی سرب دور بمانید. شامپوهای روزانه را جایگزین شامپوهای سنگین کنید. سعی کنید محصول مناسب با پوست سر خود داشته باشید.

پوست سر خود را با روغن هایی چون نارگیل و اسطوخودوس ماساژ دهید. برش کشیدن را به آرامی انجام بکشید . با رعایت موارد اشاره شده در متن و حفظ بهداشت فردی و وسایل مرتبط با موی سر، از درد ریشه مو خلاص شوید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
1 نظر
  1. […] آرایش کردن روی آن سخت می‌شود ‌که حتی می‌تواند با خارش  و درد همراه باشد و چهره شما را نسبت به سایر موارد مانند […]

دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.