۸ تکنولوژی برتر سال ۲۰۱۹ که زندگی ما را متحول می‌کنند

زمان مطالعه: ۹ دقیقه

۸ تکنولوژی برتر سال ۲۰۱۹ و مشاغل مرتبط با آن‌ها

درحال حاضر تکنولوژی با چنان سرعتی در حال تحول می‌باشد که باعث شده است پیش‌بینی‌های سالانه قبل ‌از اینکه در فضای مجازی و یا مقاله‌ای منتشر شوند، قدیمی به نظر برسند. با تکامل فناوری، امکان پیشرفت سریع‌تر آن نیز فراهم و باعث می‌شود تا تغییر و تحول با شتاب بیشتری رخ دهد.

مشاغل مبتنی بر فناوری با همان شتاب تغییر نمی‌کنند، اما همواره تکامل می‌یابند. یک متخصص IT باهوش تشخیص می‌دهد که نقش وی همیشه در همان حالت باقی نمی‌ماند بلکه شخصی که در این حوزه مشغول به کار است دائماً در حال یادگیری خواهد بود. این بدان معناست که باید در جریان پیشرفت تکنولوژی قرار گرفته و آینده‌نگر باشید، لازم است بدانید که باید چه مهارت‌هایی کسب کنید و برای چه نوع شغلی خود را آماده کنید.

در این مقاله ۸ تکنولوژی برتر سال ۲۰۱۹ و مشاغل مرتبط با آن‌ها معرفی شده است که توجه به آن‌ها حائز اهمیت می‌باشد، زیرا اکنون زمان آن است که برای یکی از این مشاغل نوظهور آموزش ببینید.

۱) هوش مصنوعی (Artificial Intelligence)

هوش مصنوعی یا AI در سال‌های اخیر تحولات بسیاری داشته است اما این تکنولوژی همچنان مورد توجه قرار می‌گیرد زیرا کاربرد و تأثیراتی که در نحوه زندگی، کار و بازی داشته است هنوز در مراحل ابتدایی هستند و به علاوه سایر شاخه‌های AI  مانند یادگیری ماشین (Machine learning) نیز توسعه یافته‌اند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

هوش مصنوعی این امکان را برای سیستم‌های رایانه‌ای فراهم می‌کند تا ساختار هوش انسان را تقلید کرده و کارهایی از قبیل تشخیص تصاویر، سرعت، الگوها و تصمیم‌گیری‌ها را حتی سریع‌تر و دقیق‌تر از انسان‌ها انجام دهند.

هوش مصنوعی حدوداً از سال ۱۹۶۵ کاربرد داشته است و در واقع از هر ۶ شهروند آمریکایی ۵ نفر هر روز از سرویس‌های هوش مصنوعی به شکل‌های مختلف استفاده می‌کنند که اپلیکیشن‌های مسیریابی، سرویس‌های آنلاین اینترنتی، گوشی‌های همراه هوشمند، اپلیکیشن‌های اشتراک خودرو، دستیار شخصی خانه و خانه‌های هوشمند نمونه‌ای از آن‌ها هستند. علاوه بر این از هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی قطارها، ارزیابی ریسک تجاری، پیش‌بینی، نگهداری و بهبود بهره‌وری انرژی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ و انرژی استفاده می‌شود.

۸ تکنولوژی برتر سال ۲۰۱۹

هوش مصنوعی یکی از دست‌آوردهای اتوماسیون است و به دلیل اینکه اتوماسیون موجب حذف برخی از مشاغل می‌شود، موضوع بسیار داغی در حوزه تکنولوژی است. متخصصان اظهار دارند که اتوماسیون ۷۳ میلیون شغل دیگر را تا سال ۲۰۲۰ از بین خواهد برد. با این حال اتوماسیون به همان اندازه که موجب حذف مشاغل می‌شود به همان اندازه نیز اشتغال‌زایی می‌کند. به ویژه در فیلد هوش مصنوعی، پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۰ مشاغل مربوط به آن به ۲۳ میلیون شغل خواهد رسید. تولید، برنامه‌نویسی، آزمایش، پشتیبانی و نگهداری تنها چند نمونه از مشاغلی است که ایجاد خواهند شد. معمار هوش مصنوعی نیز یکی از این مشاغل می‌باشد که انتظار می‌رود به دلیل نیاز جامعه به متخصصان ماهر به زودی رقیبی برای دیگر شغل‌ها خواهد شد.

