وسایلی که نباید در ماشین ظرفشویی قرار دهید

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

وسایلی که نباید در ماشین ظرفشویی قرار دهید

امروزه ماشین ظرفشویی در برخی از خانه‌ها جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. چرا که این ماشین با توجه به صرفه‌جویی در آب، می تواند هزینه‌های کمتری را نیز به دنبال داشته باشد. البته ناگفته نماند که استفاده درست از ماشین ظرفشویی بسیار حائز اهمیت است. بنابراین توجه داشته باشید که نمی‌توانید هر وسیله‌ای را که در آشپزخانه وجود دارد با استفاده از ماشین ظرفشویی بشویید، زیرا ممکن است هم به وسایل و هم به دستگاه خود آسیب بزنید.

در ادامه لیستی از وسایلی را که نباید درون ماشین ظرفشویی قرار دهید معرفی کرده‌ایم:

  • چاقوهای آشپزخانه

هنگامیکه نوبت به تمیزکردن چاقوهای آشپزخانه می‌رسد، توجه داشته باشید که تمیزکردن آن‌ها به وسیله ماشین ظرفشویی کار درستی نیست و دلیل آن این است که صابون و یا مواد شوینده ماشین، می‌توانند باعث کندشدن تیغه‌های چاقو نیز شوند. به علاوه آب گرم موجود به هنگام شست و شو و گرمای شدید هنگام خشک‌کردن باعث می‌شود که دستگیره چاقو به مرور زمان شل شود. بنابراین از قراردادن آن‌ها در ماشین ظرفشویی خودداری کنید. بهترین روش برای تمیزکردن چاقوهای آشپزخانه شستن آن‌ها با آب گرم و صابون است.

وسایلی که نباید در ماشین ظرفشویی قرار دهید

  •  وسایل پلاستیکی خاص

هنگام تمیزکردن بعضی از وسایل پلاستیکی خاص، توجه به برچسب زده شده بر روی آن‌ها ضروری است. بعضی از وسایل  پلاستیکی در مقابل حرارت مقاوم و بعضی دیگر نمی‌توانند در مقابل حرارت ایستادگی کنند. به عنوان یک قاعده کلی، بهتر است که همه وسایل پلاستیکی را با توجه به برچسب مخصوص محافظ ماشین ظرفشویی در قسمت بالای ماشین قرار دهیم. قراردادن وسایل پلاستیکی در قسمت بالای قفسه ماشین ظرفشویی، آن‌ها را از گرمای احتمالی مضر که از ته ماشین ناشی می‌شود دور نگه می‌دارد.

  •  ظروف چینی گل‌دار و کریستال‌ها

از شستن ظروف چینی در ماشین ظرفشویی خودداری کنید. دلیل آن این است که قدرت مواد شوینده و آب داغ ممکن است باعث از بین رفتن طرح‌ها و گل‌های آن‌ها شود. شستن ظروف کریستالی نازک در درون ماشین باعث خش افتادن و کدر شدن آن‌ها خواهد شد اما از طرفی بعضی از ظروف کریستالی برای شست و شو در ماشین ظرفشویی طراحی و ساخته شده‌اند، بنابراین حتما به اطلاعات سازنده برای شست و شو توجه کنید.

  • ظروف مسی

ظروف مسی زیبایی بسیاری دارند اما درخشان و تمیز نگه داشتن آن‌ها زحمت زیادی را نیز به همراه دارد. از شستن ظروف مسی در ظرفشویی نیز خودداری کنید، زیرا مواد شیمیایی شوینده‌ها به سرعت باعث سیاه شدن مس شده و مس را دچار خوردگی می‌کنند. برای صیقل دادن به مس و درخشندگی آن از پاک کننده‌های مخصوص مس استفاده کنید.

وسایلی که نباید در ماشین ظرفشویی قرار دهید

  • ظروف آلومینیومی

شستن ظروف آلومینیومی در ماشین ظرفشویی باعث کدرشدن آن ها می‌شود. به علاوه ممکن است حفره‌ها و خوردگی‌های بسیار کوچک هم روی آن دیده شود. اگر توجه داشته باشید لکه‌های سفید روی سطح ظروف آلومینیومی به خاطر قلیایی بودن مواد شوینده است.

  • وسایل آشپزخانه چوبی

سختی و قدرتمند بودن مواد شوینده ماشین ظرفشویی، می‌تواند روغن طبیعی وسایل چوبی را از بین ببرد و موجب شکستگی آن‌ها شود. همچنین به مرور زمان خرد شده و باعث از بین رفتن آن‌ها می‌شود. به همین دلیل است که وسایل چوبی همیشه باید با دست و شوینده‌ای ملایم و همراه با آب ولرم شسته شوند. ضمنا توجه به این نکته ضروری است که ظروف چوبی را هرگز خیس نکنید زیرا باعث متورم شدن و خراب شدن آن‌ها می‌شود. برای ضدعفونی کردن آن‌ها می‌توانید از مخلوط ملایم آب و کلر استفاده کنید.

منبع: realsimple.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.