چگونه می‌توانیم یک دانش‌آموز نمونه باشیم؟

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

چگونه می‌توانیم یک دانش‌آموز نمونه باشیم؟

تا حالا به ویژگی‌های یک دانش‌آموز نمونه فکر کردی؟

شاید دانش‌آموز نمونه بودن از نظر شما کار آسانی به نظر برسد و اهمیت چندانی نداشته باشد، اما بهتر است بدانید که یک دانش‌آموز نمونه برای رسیدن به موفقیت و آینده درخشان، یک گام از بقیه جلوتر است. منظور ما از ” دانش‌آموز نمونه ” تنها به معنی گرفتن نمرات عالی در دروس مختلف نیست، بلکه رعایت بسیاری از نکات اخلاقی، آموزشی و تربیتی است.

دانش‌آموز نمونه بودن به شما دانش‌آموزان عزیز کمک می‌کند تا در آینده نزدیک، به یک دانشجوی فعال و باهوش در دانشگاه تبدیل شوید و در دراز مدت توسط مهارت‌هایی که در دوران مدرسه یاد گرفته‌اید، بتوانید در زندگی خود با هر مانعی مبارزه کنید.
در ادامه همراه ما باشید تا چند ترفند طلایی، برای اینکه یک دانش‌آموز نمونه باشید را معرفی کنیم :

۱) مرتب و منظم باشید

  • وسایل موردنیاز خود را قبل از خواب داخل کیف خود بزارید.

برای اینکه همیشه مرتب و منظم باشید، اولین کار جمع کردن وسایل مدرسه و چیدن منظم آن‌ها در کیف مدرسه است. دقت کنید که این کار را هر شب قبل از اینکه به رختخواب بروید انجام دهید. مطمئن شوید که تمامی وسایل موردنیاز خود مثل تکالیف، خودکار، مداد و پاک‌کن، خط‌کش، دفترچه یادداشت، کتاب‌ها و هر چیزی که در منظم و مرتب بودن شما در مدرسه کمک می‌کند برداشته‌اید. البته تغذیه سالم را فراموش نکنید.

اگر وسایل خود را قبل از رفتن به رختخواب آماده کنید، زمان رفتن به مدرسه احساس عجله نکرده و چیزی را فراموش نخواهید کرد.

یک نمونه از برنامه‌ کلاسی خود را در خانه داشته باشید تا هر روز آن‌ها را مرور کنید و به یاد داشته باشید که چه روزی چه کلاسی دارید و به چه وسایلی احتیاج خواهید داشت.

 

چگونه می‌توانیم یک دانش‌آموز نمونه باشیم؟

  • برای هر موضوع درسی، یک پوشه در نظر بگیرید تا در پیدا کردن آن‌ها راحت باشید.

برای یک دانش‌آموز نمونه ، مرتب و منظم بودن اهمیت بسیار زیادی در طول مدرسه دارد و دلیل آن این است که افراد منظم برای رسیدن به موفقیت چند قدم جلوتر هستند. یکی از روش‌های موثر تهیه پوشه برای هر درس است، برای این کار:

  • می‌توانید برگه‌های مربوط به درس ریاضی را در پوشه ریاضی، برگه‌های مربوط به هنر را در پوشه‌ای به اسم هنر و برگه‌های علوم تجربی را در پوشه مخصوص خودش قرار دهید.
  • از برچسب‌های رنگی روی پوشه‌ها استفاده کنید و به صورت منظم داخل کوله‌پشتی خود قرار دهید. این کار باعث می‌شود که زمان زیادی را برای پیدا کردن آن‌ها صرف نکنید و زمان بیشتری را برای مرور درس‌های روز قبل داشته باشید.
  • می‌توانید از نشانگرهای زیبا و طرح‌دار هم برای پوشه‌های خود استفاده کنید تا راحت‌تر آن‌ها را از یکدیگر تشخیص دهید.
  • برنامه هفتگی داشته باشید.

از یک برنامه‌ریز هفتگی یا تقویم برای نوشتن تاریخ‌های مهم مثل تکالیف، تاریخ آزمون‌ها و فعالیت‌های کلاسی استفاده کنید. این به شما کمک می‌کند تا زمان خود را بهتر مدیریت کنید و همچنین بررسی کارهای انجام شده، احساس موفقیت را به شما منتقل می‌کند.

علاوه‌براین می‌توانید اتفاق‌های مهم دیگر مثل تاریخ تولدها، مطالب ویژه کلاس‌ها، تاریخ و زمان مطالعه گروهی و… را در قسمت یادداشت تقویم خود نگهداری کنید.

