برای پیشگیری از سرطان سینه چه مواد غذایی مصرف کنیم؟

برای پیشگیری از سرطان چه بخوریم؟

هیچ غذایی قادر به جلوگیری از سرطان سینه نیست، اما افزودن این موارد به رژیم غذاییتان ممکن است خطر ابتلا به آن را کاهش دهد.

سرطان سینه را با این مواد غذایی از خود دور کنید!

مراقبت از خود در برابر سرطان سینه به معنای دانستن سابقه خانوادگی، نیاز شما به آزمایش غربالگری و اهمیت ویژه به سبک زندگی در سلامت بدن است. در مورد عوامل ریسک، مزایا و خطرات غربالگری و اینکه چه زمانی باید شروع به انجام ماموگرافی (روشی برای بررسی پستان با دوز و میزان پایین اشعه ایکس) کنید، با پزشک خود گفتگوی صریح داشته باشید. اما توجه داشته باشید که تغدیه سالم به خود شما بستگی دارد.

در ادامه با برخی از مواد غذایی که بهتر است به رژیم غذاییتان اضافه کنید آشنا می‌شویم:

۱) روغن زیتون

برای پیشگیری از سرطان سینه چه مواد غذایی مصرف کنیم؟

روغن زیتون یک چربی معروف و سالم است. تحقیقات نشان می‌دهد که زیتون حاوی خواص پیشگیری از سرطان است. پژوهشگرانی در اسپانیا یک تحقیق پنج ساله بر روی ۴۳۰۰ زن انجام دادند تا بررسی کنند که ویژگی‌های رژیم غذایی مدیترانه‌ای چقدر در خطر ابتلا به سرطان سینه تأثیرگذار است.

یک گروه از زنان، رژیم غذایی مدیترانه‌ای را در کنار وعده‌های اضافی حاوی روغن زیتون خالص یا آجیل مصرف می‌کردند، در حالی که گروه دیگر تحت کنترل رژیم غذایی کم چرب بودند. گروهی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای را مصرف می‌کردند کمتر از خانم‌هایی که فقط مصرف چربی کمی داشتند، در معرض ابتلا به سرطان بودند.

طبق بررسی‌هایی در سال ۲۰۱۵، به نظر می‌رسد افرادی که روغن زیتون ببیشتری مصرف می‌کنند از مفاد بیشتری برخوردار هستند.

۲) قهوه

آیا خوردن قهوه مفید است؟

برای پیشگیری از سرطان سینه چه مواد غذایی مصرف کنیم؟

جواب بله است اما با شرط و شروطی، که این می‌تواند خبر خوبی برای علاقمندان به قهوه باشد.

محققان سوئدی در سال ۲۰۱۱ در یک تحقیق بزرگ مبتنی بر سرطان سینه گزارش دادند: بعد از یائسگی، زنانی که حداقل ۵ فنجان قهوه در روز می‌نوشند، در مقایسه با آن‌هایی که کمتر از یک فنجان در روز می‌نوشند، هورمون استروژن (Estrogen hormone) بسیار کمتری را از تخمدان‌های خود دریافت می‌کنند.

بنابراین، اگر علاقه‌ای به قهوه ندارید، نیازی به مصرف آن نیست. به طور کلی، ۵ فنجان قهوه در روز مقدار زیادی است و بررسی انجام شده فقط می‌تواند ارتباط بین دو عامل را نشان دهد و ثابت نمی‌کند که قهوه خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد.

۳) سیب

پوست سیب را دور نریزید. زیرا حاوی ترکیبات ضدسرطان است. براساس یک بررسی در دانشگاه کرنل، تریترپنوئیدها (Triterpenoids)، فیتوشیمیایی‌ها (Phytochemicals) و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در پوست سیب می‌توانند رشد سلول‌های سرطانی پستان را مهار کنند.

سیب به دلایل زیادی برای شما مناسب است، پس بد نیست که آن را بیشتر در رژیم غذایی خود قرار دهید.

۴) گردو

برای پیشگیری از سرطان سینه چه مواد غذایی مصرف کنیم؟

به گفته تیمی از محققان دانشکده پزشکی دانشگاه مارشال در هانتینگتون (Marshall University School of Medicine in Huntington) سفیدک زدن روی آجیل، به خصوص گردو ممکن است در سرطان سینه تأثیر داشته باشد.

طبق یک بررسی کوچک از ۱۰ زن که در تحقیقات غذایی منتشر شده است، خوردن دو گرم گردو در روز تقریباً به مدت دو هفته، ممکن است حالت ژن‌ها را در سرطان‌های تأیید شده پستان تغییر دهد.

۵) ماهی سالمون

ماهی قزل‌آلا یک نوع ماهی محبوب غنی از امگا ۳ است. مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ برای سلامتی بسیار مفید است. محققان چینی ۲۱ تحقیق را بررسی کردند و دریافتند افرادی که بیشترین میزان اسیدهای چرب اشباع نشده n-3 را از ماهی‌ها دریافت می‌کنند (امگا ۳ در این گروه قرار دارد) ۱۴ درصد کمتر در مقایسه با افرادی که کم‌ترین مصرف را دارند، در معرض ابتلا به سرطان پستان قرار دارند.

