۵ اشتباه رایج در دیجیتال مارکتینگ و نحوه جلوگیری از آن‌ها

زمان مطالعه: 7 دقیقه

۵ اشتباه رایج  در دیجیتال مارکتینگ و نحوه جلوگیری از آن‌ها

آیا به دنبال این هستید که بدانید چگونه می‌توانید برای خودتان و یا یکی از مشتریانتان استراتژی دیجیتال مارکتینگ تدوین کنید؟ آیا نگران هستید که پولتان را خرج کمپین‌هایی کنید که شکست خواهند خورد. نگران نباشید ما می‌دانیم که تشخیص اینکه چه نوع تبلیغاتی برای جذب مخاطبان شما مناسب است، کار بسیار دشواری است و درکتان می‌کنیم.

همه ما می‌دانیم که سرعت اتفاقات در دنیای دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین بسیار بالا است و ممکن است ادامه دادن و دنبال کردن هدف به خصوص برای کسب و کارهای نوپا کمی سخت به نظر برسد.

توسعه آگاهی و درک اشتباهات گذشته و همچنین اشتباهات سایر کسب و کارها، یکی از بهترین راه حل‌ها برای رسیدن به موفقیت در آینده است. وقتی ما به چگونگی راه اندازی دیجیتال مارکتینگ در برندهای مختلف نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که بسیاری از اشتباهات تکراری هستند. دوری ‌کردن از این اشتباهات می‌تواند مسیر کمپین ما را برای رسیدن به اهداف کسب و کار هموار‌تر کند.

در ادامه این مقاله به ۵ مورد از اشتباهات بزرگ در دیجیتال مارکتینگ اشاره می‌کنیم، همراه ما باشید:

۱) صرف هزینه‌های زیاد برای تبلیغات در Google و Facebook.

بسیاری از شرکت‌های جدید در استراتژی دیجیتال مارکتینگ مبالغ زیادی را صرف تبلیغات گوگل یا فیس بوک می‌کنند، به امید اینکه این راه حلی جادویی برای به دست آوردن هزاران مشتری جدید و افزایش فروش آن‌ها باشد. اما نه تنها نتیجه‌ای نمی‌گیرند، بلکه پول زیادی را هم هدر داده‌اند. در حقیقت، طبق اعلام انجمن تبلیغات ملی، تنها ۲۵ درصد از هزینه‌های صرف شده برای تبلیغات دیجیتال به افراد واقعی می‌رسد.

دیجیتال مارکتینگ و اشتباهات رایج

در واقعیت، همه ما می‌دانیم که مشتری‌ها از تبلیغات متنفر هستند. به جای هدر دادن پولتان به این امید که شخصی تبلیغی را برای شرکت شما به صورت آنلاین ببیند و روی آن کلیک کند، وقت و هزینه خود را صرف به دست آوردن اعتماد و رضایت مشتری‌های خود کنید. در دنیایی که محتوا محور باشد، ارائه محتوا مفید، جذاب و سرگرم کننده همان چیزی است که باید به جای بازاریابی از طریق تبلیغات سنتی روی آن تمرکز کنید.

۲) استفاده نکردن از بازاریابی مجدد

ریمارکتینگ یا ریتارگتینگ (Retargeting) به شما این امکان را می‌دهد که تبلیغ خود را در معرض دید افرادی بگذارید که از سایت شما بازدید کرده و یا از اپلیکیشن موبایل شما استفاده کرده‌اند. برای مثال، زمانی که کاربران بدون خرید کردن، وب سایت شما را ترک می‌کنند، می‌توانید با استفاده از روش بازاریابی مجدد و از طریق ابزارها و وسایل ارتباطی مختلف، برایشان تبلیغ بفرستید و از این طریق دوباره با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.
منطق بازاریابی مجدد در دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین بسیار قانع کننده است. شما می‌توانید برای جذب بازدیدکنندگان قبلی به وب سایت خود، تخفیف در نظر بگیرید؛ به این امید که این دفعه انگیزه‌ای برای خرید در آن‌ها ایجاد شود. از بین همه روش‌های تبلیغاتی، جدا از تبلیغات با استفاده از نام بِرندتان، بازاریابی مجدد به دلیل طبیعت هدف‌گذاری شده‌ای که دارد، به احتمال زیاد باعث سودآوری خواهد شد.

