چگونه یک سایت تجارت الکترونیک راهاندازی کنیم؟
اگر شما قصد فروش آنلاین را داشته باشید، طراحی یک سایت تجارت الکترونیک به اندازه طرح اصلی و بنیادی کسب و کار شما مهم خواهد بود زیرا در اینجا بستری برای شما فراهم است که میتوانید به راحتی در آن به اکتشاف، اتخاذ تصمیمات جدید و ایجاد دستهای از روابط منطقی فروش بپردازید که اگر در مسیر درست انجام شود شما را به حد اعلایی خواهد رساند که استحقاقش را دارید.
طراحی تجارت الکترونیک از اهداف وبسایت شروع میشود. مشتریان هدف شما چه کسانی هستند؟ آنها به چه چیزی نیاز دارند؟ و اینکه آیا تنها برای کسب اطلاعات از سایت شما استفاده میکنند یا اقدام به خرید کالا هم مینمایند؟
پاسخ کلیدی به سوالات طرح شده، زمان و سرمایه موردنیاز برای توسعه و پشتیبانی وجود یک تجارت الکترونیک را برای شما مشخص مینماید.
در مرحله دوم سوالاتی از قبیل اینکه چه محصولات و خدماتی را ارائه میدهید؟ چگونه اقدام به چیدمان و ارائه آنها مینمایید؟ آیا امکان هر دو خرید آفلاین و آنلاین را خواهید داشت؟ جا به جایی کالا چگونه صورت میپذیرد و آیا امکان مرجوعیت کالا را دارید؟
همانطور که به اکتشاف در دنیای ماهیتهای خرید الکترونیک و راهکارهای حمایتی آن میپردازید، یک ایده صریح در مورد چگونگی پشتیبانی و مدیریت تجارت الکترونیک خود داشته باشید. اگر شما فروش آنلاین را انتخاب کردهاید پس نیاز به یک چرخه مدیریت خرید توسط کارتهای اعتباری حواهید داشت که به معنای مدیریت فرآیند خرید توسط کارتهای اعتباری و سازماندهی تمامی مراحل خرید کالا از سفارش آن تا تحویل کالا میباشد.
ساخت یک سایت تجارت الکترونیک شگفتانگیز برای جذب مشتری کافی نیست. اگر میخواهید ترافیک سایتتان را افزایش دهید باید برنامهریزی و پشتیبانی دائمی داشته باشید و راهبردهای تبلیغاتی چندگانه با توجه به مخاطبانتان را فراهم آورید. تبلیغات چندگانهای که با هدف مشتریان شما سازماندهی شدهاند. چرا تبلیغات برای تجارت الکترونیک شما حکم آجر و ملات آن را داشته و برای شما مزیتی مهم محسوب میشود؟
نام وب سایت
اولین مرحله برای ساخت یک وبسایت، ایجاد لیستی از نامها و URL هاست. Domain registration (ثبت دامنه) را در یک موتور جستجو تایپ کنید. لیستی از شرکتها را خواهید دید مانند NetworkSolution، GoDaddy و Register که شما را در پروسه ثبت دامنه به سادگی راهنمایی خواهند کرد. با پرداخت حقالزحمهای اندک، نام دامنهتان را برای یک یا چند سال ثبت کنید.
اگر نام انتخابی شما توسط دیگران قبلا ثبت شده باشد، باید حداقل ۲ تا ۳ نام دیگر نیز به عنوان نام پشتیبان برای خود در نظر گرفته باشید. تعدادی از ثبتنام کنندههای دامنه GoDaddy یا Register چند پیشنهاد متناوب ارائه میدهند که هنوز در دسترس هستند. از میان آنها، نامی را انتخاب کنید که املای سادهای از جهت زبان لاتین داشته باشد و همچنین به راحتی به خاطر سپرده شود و در ضمن کار، شرکت شما را توصیف کند.
مطمئن شوید که از نام تجاری یا نام انحصاری دیگران استفاده نکرده باشید. در بسیاری از موارد نام شرکت شما با دات کام (.com نام شرکتتان) یک نام دامنه مناسب است که نباید لحظهای در مورد آن شک کنید. وقتی که نام را انتخاب کردید سایت ثبت دامنه، شما را فوراً به یک پروسه ثبت ساده انتقال میدهد.
با ثبتنام دامنهتان، آدرس وبسایت تجارت الکترونیک خود را روی کارتهای تجاریتان، بروشورها، سرنامهها، فاکتورها و مطالب مطبوعاتی چاپ کنید. همچنین، بر روی بستهبندی محصولاتتان، در داخل دفترچه راهنمای مصرفکننده و سایر آگهیهای تبلیغاتی، آن را روی چیزهای دیگر هم بچسبانید مثل پدهای موس، تیشرت و یا سرکلیدها.