۲) یادگیری ماشین (Machine Learning)

یادگیری ماشین زیرمجموعه‌ای از هوش مصنوعی است. با یادگیری ماشین، رایانه‌ها برنامه‌ریزی می‌شوند تا یاد بگیرند کاری را انجام دهند که برای آن برنامه ریزی شده‌اند. در واقع آن‌ها این‌کار را با کشف الگوها و بینش و فهم از داده‌ها انجام می‌دهند. به طور کلی این تکنولوژی دو نوع است، یادگیری تحت نظارت و یادگیری بدون نظارت.

درحالی که یادگیری ماشین زیرمجموعه‌ای از هوش مصنوعی است، خود نیز شامل زیرمجموعه‌هایی، از جمله شبکه‌های عصبی، پردازش زبان طبیعی (NLP) و یادگیری عمیق است. هر یک از این شاخه‌ها یک فرصت شغلی مناسب را ارائه می‌کنند که رشد و پیشرفت چشمگیری نیز خواهند داشت.

یادگیری ماشین به سرعت در تمام حوزه‌های صنایع گسترش یافته است و به همین دلیل نیاز جامعه به متخصصان ماهر افزایش پیدا کرده است. انتظار می‌رود که ارزش یادگیری ماشین تا سال ۲۰۲۲ به ۸٫۸۱ میلیارد دلار برسد. برنامه‌های یادگیری ماشین در تحلیل داده، داده کاوی و تشخیص الگوها استفاده می‌شوند و تقویت نتایج جستجو شبکه، تبلیغات آنی و تشخیص نفوذ در شبکه تنها چند نمونه از کارهایی است که این تکنولوژی قادر به انجام آن‌ها می‌باشد.

این تکنولوژی علاوه بر تمام کارهایی که انجام می‌دهد، باعث ایجاد اشتغال نیز می‌شود. مشاغل حوزه یادگیری ماشین که در رتبه‌بندی لینکدین در بین مشاغل برتر در حال ظهور قرار دارد، تقریباً شامل ۲۰۰۰ لیست شغلی است که از درآمدهای خوبی نیز برخوردار هستند. در سال ۲۰۱۷ متوسط درآمد یک مهندس یادگیری ماشین ۱۰۶ هزار و ۲۲۵ دلار بوده است. از مشاغل این حوزه می‌توان مهندس، توسعه‌دهنده، محقق و دانشمند داده را نام برد.

۳) اتوماسیون فرآیند رباتیک (Robotic Process Automation)

این تکنولوژی نیز همانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین می‌باشد که باعث خودکارسازی مشاغل می‌شود. اتوماسیون فرآیند رباتیک با استفاده از نرم‌افزار، فرآیندهای تجاری مانند تفسیر برنامه‌ها، پردازش معاملات، معاملات داده‌ای و حتی پاسخ به ایمیل‌ها را خودکارسازی می‌کند. همچنین این تکنولوژی کارهای تکراری را که قبلاً توسط افراد انجام می‌گرفت، خودکارسازی می‌کند. کارهایی که قابلیت اتوماسیون را دارند تنها وظایف یک کارگر کم درآمد نیست و در واقع ۴۵ درصد از فعالیت‌هایی که ما انجام می‌دهیم مانند وظایف مدیران مالی، پزشکان و مدیران عامل می‌توانند خودکارسازی شوند. با وجود اینکه مؤسسه تحقیقاتی فورستر ریسرچ (Forrester Research) تخمین می‌زند که اتوماسیون، زندگی معیشتی ۲۳۰ میلیون کارگر  یا تقریباً ۹ درصد از نیروی کار جهانی را تهدید می‌کند، اما در مقابل مشاغل جدیدی نیز ایجاد خواهد کرد. براساس گزارش مؤسسه مکنزی (McKinsey) کمتر از ۵ درصد از مشاغل و حرفه‌ها می‌توانند به طور کامل و حدود ۶۰ درصد از مشاغل نیز نیمه خودکارسازی شوند.

برای یک متخصص IT که آینده تکنولوژی برایش اهمیت دارد، RPA فرصت‌های شغلی بسیاری از جمله توسعه‌دهنده، مدیر پروژه، تحلیل‌گر تجاری، معمار راه‌حل و مشاور فراهم می‌کند و این مشاغل درآمد قابل قبولی نیز دارند. میانگین درآمد این حوزه ۷۳ هزار و ۸۶۱ دلار است.

