پاسخ روانشناسان به ۱۲ لباس رنگی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

روانشناسی رنگ لباس

اگر کمد لباس شما از تنوع بالای رنگ‌ها پر شود، باز هم رنگ‌هایی وجود دارد که شما به آن‌ها اولویت بیشتری خواهید داد. زیرا احساس می‌کنید این رنگ‌ها با استایل شما مکمل بوده و شما خوش‌پوش‌تر به نظرخواهید آمد. رنگ‌هایی که شما به آن‌ها بیشتر توجه می‌کنید، شخصیت شما خواهد بود. با ما همراه باشید تا شما را با روانشناسی رنگ لباس آشنا کنیم.

۱) رنگ مشکی

به قول کارن هالر: سیاه رنگی است که جدی گرفته می‌شود.

رنگ مشکی

طبق تحقیقاتی که در زمینه روانشناسی صورت گرفته است، رنگ سیاه توسط دیگران به عنوان شاخصی از اعتبار، قدرت، جدیت و هوش شناخته شده است. به همین علت در بسیاری از دانشگاه‌های اروپا، از رنگ سیاه برای لباس‌های فارغ‌التحصیلی استفاده می‌کنند. در روانشناسی رنگ لباس آمده است که افرادی که لباس سیاه می‌پوشند، روحیه‌ بلند پروازانه، هدفمندانه ولی حساس داشته، این افراد احساساتی بوده و به راحتی واکنش نشان می‌دهند، اما همیشه سعی در پنهان کردن این روحیات دارند.

۲) رنگ قهوه‌ای:

رنگ قهوه‌ای یادآور رنگ زمین است. این رنگ قابل‌اعتماد، قوی و پایدار می‌باشد. کسانی که این رنگ‌ها را استفاده می‌کنند کمی محافظه‌کار بوده و همیشه به بزرگ‌ترهای خود احترام می‌گذارند، این افراد همیشه به دنبال آرامش، ثبات و قدرت در تمامی امور هستند. اگر یک مرد یا یک زن را با لباس قهوه‌ای تصور کنید در ذهن شما، یک فرد قابل‌اعتماد، باهوش و منطقی را ایجاد می‌کند.

۳) رنگ آبی:

رنگ آبی

لیزا جانسون ماندل، روزنامه‌نگار و روان‌شناس رنگ‌ها پیرامون روانشناسی رنگ لباس آبی بیان کرده است: “آبی بهترین رنگ برای مصاحبه بوده، زیرا باعث اطمینان در فرد مقابل می‌شود. بنابراین، بسیاری از لباس‌های کار یا لباس‌های تجاری به رنگ آبی می‌باشد”. در تحقیقی که در دانشگاه کلمبیا در رابطه با رنگ آبی گفته‌اند: رنگ آبی، اثر آرام‌بخش داشته و مردم تمایل دارند رنگ آبی را با هوش، اعتماد، کارایی و آرامش مرتبط بدانند. این رنگ اغلب توسط افراد مهربان، دلسوز، مؤدب و حتی خجالتی انتخاب می‌شود. افرادی که این رنگ را انتخاب می‌کنند آرامش بیشتری دارند.

۴) رنگ سبز:

دانشمندان دانشگاه آمستردام در رابطه با روانشناسی رنگ لباس می‌گویند، رنگ سبز باعث ایجاد روحیه خوب در شما و محیط اطراف می‌شود. می‌گویند دل‌پذیری رنگ سبز، به دلیل خویشاوندی آن با طبیعت ناشی می‌شود، که در شما باعث احساس آرامش می‌گردد. کسانی که رنگ سبز را انتخاب می‌کنند یک زندگی عمومی و فعالی را تجربه می‌کنند،  و از نظر اقتصادی در زندگی ثبات دارند. از نظر روحیات، آن‌ها انسانی دلسوز، مهربان و خوش‌قلب هستند.

۵) رنگ بنفش: 

روانشناسی رنگ لباس بنفش

در گذشته رنگ بنفش، نمایانگر سلطنت و طبقه اشراف بوده است. رنگ بنفش، به معنای ظرافت، ثروت و تجمل می‌باشد. در زمان قدیم ثروتمندان تنها کسانی بوده‌اند که از رنگ بنفش استفاده می‌کردند. اما اگر امروزه، از رنگ بنفش در طراحی استفاده شود، نمایشگر خلاقیت، بصیرت و عشق به هنر است. به گفته کارشناسان در روانشناسی رنگ لباس ، افرادی که به رنگ بنفش علاقه دارند افرادی احساساتی بوده، رویایی، پرشور و عاشق عرفان می‌باشند. هم چنین این افراد غیرقابل ‌پیش‌بینی بوده و برخورد با این آدم‌ها، آسان است.