بازاریابی آنلاین

کاربری که از وب سایت شما بازدید کرده و هرگز برنگردد، فرصتی از دست رفته در بازاریابی آنلاین است. هنگامی که افراد توسط جستجوگرهای مختلف وارد سایت شما می‌شوند احتمال دارد بدون آنکه عملکرد مورد نظر شما را به انجام برسانند، مانند خرید کالا، دانلود فایل و … سایت شما را ترک کنند. اما خبر خوب این است که می‌توانید با استفاده از تکنیک ریتارگتینگ یا هدف‌گیری که به عنوان یکی از ابزار دیجیتال مارکتینگ شناخته می‌شود، به افرادی که سایت شما را ترک کردند دسترسی داشته باشید.

توجه داشته باشید که ریتارگتینگ با ریمارکتینگ متفاوت است. آیا برای شما پیش آمده است که به دنبال کالایی مانند کفش در فروشگاه‌های اینترنتی باشید و چند روز بعد که به سایت‌های مختلف سر می‌زنید همه جا تبلیغ همان کفشی را ببینید که در سایت‌های مختلف به دنبال آن بوده‌اید؟

زمانی که این حالت در دیجیتال مارکتینگ برای شما پیش می‌آید به این معنا است که شما در فرآیند ریتارگتینگ یا هدف گیری مجدد قرار گرفته‌اید. استفاده از این روش بهترین راه حل برای کسب و کارهای مختلف است تا با استفاده از آن محصول و خدمات خود را همواره در خاطر کاربران سایت قرار دهند تا آن‌ها را قانع کنند که از کاربر به مشتری تغییر پیدا کنند.

چرا باید از ریتارگتینگ یا هدف گیری مجدد برای بازدیدکنندگان سایت استفاده کرد؟

مهم‌ترین دلیل برای استفاده از این روش در دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات آنلاین این است که بسیاری از افراد هنگامی که از سایت شما دیدن می‌کنند هنوز تصمیم قطعی را برای خرید کالا نگرفته‌اند. به همین دلیل احتمال آن بسیار زیاد است که سایت شما را بدون خرید ترک کنند. این مسئله در بازدید اولیه توسط کاربران بسیار طبیعی است و جای نگرانی ندارد. اما اینکه شما نتوانید در مراحل بعدی، این دسته از افراد را به مشتری تبدیل کنید به نوعی تقصیر خودتان است! با استفاده از ریتارگتینگ یا هدف گیری مجدد یا محتوای تبلیغاتی می‌توانید به کاربر یادآوری کنید و این انگیزه را در او ایجاد کنید که به سایت شما بازگشته و خریدش را کامل کند.

از طریق بازاریابی مجدد می‌توانید کاربران را به سمت وب سایت خود جذب کنید. در این روش کوکی‌ها در مرورگر کاربرانی قرار می‌گیرند که از سایت شما دیدن می‌کنند. به این ترتیب شما در حال استفاده از یک دستگاه ردیابی آنلاین و نامرئی هستید! با استفاده از اطلاعاتی که این کوکی‌ها جمع آوری می‌کنند، می‌توانید به پلتفرم‌های تبلیغاتی خود اطلاع دهید که رفتار کاربر مورد نظر در سایت شما به چه صورت بوده است. توجه داشته باشید که این داده‌ها شامل اطلاعات شخصی افراد نیست.
زمانی که کاربر سایت شما را ترک می‌کند و سایت‌هایی که توسط پلتفرم تبلیغاتی شما پشتیبانی می‌شوند را مشاهده می‌کند، کوکی آن‌ها را شناسایی کرده و تبلیغات مورد نظر را در اختیارشان قرار می‌دهد. ریتارگتینگ نه تنها تعداد بازدیدکنندگان  را بیشتر می‌کند بلکه فروش  شما را نیز افزایش می‌دهد.

