۶ راه برای غلبه بر شنیدن “نه” هنگام جذب سرمایه
هر کارآفرینی در ابتدای راه، باید زمان زیادی را برای جذب سرمایهگذار صرف کند (مگر آنانی که قصد دارند کارشان را با سرمایه خود شروع کنند). این سلسله مراتب برای بسیاری از افراد، به ناچار سخت و وقتگیر خواهد بود اما برای حیات کسب و کارشان، امری لازم و ضروری است.
اولین تجربه در این زمینه، بسیار سخت و طاقتفرسا خواهد بود چرا که فردی به عنوان کارآفرین مبتدی، هنوز با آداب و رسوم جذب سرمایه آشنا نیست. برای شما نیز ممکن است شنیدن “نه” از سرمایهگذاران، دوستان و حتی خیرین، قلبتان را بشکند اما اجازه ندهید بر شما غلبه کند.
از اقدامات زیر برای افزایش احتمال موفقیت و در جذب سرمایه خود استفاده کنید:
۱) حرفهای عمل کنید.
به هنگام جذب سرمایه، تا جای ممکن حرفهای رفتار کنید. اصرار و پافشاری در جذب کمک از افراد، گستاخی تلقی نمیشود بلکه ممکن است اصرار و پافشاری شما باعث شود حتی افرادی که دائماً جوابشان “نه” است، در مورد پیشنهاد شما تجدیدظر کنند.
از سوی دیگر، اگر از زمان و فرصتی که یک سرمایهگذار در اختیار شما قرار داده است، مودبانه تشکر کنید و در هفتههای آتی با اطلاعات بیشتر و طرحهای جدیدتری، دوباره به او رجوع کنید، شانس شما در جذب سرمایه افزایش خواهد یافت.
۲) بدانید که افزایش سرمایه، فرآیند و روندی طولانی است.
هر فردی که ایدهای در سر دارد، احتمالاً میخواهد هر چه زودتر کار را شروع کند و بسیار مشتاق است که هر چه سریعتر شرکت خود را راهاندازی نماید. هیچوقت یک شبه قادر به جذب سرمایه نخواهید بود مگر اینکه شانس عجیبی در این زمینه داشته باشید.
روند جذب سرمایه، ممکن است بیش از آنچه تمایل دارید، در حالت تعلیق و سکون باقی بماند. حتی ممکن است پس از انجام تعهداتتان، اجرای معامله، چندین ماه طول بکشد. بنابراین، هرگز اجازه ندهید موانع کوتاهمدت در مسیر شما وارد شوند.
۳) “نه” شنیدن بخشی از مسیر رسیدن به “بله” است.
حتی ایدههای بزرگ نیز فوراً به سرانجام نمیرسند. مسیر رسیدن به پذیرش و “بله” شنیدن، مملوء از موانع، شکستها و عدم پذیرشهاست. کارآفرینان موفق و نمونه میتوانند شرح مفصلی از تعداد بیشمار موارد رد شدن پیشنهادهایشان در مسیر رسیدن به موفقیت را برایتان بازگو کنند.
تنها بدانید بسیاری از افرادی که به موفقیت دست یافتهاند، آن را مدیون پافشاری در ادامه دادن راه خود، پس از “نه” شنیدنهای مکرر اولیه هستند.
۴) به تمامی انتخابها و گزینههای پیش روی خود فکر کنید.
هیچ مسیر کاملاً درست و یا کاملاً اشتباهی در پروسه جذب سرمایه وجود ندارد. اگر مسیری تعداد مشکلات بیشتری در مقایسه با تعداد فرصتهایش تولید میکند، به سرعت آن را تغییر دهید.
در واقع همواره برای جذب سرمایه، علاوه بر سرمایهگذاران و خیرین باید در نظر داشته باشید همیشه راههای دیگری هم وجود دارد. شما میتوانید از طریق طرحهای توجیهی برای وامهای دولتی اقدام کنید یا با استفاده از جستجوی اینترنتی و یافتن سرمایهگذاران دیگر، فرآیند مورد نظر خود را شروع کنید. انتخاب بهترین راه، شانس شما را برای رسیدن به “بله” نهایی و مقصود، افزایش میدهد.
۵) از تجارب دیگران و الگوهای مختلف، استفاده کنید.
از تجربیات “نه” شنیدن و رد شدنهای اولیه دیگران، به عنوان درسهایی گرانبها بهره بگیرید. الگوی خود را به منظور کشف نقایص آن، مورد بررسی قرار دهید و یا از کسانی که تجربه مردود شدن را دارند علت آن را جویا شوید.
شاید تحقیقات شما، نظراتتان را آنطور که فکر میکنید پوشش ندهد یا سوددهی پروژه در مدت زمان تعیین شده غیرقابل پیشبینی به نظر برسد. دستیابی به چنین موضوعاتی، میتواند پروژه شما را در مقایسه با دیگران، برای سرمایهگذاران بیش از پیش موجه و واضح نشان دهد و یا شاید ذهن افرادی که در گام اول، هر پروژهای را رد میکنند تغییر دهد.
۶) با حرفها و لغات خود مشتریان را جذب کنید و به دنبال پرورش این توانایی باشید.
سعی کنید تعریف شما از کسب و کارتان به گونهای باشد که تمام ابعاد آن را در بر گرفته و به میزان معینی قوی و موثر باشد تا سرمایهگذار را معطوف به خود کند.
اگر میخواهید در مورد کسب و کار خودتان چند دقیقهای صحبت کنید و یا چند جملهای بنویسید، بهتر است در مورد هسته مرکزی و ایده اصلی اینکه چرا سرمایهگذاری در این زمینه میتواند درست باشد، اقدام کنید. اگر نمیتوانید، حتما رویکردتان تغییراتی ایجاد نمایید.
اگر مشغول جذب سرمایه هستید و قبلا با “نه” مواجه شدهاید، تبریک میگویم. شما گام اول برای جذب سرمایه را به بهترین شکل ممکن به پایان رساندهاید. هزاران مسیر برای این کار وجود دارد و هیچکدام مستقیم و بدون پیچ و خم و مشکل، نیستید. لذا هنگام مواجهه با مشکل، نفس عمیقی بکشید، همه چیز را دوباره ارزیابی و به سمت هدف نهایی گام بردارید.