  • فضای مشخصی را در خانه برای وسایل مدرسه خود در نظر بگیرید.

 

چگونه می‌توانیم یک دانش‌آموز نمونه باشیم؟

نگه داشتن وسایل نوشتاری، پوشه‌ها، کاغذها و سایر لوازم در یک ناحیه از خانه پیدا کردن آن‌ها را آسان‌تر می‌کند.

۲) در کلاس تمرکز داشته باشید و حواستان را جمع درس و کلاس کنید.

  • در کلاس یادداشت‌برداری کنید، سوال کنید تا حواستان پرت نشود.

توجه شما در کلاس در یادگیری شما تأثیر بسیاری دارد و باعث افزایش نمره شما خواهد شد. زمانیکه معلم درس می‌دهد، یادداشت‌برداری کنید و اگر چیزی را متوجه نشدید دستتان را بالا ببرید و سوال کنید. سعی کنید به جای یادداشت کردن کلمه به کلمه‌ای که معلم می‌گوید، نکات را به زبان خود یادداشت کنید تا آن‌ها را بهتر به خاطر بسپارید.

به یاد داشته باشید که هرچقدر بیشتر سوال کنید، بیشتر در مورد موضوع موردنظر اطلاعات کسب می‌کنید. معلمان از شما انتظار دارند که بیشتر سوال بپرسید تا براساس میزان تمایل شما برای دانستن مطالب، کلاس را جلو ببرند.  در بعضی موارد مشارکت در کلاس و فعالیت کلاسی بخشی از نمره محسوب می‌شود بنابراین سوال پرسیدن می‌تواند از چند جنبه مفید باشد.

روی درس و حرف‌های معلم تمرکز کنید، به چشمان او نگاه کنید و با دقت گوش کنید. اگر مستعد حواس‌پرتی هستید، ردیف اول کلاس بنشینید.

  • از حواس‌پرتی در کلاس خودداری کنید.

 

چگونه می‌توانیم یک دانش‌آموز نمونه باشیم؟

حواس هم‌کلاسی‌های خود را پرت نکنید و نگذارید آن‌ها حواس شما را پرت کنند. مواردی که ممکن است باعث حواس‌پرتی شما شود را در کاغذ بنویسید و سعی کنید از ‌آن‌ها جلوگیری کنید.

اگر فکر می‌کنید وقتی گرسنه هستید، فکر و خیال می‌کنید و حواستان پرت می‌شود حتما قبل از کلاس یک میان‌وعده کوچک بخورید. اگر می‌بینید که دوستانتان در حال یادداشت‌برداری هستند، مزاحم آن‌ها نشوید و بعد از کلاس با آن‌ها صحبت کنید.

اگر دوستانی دارید که دائما سعی دارند تا حواس شما را پرت کنند، منطقی باشید! به آن‌ها بگویید که مشغول هستید و در زمان استراحت و ناهار با آن‌ها صحبت خواهید کرد. آن‌ها شما را درک کرده و حتی ممکن است روش شما را ادامه دهند.

  • یادداشت‌های خود را در زمان بیکاری مرور کنید.

هر زمان که فرصت کردید یادداشت‌های خود را بخوانید تا مطالبی که نوشته‌اید را به یاد آورید. اگر درس‌های سنگینی را پشت سر می‌گذارید، بازنویسی مطالب می‌تواند در یادگیری شما بسیار مفید واقع شود.

اگر آزمون در پیش رو دارید، یادداشت‌های خود را درست قبل از اینکه به رختخواب بروید مرور کنید و صبح فردای آن روز، آن‌ها را دوباره بخوانید. هرچه بیشتر مطالب را مرور کنید، بیشتر در به یاد داشتن آن‌ها موفق خواهید بود.

  • خواب ۷ یا ۸ ساعته داشته باشید.

کمبود خواب می‌تواند بر توانایی و تمرکز شما تأثیر منفی بگذارد و همچنین اشتیاق شما را نسبت به یادگیری مطالب کمتر کند. سعی کنید شب‌ها به مدت ۷ تا ۸ ساعت خواب مفید داشته باشید. اگر جزو افرادی هستید که خواب سبکی دارند، می‌توانید در زمان استراحت بین کلاس‌ها به مدت ۲۰ دقیقه بخوابید و استراحت کنید.

از نگاه کردن به تلفن همراه و تماشا کردن تلویزیون یک ساعت قبل از خواب خودداری کنید. کتاب خواندن یا یک دوش آب گرم قبل از خواب، می‌تواند به آرامش شما هنگام خواب کمک بسیاری کند.