۴) بلاکچین (Blockchain)

اگرچه تصور برخی افراد بر این است که بلاکچین فناوری مرتبط با ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت‌کوین (Bitcoin) است، اما بلاکچین امنیتی را فراهم می‌کند که در بسیاری از زمینه‌ها مفید می‌باشد. به زبان ساده بلاکچین داده‌هایی هستند که امکان حذف و یا دستکاری آن‌ها وجود ندارد و دلیل استفاده از واژه زنجیره (chain) این است که در حقیقت شما زنجیره‌ای از داده می‌سازید که همگی به یکدیگر مرتبط هستند. عدم امکان تغییر بلوک‌های قبلی، سطح ایمنی این تکنولوژی را بالا می‌برد. به علاوه بلاکچین‌ها مبتنی بر اجماع هستند بنابراین هیچکس نمی‌تواند کنترل داده‌ها را به دست بگیرد. همچنین با استفاده از بلاکچین‌ها دیگر به نرم‌افزار دیگری برای نظارت یا اعتبارسنجی معاملات نیاز ندارید.

۸ تکنولوژی برتر سال ۲۰۱۹

این امنیت بالا باعث شده است تا از بلاکچین برای ارزهای رمزنگاری شده استفاده شود و نقش مهمی در محافظت از اطلاعات مانند اطلاعات پزشکی شخصی داشته باشد. بلاکچین می‌تواند برای بهبود چشمگیر زنجیره تأمین جهانی و همچنین برای محافظت از دارایی‌هایی مانند هنر، املاک و مستغلات استفاده شود.

با افزایش کاربرد بلاکچین، تقاضا برای متخصصان ماهر نیز افزایش می‌یابد که ما در این حوزه هنوز ضعیف هستیم. طبق گفته مؤسسه تکرانچ (Techcrunch)، مشاغل مرتبط با بلاکچین دومین دسته از مشاغلی می‌باشند که به سرعت درحال رشد هستند و علاوه براین ۱۴ جایگاه شغلی خالی برای هر توسعه‌دهنده بلاکچین وجود دارد. یک توسعه‌دهنده بلاکچین، در ساخت و پیاده‌سازی معماری و راه‌حل‌ها با استفاده از بلاکچین تخصص دارد و متوسط درآمد سالانه آن ۱۳۰ هزار دلار است.

توسعه‌دهنده تنها شغل موجود در فضای کاری بلاکچین نیست. کارفرمایان همچنین به دنبال مهندسین نرم‌افزار، مشاوران . مدیران پروژه نیز هستند و مشاغلی نیز در مؤسسات مالی، خرده‌فروشی، مراقبت‌های بهداشتی و احتمالاً به زودی در تولید نیز وجود دارد.

۵) محاسبات لبه (Edge Computing)

با وجود اینکه فناوری رایانش ابری در سال‌های اخیر پیشرفت‌ها و تحولات بسیاری داشته است و پلت فرم‌های سرویس‌های وب آمازون ( Amazon Web Services)، مایکروسافت آزور (Microsoft Azure) و ابر گوگل (Google Cloud) بر بازار سلطه دارند، این تکنولوژی همچنان درحال رشد است و با گذشت زمان جامعه به آن بیشتر تمایل پیدا می‌کند، اما رایانش ابری در مقایسه با محاسبات لبه، دیگر یک فناوری نوظهور نیست.

۸ تکنولوژی برتر سال ۲۰۱۹

از آن‌جا که تعداد داده‌هایی که با آن‌ها سر و کار داریم همچنان افزایش می‌یابد، در برخی مواقع متوجه کاستی‌هایی در محاسبات ابری شده‌ایم. محاسبات لبه برای کمک به حل برخی از این مشکلات به عنوان راهی برای دور زدن تأخیر ناشی از محاسبات ابری و ارسال اطلاعات به مرکز داده برای پردازش، طراحی شده است. اگر بخواهید نزدیک به جایی باشید که محاسبات باید اتفاق بیفتد، ممکن است در لبه موجود باشد. به همین دلیل محاسبات لبه برای داده‌های حساس به زمان و راه دور با اتصال محدود یا بدون اتصال به یک مکان متمرکز، استفاده می‌شود. در این شرایط محاسبات لبه می‌تواند نقشی شبیه به مراکز داده کوچک را ایفا کند. محاسبات لبه با افزایش کاربرد اینترنت اشیا (IoT) افزایش می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۲ ارزش جهانی محاسبات لبه به ۶٫۷۲ میلیارد دلار برسد. همانند دیگر حوزه‌های رو به رشد، محاسبات لبه نیز فرصت‌های شغلی، در درجه اول برای مهندسان نرم‌افزار ایجاد خواهد کرد.