۶) رنگ قرمز:

کنی فریمپونگ، مدیر برند لباس مردانه ایتالیایی می‌گوید: قرمز رنگ شور و قدرت است. اگر قصد ترغیب یا تحت تأثیر قرار دادن کسی را دارید بهتر است اولویت اول خود را به رنگ قرمز بدهید. رنگ قرمز توجه را به سمت شما جلب می‌کند و سرشار از جنب و جوش و انرژی، حرکت و هیجان است. در تحقیقاتی در دانشگاه روچستر دریافتند که مردان جذب زنانی می‌شوند که رنگ قرمز را در استایل خود استفاده می‌کنند. کسانی که غالبا رنگ قرمز می‌پوشند، به راحتی تحریک‌پذیر و کمی خودمحور هستند.

۷) رنگ زرد:

رنگ زرد

در روانشناسی رنگ لباس آمده است که رنگ زرد، رنگ شادی، خورشید و انرژی است. مطالعات نشان داده که رنگ زرد، باعث افزایش تولید سروتونین در مغز، تسریع در متابولیسم و بالا بردن خلق و خوی می‌شود. به علاوه، رنگ زرد باعث افزایش تمرکز و توجه می‌گردد. به دلایلی که اشاره شد، اغلب در سایت‌های تبلیغاتی، علائم جاده‌ای و خطوط خیابان از رنگ زرد استفاده می‌شود. رنگ زرد انتخاب افراد فعال و خلاق است، انسان‌هایی که رویاپرداز بوده و آماده ماجراجویی و کاوش هستند.

۸) رنگ سفید:

سفید نماد آزادی، پاکی و سادگی است. همین دلیل کافی بوده که بسیاری از افراد وقتی کار جدیدی را شروع کرده یا وارد فصل جدیدی از زندگی خود می‌شوند، تصمیم به خرید وسیله‌ای سفید می‌گیرند. رنگ سفید، انتخاب افرادی است که خوش‌بین بوده و عاشق آزادی هستند این افراد در هر کاری که انجام دهند، بسیار مرتب و منظم هستند، از شروع جدید نمی‌ترسند و کمال‌گرا می‌باشند. رنگ سفید یک رنگ خنثی بوده که به ندرت دیگران را دفع می‌کند.

۹) رنگ صورتی:

روانشناسی رنگ صورتی لباس

صورتی رنگ یک دختر بچه، پر از ناز است. این رنگ در کمد لباس کودکان و عروسک‌های باربی دیده می‌شود. برای کسانی که سن آن‌ها کمی بالا رفته رنگ صورتی کم رنگ و ملایم می‌تواند نشانگر زنانگی آن‌ها باشد. صورتی ملایم رنگی آرام، گرم و زنانه قلمداد می‌شود و یکی از قوی‌ترین آرام‌بخش‌ها بوده است. به همین جهت در بعضی از زندان‌ها، دیوارها را با سایه‌هایی از رنگ صورتی رنگ‌آمیزی کرده تا سطح خشونت و پرخاشگری را کاهش دهند. به گفته روانشناسان، افرادی که رنگ صورتی را ترجیح می‌دهند طبق روانشناسی رنگ لباس افرادی خوش‌بین و با اعتماد به نفس هستند و به طور معمول، این افراد بیش از هر چیزی مهربانی را می‌پسندند.

۱۰) رنگ نارنجی: 

رنگ نارنجی علاوه بر رنگ گرم و فرصت‌طلبانه، همیشه فضای سرگرم‌کننده‌ای را برای افراد در یک فضا ایجاد می‌کند. رنگ نارنجی، رنگی شاد، خلاق و جذاب است. کسانی که رنگ نارنجی را دوست دارند در روانشناسی رنگ‎های لباس افرادی پرانرژی، بانشاط و مشتاق تغییر بوده ولی کمی محتاط و در عین ‌حال بلندپرواز هستند.

۱۱) رنگ خاکستری:

رنگ خاکستری

خاکستری رنگ تعادل است، نه تیره است و نه روشن. اگر شخصی رنگ خاکستری را انتخاب می‌کند دوست دارد در حاشیه باشد و مرکز توجه قرار نگیرد. خاکستری و سایه‌های آن نمادی از آرامش و بلوغ فکری هستند. بسیاری از مردان میان‌سال از این رنگ در استایل کت شلوار خود استفاده می‌کنند البته این موضوع در خانم‌هایی که در سنین بالاتر هستند نیز دیده می‌شود.

 از آنجایی که این رنگ، خنثی است در روانشناسی رنگ لباس توصیف شخصیت فردی که این رنگ را انتخاب می‌کند بسیار دشوار می‌گردد. در کل می‌توان گفت افرادی که این رنگ را انتخاب می‌کنند، دوست ندارند توجه را جلب کنند و سعی در حالت خنثی داشته، البته خردمندی هم از ویژگی‌های کسانی بوده که رنگ خاکستری را انتخاب می‌کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.