 

چگونه می‌توانیم یک دانش‌آموز نمونه باشیم؟

از نوشیدن قهوه و نسکافه خودداری کنید تا از بی‌خوابی شبانه خلاص شوید. ممکن است بعد از مقدار زیادی قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا، انرژی بیشتری داشته باشید اما به دلیل کمبود خواب نمی‌توانید به خوبی تمرکز کنید.

  • غذای کافی بخورید تا بدن و ذهن خود را تغذیه کنید.

از انواع غذاهایی که حاوی پروتئین، کربوهیدرات و چربی‌های سالم هستند بخورید. میان‌وعده‌های غذایی مثل میوه‌های تازه، سبزیجات یا آجیل می‌توانند انرژی شما را بین وعده‌های غذایی حفظ کنند.

چربی‌های حاوی امگا ۳ می‌توانند در یادگیری شما بسیار مفید باشند. چربی‌های امگا ۳ را می‌توانید از غذاهایی مثل ماهی‌های چرب، گردو، تخم کتان، اسفناج و ریحان دریافت کنید.

۳) مطالعه و یادگیری موثر داشته باشید.

 

چگونه می‌توانیم یک دانش‌آموز نمونه باشیم؟

  • تا حد امکان مطالعه کنید تا دایره لغات خود را افزایش دهید.

با خواندن کتاب‌هایی که شما را به چالش می‌کشد، دایره لغات و درک مطلب خود را تقویت کنید. این کار باعث می‌شود که زمان یادگیری متن‌های دشوار و سنگین در کلاس با مشکل مواجه نشوید.

کتاب و مطالبی را که به آن‌ها علاقه دارید بخوانید تا در شما اشتیاق خواندن ایجاد کنند. اگر دوستانی دارید که اهل کتاب و کتابخوانی هستند، از پیشنهادات آن‌ها برای مطالعه استفاده کنید.

‌می‌توانید به مدرسه یا کتابخانه محله‌اتان بروید و از کتابدار برای پیدا کردن کتاب موردعلاقه‌اتان کمک بگیرید.

  • برای یادگیری بهتر از نقشه‌های ذهنی استفاده کنید.

نقشه‌های ذهنی به شما کمک می‌کنند تا بین اطلاعات قدیمی و جدید در ذهنتان یک پل ایجاد کنید و آن‌ها را بهتر به یاد بیاورید. این عمل زمانی مفید است که نیاز به تفکر برای پروژه‌های بزرگ دارید.

برای ایجاد یک نقشه ذهنی، موضوع اصلی را در مرکز بنویسید و ایده‌های خود را در اطراف آن قرار دهید و هر یک را با یک خط به موضوع اصلی وصل کنید. سعی کنید تا حد امکان در مورد موضوع موردنظر ایده بدهید و حتی در مورد آن تحقیق کنید.

  • یک مکان آرام را برای مطالعه انتخاب کنید.

 

چگونه می‌توانیم یک دانش‌آموز نمونه باشیم؟

هرچه زمان بیشتری را برای مطالعه و یادگیری بگذرانید، بیشتر اطلاعات کسب کرده و نمرات بهتری خواهید گرفت. بنابراین باید در یک زمان مشخص، مطالعه مفید داشته باشید پس از تمام عواملی که باعث حواس‌پرتی می‌شوند (تلفن‌همراه، تلویزیون، صدای زیاد آهنگ و…) دوری کنید.

اگر نمی‌توانید یک مکان آرام برای مطالعه پیدا کنید، از هدفون استفاده کنید اما آهنگی پخش نکنید. زمانی را برای مطالعه در نظر بگیرید که همسالان شما درحال انجام کار دیگری هستند. برای مثال اگر ناهار خود را زودتر از سایر اعضای خانواده تمام کردید، به کتابخانه و یا یک مکان آرام و خلوت بروید و شروع به مطالعه کنید.

  • کارهایتان را عقب نیندازید و زمان را غنیمت بشمارید.

گفتن این جمله که ” این کار را بعداً انجام می‌دهم” برای خیلی از ما اتفاق افتاده است اما دقت کردید که این “بعداًها” هیچ‌وقت اتفاق نمی‌افتند؟

بنابراین درس‌ها و تکالیفتان را در زمان مشخص خودشان انجام دهید و آن‌ها را به وقت دیگری موکول نکنید. اگر برای خواندن یک مبحث، تمایلی ندارید و یا خواندن آن برایتان مشکل است، خواندن آن را در اولویت قرار دهید و مثبت فکر کنید.