۶) واقعیت مجازی (Virtual Reality) و واقعیت افزوده (Augmented Reality)

واقعیت مجازی (VR) کاربر را در یک محیط غوطه‌ور می‌کند در حالیکه واقعیت افزوده (AR) باعث ارتقا و بهبود محیط خود می‌شود. اگرچه در ابتدا از واقعیت مجازی برای ساخت بازی‌ها استفاده شده است اما از این تکنولوژی همچنین به منظور آموزش نیز استفاده می‌شود. برای مثال ویرچوال شیپ (VirtualShip) یک نرم‌افزار شبیه‌سازی است که برای آموزش کاپیتان‌های نیروی دریایی ارتش و گارد ساحلی ایالات متحده استفاده می‌شود و نرم‌افزار محبوب پوکمون گو (Pokemon Go) نیز مثالی از AR است.

هر دو این تکنولوژی‌ها پتانسیل زیادی در حوزه‌های آموزش، سرگرمی، بازاریابی و حتی توان‌بخشی پس از آسیب‌دیدگی دارند. از این تکنولوژی‌ها می‌توان برای آموزش پزشکان برای انجام جراحی‌ها، ارائه یک تجربه عمیق‌تر به دوستداران موزه‌ها، تقویت نمای پارک‌ها و حتی تقویت بازاریابی استفاده کرد.

۸ تکنولوژی برتر سال ۲۰۱۹

براساس آمارها تقاضا برای افراد با دانش واقعیت مجازی، ۳۷ درصد افزایش داشته است و این تقاضاها در آینده نیز افزایش خواهند یافت. واردشدن به حوزه واقعیت مجازی به دانش و تخصص زیادی احتیاج ندارد. مهارت‌های اصلی برنامه‌نویسی و یک ذهنیت آینده‌نگر می‌تواند ایجاد یک شغل کند. اگرچه برخی از کارفرمایان نیز به منظور تکمیل کادر خود به دنبال مهندسین سخت‌افزار و اپتیک نیز خواهند بود.

۷) امنیت سایبری (Cyber Security)

امنیت سایبری با توجه به اینکه مدتی است در مورد آن کار و بحث می‌شود، به نظر نمی رسد که یک تکنولوژی نوظهور باشد اما همانند سایر تکنولوژی‌ها درحال تحول است و بخشی از آن به این دلیل است که تهدیدها و حملات دائماً به روز می‌شوند. هکرهایی که سعی دارند تا به صورت غیرقانونی به اطلاعات دست پیدا کنند به این زودی تسلیم نخواهند شد و حتی با سخت‌ترین اقدامات امنیتی نیز همچنان به دنبال راه‌هایی برای نفوذ خواهند بود و بخشی دیگر نیز به این علت است که تکنولوژی‌های جدید برای بهبود و افزایش امنیت سازگار شده‌اند و به گفته متخصصی در این زمینه، سه مورد از این پیشرفت‌ها، احراز هویت سخت‌افزار، تکنولوژی ابری و یادگیری عمیق است. همچنین حفاظت در برابر از دست دادن داده و تجزیه و تحلیل رفتاری را نیز می‌توان به آن‌ها اضافه کرد. تا زمانیکه هکرها وجود دارند، امنیت سایبری یک فناوری نوظهور خواهد بود زیرا برای مقابله با حملات هکرها باید دائماً در حال تکامل باشد.

