ورزش و تناسب اندام در کودکان

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

ورزش و تناسب اندام در کودکان

ترغیب کردن کودکان به فعالیت‌های بدنی و علاقه‌‌مند کردن آن‌ها به فعالیت ورزشی کدکان هیچوقت زود نیست. پزشکان معتقدند که مشارکت در فعالیت‌های مختلف باعث بهبود مهارت‌های حرکتی و عضلات شده و همچنین آسیب‌های ناشی از بیش‌کاری (Overuse) را کاهش می‌دهد.

متخصصان توصیه می‌کنند که کودکان و نوجوانان بین ۶ تا ۱۷ سال، حداقل روزانه یک ساعت ورزش هوازی ملایم تا شدید داشته باشند و فعالیت‌های ورزشی کودکان بدنسازی و قدرتی که عملکرد عضله‌سازی بر بدن را دارند، باید بخشی از ۶۰ دقیقه تمرینات روزانه و حداقل ۳ روز در هفته باشد.

ممکن است این مقدار زمان زیاد به نظر برسد اما هنگامیکه تمام فعالیت‌ها و بازی‌های کودکتان را درنظر بگیرید متوجه می‌شوید که چطور این زمان افزایش می‌یابد. در ادامه مطالبی را ارائه خواهیم کرد که شما را در انتخاب فعالیت‌های ورزشی کودکان و تناسب اندام متناسب با سن کودکانتان راهنمایی می‌کند.

سنین بین ۳ تا ۵ سال

توصیه می‌شود که کودکان بین ۳ تا ۵ سال در طول روز از لحاظ فیزیکی فعال باشند. فعالیت منظم می‌تواند به بهبود سلامت استخوان کمک کرده و همچنین باعث می‌شود تا در طول رشد، یک الگوی وزنی مناسب را دنبال کنند.

فعالیت های ورزشی کودکان

کودکان پیش‌دبستانی‌ می‌توانند در ورزش‌های تیمی مثل فوتبال، بسکتبال یا بیسبال شرکت کنند البته توجه داشته باشید که فعالیت ورزشی کودکان در این سن باید جنبه بازی و تفریح داشته باشد نه جنبه رقابتی زیرا اکثر بچه‌های ۵ ساله به اندازه‌ کافی برای ضربه زدن به توپ بیسبال آماده نیستند و مهارت‌های بازی در زمین فوتبال یا بسکتبال را ندارند.

شنا کردن یک روش سالم دیگر است تا کودکانتان را به فعال بودن تشویق کنید. خوب است که کودکان ۶ ماه تا ۳ ساله را با آب آشنا کنید. سازمان پیشرو در زمینه آموزش و ایمنی آب توصیه می‌کند که، کودکان در این سنین باید به همراه والدین خود در کلاس‌های پایه ثبت‌نام کنند.

در این کلاس‌ها معمولاً تکنیک‌های تنفس و قرار‌گیری در زیر آب را قبل از آموزش شنا یاد می‌دهند و کودکان در سنین حدود ۴ یا ۵ سالگی آماده‌اند تا تکنیک کنترل تنفس، توانایی قرارگیری بر روی سطح آب و روش‌های پایه شناکردن را یاد بگیرند.

سنین بین ۶ تا ۸ سال

کودکان در سن ۶ سالگی به اندازه کافی رشد کرده‌اند که بتوانند یه پرتاب بیسبال داشته باشند یا در زمین فوتبال یا بسکتبال توپ را پاس بدهند. آن‌ها می‌توانند که حرکت‌های معمول ژیمناستیک را انجام داده و به راحتی رکاب بزنند و دوچرخه سواری کنند. حالا زمان آن رسیده که بچه‌ها در معرض فعالیت‌های مختلف ورزشی و تناسب اندام قرار بگیرند.