پایههای وب سایت
وقتی نام دامنه را انتخاب کردید و برنامه بلند مدتی را برای چیزهایی که قرار است در طی فروش آنلاین به مشتریان خود پیشنهاد دهید، قرار دادید؛ چالش بزرگ بعدی، طراحی و ساخت وب سایت است. طرح کلی یک سایت تجارت الکترونیک معتبر شامل:
محتوا
کلید موفقیت یک سایت، محتوای آن است. به بازدیدکنندگان سایت، اطلاعات جالب توجه زیادی بدهید. آنها را برای بازدید، خرید و ارتباط با خود تحریک کنید. سایت را دائماً بروزرسانی کنید و محتویات جدید را قرار دهید تا مطمئن شوید که مردم در آینده نیز به وب سایت شما سر خواهند زد.
ساختار
تعداد صفحات و طریقه اتصال آنها را تعیین کنید. گرافیک و نگارههایی را که به پیشرفت محتوای وب سایت تجارت الکترونیک کمک میکنند، مورداستفاده قرار دهید.
طراحی
بعد از ساختار و محتوا نوبت به طراحی میرسد. چه شما از یک طراح استفاده کنید چه خودتان آن را طراحی کرده باشید، به سه نکته سادگی، خوانایی و هماهنگی توجه ویژهای داشته و به یاد داشته باشید که روی فعالیتی که میخواهید انجام دهید تمرکز کنید.
هدایت و ناوبری
جستجو در سایت را برای کاربران خود آسان و لذتبخش سازید. به طور مثال، از بیش از دو یا سه لینک در نواحی اصلی استفاده نکنید و بازدیدکنندگان را در بمببست رها نکنید.
اعتبار
این موضوع نباید در برپایی یک سایت تجارت الکترونیک نادیده گرفته شود. وب سایت باید در اختیار همه قرار بگیرد و به آنها بگوید که چرا باید از شما محصول یا خدمتی را بگیرند.
حرفهای جلوه کنید و شرایطی را ایجاد کنید که مشتری همان اطمینانی که در ارتباط تلفنی و ملاقات دیداری دارد را از طریق سایت به دست آورد. تمام اطلاعات مرتبط با شرکتتان از جمله نام کمپانی، آدرس کامل، تلفن و ایمیل و غیره باید در بیشتر صفحات سایتتان موجود بوده و به صورت برجسته در Homepage سایت نمایش داده شود.
حال دو گزینه پیش روی شماست؛ شما میتوانید طراحی سایت تجارت الکترونیک را به یک طراح بدهید که این بسیار موثر بوده اما پرهزینه و زمانبر است. گزینه دوم این است که خود مراحل طراحی را با جستجو در سرویسهای حل جامع تجارت الکترونیک یا وب سایت به دست آورید. آنها به وسیله قالبهای وب سایت و ابزارهای مدیریتی، شما را در طراحی، انتشار و مدیریت یک وب سایت یاری مینمایند. این سرویسها ارزان و قدرتمند بوده و به شما اجازه خلق یک وب سایت خیلی حرفهای را بدون مهارت برنامهنویسی میدهند.
با شناخت منابع و ابزار از آنها در ساخت وب سایت تجارت الکترونیک کمک بگیرید. گام بعدی سازماندهی محتوا با یک اسکریپت است. اسکریپت، محتوا را شمارهبندی و چگونگی جا به جایی صفحات را مشخص و ایجاد مینماید. نوشتن اسکریپت، سازماندهی سایت را در صورت تعدد محتواها تضمین میکند. صفحه یک، homepage نام دارد.
Homepage صفحهای است که بازدیدکنندگان با تایپ URL شما آن را میبینند. برای آیکنها ترتیبی قائل شوید و آن را در همه صفحات رعایت کنید. دقت کنید که آیکنها در هر صفحه، مرتبط با صفحات دیگر باشد.
برای ایجاد یک وب سایت تجارت الکترونیک موفق، همه عناصر باید به صورت یکپارچه و در کنار یکدیگر کار کنند. داشتن محتوای نمونه مهم است اما باید در یک روش ساده که قابل فهم و همراه با ظاهری جذاب و ماهیت ساده است، به افراد مورد نظرتان نمایش داده شود. نه تنها در بیانهایتان بلکه در روشی که محتوا را ارائه میدهید، میتوانید مخاطبان خود را جذب یا دفع کنید.
