چطور رئیس خود را راضی نگه داریم؟

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

چطور رئیس خود را راضی نگه داریم؟

در اکثر مشاغل مجبور هستید که برای شخصی دیگر یعنی مدیر و یا رییس خود کار کنید. اگرچه این‌کار می‌تواند کمی دشوار باشد اما اینکه بتوانید مدیر خود را راضی و خشنود نگه دارید، نقش مهمی در موفقیت‌های کاری شما خواهد داشت. ۲ تا از بهترین روش‌ها برای این‌کار این است که در جهت بهبود رابطه خود با رئیس‌تان قدم بردارید و برای تقویت آن تلاش کنید. البته اگر رییس سخت‌گیری دارید جای نگرانی نیست، روش‌ها و ترفندهایی وجود دارد که می‌توانید به راحتی با مدیر سخت‌گیر خود ارتباط برقرار کنید.

 در ادامه همراه ما باشید تا  شما را با این روش‌ها آشنا کنیم:

۱) بهبود روابط در محل کار

– اهداف رئیس خود را، اهداف خود بدانید.

متوجه شوید که برای رئیس شما چه چیزی از اهمیت زیادی برخوردار است و بعد آن را بخشی از اهداف خود در محل کار قرار دهید. رفتار و کارایی خود را در محل کار و در جهت مثبت تغییر دهید تا رئیس‌تان شما را به عنوان یک کارمند قابل اعتماد ببیند.

برای مثال، اگر رئیس شما تمام تلاشش را می‌کند تا در لحظه آخر به موفقیت و پیروزی برسد، شما هم تمام تلاشتان را بکنید تا پیش از برنامه به آن موفقیت دست پیدا کنید.

ناگفته نماند که به خاطر اهداف رئیس خود، اهداف  و اولویت‌های خود را قربانی نکنید. در عوض سعی کنید تا اهداف او را در برنامه‌های خود بگنجانید. برای مثال، اگر روی پروژه‌ای کار می‌کنید که رئیس شما به آن علاقمند است، برای انجام آن به بهترین شکل اولویت‌های خود را فراموش نکنید.

ایده خوبی است که سبک رئیس خود را تا آن‌جا که ممکن است بپذیرید و با او به سبکی که ترجیح می‌دهد ارتباط برقرار کنید. با این کار می‌توانید روابط خود را به خوبی کنترل کنید.

– برای آشنایی بهتر با رئیس خود وقت بگذارید.

هر چیزی که شما و رئیس‌تان در آن وجه اشتراک دارید، یادداشت کنید تا بتوانید در فرصت‌های مناسب در مورد آن‌ها صحبت کنید. این نه تنها به شما کمک می‌کند تا افکار آن‌ها را متوجه شوید بلکه باعث بهبود روابط شما با او خواهد شد.

برای مثال اگر هر دو به یک ورزش علاقمند هستید، سعی کنید بازی‌های آن تیم را دنبال کنید و به آن‌ علاقه نشان دهید و یا آن را با رئیس خود نقد و بررسی کنید.  بهترین زمان برای انجام این کار، ساعت ناهار و استراحت شماست که فارغ از کار هستید و مکالمه شما قابل قبول‌تر خواهد بود.

توجه داشته باشید که نباید با رئیس خود بیش از اندازه دوست شوید. سعی کنید روابط و مکالمات خود را در سطح حرفه‌ای نگه دارید.

– با رئیس خود موافق باشید.

چطور رئیس خود را راضی نگه داریم؟

سعی کنید بیشتر مواقع با رئیس خود موافقت کنید بدون اینکه ارزش‌های خود را به خطر بیاندازید. فقط در مواقع لزوم با او مخالفت کنید، اما از هر فرصتی استفاده کنید تا به او نشان دهید که با آرمان‌هایش در محل کار موافق هستید و به تصمیمات او اعتماد دارید.

این امر در مورد سایر همکاران شما در محل کار صدق می‌کند. سعی کنید به تیم کاری خود نشان دهید که برای رشد و پیشرفت تیم تلاش می‌کنید.

تا آن‌جا که می‌توانید در موقعیت‌های بحث‌برانگیز، پشتیبان رئیس خود باشید؛ حتی اگر رفتار او را نمی‌پسندید. این کار باعث می‌شود که رئیس‌تان متوجه صداقت شما در رفتارتان شود.

– کارهایی را انجام دهید که به رئیس شما کمک کند.

یادتان باشد که موفقیت رئیس شما موفقیت شماست. پس روی پروژه‌ای که رئیس‌تان بیشتر به آن تمایل دارد وقت بگذارید و در زمان بیکاری روی آن کار کنید. این روش بسیار نتیجه‌بخش خواهد بود به خصوص زمانیکه که رئیس شما در شرایط سختی قرار گرفته باشد و دچار استرس شده باشد.