۸ تکنولوژی برتر سال ۲۰۱۹

برای اثبات نیاز شدید به متخصصان امنیت سایبری باید گفت که تعداد مشاغل این حوزه سه برابر سریع‌تر از سایر مشاغل فنی در حال رشد هستند. اما ما با کمبود نیرو مواجه هستیم. در نتیجه پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۱، ۳٫۵ میلیون جایگاه شغلی خالی در حوزه امنیت سایبری خواهیم داشت. بسیاری از مشاغل در این حوزه درآمد بالایی دارند و عناوین شغل‌ها می‌توانند از هکر اخلاقی گرفته تا مهندس امنیت و رئیس امنیت باشد در نتیجه برای کسی که می‌خواهد وارد این حوزه شود یک آینده شغلی امیدوارکننده‌ای را‌ فراهم می‌کند.

۸) اینترنت اشیاء (Internet of Things)

اگرچه اینترنت اشیاء به نظر شبیه به یک بازی است که شما در تلفن هوشمند خود انجام می‌دهید، اما اینترنت اشیاء تصور ما از آینده است. بسیاری از اشیاء اکنون از طریق وای‌ فای (WiFi) ایجاد می‌شوند و این به این معنی است که آن‌ها می‌توانند به اینترنت و به یکدیگر نیز متصل شوند. از این رو شبکه‌ای از اشیاء ایجاد خواهد شد. اینترنت اشیا‌ء دستگاه‌ها، لوازم خانگی، اتومبیل‌ها و اشیاء دیگر را قادر می‌سازد تا به اینترنت متصل شده و داده‌ها را از طریق اینترنت مبادله کنند. البته ما هنوز در مراحل ابتدایی این تکنولوژی هستیم. تعداد دستگاه‌های IoT در سال ۲۰۱۷ به ۸٫۴ میلیارد رسید و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ تعداد دستگاه‌هایی که به اینترنت متصل می‌شوند به ۳۰ میلیارد دستگاه برسد.

۸ تکنولوژی برتر سال ۲۰۱۹

ما امروزه به عنوان مصرف‌کننده از این فناوری استفاده کرده و سود می‌بریم. برای مثال می‌توانیم درب‌ها را از راه دور به هنگام ترک خانه قفل کنیم. همچنین وسایل گرمایشی را در راه برگشت و قبل از ورود به خانه روشن کنیم. اما مشاغل تجاری می‌توانند در حال حاضر و هم در آینده نزدیک نیز سود زیادی از این تکنولوژی به دست آورند. اینترنت اشیاء با جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌تواند ایمنی، کارایی و تصمیم‌گیری بهتری را برای مشاغل تجاری فراهم کند. این تکنولوزی قادر به نگهداری پیشگیرانه، سرعت بخشیدن به مراقبت‌های پزشکی، بهبود خدمات به مشتری و مزایای دیگر است که ما هنوز تصور نکرده‌ایم. با این حال، علیرغم این پیشرفت در توسعه و پذیرش IoT، متخصصان می‌گویند که متخصصان IT برای مشاغل IoT آموزش کافی نمی‌بینند و طبق آماری که ارائه شده است، به ۲۰۰ هزار کارگر IT نیاز خواهیم داشت. براساس نظرسنجی که از مهندسان گرفته شده است ۲۵٫۷ درصد معتقدند که نداشتن مهارت کافی بزرگترین مانع برای رشد این صنعت است.

شخصی که علاقه‌مند به داشتن شغلی در حوزه IoT است در صورتیکه انگیزه کافی داشته باشد، با طیف وسیعی از گزینه‌های شغلی، به راحتی می‌تواند وارد این رشته شود. امنیت اینترنت اشیاء، دانش رایانش ابری، تجزیه و تحلیل داده‌ها، اتوماسیون، درک سیستم‌های توکار، دانش دستگاه تنها چند مورد از مهارت‌های مورد نیاز این حوزه است. در واقع این تکنولوژی اینترنت اشیاء نام دارد و این اشیاء متنوع و بسیار هستند در نتیجه به همین اندازه نیز مهارت لازم است.

اگرچه فناوری‌های اطراف ما در حال ظهور و تحول هستند اما این هشت حوزه پتانسیل شغلی امیدوارکننده و آینده شغلی درخشانی را فراهم می‌کند. هر هشت حوزه از کمبود نیروی کار متخصص رنج می‌برند بنابراین الآن زمان مناسب برای انتخاب است. یک شاخه را انتخاب کنید و آموزش ببینید و با قرارگیری در جریان این فناوری‌های نوظهور موفقیت حال و آینده خود را رقم بزنید.

منبع: simplilearn.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.