۱۴ نرم ‌افزار محبوب و ضروری برای MacBook

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

۱۴ نرم ‌افزار محبوب و ضروری برای MacBook

کمپانی اپل با عرضه MacBook  به بازار خدمات زیادی را در اختیار کاربرانش قرار داده است، اما برخی از ابزارهای مفید هستند که بیشترین استفاده را در macbook دارند و بیشترین دانلود را به خودشان اختصاص داده‌اند. در ادامه همراه ما باشید تا برخی از این ابزارها و برنامه‌ها را که بسیاری از کاربران اپل طرفدار آن‌ها هستند، معرفی کنیم.

۱) Magnet: ویندوز خود را سازماندهی کنید.

14 نرم ‌افزار محبوب و ضروری برای MacBook

اپل تاکنون ویژگی “Aero-snap” را در macbook که امکان سازماندهی فضای کاری در حین کار را به شما می‌دهد، درج نکرده بود اما خوشبختانه انجمن توسعه‌دهندگان این کمپانی این مسئله را حل کرده و در نتیجه نرم ‌افزار Magnet را به قیمت ۲ دلار در دسترس کاربران قرار داد.

با استفاده از این نرم ‌افزار می‌توانید با درگ  و کلیک روی پنجره‌ها آن‌ها را سازماندهی کنید و همچنین می‌توانید از کلیدهای میانبر صفحه‌کلید برای تغییر وضعیت پنجره‌ها استفاده کنید.

۲) Alfred: در زمان کم کارهای بیشتری انجام دهید.

14 نرم ‌افزار محبوب و ضروری برای MacBook

نرم افزار Alfred یک منبع نیرو و بهره‌وری برای macbook شما محسوب می‌شود. این نرم افزار به شما کمک می‌کند تا در زمان کمتری توسط کلیدهای میانبر، کلمات کلیدی و اکشن‌های مختلف کارهای بیشتری انجام دهید. با این برنامه می‌توانید گردش کار سفارشی بسازید و یا از نمونه‌های از پیش ساخته شده استفاده کنید.

می‌توانید از این برنامه به عنوان یک نسخه هوشمندانه از جستجوی Spotlight اپل و یا مدیریت تاریخچه کلیپ بورد استفاده کنید. همچنین می‌توانید کارهای خود را به عنوان یک فرمان واحد با هم انجام دهید و به عبارتی آن‌ها را مکانیزه کنید.

نسخه اصلی این نرم افزار در حال حاضر به صورت رایگان در دسترس می‌باشد.

۳) MPV یا VLC: هر رسانه‌ای را پخش کنید.

14 نرم ‌افزار محبوب و ضروری برای MacBook

QuickTime درواقع پخش‌کننده‌های بسیاری را برای macbook ارائه می‌دهد، اما بسیاری از آن‌ها از تمامی فرمت‌ها پشتیبانی نمی‌کنند. پس به یک پخش‌کننده تواناتر مانند MPV نیاز خواهید داشت که توانایی پخش ویدیو و صدا را دارد. MPV از سخت افزار FFmpeg  برای رمزگشایی ویدیو GPU استفاده می‌کند و می‌تواند اکثر فرمت‌ها و رسانه‌ها را پخش کند و به دلیل اینکه مدام در حال توسعه است، مرتباً به روز می‌شود.

ما MPV را بیش از VLC توصیه می‌کنیم و دلیل آن این است که VLC نمی‌تواند فایل‌ها و رسانه‌ها را به همان کیفیت MPV پخش کند. با این حال هر دو برنامه‌هایی توانمند هستند که به صورت رایگان ارائه می‌شوند.

۴) Chrome یا Firefox: مرورگر دوم

14 نرم ‌افزار محبوب و ضروری برای MacBook

نرم افزار Safari به دلیل هماهنگی آن با سایر تکنولوژی‌های اپل مانند Apple Pay و iCloud Keychain و سرعت رندر سریع، بهترین مرورگر برای مکینتاش می‌باشد. کمپانی اپل درواقع کارهای زیادی برای افزایش بهینه سازی مرورگر، قابلیت اطمینان و راندمان آن انجام داده است بنابراین اگر از برنامه Safari برای جستجو استفاده می‌کنید، باتری بیشتری را ذخیره خواهید کرد.

با این حال همه وب‌سایت‌ها توسط‌ Safari به خوبی باز نمی‌شوند پس مجبور می‌شوید از یک مرورگر دیگر هم برای این شرایط استفاده کنید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که در صورت نیاز مرورگر دوم هم نصب کنید. Chrome یا Firefox گزینه‌های بسیار خوبی هستند که علاوه بر محبوبیت زیاد بین کاربران، پشتیبانی عالی در سراسر وب دارند.

هر دو رایگان هستند و همچنین باWindows ، Linux یا دستگاه‌های تلفن همراه همگام‌سازی می‌شوند.

۵) Vanilla: نوار منو بهم ریخته شما را مرتب می‌کند.