ممکن است مجبور شوید تا برای انجام کارها و کمک کردن به سایر همکاران از آن‌ها در این باره سوال بپرسید، از انجام این کار نترسید! آن‌ها ممکن است از این کار شما قدردانی کرده و نیت شما را به خوبی متوجه شوند.

– با کار و روحیه خود سازگار باشید.  

رئیس شما احتمالا در شغل خود دچار استرس زیادی خواهد شد، بنابراین از هر کارمندی که قابل اطمینان باشد قدردانی خواهد کرد. اجازه ندهید استرس یا عصبانیت رئیس شما روی کیفیت کار یا روحیه شما در محیط کار تأثیر بگذارد.

برای مثال اگر روی پروژه‌ای کار می‌کنید و مشغول هستید و رئیس شما سوال می‌کند که آیا می‌توانید در انجام کارها به او کمک کنید، از انجام کارهای بیشتر شکایت نکنید بلکه بگویید: “البته خوشحال میشم” و کار خود را به بهترین شکل انجام دهید.

بیش از حد اعتراض نکنید و متعهد به انجام کارهای اضافه نشوید که وقت کافی برای آن‌ها ندارید. قطعا اگر کارهای زیادی را به عهده بگیرید و به دلیل کمبود وقت آن‌ها را ضعیف و با تأخیر انجام دهید، رئیس خود را خوشحال و راضی نگه نخواهید داشت.

۲) رئیس خود را تحت تأثیر قرار دهید.

– در محل کار زودتر حاضر شوید و دیرتر از رئیس خارج شوید.

این باعث می‌شود که مانند یک کارمند سخت‌کوش و هدفمند به نظر برسید. اگر رئیس شما هم زودتر در محل کار حضور پیدا کند، فرصتی است برای اینکه مکالمات بیشتری با او داشته باشید.

وقتی در محل کار هستید، واقعا کار کنید و از زمان خود برای انجام کارهای مفید استفاده کنید. اینکه زود در محل کار حاضر شوید و وقت خود را صرف کارهای بیهوده کنید، خوب به نظر نمی‌رسد.

– به دنبال فرصت‌هایی برای پیشرفت باشید.

کارهای خود را قبل از زمان تعیین شده انجام دهید و حتی سعی کنید کارهای بیشتری را هم در برنامه کاری خود قرار دهید. اگر برای انجام کار در یک واحد دیگر فرصت دارید، داوطلب شوید و با آن‌ها کمک کنید. این کار باعث می‌شود که مانند یک کارمند استثنایی با پتانسیل‌های زیاد به نظر برسید.

بیشتر از مرزهای کاری پیش بروید تا راهی خوب برای یادگیری و افزایش دانش خود در حرفه‌ای که کار می‌کنید پیدا کنید و برای گسترش توانمندی‌های خود تلاش کنید.

چطور رئیس خود را راضی نگه داریم؟

ممکن است رئیس شما اخلاق متفاوتی داشته و با رد کردن بیش از اندازه مرزهای کاری در شما موافق نباشد و او را ناراحت کند. پس اگر احساس کردید که مدیر شما به اینکه بیش از حد ادعا کار کردن دارید عکس‌العمل نشان می‌دهد، رفتار خود را عوض کنید و متناسب با انتظارات مدیر خود عمل کنید.

– در جلسات صحبت کنید، مخصوصا اگر سایر کارمندان حرفی برای گفتن ندارند.

از به اشتراک گذاشتن ایده‌های خود نترسید! به خصوص اگر آن‌ها می‌توانند به افزایش بهره‌وری و آسان‌شدن کار شما کمک کنند. این باعث می‌شود که رئیس‌تان شما را به عنوان عضوی از تیم ببیند که خواستار ابتکار عمل است.

از فرصت استفاده کنید و در طول جلسات سوال بپرسید تا نشان دهید که به شرکت اهمیت می‌دهید. برای  مثال: “بهترین راه برای اجرای این پروژه چیست که در حد امکان کارآمد باشیم؟”

اگر در جلسات با چیزی مخالف هستید، مخالفت خود را بلافاصله و با صدای بلند نشان ندهید. به یاد داشته باشید که در جلسات باید باادب باشید و احترام همکاران خود را نگه دارید.

– ابتکار عمل داشته باشید و کارها را بدون اینکه به شما یادآور شوند انجام دهید.

اگر کاری وجود دارد که می‌دانید باید انجام شود، آن را انجام دهید نه اینکه منتظر رئیس خود باشید تا آن را به شما اختصاص دهد. این به شما کمک می‌کند تا اخلاق کاری و دوراندیشی خود را به راحتی نشان دهید که موجب استقبال مدیر خواهد شد.

مطمئن شوید که اگر می‌خواهید قسمتی از پروژه را انجام دهید، آن کار به همکار شما محول نشده باشد. در این صورت حتما قبل از انجام آن با همکار خود مشورت کنید و او را در جریان خود قرار دهید.