ورزش کودکان

فشاری که ورزش‌های مختلف بر صفحات رشد وارد می‌کنند متفاوت است و مطمئناً تنوع در فعالیت‌های ورزشی کودکان و تناسب اندام می‌تواند به رشد مناسب تمام بدن کمک کند. آسیب‌های ناشی از بیش‌کاری (مانند موبرداشتن استخوان‌ها و درد پاشنه پا در بازیکنان)، به طور فزاینده‌ای رایج هستند و زمانی رخ می‌دهند که بچه‌ها تنها روی یک ورزش خاص تمرکز کنند.

سنین بین ۹ تا ۱۱ سال

معمولاً کودکان در این سن قادرند که به توپ بیسبال ضربه زده و دور زمین بچرخند و در گلف یا تنیس عملکرد خوبی داشته باشند. داشتن حس رقابت در این سن خوب است، البته اگر تمام تمرکز شما روی برنده شدن آن‌ها نباشد. اگر کودکان نسبت به شرکت در مسابقات سه‌گانه یا دو میدانی علاقه نشان می‌دهند، تا زمانیکه برای این مسابقات آموزش ببینند و بدنشان به طور مناسب هیدراته (آبرسانی) شود، خطری تهدیدشان نخواهد کرد.

سنین ۱۲ تا ۱۴ سال

کودکان ممکن است چنانکه به سن نوجوانی نزدیک می‌شوند، علاقه خود را به ورزش‌های تیمی و رقابتی از دست داده و بیشتر به ورزش‌های قدرتی یا بدنسازی تمایل نشان دهند. توجه داشته باشید که اگر کودکتان به سن بلوغ نرسیده است، او را به تمرینات سنگین تشویق نکنید.

فعالیت ورزشی کودکان

همچنین کودکانتان را به جای تمرینات بدنسازی مانند وزنه‌برداری و شنا به گزینه‌های سالم‌تر همچون کار با لاستیک‌ها و کش‌های ورزشی تشویق کنید. این تمرینات نه تنها برای استخوان‌ها خطرناک هستند بلکه موجب رشد ماهیچه‌ها نیز می‌شوند. همچنین توجه داشته باشید که کودکان پیش‌دبستانی، نباید بیش از حد مجاز در یک جلسه تمرین، کاهش وزن داشته باشند.

کودکانی که در سن رشد‌ هستند و در سال‌های اول نوجوانی قرار دارند بیشتر در معرض خطر  و آسیب قرار می‌گیرند. افراط در وزنه‌برداری، ورزش‌های سنگین و شیوه نادرست ورزش می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

سنین ۱۵ به بالا

هنگامیکه فرزند نوجوان شما به سن بلوغ رسیده ‌است، زمان مناسبی است که تمرینات بدنسازی را آغاز کند. آن‌ها را ترغیب کنید که در یک باشگاه بدنسازی ثبت‌نام کنند و یا چند جلسه با یک فرد متخصص در این زمینه آموزش ببیند زیرا تمرینات نادرست و غلط می‌توانند به ماهیچه آسیب رسانده و موجب شکستگی در استخوان‌ها شوند.

ورزش های نوجوانان

اگر فرزند بالغ شما به رویداد‌هایی همچون ورزش‌های سه‌گانه یا ماراتن علاقه نشان داد، دلیلی ندارد که با او مخالفت کنید ( البته برای شرکت در برخی مسابقات داشتن سنین کمتر نیز قابل قبول است).

به یاد داشته باشید که آموزش مناسب  به همان اندازه که برای نوجونان مهم است برای والدین نیز اهمیت دارد. فقط مراقب تغذیه و آبرلائم تشخیص گرمازدگی را یاد بگیرید.

توصیه نهایی

فعال بودن در تمام سنین به سلامت کلی بدن کمک می‌کند. ایجاد ساختمان بدنی به کودکان در حال رشد کمک می‌کند تا بزرگسالی بهتر و سالم‌تری داشته باشند. بچه‌ها ذاتاً فعال هستند و تشویق آن‌ها به داشتن فعالیت‌های ورزشی کودکان در کنار بازی‌های کودکانه می‌تواند تبدیل به یک عادت شده و باعث شود که ورزش را در برنامه روزانه زندگی خود قرار دهند.

منبع: healthline.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.