۶ چیزی که باید از اتاق خواب خود خارج کنید

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

۶ چیزی که باید از اتاق خواب خود خارج کنید

شما زمانی اتاق خواب راحتتری خواهید داشت که بدانید چه چیزی را دور بریزید و دقیقا چه موقع اینکار را انجام دهید. جارو کردن گرد و غبار موجود زیر تخت خواب، تنها روش برای داشتن یک اتاق خواب سالم و بهداشتی نیست بلکه بسیاری از وسایل موجود در اتاق خواب مانند بالش، ملافه‌ها، رو تختی و حتی دمپایی‌های روفرشی پس از مدت‌ها می‌توانند باعث ایجاد آلرژی و آسیب رساندن به پوست شما شوند.

۱) ملافه

ملافه‌ها، بالش‌ها و انواع روکش‌ها بسته به اینکه چقدر خوب تولید شده‌اند، تا ۳ سال عمر می‌کنند. آنها مکان مناسبی برای مخفی شدن باکتری‌های موجود در گرد و غبار می‌باشند که باعث ایجاد آلرژی، جوش، آکنه و آسم به خصوص هنگامیکه با صورت تماس مستقیم داشته باشند، می‌شوند.

اتاق خواب

۲) بالش

بالش‌ها در طول مصرف هر لحظه تغییر شکل می‌دهند و همچنین شما هر شب را با آنها می‌گذرانید پس لازم است که هر دو سال یکبار آنها را تعویض کنید. بالش‌های تخت معمولا به مرور زمان باعث ایجاد سر درد، گردن درد و حتی خر و پف مداوم می‌شوند و همچنین می توانند محل مناسبی برای تجمع باکتری و گرد و غبار در لا به لای شیارهایشان باشند.

اتاق خواب

۳) دمپایی اتاق خواب

به دلیل اینکه افراد فکر می‌کنند دمپایی‌های اتاق خواب ساییده و پاره نمی‌شوند، پس می‌توانند به صورت نامحدود از آنها استفاده کنند در صورتیکه آنها بعد از یک سال از بین می‌روند. هر چه این دمپایی ها را بیشتر مورد مصرف قرار دهید، پایداری آنها کمتر شده و مقاومت خود را از دست می‌دهند. آنها حتی اگر ظاهری تمیز داشته باشند می‌توانند سرشار از میکروب شوند و این به این دلیل است که با سطوحی همچون آشپزخانه، کف حمام و جلوی در ورودی در تماس هستند. دمپایی‌های اتاق خواب همانند سایر کفش‌ها، عرق را جذب می‌کنند و باعث بروز بیماری می‌شوند بنابراین توصیه می‌شود که برای جلوگیری از عفونت ناخن‌ها و پاها، آنها را بشویید و اجازه ندهید که دچار بو گرفتگی شوند.

اتاق خواب

۴) چشم بند

وسایلی مانند چشم بند که هنگام خواب مستقیما با پوست صورت و چشمان شما در تماس هستند، می‌توانند باعث انتقال میکروب و باکتری به منافذ پوست شما شده و آن را در معرض آکنه و عفونت قرار دهند، بنابراین توصیه می‌شود که برای جلوگیری از بروز بیماری، یکبار در هفته شسته و تمیز شود. (نحوه شستن آن بستگی به موادی که از آن تشکیل شده است دارد، اما معمولا میتوانید در لباسشویی انداخته و یا با آب و صابون بشویید.) اگر در حفظ و نگهداری چشم بند خود دقت کنید، شاید تنها یکبار در سال احتیاج به تعویض آن داشته باشید.

اتاق خواب

۵) تصفیه کننده هوا

تولید هوای پاک هدف یک دستگاه تصفیه کننده هوا محسوب می‌شود بنابراین کارآمد نبودن آن می‌تواند برای سلامت شما مضر باشد. تصفیه کننده‌های هوا مانند هر دستگاه دیگری، طول عمر مشخصی دارند و بعد از سه سال بایستی تعویض شوند؛ در غیر اینصورت باعث تولید گرد و غبار در محیط و مشکلاتی از قبیل آلرژی و آسم در افراد می‌شوند.

۶) تشک

یک تشک باکیفیت برای یک خواب راحت ضروری است و بایستی هر ۸ تا ۱۰ سال یکبار جایگزین شود. اگر معمولا از یک طرف تخت استفاده بیشتری میکنید، باید حداقل دو بار در سال آن را بچرخانید و جا به جا کنید. هر چه فشار بر روی تشک بیشتر باشد باعث ایجاد سایش و از بین رفتن تدریجی آن می‌شود بنابراین اگر قصد دارید که تختتان را با کسی به اشتراک بگذارید، در انتخاب و نحوه نگهداری تشک دقت کنید.

اتاق خواب

منبع : health.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.