اگر هنوز هم فکر می‌کنید که در خواندن به موقع درس‌ها موفق نخواهید شد، می‌توانید از دوستان و یا یکی از اعضای خانواده خود کمک بگیرید تا شما را در ساعاتی مشخص ارزیابی کنند و از درس خواندن شما مطمئن شوند.

اگر با مطالب پیچیده مواجه شدید و برای فهمیدن آن‌ها در تلاش بودید، بارها جملات مثبت و امیدوارکننده را با خود تکرار کنید. برای مثال با خود بگویید: “من می‌تونم این معادله رو حل کنم” و یا “من تو این آزمون موفق می‌شم”.

  • هنگام درس خواندن استراحت را فراموش نکنید.

مغز شما برای استراحت و هضم اطلاعات به زمان نیاز دارد. بنابراین سعی کنید بعد از هر یک ساعت مطالعه، ۱۰ دقیقه استراحت کنید. اگر بر روی مبحث خاصی تمرکز کرده‌اید، بهتر است بعد از کمی استراحت ادامه دهید تا انرژی بیشتری برای اتمام آن داشته باشید.

برای این‌کار می‌توانید از یک تایمر استفاده کنید تا بعد از هر یک ساعت، زمان استراحت را به شما یادآوری کند. در زمان استراحت می‌توانید بعضی حرکات کششی برای پاها، کمر و بازوها و یا برخی ورزش‌های سبک را انجام دهید تا بدنتان برای شروع دوباره، انرژی لازم را به دست آورد.

 

چگونه می‌توانیم یک دانش‌آموز نمونه باشیم؟

  • دروس را جلوتر مطالعه کنید و برای آن‌ها سوال طرح کنید.

برنامه‌ریزی معلمتان را برای روز بعد بپرسید تا قبل از رفتن به کلاس آن‌ها را مطالعه و سوالات خود را آماده کنید. با این‌کار می‌توانید با مطالب آشنا شوید و آن‌ها را به آسانی درک کنید.

برای توجه بیشتر به اطلاعات و مطالب مهم، از یک هایلایتر با رنگ موردعلاقه خودتان  استفاده کنید.

  • برای درک بهتر مطالب تلاش کنید.

اگر معلمتان برای درک بهتر دروس در مدرسه ، مطالعه بیشتر و با دقت را پیشنهاد می‌کند آن را انجام دهید. حتی اگر در کلاس نمره بالایی گرفته‌اید، باز هم می‌توانید نمره خود را کامل کنید و برای درک جزئیات مطلب تلاش کنید.

اگر می‌خواهید نمره خود را بالا ببرید، از معلم خود کمک بگیرید و از او بخواهید تا چند ترفند طلایی و کارساز را به شما معرفی کنند. آن‌ها از این درخواست شما خوشحال هم می‌شوند!

  • برای خواندن آزمون‌ها و امتحانات زودتر دست به کار شوید!

 

چگونه می‌توانیم یک دانش‌آموز نمونه باشیم؟

اگر آزمون حساسی را پیش رو دارید، از چند روز قبل از روز امتحان شروع به خواندن کنید. یک برنامه درسی تهیه کنید و زمان خود را برای خواندن آن تقسیم کنید و طبق آن عمل کنید.

خواندن برای آزمون را به شب امتحان موکول نکنید و اجازه دهید تا مغز شما اطلاعات را با خیال راحت هضم کند.

اگر ورزش می‌کنید و یا فعالیت خارج از برنامه درسی انجام می‌دهید، به مربی خود اطلاع دهید که ممکن است زودتر محل را ترک کنید و یا دیرتر حاضر شوید و علت آن را توضیح دهید. اگر حضور شما در بعضی شرایط الزامی است و نمی‌توانید در آن‌ها تأخیر داشته باشید، زمان مطالعه خود را با آن‌ها تنظیم کنید تا لطمه‌ای به هیچکدام وارد نشود.

باز هم استراحت را فراموش نکنید و به مغز خود فرصت هضم و درک اطلاعات جدید را بدهید.

  • برای خود آزمون‌های آزمایشی طرح کنید.

زمانی را برای نوشتن مسائل و سوالات متنوع درباره دروس در نظر بگیرید و یا از کسی خواهش کنید تا برای شما سوالات مختلفی طرح کند. به یاد داشته باشید که هرچقدر بیشتر در مورد اطلاعات پرسش و پاسخ کنید،  بهتر آن‌ها را به خاطر می‌سپارید.