یافتن میزبانی با اکثریت
گام بعدی، نشر سایتتان روی اینترنت است. برای این کار، سه گزینه اصلی دارید:
اول اینکه میزبان خودتان باشید. یعنی یک کامپیوتر به طور اختصاصی یک وب سرور باشد(یا یک کامپیوتر که همیشه به اینترنت متصل است) و یک پهنای باند برای اتصال به اینترنت دارد که این روش برای اجرا و پشتیبانی هزینهبر خواهد بود. برای اکثر تجارتها حداقل در شروع، این بهترین گزینه نیست.
انتخاب دوم، این است که از یک کمپانی میزبانی وب معروف و معتبر استفاده کنید که ذخیره و مدیریت وب سایتهای تجاری را انجام میدهد. چند کمپانی میزبانی وب خیلی بزرگ و بسیار خوب وجود دارند که برای مخاطبان سراسر جهان تهیه شدهاند. البته ممکن است شما یک فراهمکننده میزبان کوچک محلی را ترجیح دهید زیرا آنها از ارتباط مستقیم استفاده مینمایند. اکثر این شرکتها، سرویسهای نام دامنه را هم ارائه میدهند، بنابراین شما با انتخاب نام موردنظرتان میتوانید فعال شوید.
انتخاب سوم، رایجترین و کم هزینهترین روش است که از سیستمهای کامپیوتری آماده به عنوان یک راهحل جامع وب سایت استفاده میکند. به این صورت که یک شرکت که همه ابزارهای توسعه سایت تجارت الکترونیک و سرویسهای میزبانی را داراست با ویژگیهای استفاده آسان و قیمت پایین، سرویسهای جانبی را فراهم کرده و همواره آنلاین میباشد.
به عبارت دیگر آنها خود بدون اینکه شما نیاز به نصب نرمافزار تخصصی و برنامهنویسی داشته باشید ایجاد، انتشار و مدیریت وب سایتتان را انجام میدهند. با استفاده از یک موتور جستجو، عبارت website turnkey solution یا ecommerce turnkey solution را وارد کنید. همچنین پیشنهادهای eBay، GoDaddy، Google و Yahoo! را نیز بررسی کنید.
نمیدانید کدام میزبان را انتخاب کنید؟ به CompareWeb Host مراجعه کنید. در آنجا میتوانید شاخصهای میزبانان را مقایسه کنید. این شاخصها عبارتاند از: مقدار فضای دیسک اختصاص داده شده به شما، دسترسی پهنای باند، تعداد سرویسهای ارائه شده ایمیل، دسترسی به سرویس پشتیبان مشتری، پایگاه داده پشتیبان و حقالزحمه اجرا است. برای اطلاعات بیشتر CENT Editor’s web hosting guide را جستجو کنید (همراه با ارائه بنهای تخفیف برای برخی از افراد).
الزامات تجارت الکترونیک
بسیاری از کارآفرینان دنیای تجارت الکترونیک، حل همه الزامات تجارت الکترونیک مانند: به کارگیری مبادلات کارت اعتباری، فرستادن خودکار پیامهای ایمیل برای مشتریان جهت تشکر از سفارششان، ارسال سفارشات برای آنها و همچنین ثبت دامنه و میزبان را به کمپانیهای میزبان وب واگذار میکنند.
مورد دیگر استفاده از ترکیب سبد خرید کالای الکترونیکی است که به مردم اجازه میدهد سفارشات آنلاینشان را در سبد خرید خود قرار داده و سپس آن را به پردازشهای مبادلات پرداخت از طریق کارتهای اعتباری بفرستند. یک سایت تجارت الکترونیک دارای مدل سبد خرید کالا، چهار جزء دارد:
۱) کاتالوگ: مشتریان محصولات و قیمتها را مشاهده و مقایسه میکنند.
۲) سبد خرید کالا: مانند سبد خرید واقعی عمل میکند. مشتری داخل سبد را جستجو میکند و با حذف یا اضافهکردن مواردی که مشتری موافق و یا مخالف است، درنهایت مشتری را به باجه بررسی و پرداخت، هدایت مینماید که شبیه یک فرم سفارش آنلاین میباشد.
۳) باجه وارسی: خریدار، اقلام را در سبد خرید مشتری بازبینی میکند، تغییرات را ایجاد و مشتری درنهایت ارسال کالا و گزینههای بیشتر را انتخاب میکند. به عنوان مثال، آن را کادو کنند و مواردی از این دست.
۴) پردازش سفارش: برنامه، کارت اعتباری (یا گزینه پرداخت) را پردازش میکند، اطلاعات را بازبینی و به پایگاه داده انتقال میدهد.