۳) برخورد شما با مدیر سخت‌گیر

– اجازه ندهید که رفتار رئیس‌تان بر کیفیت کار شما تأثیر بگذارد.

طوری مشغول به کار شوید که انگار برای برند شخصی خود فعالیت می‌کنید. به یاد داشته باشید که در محل کار اشخاصی وجود دارند که شما را ارزیابی می‌کنند و ممکن است فرصت‌هایی را در آینده بر سر راه شما قرار دهند و یا درهای موفقیت را به روی شما ببندند.

توجه داشته باشید که ممکن است رئیس‌تان استرس خود را به شما منتقل کند درحالیکه هیچ ارتباطی به شما ندارد، پس سعی کنید که کیفیت کار خود را قربانی این استرس نکنید.

چطور رئیس خود را راضی نگه داریم؟

– محرک‌هایی که باعث عصبانیت یا انتقاد شدید رئیس شما می‌شوند را شناسایی کنید.

از انجام کارهایی که عصبانیت رئیس‌تان را برمی‌انگیزد خودداری کنید و سعی کنید مطابق با سبک رفتاری و آرمان‌های رئیس‌تان، محیطی دوستانه‌تر ایجاد کنید. به عنوان مثال، اگر می‌دانید که مدیرتان از تأخیر در انجام کارها و یا حضور در محل کار متنفر است، تلاش کنید تا کارها را زودتر از وقت تعیین شده انجام دهید و از عصبانیت و بدخلقی او جلوگیری کنید.

اگر با یک رئیس بدخلق رو به رو هستید، صبور باشید. اگر مدیر شما با یک انتقاد و یا لحن بد باعث برهم خوردن آرامش ذهنی شما شده است، در این باره با او صحبت کنید و به بهترین وجه ممکن با رئیس خود سازگار شوید.

این یک ایده خوب است که به زمان رئیس خود احترام بگذارید. برای مثال اگر مشغول انجام کاری است، کنار میز او منتظر نباشید تا پاسخ شما را بدهد.

– برای پیشگیری از عصبانیت رئیس خود تلاش کنید.

اگر دائما در انجام کارهای خود تأخیر داشته باشید و یا مشغول انجام کارهای پیش پا افتاده شوید، ممکن است رئیس شما فکر کند که به عملکرد شرکت لطمه می‌زنید. اینکه کارمند قابل اعتمادی باشید نه تنها رئیس شما را خوشحال می‌کند بلکه باعث می‌شود از دید همکارانتان هم کارمند نمونه‌ای به نظر برسید.

ممکن است گاهی اوقات مشغله کاری زیادی داشته باشید و آرامش ذهنی خود را از دست بدهید. در این شرایط بهترین کار یک استراحت ده دقیقه‌ای است تا دوباره انرژی از دست رفته را با یک تغذیه کوچیک به دست آورید.

سعی کنید انتظارات رئیس‌تان از کار را متوجه شوید و تا آن‌جا که می‌توانید آن‌ها را برآورده کنید. اگر نمی‌توانید متوجه انتظارات او از خودتان شوید، سوال کنید. برای مثال : “این کار را دقیقا چطور انجام بدهم؟ میخوام از درست انجام دادن آن مطمئن شوم.”

– در صورت لزوم مرزهای خود را برای رئیس بداخلاق خود تعیین کنید.

اگر محیط کار به دلیل رفتار رئیس شما دچار تشنج شده است، با احترام در مورد آن با مدیرتان صحبت کنید. یک رئیس خوب سلامت روان و عاطفی کارکنان خود را تشخیص داده و در نتیجه رفتار خود را تغییر می‌دهد.

برای مثال، اگر رئیس شما در مورد ظاهر شما انتقاد می‌کند، به او بگویید: “وقتی از ظاهر من انتقاد می‌کنید تمرکز خود را حین کار از دست می‌دهم، لطفا رعایت کنید.”

– اگر رفتار رئیس شما یک مشکل جدی است، به منابع انسانی مراجعه کنید.

کارمندان منابع انسانی به رفع هرگونه مسئله و مشکل بین شما و مدیرتان کمک می‌کنند. همچنین تلاش می‌کنند تا در آینده نیز بتوانید با مشکلات به راحتی مقابله کنید.

توجه داشته باشید که کارکنان منابع انسانی در حل مشکلات تنها پشتیبان شما نخواهند بود بلکه تلاش می‌کنند تا محیط کار را به محیطی امن‌تر و سازنده‌تر تبدیل کنند نه اینکه برنده و بازنده را تعیین کنند. به علاوه هنگام برقراری ارتباط با کارکنان منابع انسانی رک باشید و هر چیزی را که با رئیس خود تجربه کرده‌اید برایشان تعریف کنید.

منبع: Wikihow.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.