اگر دستگاه را به تازگی خریداری کرده‌اید، قطعاً آیکن‌های زیادی را در نوار منو خود مشاهده نمی‌کنید. اما زمانیکه نرم افزارهای مختلفی را نصب کنید، این شرایط تغییر خواهد کرد. در این شرایط متوجه می‌شوید که بسیاری از آیکن‌های موجود در نوار منو مفید نبوده و ضروری نیستند.

14 نرم ‌افزار محبوب و ضروری برای MacBook

اینجاست که نرم افزار Vanilla مفید واقع می‌شود. این برنامه این امکان را به شما می‌دهد تا برنامه‌هایی را که نمی‌خواهید مشاهده کنید مخفی کنید و با کلیک روی یک پیکان مجدد آن‌ها را نمایان کنید. نسخه اصلی این برنامه در حال حاضر به صورت رایگان موجود است اما اگر می‌خواهید یک آیکن را به طور کامل حذف کنید، باید برای نسخه Pro این برنامه ۴٫۹۹ دلار هزینه کنید.

۶) Amphetamine: مک بوک خود را بیدار نگه دارید.

می توانید قدرت دستگاه خود را در تنظیمات سیستم > صرفه جویی در مصرف انرژی، تنظیم کنید اما ممکن است همیشه پیرو این تنظیمات نباشید.

14 نرم ‌افزار محبوب و ضروری برای MacBook

اگر معمولا فایل‌های خود را از طریق شبکه به اشتراک می‌گذارید و یا فرآیندهایی را اجرا می‌کنید که نمی‌خواهید قطع شوند، باید دستگاه خود را تنظیم کنید تا روشن بماند. اما می‌توانید با استفاده از برنامه Amphetamine در نوار منو خود، تنها با دو کلیک انرژی و باتری دستگاه را ذخیره کنید و آن را برای مدتی روشن نگه دارید. با این نرم افزار می‌توانید مدت زمان بیداری دستگاه را با توجه به کاری که انجام می‌دهید تعیین کنید.

۷) Google Drive یا Dropbox: ذخیره‌سازی ابری

بسیاری از افراد از برند اپل استفاده نمی‌کنند و یا گاهی‌اوقات نیاز دارند تا فایل‌هایی را با افرادی که از دستگاه اپل استفاده نمی‌کنند به اشتراک بگذارند. در این شرایط به یک فضای ذخیره‌سازی ابری احتیاج دارید که از ویندوز و اندروید پشتیبانی می‌کند.

Google Drive بهترین انتخاب در این موارد است که ۱۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و بهترین برنامه‌ها مانند Google Docs و Sheets را ارائه می‌دهد. اگر نیاز به سرویس‌های وب ندارید و یک فضای ذخیره‌سازی ساده‌تر را ترجیح می‌دهید، Dropbox انتخاب مناسبی است.

۸) BetterTouchTool: ایجاد میانبرها برای افزایش بهره‌وری

اگر قصد دارید که بهره‌وری و راندمان دستگاه خود را افزایش دهید، پس نصب نرم افزار BetterTouchTool ضروری است. با استفاده از این نرم افزار می‌توانید توسط صفحه‌کلید، ماوس و نوار لمسی دستگاه خود میانبرهای سفارشی ایجاد کنید. ابتدا یک trigger را انتخاب می‌کنید و روی آن کلیک می‌کنید. سپس برای آن trigger یک یا چندین اکشن تعریف می‌کنید. در آخر میانبر خود را ذخیره می‌کنید و در هرجا و هر زمان که به آن نیاز پیدا کردید، از آن استفاده می‌کنید. BTT به صورت آزمایشی ۴۵ روزه در دسترس است اما هزینه خرید آن ۴۵ دلار می‌باشد.

14 نرم ‌افزار محبوب و ضروری برای MacBook

این برنامه برای افرادی مناسب است که می خواهند macbook خود را دقیقا به دلخواه خود راه‌اندازی کنند ایده‌آل است. اگر می‌خواهید کارهای رایج را به طور خودکار انجام دهید BTT برای شما طراحی شده است.

۹) Hazel: پرونده‌سازی خودکار

آیا می‌خواهید پرونده‌های شما توسط خودشان سازماندهی شوند؟ این دقیقاً همان کاری است که Hazel انجام می‌دهد. شما برای Hazel پوشه‌های خاصی را تعریف می‌کنید و آن‌ها را براساس مجموعه‌ای از قوانینی که انتخاب می‌کنید، جابجا می‌کنید که این قوانین می‌توانند برچسب‌گذاری، بازکردن، بایگانی و حذف فایل‌ها باشند.

14 نرم ‌افزار محبوب و ضروری برای MacBook

Hazel با ویژگی‌های اصلی MacOS مانند Spotlight ، AppleScript ، Automator و اعلان‌ها کار می‌کند.  با استفاده از این برنامه می‌توانید برای مرتب کردن پوشه‌ها، خالی کردن پرونده ها از سطل آشغال یا قرار دادن فاکتورها و صورت‌های مالیاتی در پوشه‌های مناسب استفاده کنید.

