سومین نمایشگاه بین المللی لیزر- فوتونیک ایران

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

سومین نمایشگاه بین المللی لیزر – فوتونیک ایران

پدیده شکل‌گیری نور یکی از زیباترین نشانه‌های قدرت پروردگار می‌باشد که قدرت سحر انگیزش در شکل‌ها و زمان‌های مختلف از کهکشان‌ها و پدیده‌های سماوی گرفته تا  اعماق  اقیانوس‌ها، چشم‌انداز‌های خارق‌العاده‌ای را به جهانیان هدیه داده است.

کنترل و استفاده بهینه از این ابزار ارزشمند، به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف دانشمندان در سراسر جهان، تحقیقات گسترده‌ای را به همراه داشته و نتایج شگرف امروز در فناوری نور، بدون تردید، حاصل تلاش بی‌وقفه این محققان برجسته، از نیوتن، ادیسون و انیشتین گرفته تا ابن هیثم و علی جوان ایرانی می‌باشد. اهمیت استفاده از پرتو نور به شکل تکفام و چگال به نام لیزر، امروزه به گونه‌ای است که پیشرفت بسیاری از صنایع و فناوری‌ها مانند صنایع نظامی، مخابرات، مایکروچیپ‌ها، صنایع فضایی و پزشکی مدیون دستاوردهای این نور سحر‌انگیز می‌باشد.

در صنعت، لیزر به طور قطع یک ابزار بی‌رقیب است به‌گونه‌ای که امروزه بسیاری از قطعات حساس و دقیق در صنایع استراتژیک و پیشرفته فقط و فقط با لیزر ساخته می‌شوند. لیزر قادر است ورقه‌های فلزی ضخیم  را با سرعت بالا برش داده، یا با سرعت و دقت بالا روی سطوح فلزی و غیر‌فلزی کنده‌کاری نماید. همچنین، لیزر می‌تواند بین فلزات نا‌همجنس و یا آلیاژ‌های خاص، جوش‌هایی را ایجاد کند که قبلا با هیچ تکنیکی قابل انجام نبوده  و به همین دلیل در صنایع ساخت هواپیما، کشتی، اتومبیل و بسیاری دیگر از صنایع حساس، به کار می‌رود. از سویی دیگر در یک چشم‌انداز جدید،  فناوری پیشرفته موسوم به Li-Fi که براساس انتقال داده از طریق نور پایه‌گذاری شده، یک شگفتی تمام عیار در صنعت  ارتباطات به شمار می‌رود که بی‌گمان نشانگر پیدایش افقی جدید در عرصه ارتباطات خواهد بود.

در زمینه پزشکی نیز، لیزر  علاوه بر کاهش درد و رنج حاصل از جراحی‌های سنتی، توانسته است تحولات شگرفی در درمان بیماری‌های مختلف ایجاد نماید. به گونه‌ای که امروزه به جای استفاده از چاقوی جراحی در درمان بیماری‌های مختلف مانند پوست، چشم پزشکی، اورولوژی و سنگ کلیه، پزشکان با به کارگیری لیزر توانسته‌اند جراحی مورد نظر را به صورت سرپایی و بدون عوارض جانبی حاصل از جراحی‌های سنتی مانند عفونت، خونریزی و بستری‌های دراز مدت انجام دهند. همچنین استفاده از لیزرهای زیبایی یکی از بخش‌های جذاب و کاربردی لیزر در حوزه سلامت و زیبایی محسوب می‌شود که بسیاری از متخصصین حوزه زیبایی را به خود جلب کرده است.

به تازگی با ورود بخش خصوصی توانمند در حوزه طراحی و ساخت محصولات نوین در لیزر و فتونیک، دورنمای نویدبخشی از افزایش ظرفیت‌های این فناوری مهم برای کشور عزیزمان ترسیم شده است.

محل برگزاری

علاقمندان به این حوزه می‌توانند از این نمایشگاه در تهران، بزرگراه چمران، نمایشگاه بین المللی تهران دیدن فرمایند.

تاریخ و ساعت برگزاری

این نمایشگاه در تاریخ شنبه ۱۸ آبان تا تاریخ سه شنبه ۲۱ آبان ماه برگزار خواهد گردید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.