۴) تکالیف خود را انجام دهید.

  • تا جایی ک امکان دارد تکالیف خود را انجام دهید.

 ممکن است برخی دانش‌آموزان به تکالیف در خانه اهمیت چندانی ندهند اما بهتر است بدانید که انجام تکالیف یکی از بهترین روش‌ها برای مرور دروس داده شده و آمادگی برای آزمون‌های پیش رو است. سعی کنید تکالیف خود را در مدرسه انجام دهید تا بتوانید به راحتی سوالات و مشکلات خود را از معلم بپرسید.

اگر تکالیف شما نوشتنی است، خوش‌خط و خوانا بنویسید و از یک خودکار و مداد خوب برای نوشتن استفاده کنید. در نوشتن تکالیفتان عجله نکنید و آن‌ها را بادقت انجام دهید و در آخر دوباره مرور کنید.

  • تکالیف خود را به موقع انجام دهید.

 

چگونه می‌توانیم یک دانش‌آموز نمونه باشیم؟

برای کسب نمرات عالی در مدرسه ، تکالیف خود را سر وقت انجام دهید. می‌توانید آن‌ها را یادداشت کنید تا فراموششان نکنید. حتی می‌توانید از برچسب‌های رنگی برای یادآوری استفاده کنید و تکالیف خود را اولویت‌بندی کنید.

گاهی‌اوقات معلمان نسبت به زمان تحویل تکالیف حساس هستند و برای تأخیر شما نمره منفی در نظر می‌گیرند، پس نسبت به زمان انجام تکالیف خود هوشیار باشید.

  • به خودتان جایزه بدهید.

برای انجام تکالیف مدرسه در یک بازه زمانی مشخص برنامه‌ای در نظر بگیرید و به خودتان قول بدهید که اگر آن‌ها را به موقع و کامل انجام بدهید، جایزه خوبی در انتظارتان است!

این کار در شما انگیزه خوبی برای دنبال کردن اهدافتان ایجاد می‌کند. برای مثال به خودتان بگویید: “اگر تکالیف امروز رو قبل از شام با موفقیت تموم کنم خودمو به یک بستنی خوشمزه مهمون می‌کنم”.

اهداف و برنامه‌هایتان را طوری تنظیم کنید که بتوانید آن‌ها را به خوبی انجام دهید. برنامه‌ریزی طاقت‌فرسا و خسته‌کننده نه تنها به شما در انجام درست تکالیفتان کمک نخواهد کرد بلکه شما را خسته و کسل می‌کند.

  • از دوست خود یا اعضای خانواده بخواهید تا تکالیف شما را بررسی کنند.

چگونه می‌توانیم یک دانش‌آموز نمونه باشیم؟

از یک دوست یا اعضای خانواده خود بخواهید تا تکالیف شما را از لحاظ خوانایی بررسی کنند. از آن جایی که تقلب اصلا توصیه نمی‌شود پس سعی کنید یک شخص مطمئن را برای این کار انتخاب کنید. مطمئن شوید که دوستتان از تکالیف شما کپی نمی‌کند و از آن‌ها به جای تکالیف خود استفاده نخواهد کرد.

از آن‌ها خواهش کنید تا در بهتر شدن شما در یادگیری مطالب کمک کنند و تمامی مشکلات املایی، مفهومی و گرامری را یادآور شوند.

نکته مهم: افراد در زمان‌های مشخصی از روز تمرکز بیشتری دارند، پس سعی کنید مطالعات خود را که نیاز به تمرکز بیشتری دارند در این زمان‌ها انجام دهید.
نکته مهم بعدی: در حین مطالعه، تمام طول روز در خانه نمانید بلکه به مدت ۵ تا ۱۵ دقیقه از خانه خارج شوید و استراحت و پیاده‌روی کنید و نفسی تازه کنید.
هشدار: اگر در مدرسه از درسی نمره خوبی نگرفتید، ناامید نشوید و خودتان را سرزنش نکنید. هر دانش‌آموزی ممکن است در طول تحصیل خود با نمرات پایین و شکست‌های جبران‌پذیر مواجه شود. حتی بسیاری از دانش‌آموزان نمونه هم در تمامی دروس، نمره عالی کسب نمی‌کنند. بنابراین اینجا پایان دنیا نیست، به خودتان مطمئن باشید و برای آینده‌ای موفق‌تر دوباره تلاش کنید.
منبع: wikihow.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵
1 نظر
  1. حدیث هایزنبرگ می گوید

    عالی بود دمتون گرم 👍

دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.