۵ تاکتیک آسان که نباید در سئو انجام داد

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

۵ تاکتیک آسان که نباید در سئو انجام داد!

همه ما می‌دانیم که باید از تکنیک‌های رایج سئو کلاه سیاه (Black Hat Seo) دوری کرد. بیشتر متخصصان سئو تمایل دارند که خودشان را به عنوان کلاه سفید یا حداقل کلاه خاکستری تصور کنند.

با این حال، آیا می‌دانید چندین استراتژی کلاه سفید وجود دارد که می‌توانند به طور جدی به عملکرد سئو طولانی مدت شما آسیب برسانند؟

دلیل اینکه بیشتر این استراتژی‌های کلاه سفید می‌توانند به شما صدمه بزنند این است که آن‌ها اغلب “بیشتر از اینکه مفید به نظر برسند، آسان هستند”.

وقتی که ما به روش‌های آسان در تکنیک سئو تکیه می‌کنیم، عملکرد جستجوی گوگل برای سایت ما شروع به افت می‌کند.

در ادامه به ۵ مورد از روش‌های سئو کلاه سفید که می‌توانند به سایت شما آسیب برسانند می‌پردازیم:

پنج استراتژی آسان در SEO که باید از آن‌ها پرهیز کنید:

۱) سئو تقلیدی (Assembly line SEO strategy)

5 تاکتیک آسان اما نادرست در سئو که نباید انجام داد!

“سئو تقلیدی” زمانی  رخ می‌دهد که یک شخص یا شرکت برای تمام مشتریان خود از یک استراتژی یکسان استفاده می‌کند.

بسیاری از آژانس‌های بزرگ‌تر سئو نیز از تکنیک سئو تقلیدی برای بخش SMB (یک پروتکل ارتباطی سرویس گیرنده سرور است که برای به اشتراک گذاشتن دسترسی به فایل‌ها، چاپگرها، پورت‌های سریال و سایر منابع در شبکه استفاده می شود) خود استفاده می‌کنند، زیرا مدیریت آن کارآمد و آسان‌تر است.

به طور متداول، برای بهینه‌سازی اولیه سایت از یک تکنیک سئو آسان و معمول شامل وبلاگ‌نویسی و خرید لینک استفاده می‌شود. اما این کار به این معنی نیست که استراتژی‌های معمول و رایج همیشه بهترین هستند.

این روش برای یک دوره کوتاه موثر است. مگر اینکه رقابتی وجود نداشته باشد و سایت همیشه جزو نتایج صفحه‌ اول جستجوی گوگل بماند.

در عوض چه کاری انجام دهیم؟

به جای گیر افتادن در این استراتژی معمول و استفاده مداوم از آن، بر روی پیدا کردن راه‌های منحصر به فرد و جدید متمرکز شوید.

بررسی کنید که محتوای رقبای شما که رتبه برتر دارند چیست؟ و چگونه آن‌ها به استراتژی محتوای خود نزدیک می‌شوند. لیستی از تمام استراتژی‌های رقبای خود را تهیه کنید و به دنبال فرصت‌ برای تهیه محتوای منحصر به فرد باشید. از این فرصت‌ها استفاده کنید و مطمئن شوید که محتوای شما برای ارائه خدمت به مخاطبان و مشتریانتان مفید است. اینکار باعث می‌شود که نشان دهید واقعاً به عملکرد آن‌ها اهمیت می‌دهید.

۲) سرزنش گوگل برای افت عملکرد وب سایت (بدون بررسی علت)

5 تاکتیک آسان اما نادرست در سئو که نباید انجام داد!

بسته به نوع وب سایت، افت عملکرد می‌تواند به طور ناگهانی و به دلیل بروزرسانی الگوریتم‌های گوگل اتفاق بیفتد.

این روزها، بروزرسانی‌های الگوریتم آنقدر تکرار می‌شوند که می‌توان به راحتی انگشت اشاره خود را به سمت گوگل گرفت و گفت که گوگل باعث شده رتبه شما و ترافیک سایت شما کاهش یابد. گاهی اوقات، درست است! البته گاهی اوقات هم دلیل آن بروزرسانی الگوریتم گوگل نیست و باید علت آن بررسی شود.

برخی از دلایل متداول افت عملکرد وب سایت عبارتند از:

  • موارد فنی که اخیراً در سایت کشف شده است.
  • تغییرات چشمگیر در محتوای سایت
  • فصلی بودن وب سایت شما
  • افزایش رقبا
  • اقدامات دستی

با در نظر گرفتن موارد بالا، نکته حائز اهمیت این است که ما راه آسان را انتخاب نکنیم. یعنی نخواهیم مشکل را گردن بروزرسانی‌های الگوریتم گوگل بیندازیم و گوگل را سرزنش کنیم.