براساس تحقیقات در سال ۲۰۱۹ در ژورنال تحقیقات پروتئین، به دلیل خاصیت ضدالتهابی، اسیدهای چرب امگا ۳ نیز ممکن است تراکم پستان را در زنان یائسه چاق کاهش دهند. تراکم بالای پستان یک عامل خطرناک شناخته شده دیگر برای سرطان پستان است زیرا دیدن سرطان‌های پنهانی را در ماموگرافی دشوارتر می‌کند.(به خاطر داشته باشید که برآمدگی‌ها تنها نشانه سرطان سینه نیستند.)

۶) کلم بروکلی

برای پیشگیری از سرطان سینه چه مواد غذایی مصرف کنیم؟

کلم بروکلی متعلق به خانواده سبزیجات صلیبی یا چلیپایی است که شامل کلم پیچ، کلم بروکسل یا فندقی، کلم بروکلی و گل کلم نیز می‌شود. سبزی‌های چلیپایی سرشار از ویتامین‌های A و C، بتاکاروتن و الیاف هستند و به این دلیل چلیپایی نامگذاری شده‌اند که گل آن‌ها شبیه صلیب است.

به گفته تیمی از محققان دانشگاه ایالتی اورگان (Oregon) و دانشگاه بهداشت و علوم اورگان، مواد مغذی اصلی در این گروه از سبزیجات از جمله سولفورافان (سولفورافان (Sulforaphane) یک ترکیب گیاهی طبیعی است که در بسیاری از سبزیجات وجود دارد، ممکن است رشد سلول‌های سرطانی را در مراحل اولیه سرطان پستان آهسته کند. سولفورافان شامل مزایای بسیاری مانند بهبود سلامت قلب و روند هضم می‌شود.

۷) هویج

طبق تحقیقات انجام شده در طی یک دوره، زنان با بالاترین سطح کاروتنوئید خون (نوعی رنگدانه موجود در هویج) در طی یک دوره ۲۰ ساله ۱۸ تا ۲۸ درصد کمتر در مقایسه با زنانی با کمترین میزان کاروتنوئید، در معرض خطر سرطان پستان قرار داشتند.

تحقیقات در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهند که این مزایا برای انواع سرطان تهاجمی بسیار مفید بودند. به خاطر داشته باشید که این نوع بررسی نمی‌تواند اثبات کند که کاروتنوئیدها (Carotenoids) دلیل کاهش خطر سرطان بوده‌اند، اما نتایج امیدوارکننده است.

۸) پیاز و سیر

با سیر و پیاز به مبارزه با التهاب و درد بروید.

برای پیشگیری از سرطان سینه چه مواد غذایی مصرف کنیم؟

پیاز و سیر عناصر اصلی Sofrito هستند که یکی از اصلی‌ترین غذاهای آمریکای لاتین است. در تحقیقاتی که در پورتوریکو انجام و در مجله Nutrition and Cancer منتشر شد، ۳۱۴ زن مبتلا به سرطان سینه را با ۳۴۶ زن سالم مقایسه کردند. محققان دریافتند افرادی که بیش از یک بار در روز Sofrito مصرف کرده‌اند، در مقایسه با آن‌هایی که اصلا لب به آن نزده‌اند، ۶۷ درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان پستان قرار دارند.

محققان خاطر نشان کردند که مصرف کلی سیر و پیاز، در کاهش خطر سرطان پستان تأثیرگذار است. اگرچه نحوه محافظت سیر و پیاز از بدن در برابر سرطان سینه هنوز ناشناخته است.

سیر حاوی ویتامین‌های گروه  B، A و C می‌باشد و همچنین با به همراه داشتن مواد معدنی از جمله پتاسیم، روی، آهن، مس، سلنیوم و منگنز با مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان، خاصیت ضدسرطانی دارد.

پیاز نیز حاوی مواد مغذی بسیاری از جمله مقادیر مناسبی از پروتئین و فیبر، ویتامین C، سلنیوم، فولات و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است. حتی ترکیبات سولفوریک اشک‌آور در پیاز برای کاهش خطرات ابتلا به سرطان بسیار مفید هستند. بنابراین مصرف روزانه پیاز برای سلامت بدن را فراموش نکنید.

امروزه پیاز همه فن حریف‌ترین ماده محسوب می‌شود و در اکثر غذاهایی که مصرف می‌کنیم وجود دارد. حتی در بسیاری از ادویه‌ها از پودر پیاز نیز استفاده می‌شود.

۹) حبوبات

برای پیشگیری از سرطان سینه چه مواد غذایی مصرف کنیم؟

انجام اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، حتی در سال‌های نوجوانی هم خیلی زود نیست. یک بررسی در دانشگاه هاروارد نشان داد که در بزرگسالان زنانی که غذاهای پر فیبر، مانند نان سبوس‌دار و لوبیا می‌خورند، در مقایسه با زنانی که در این سال‌ها فیبر کمتری مصرف کرده‌اند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.

با وجود آنکه نمی‌توان از ایجاد سرطان پستان جلوگیری کرد ولی با تشخیص زودرس و به موقع آن، شانس بیشتری برای درمان موفقیت‌آمیز این بیماری وجود دارد.
منبع: thehealthy.com

دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.