بایدها و نبایدهای یوگا برای مبتدیان

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

بایدها و نبایدهای یوگا برای مبتدیان

زمانیکه برای اولین بار در یک باشگاه یوگا قدم می‌گذارید، ممکن است کمی عجیب به نظر برسد اما بهتر است به یاد داشته باشید که همه افراد آن باشگاه زمانی مبتدی بودند. داشتن شجاعت کافی برای تجربه کردن ورزش یوگا باعث تمرین یک اصل کلیدی در یوگا به نام خود دلسوزی می‌شود.
جودی بار، مدیر برنامه یوگا در یک کلینیک سلامتی و درمانی، که دارای مجوز یوگا‌درمانی (C-IAYT) از انجمن بین المللی یوگا تراپیست‌ها، یک مربی یوگا با‌تجربه، دارای ۵۰۰ ساعت تجربه آموزش مربی‌گری (E-RYT 500) و یکی از اعضای اتحادیه یوگا است، می‌گوید: “تصورات غلط زیادی در مورد یوگا وجود دارد که می‌تواند مردم را از انجام آن باز دارد. برخی مردم فکر می‌کنند اگر انعطاف‌پذیر نیستند یا نمی‌توانند  انگشتان پایشان را لمس کنند پس نمی‌توانند حرکات یوگا را انجام دهند. آن‌ها با دیدن تصاویر جوانانی خوش‌اندام که بر روی یک پا ایستاده‌اند و دستانشان را روی سرشان گذاشته‌اند به این نتیجه می‌رسند که انجام حرکات یوگا برایشان غیر ممکن است. اما این فرضیات اصلا درست نیستند.”

‏در حقیقت یوگا طی یک یا دو دهه گذشته در ایالات متحده گسترش یافته و تغییر کرده است. گرچه کلاس‌های زیادی وجود دارند که رقابتی‌تر و چالش‌برانگیزتر هستند، اما کلاس‌هایی نیز وجود دارند که شامل افراد با هر شکل، وضعیت پزشکی و سن می‌شوند. در واقع هر کسی می‌تواند یوگا انجام دهد. فقط باید کلاس و مربی را پیدا کنید تا با توانایی‌ها و نیازهای شما متناسب باشد.”

قبل از شروع یوگا، به دنبال کلاسی “مبتدی” باشید.

کلاس یوگا

در صورت امکان، به باشگاهی بروید که فاصله کمی با خانه یا محل کار شما داشته باشد. اگر باشگاهی که از منزل شما دور است را انتخاب کنید، ممکن است برایتان سخت باشد که به طور منظم به آن‌جا بروید.

بسیاری از باشگاه‌های یوگا، کلاس‌های مبتدی را به صورت هفتگی یا ماهانه برگزار می‌کنند. این کلاس‌ها برای افرادی در نظر گرفته می‌شوند که ممکن است از یوگا در سطح پیشرفته بترسند و  به دنبال کلاسی مطمئن‌تر باشند. در این کلاس‌ها مباحث تنفس، حرکت آرام و گوش دادن به بدن را پوشش می‌دهند.

 باشگاه‌ها کلاس‌های مبتدی خود را تبلیغ می‌کنند، اما اختلاف زیادی بین این کلاس‌ها وجود دارد. امکان دارد کلاسی برای یک فرد جوان، مبتدی به حساب آید یا امکان دارد برای کسی که تجربه یوگا کمی دارد مبتدی به حساب آید، ولی ممکن است همان کلاس برای یک فرد متوسط، مبتدی به نظر نرسد. صحبت با مربی کلاسی که قصد شرکت در آن را دارید به شما در تعیین مناسب بودن کلاس بسیار کمک می‌کند.

به اولین کلاس یوگای خود سر وقت برسید و سوالات زیادی بپرسید.

زمانیکه باشگاه خود را انتخاب کردید، قبل از ثبت‌نام، یک جلسه از کلاس مورد نظرتان را تماشا کنید. این‌کار باعث برطرف شدن خیلی از سؤالات شما می‌شود و به شما آمادگی لازم را می‌دهد.

آموزش یوگا

باید بتوانید به راحتی در کلاس دلخواهتان شرکت کنید. سعی کنید سر وقت به کلاس برسید تا فرصت کافی برای آماده شدن را داشته باشید. بخشی از فواید یوگا  این است که می تواند احساس آرامش به شما بدهد و برای شما فرصتی برای درک حالات و روانتان بدهد. اگر بتوانید از عجله و استرس دوری کنید، تجربه‌ای بهتر برای شما حاصل می‌شود.

پس از ورود به اتاق یوگا، فضایی را برای پهن کردن تشک خود انتخاب کنید. اگر به دلیل مشکلات بهداشتی قادر به انجام تمام حرکات نیستید و ممکن است باعث رفتن شما به سرویس بهداشتی شود، بهتر است تشکتان را در عقب اتاق یا نزدیک به در خروجی پهن کنید.

اگر امکانش وجود دارد، به مربی خود اطلاع دهید که این اولین جلسه یوگا شماست. بسته به زمان کلاس، در صورت بروز مشکل و یا نیاز به توضیحات اضافه، حواس مربی به شما خواهد بود.

