۷ اشتباه رایج هنگام خشک کردن موها

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

۷ اشتباه رایج هنگام خشک کردن موها

ممکن است متوجه این نباشید که موی شما هنگامیکه خیس و یا نمناک است، احتمال آسیب دیدن و شکنندگی بیشتری دارد.

این به این معنی است که، به همان اندازه که مراقب لباس‌های خود هستید که خراب نشوند، به همان اندازه هم باید حواستان به موهایتان باشد، حتی بیشتر…

همچنین اگر موی خود را رنگ یا هایلات کرده‌اید، به مراتب به مراقبت بیشتری نیاز دارید.

چرا موی خیس اینقدر حساس است؟

مگر موی خیس شما، همان موی خشک شما در حالت عادی (که حالا تمیز شده) نیست؟ برای اینکه این موضوع را از دید علمی بررسی کنیم در ادامه مطلب با ما باشید.

وقتی که مو خیس می‌شود پروتئینی که رشته‌های آن را آراسته نگه می‌دارد (کراتین)، پیوندهای هیدروژن ضعیف‌تری ایجاد می‌کنند و مو را به نسبت وقتی که کشیده می‌شود، مستعد آسیب بیشتری می‌کند.

براساس پژوهشی، موی خیس مانند لاستیک به حالت اولیه خود بر نمی‌گردد. هر کششی، کوتیکول (Cuticle) که مانند یک سپر انعطاف‌پذیر است که از پروتئین‌های کراتین محافظت می‌کند) را خم می‌کند و از حالت عادی آن خارج می‌کند، همین باعث می‌شود که موی شما آسیب دیده به نظر برسد.

حال با دانستن این موارد، می‌خواهیم با هم برای ترک عادت‌های خطرناک برای برخورد درست با موی خیس مواردی را بررسی کنیم و یاد بگیریم:

۱) شانه کردن مو و باز کردن گره‌های آن وقتی که خیس است :

برای ترک این عادت یک راه‌حل خوب می‌تواند این باشد که قبل از دوش گرفتن موی خود را شانه کنید، با این‌کار بعد از خشک شدن موهایتان، راحت‌تر گره‌های آن را باز می‌کنید.

۷ اشتباه رایج هنگام خشک کردن موها

شانه کردن مو وقتی که خشک است احتمال شکنندگی را کاهش می‌دهد.

 

۲) استفاده از برس و شانه نامناسب برای موی خیس :

این‌کار طبیعی و در بعضی موارد ضروری به نظر می‌رسد، اما تا وقتی این کار ایرادی ندارد که با شانه مناسب آن انجام شود!

کارشناسان در این زمینه برس انعطاف‌پذیری را پیشنهاد می‌کنند که دندانه‌های نرم و پلاستیکی دارد و به راحتی میان تار موها حرکت کرده و باعث جلوگیری از گره خوردن ‌آن‌ها می‌شود؛ این نوع برس برای انواع مو و بافت آن، حتی برای موی خیس یا خشک مناسب است.

۳) سفت و سخت و محکم شانه کردن مو :

چگونه موی خیس را شانه بزنیم؟

در این رابطه کاملا آرام و صبور باشید، هیچ نیازی نیست که برخورد خشنی داشته باشید. همیشه از پایین مو شروع کرده و بخش‌ بخش روی هر قسمت که با دست خود نگه داشته‌اید آن را شانه کنید و همین روند را تا بالا ادامه دهید.

۷ اشتباه رایج هنگام خشک کردن موها

ایده دیگر این است که می‌توانید از نرم‌کننده‌های بعد از استحمام (که بدون نیاز به آبکشی هستند) استفاده کنید تا بتوانید گره‌ها را راحت‌تر باز کنید.

۴) با ملایمت مو‌های خود را خشک کنید:

شاید این را شنیده باشید که نباید حوله معمولی یا پارچه‌ای برای موی خیس استفاده کرد، اما بیشتر تمرکز ‌روی چطور خشک کردن موهاست، نه نوع حوله.

این موضوع که خیلی محکم و سریع بخواهید رطوبت مو را گرفته و با حوله خشک کنید، باعث گره بیشتر مو شده و بجای سریع پیشرفتن کارتان برعکس وقت شما را هنگام باز کردن گره‌ها می‌گیرد.

۵) استفاده از هر وسیله داغ (حرارتی) قبل از خشک شدن کامل مو:

هشدار!! این نکته را یک “نه” بزرگ بدانید.

۷ اشتباه رایج هنگام خشک کردن موها

این موضوع بسیار وحشتناک است چون به کل به موی خود آسیب می‌زنید. هر نوع وسیله داغ رطوبت موی شما را کاملا خشک می‌کند. مانند این است که اساساً موی خود را می‌پزید! نه کاری که واقعا قصد انجام آن را دارید.

استفاده از انواع فرکننده‌ها و بابلیس، انواع اتو مو و صاف‌کننده‌ها و هر نوع وسیله حرارتی را به بعد از خشک شدن کامل مو موکول کنید و هیچ استثنایی هم قائل نشوید!

۶) محکم بستن مو و استفاده از کش محکم زمانیکه مو کاملا خیس است :

حالت ارتجاعی مو موقع خشک شدن تغییر می‌کند، مانند این است که مو کوچک‌تر شود.

اگر سعی کنید موی خیس را با کش و محکم ببندید، ممکن است در دسته مو، تارها شکسته شوند.

۷ اشتباه رایج هنگام خشک کردن موها

اگر در بستن مو وقتی که خیس است مصمم هستید، بهتر است که از گیره مو یا کلیپس اسفاده کنید.

۷) خشک کردن با سشوار وقتی مو کاملا خیس است :

متخصصان معتقد هستند که درست است سشوار به اندازه یک تغییر پایه‌ای مثل رنگ کردن به مو آسیب نمی‌زند، اما در طولانی مدت استفاده از سشوار باعث آسیب‌های جدی خواهد شد.

در ادامه متخصصان اینگونه توضیح می‌دهند که مو به هنگام خشک شدن حالت می‌گیرد، پس بهتر آن است که رطوبت مو را کاملا با حوله گرفته یا حداقل قبل از استفاده از سشوار اجازه دهید هوای آزاد میان تارها جریان داشته باشد و به روند خشک شدن آن کمک کند.

منبع: realsimple.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵
1 نظر
  1. […] آن‌ها و یا استفاده از وسایل گرمایشی مانند اتوی مو و یا سشوار خودداری کنید و سعی کنید طبیعی‌ترین حالت ممکن را برای […]

دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.