۳) انتخاب نکردن کلمات کلیدی مناسب برای وبلاگ

پیدا کردن کلمات جدید و ارزشمند یکی از قسمت‌های سخت در بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو است. در بسیاری از موارد، وب سایت‌ها درباره محصولات خود و کسب و کارشان توضیحاتی را ارائه می‌کنند ولی افرادی که به دنبال این محصولات هستند در موتورهای جستجو به دنبال کلمات دیگری جهت رسیدن به این محصولات تلاش می‌کنند، به همین دلیل انتخاب کلمات کلیدی مناسب شانس بسیار زیادی جهت ظاهر شدن در صفحه نتایج موتورهای جستجو هنگام جستجوی مشتریان و موفقیت در دیجیتال مارکتینگ برای شما به همراه خواهد داشت.

انتخاب کلمات کلیدی در تبلیغات

با توجه به اعلانات گوگل آنالیتیکس (google analytics) که گزارشی از ترافیک سایت و سایر اطلاعات آن در اختیار مدیر سایت قرار می‌دهد، گوگل مسئولیت ۹۴ درصد از ترافیک طبیعی (Organic Traffic) وب سایت را بر عهده دارد. اصطلاح ترافیک ارگانیک یا طبیعی بیشتر برای توضیح فرآیندهایی به کار می‌رود که هدفشان به دست آوردن رتبه‌ای طبیعی در صفحه نتایج موتورهای جستجو است.

گاهی اوقات کاربرانی که قصد خرید دارند از چندین کلمه کلیدی مختلف استفاده می‌کنند تا نتایج مختلف را مشاهده کنند. به همین دلیل لازم است درباره کلمات کلیدی خوب تحقیق کنید تا بهتر متوجه شوید که جستجو کننده‌ها چه عباراتی را جستجو می‌کنند. راه‌ها‌ و ابزارهای  مختلفی برای این کار وجود دارد. با استفاده از این ابزارها می‌توانید بررسی‌های مفیدی بر روی سایت خود و رقبا از لحاظ مختلف داشته باشید و برای بهبود سئو و بهینه سازی سایت خود از این ابزارها استفاده مفیدی کنید.

می‌توانید از ابزار UberSuggest استفاده کنید که با وارد کردن یک کلمه کلیدی پایه، صدها ایده برای کلمات کلیدی ارائه می‌دهد. این ابزار نیازی به ثبت درخواست ندارد و تمام کلمات کلیدی را در قالب یک فایل CSV عرضه می‌کند.

به این فکر کنید که مخاطبان مورد نظر شما در وب چه چیزی را جستجو می‌کنند و ارتباط آن با تجارت شما چیست. به عنوان مثال، اگر شما به عنوان یک آرایشگر مو به دنبال رزرو عروسی‌ها هستید، کلمات کلیدی و عبارات مربوط به عروسی را می‌توانید در محتوای خود بگنجانید تا مطمئن باشید که به راحتی توسط مشتریان ایده آل خود پیدا می‌شوید.

۴) تبدیل نکردن بازدیدکننده وبلاگ به مشتری

تبلیغات آنلاین

وب سایت شما برای فروش به بازدیدکننده نیاز دارد اما این شرطی لازم است نه کافی. برای فروش باید بتوانید بازدیدکننده‌ای که با هر نیت و قصدی وارد وب سایت شما شده را جذب کرده و در فرآیندی کوتاه مدت یا بلند مدت به مشتری خود تبدیل کنید. حالا دیگر می‌دانیم که تبدیل در دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین مهم است. شما به مردم نیاز دارید تا محصول شما را بخرند. اما چگونه بازدیدکنندگان سایت را به مشتری تبدیل کنیم؟ چه چیزی ذهن مشتریان را منجربه این می‌کند که کارت اعتباری خود را بیرون بیاورند؟

  • مخاطبین خود را طبقهبندی کنید.