برای کلاس یوگا چه لباسی بپوشیم؟

اگر بخواهید می‌توانید لباس مخصوص یوگا بپوشید اما مجبور نیستید. امروزه پوششی که مردم برای یوگا دارند تغییر کرده است. سعی کنید شلوار و پیراهنتان به قدری گشاد نباشد که در انجام حرکات خاص جلوی چشم شما را بگیرد.

بهتر است لباس‌هایی بپوشید که در آن‌ها احساس امنیت و راحتی می‌کنید. لباس یوگا می‌تواند یک شلوار یا شلوارک نسبتاً تنگ همراه با یک تاپ با تیشرت تنگ باشد. بعضی از باشگاه‌ها ممکن است کد تخفیف لباس داشته باشند، بنابراین شاید قبل از حضور در کلاس، بد نباشد که یک سر به وب‌سایت باشگاه یا مرکز خرید آن بزنید.

چه چیزهایی لازم است با خود به کلاس ببرم؟

لوازم ورزشی

وسایلی که نیاز دارید در کلاس یوگا به همراه داشته باشید، نسبت به امکانات باشگاه‌های مختلف متفاوت است. بهتر است قبل از خرید وسایل، به وب‌سایت  باشگاه مراجعه کنید. بعضی از باشگاه‌ها تشک، حوله و آب در اختیار شما قرار می‌دهند، اما بسیاری از آن‌ها اینگونه نیستند.

اگر می‌خواهید در کلاس یوگای باشگاه محل خود شرکت کنید، برنامه برگزاری کلاس‌ها را بررسی کنید و با باشگاه تماس بگیرید تا مشخص کنند چه چیزی به همراه خود داشته باشید.

قبل از کلاس یوگا چه غذاهایی باید بخورم؟

 به دلیل حرکات بالا تنه شما و همچنین سایر قسمت‌های بدنتان، بهتر است دو ساعت قبل از تمرین یوگا، وعده غذایی کامل نخورید. اگر به یک میان‌وعده سبک احتیاج دارید یا کمی بعد از بیدارشدن در صبح به کلاس می‌روید، به کربوهیدرات‌های ساده، میان‌وعده‌های پرانرژی یا غذاهایی که هضم آن‌ها آسان باشد بسنده کنید. می‌توانید امتحان کنید که کدام غذاها برای شما مناسب‌تر هستند. قبل از تمرین، معمولاً غذا‌هایی مانند نان تست، کره بادام زمینی، موز و یا ماست کم‌چرب گزینه‌های خوبی هستند.

اگر نتوانیم حرکات را انجام دهیم چه اتفاقی می‌افتد؟

به بدنتان توجه کنید، به آن گوش کنید و به حد و حدودتان احترام بگذارید؛ حرکاتی که به نظر خطرناک می‌آیند را انجام ندهید. باید در نظر داشته باشید که اگر به بدن خود توجه نکنید امکان آسیب‌دیدگی در یوگا وجود دارد. اگر مربی از شما درخواست انجام حرکتی را کرد که از نظرتان خارج از توانایی شماست، بهتر است آن را انجام ندهید و از امکان آسیب‌دیدگی بپرهیزید.

حرکات کششی

اکثر مربی‌ها حرکات جایگزین یا تغییریافته پیشنهاد می‌دهند. در این صورت انجام آن حرکات ساده‌تر است. اگر حرکات ساده‌تری پیشنهاد نشد،‌ از مربی خود درخواست کنید، (مراقب باشید که احترام مربی را در حین پرسش حفظ کنید و تمرکز او را بهم نزنید) یا بر روی تشک خود در حالتی که هستید (چه ایستاده یا چه نشسته) صبر کنید و نفس عمیق بکشید تا باقی کلاس آن حرکت دشوار را انجام دهند.

اگر متوجه درخواست‌های مربی نشوم چه اتفاقی می‌افتد؟

وقتی مربیان از اصطلاحات سانسکریت استفاده می‌کنند، در ابتدا ممکن است برای شما چالش‌برانگیز باشد. سانسکریت زبان اصلی یوگا است که بسیاری از مربیان از آن استفاده می‌کنند و ممکن است در ابتدا باعث سردرگمی شما شوند.

اگر مربی شما از کلمات تخصصی که معنی آن‌ها را نمی‌دانید استفاده می‌کند و شما به سختی کلاس را دنبال می‌کنید، به کلاسی که مربی آن از کلمات ساده‌تر برای توصیف حرکات استفاده می‌کند مراجعه کنید.

بسیاری از باشگاه‌ها، کلاس‌های سطح پایین نیز ارائه می‌دهند. در این کلاس‌ها می‌توانید زبان سانسکریت را در طول زمان یاد به خوبی یاد بگیرید.

اگر در طول کلاس نیاز به استفاده از سرویس بهداشتی داشته باشم چطور؟

اگر مجبور به استفاده از سرویس بهداشتی هستید، بی سر و صدا اتاق را ترک کنید. اگر حس می‌کنید که احتمالاً در طول کلاس به سرویس بهداشتی مراجعه می‌کنید، حتماً قبل از شروع کلاس تشکتان را در بخشی از اتاق قرار دهید که رفت و آمد شما را ساده تر کند.

اگر نیاز به استفاده از سرویس بهداشتی داشته باشید، اشکالی ندارد. بخشی از یوگا شناخت نیازهایتان و مراقبت از خودتان است.

منبع: everydayhealth.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.