اگر وب سایت شما اخیراً مورد حمله قرار گرفته است، وحشت نکنید! این اتفاقات معمولاً می‌افتند و ترافیک شما بدون هیچ تغییری بعد از چند روز به حالت عادی برمی‌گردد.

کاری که شما نباید انجام دهید این است که شروع به ایجاد تغییرات چشمگیر در سایت خود نکنید. این کار ممکن است منجربه عوارض بیشتری در عملکرد ورودی گوگل شود.

در عوض چه کاری انجام دهیم؟

چندین تکنیک سئو جدید برای ارتقای سئو سایت شما وجود دارد که می‌توانید از این روش‌ها برای بازیابی سئو سایت خود انجام دهید و سایتتان را به صفحه اول گوگل برسانید.

در اینجا چند نکته در مورد چگونگی بررسی اینکه آیا سایت شما واقعاً توسط الگوریتمی مورد حمله قرار گرفته است یا نه، آورده شده است.

– آیا Google مشکلات فنی جدیدی کشف کرده است؟

5 تاکتیک آسان اما نادرست در سئو که نباید انجام داد!

مسئله فنی یکی از مهم‌ترین دلایل افت عملکرد سایت است. این معمولاً هنگامی اتفاق می‌افتد که مدیر فنی سایت ناآگاهانه قسمت‌های مختلف سایت را به روزرسانی کرده و مشکلات فنی قابل توجهی را ایجاد می‌کند.

با پیگیری موارد زیر این مسئله را بررسی کنید:

  • گزارش‌های میز فرمان جستجوی Google را بررسی کنید.
  • با استفاده از یک Screaming Frog (خزنده وب مبتنی بر دسکتاپ) یا  Sitebulb (خزنده وب مبتنی بر دسکتاپ با ارائه خدمات رایگان ۱۴ روزه) تغییرات ساختاری و مشکلات سایت را شناسایی کنید. با استفاده از این ابزارهای Crawl یا خزنده می‌توانید مجموعه‌‌ای از مشکلات سایت خود را تشخیص دهید. رسیدگی به این مشکلات می‌تواند بر کارایی سایت شما در موتورهای جستجو تأثیر بگذارد. ضمن اینکه به کمک این ابزارها می‌توانید سایت‌هایی که در زمینه لینک سازی مورد توجهتان هستند را تعیین نمایید.
  • یک بررسی خودکار را در ابزار سئوی خود ایجاد کنید تا به دنبال هر گونه خطای پنهان باشد.
  • فایل txt را برای هر گونه دستورالعمل غیرمجاز جدید بررسی کنید.
  • یک fetch در گوگل وبمستر تولز (Google Webmaster Tools) اجرا کنید تا ببینید که گوگل سایت شما را چگونه ارائه می‌دهد.

بیشتر بدانید: کاربرد Fetch as Google در سرچ کنسول

اگر نیاز داشتید که سریعاً ایندکس شوید، در سرچ کنسول گوگل به ترتیب زیر عمل کنید:

  1. وارد Search Console شوید.
  2. بر روی سایت خود کلیک کنید تا وارد Dashboard شوید.
  3. از قسمت Crawl بر روی گزینه Fetch as Google کلیک کنید.
  4. URL  صفحه‌ای که می‌خواهید ایندکس شود را وارد کنید، گزینه Fetch and Render را بزنید.
  5. شما می‌توانید صفحه اصلی (homepage) خود را با خالی گذاشتن کادر، fetch کنید و یا آدرس صفحه‌ای که می‌خواهید را در کادر وارد کنید.
  6. هنگامی که از گزینه «Fetch and Render» استفاده می‌کنید، گوگل در مورد عناصری که ربات‌های خزنده نمی‌توانند آن را ببینند یا دیدن آن‌ها مسدود شده است به شما خبر می‌دهد.
  7. اغلب Fetch as Google باعث می‌شود که صفحه مورد نظر در عرض چند ساعت کراول یا ایندکس شود.

– تغییرات قابل توجه در محتوای سایت

5 تاکتیک آسان اما نادرست در سئو که نباید انجام داد!

این یکی دیگر از دلایل عمده برای نوسانات قابل توجه در رتبه‌بندی است.  برخی از سایت‌ها مانند تجارت الکترونیک، اغلب محتوا را تغییر می‌دهند.

اگر سایت شما به ندرت محتوا را به روز می‌کند و در ترافیک گوگل یا رتبه‌بندی گوگل شما تغییراتی رخ داده است، باید بررسی کنید و ببینید که مشتری یا مدیر سایت شما چه تغییراتی ایجاد کرده است. برخی از راه‌هایی که می‌توانید تغییرات سایت را بررسی کنید عبارتند از:

  • از ابزار Changes در Wayback Machine استفاده کنید.
  • برای بررسی تغییرات سایت خود از افزونه‌های “ورود به سیستم فعال” استفاده کنید.
  • بررسی کنید که کدام صفحات در Google Analytics بیشترین افت بازدید را داشته‌اند و علت آن را بیابید.