خیلی از صاحبان کسب و کار، لیست‌های ایمیل مارکتینگ و صفحات فرود دارند که بازاریابی هوشمندانه‌ای است. اما هوشمندترین بازارها مخاطبین خود را طبقه‌بندی می‌کنند. اجازه دهید اول به ایمیل نگاه بیاندازیم، شما آدرس‌هایی را از تمام افرادی که تمایل به ثبت نام دارند جمع‌آوری می‌کنید. اما  تنها برخی از آن‌ها می‌توانند به مشتری تبدیل شوند.

آن‌ها به عنوان قسمتی از عمل فروش عضو لیست خبرنامه شما شده‌اند و هنوز مطمئن نیستند که چه چیزی می‌خواهند یا نیاز دارند.

  • چگونه مخاطبین خود را طبقه‌بندی کنید؟

رفتارشان را در نظر بگیرید، محتوا را در نظر بگیرید و تعیین کنید پست وبلاگ شما چه هدفی را دنبال می‌کند؟ و در آخر مخاطبین خود را براساس هدفتان طبقه بندی کنید.

از همین روش برای تبلیغات آنلاین صفحات فرود و رسانه‌های اجتماعی نیز می‌توانید استفاده کنید. به مخاطبین رسانه‌های اجتماعی خود پیشنهادی ارائه دهید. سپس با یک پیشنهاد مرتبط با خواست‌ها و احتیاجات مخاطب مورد هدف خود، آن‌ها را به صفحات فرود بفرستید. در این صورت شانس تبدیل مخاطبان به مشتری را افزایش می‌دهید.

۵) تبلیغ نکردن محصولتان

آموزش دیجیتال مارکتینگ

شما ساعت‌ها وقت صرف ایجاد محتوای عالی می‌کنید که مورد پسند مخاطبانتان قرار گیرد، آن را در وب سایت خود پست می‌کنید و منتظر میمانید تا بازیدهایتان بالا رود ولی از اینکه پست‌های شما فقط تعداد کمی لایک می‌گیرد یا به اشتراک گذاشته می‌شود، متعجب می‌شوید. این مسئله به یکی دیگر از اشتباهات متداول بازاریابی دیجیتال اشاره دارد که بسیاری از شرکت‌های جدید مرتکب آن می‌شوند: عدم تبلیغ محتوا.

شما باید محتوای خود را در چندین سیستم عامل مختلف، بارها و بارها تبلیغ کنید تا این امر توسط همه مشتریان بالقوه شما دیده شود.

مطالب خود را قبل از هر چیز با بزرگ‌ترین طرفداران خود، افرادی که در لیست ایمیل شما هستند، به اشتراک بگذارید. این فالورهای وفادار هر بار که مطالب جدیدی را منتشر می‌کنید، هیجان زده می‌شوند و این امر باعث می‌شود که آن‌ها ابتدا آن را بخوانند و در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

سپس مطالب خود را در چندین  رسانه اجتماعی در زمان‌های مختلف به اشتراک بگذارید و حتی از سایت‌هایی مانند Reddit و Quora بازدید کنید.

بازاریابی آنلاین و دیجیتال مارکتینگ کار سختی نیست. با آگاهی از رایج‌ترین اشتباهات بازاریابی دیجیتال، از هدر دادن سرمایه خود جلوگیری می‌کنید و می‌توانید مشتری‌های جدید جذب کنید و تعداد بازدید کننده‌های بیشتری را به مشتری تبدیل کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.