Hazel به قیمت ۳۲ دلار عرضه می‌شود و یک آزمایش رایگان ۱۴ روزه را ارائه می‌دهد.

۱۰) Dropzone: سرعت بخشیدن به اقدامات مبتنی بر فایل

عملیات درگ و رها کردن در MacOs همیشه به سرعت انجام می‌شود، اما همیشه نیز جایی برای بهبود وجود دارد. Dropzone به این امکان را می‌دهد که فایل‌های خود را جا به جا، کپی و یا به راحتی آپلود کنید. ابتدا فایل خود را انتخاب کرده و آن را به بالای صفحه بکشید. پنجره Dropzone با لیستی از اقدامات موجود باز می‌شود. حتی می‌توانید در آن پوشه ایجاد کنید و اقدامات خود را دسته‌بندی کنید.

14 نرم ‌افزار محبوب و ضروری برای MacBook

Dropzone به قیمت ۱۰ دلار عرضه می‌شود و یک دوره آزمایشی ۱۵ روزه رایگان را ارائه می‌دهد.

۱۱) Unarchiver: استخراج هر نوع فایل زیپ

14 نرم ‌افزار محبوب و ضروری برای MacBook

 

دلیل اصلی نصب Unarchiver در سیستم عامل Mac، باز کردن فایل‌های RAR می‌باشد. Finder از معمول‌ترین انواع فایل زیپ مانند ZIP و TAR.GZ پشتیبانی می‌کند، اما MacOS فاقد پشتیبانی از فایل‌های RAR است. اما Unarchiver این پشتیبانی را به صورت رایگان در دسترس قرار می‌دهد. از Unarchiver می‌توانید برای بازکردن فایل‌هایی با پسوندهای Z7 CAB ، ISO و BIN استفاده کنید.

۱۲) TripMode: داده تلفن همراه خود را ذخیره کنید.

اگر عادت ندارید که macbook خود را به اینترنت تلفن همراه خود وصل کنید، پس نیازی به نصب این نرم افزار نخواهید داشت. TripMode به طور خودکار استفاده از اینترنت تلفن همراه را تشخیص می‌دهد و دسترسی به اینترنت را توسط هر برنامه‌ای محدود می‌کند.

14 نرم ‌افزار محبوب و ضروری برای MacBook

این برنامه سرویس‌های MacOS و برنامه‌هایی مانند Steam را مسدود می‌کند و مانع از بارگیری‌های سنگین در هنگام اتصال می‌شود. این نه تنها باعث صرفه جویی در اینترنت شما می‌شود بلکه باعث افزایش سرعت می‌شود زیرا پهنای باند تنها به برنامه‌های مورد نیاز شما محدود می‌شود.

۱۳) AppCleaner: برنامه‌ها را حذف کرده و فضا را بازیابی کنید.

معمولاً برای حذف یک برنامه فقط کافیست که آیکن آن را روی آیکن سطل آشغال رها کنید. انواع فایل‌ها اغلب در مکان‌های دیگری غیر از پوشه برنامه‌ها باقی می‌مانند. مطمئناً از شما انتظار نمی‌رود که همه این فایل‌ها را پیدا کنید. به لطف نرم افزار AppCleaner برای پاک کردن تمامی فایل‌های یک برنامه، فقط کافیست برنامه را روی آیکن AppCleaner رها کنید.

14 نرم ‌افزار محبوب و ضروری برای MacBook

یا می‌توانید به آن اجازه دهید که لیستی از همه برنامه‌های قابل جا به جایی و حذف را نشان دهد، بنابراین می‌توانید تمام کتابخانه نرم افزار خود را مرور کنید. توجه داشته باشید که بسیاری از این پرونده‌ها فضای زیادی را در درایو شما اشغال نمی‌کنند و دستگاه شما را کند نخواهند کرد. اما AppCleaner راهی آسان برای حذف برنامه‌های کاربردی از سیستم شما فراهم می‌کند.

۱۴) Transmission: به اشتراک گذاری فایل از طریق BiTorrent

برخلاف تصور عامه، استفاده‌های قانونی زیادی برای BitTorrent وجود دارد. BitTorrent فناوری کارآمد و ارزانی را برای توزیع فایل‌های بزرگ و بدون نیاز به پرداخت هزینه‌های سرور یا پهنای باند فراهم می کند.

14 نرم ‌افزار محبوب و ضروری برای MacBook

اگر از BitTorrent استفاده می‌کنید، Transmission یکی از بهترین کلاینت‌ها می‌باشد. این برنامه رایگان است و فقط برای مکینتاش در دسترس است. این برنامه کم‌حجم شامل ویژگی‌های مفید مانند رابط وب و برنامه زمانبندی نیز می‌باشد.

منبع: howtogeek.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.