– فصلی بودن

یافتن سایت‌هایی که فصلی نیستند کار بسیار دشواری است.

هر زمان که متوجه افت عملکرد وب سایت خود شدید، حتما معیارهای فصلی سایت خود را بررسی کنید. روند سه ماهه سایت خود را با گذشته مقایسه کنید تا بتوانید هر گونه افت و خیز مورد انتظار در آینده را پیش‌بینی کنید.

نادرست در سئو که نباید انجام داد!

– افزایش رقابت

برخی از تغییرات ترافیکی ممکن است به دلیل این باشد که رقیب در حال ارتقای استراتژی سئو سایت خود است. به طور معمول، این امر با کاهش تدریجی در عملکرد گوگل خود را نشان می‌دهد. اگر فکر می‌کنید رقبای شما شروع به سرقت رتبه‌های شما کرده‌اند، وحشت نکنید! فقط سعی کنید روی عملکرد خود کار کرده و برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید تا بتوانید به مرور زمان همه چیز را به حالت اولیه برگردانید.

– اقدامات دستی

اقدامات دستی مانند گذشته معمول نیستند، اما هنوز هم انجام می‌شوند. اگر سایت شما افت شدید ترافیک را تجربه کرده است، برای هر اقدام دستی به میز فرمان و یا کنسول گوگل مراجعه کنید.

۳) استفاده از ابزارهای بررسی خودکار سئو برای پیشبرد استراتژی

نادرست در سئو که نباید انجام داد!

تکیه بر ابزارهای خودکار ممکن است بهترین راه برای هدایت استراتژی اصلی سئو شما نباشد.

بسیاری از متخصصان جدید SEO تمایل دارند که ممیزی‌های اولیه SEO خود را با ابزارهای خودکار انجام دهند و  استراتژی کلی SEO خود را ترسیم کنند. این ابزارهای رتبه بندی SEO از ترفند “پرسیدن سوال” استفاده نمی‌کنند.

نکته اصلی هر استراتژی خوب در سئو، پرسیدن سوال است مانند:

  • مخاطب مورد نظر من کیست و برای انجام اقدامات لازم به چه اطلاعاتی نیاز دارد؟
  • آیا مانعی برای خزیدن و تفسیر سایت من برای Google وجود دارد؟
  • آیا ساختار لینک سازی داخلی من بهینه سازی سئو را تسهیل می‌کند؟
در عوض چه کاری انجام دهیم؟

روی ابزارهایی مانند Screaming Frog یا Sitebulb سرمایه گذاری کنید و یاد بگیرید که چگونه به طور کامل به یک سایت نگاه کنید. برای تحلیل ساختار یک سایت از ابزارهای تجسمی و دیداری استفاده کنید.

به دنبال فرصت برای ایجاد محتوای جدید باشید و از سالم بودن ساختار فنی خود اطمینان حاصل کنید.

هنگامی که پایه و اساس فنی شما درست است، موتورهای جستجو ممکن است زمان کمی را صرف کشف، جستجو و ارائه صفحات وب سایت شما کنند.

۴) خرید لینک

5 تاکتیک آسان اما نادرست در سئو که نباید انجام داد!

درست است که این مقاله بر روی تکنیک سئو کلاه سفید متمرکز شده است، اما یک روش کلاه خاکستری برای ساخت لینک وجود دارد که توسط آن می‌توانید برای خرید لینک‌های تضمین شده به شرکت‌های ساخت لینک بپردازید.

این یک روش آسان است که می‌توانید به طور مستمر و ماهانه برای سایت خود لینک بگیرید. اما با این حال بازخورد مد نظر خود را دریافت نخواهید کرد.

۵) ترس از سوال کردن

شما می‌توانید جواب سوال خود را با جستجو در گوگل بیابید که هیچ اشکالی هم ندارد.

با این حال، وقتی صحبت از استراتژی یا برطرف کردن مشکلات خاص می‌شود، ممکن است جواب خود را با سرچ در گوگل هم پیدا نکنید.

بهتر است که برای کمک از دوستان و متخصصان در این زمینه سوال کنید. حتی بهترین‌های ما غالباً نظرسنجی می‌کنند و در توییتر و اینستا از شما درخواست کمک می‌کنند. این کار نه تنها به اعتبار شما لطمه نمی‌زند بلکه جای تشویق هم دارد. هیچ سئوکار محترمی به دلیل ندانستن چیزی، شما را مسخره نخواهد کرد. ما مجبور هستیم تا به نوعی یاد بگیریم.

اگر هنوز هم کمی مضطرب هستید، از یک سئوکار سؤال کنید. سوالات خود را بپرسید و پاسخ عموم را راجب آن بدانید. به این ترتیب دیگران نیز ممکن است همان سوال شما را داشته باشند و این پاسخ‌ها برایشان مفید واقع شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.