چگونه یک کسب و کار کوچک راه‌اندازی کنیم؟

زمان مطالعه: ۹ دقیقه

چگونه یک کسب و کار کوچک راه‌اندازی کنیم؟

هنگامی که برای راه اندازی کسب و کار کوچک تصمیم گرفته‌ای، برنامه ریزیتان را بکنید، سرمایه اولیه‌تان را فراهم کنید تا بالاخره بتوانید کسب کار خود را راه‌اندازی کنید.

در حالیکه برنامه‌ریزی برای یک کسب و کار کوچک ممکن ‌‌است چالش‌برانگیز باشد، اما در واقعیت برای شروع و به ثمر رساندن آن سختی‌های زیادی پیش روی شماست. برای داشتن شانس موفقیت طولانی‌مدت احتیاج دارید که تجارتتان را خوب شروع کنید. در این مقاله به چند نکته در مورد اینکه چگونه تجارت خود را قانونی راه اندازی کنید، اولین کارمندهایتان را بر چه اساسی استخدام کنید و چگونه کسب و کارتان را تبلیغ کنید می‌پردازیم همراه ما باشید:

۱) راه اندازی قانونی تجارت شما

– مطمئن شوید که برای راه اندازی کسب و کار برنامه ریزی کاری دارید.

راه اندازی کسب و کار

یک برنامه کاری برای موفقیت در کسب و کار بسیار اهمیت دارد و می‌تواند به عنوان طرحی که تجارت شما، محصول‌ها، خدمات و تجارت شما را توصیف می‌کند در نظر گرفته شود و همچنین توضیح می‌دهد که گسترش کسب و کار شما طی سه تا پنج سال آینده چگونه خواهد بود. این یک نقشه راهنمای ضروری برای پیشرفت شماست.

نوشتن یک برنامه کاری، اطلاعات مفید بسیاری در فرآیند کاری عرضه می‌کند مانند تعیین بازار بالقوه شما و دوام آن، مشخص کردن نیازهای اولیه کسب و کار و هزینه‌های راه اندازی، شناسایی سرمایه گذاران بالقوه، تعیین استراتژی تجاری و برنامه بازاریابی و ایجاد یک سند واضح و مختصر که خلاصه‌ای از چشم‌انداز کسب و کار شما که در آن اساساً تجارت خود را به سرمایه گذاران و اشخاص علاقه‌مند می‌فروشید.

– ساختار حقوقی تجارت خود را تعیین کنید.

قبل از شروع کار و تشکیل پرونده‌های لازم، تصمیم گیری در مورد چگونگی ساختار قانونی در کسب و کار مهم است.

به طور کلی شما به عنوان مالک تجارت خود، با پیامدهای قانونی و مالیاتی مهمی مواجه خواهید شد. اما راه اندازی کسب و کار مورد نظر شما به چند حالت زیر مدیریت می‌شود:

  • کسب و کار شخصی: در این نوع کسب و کار، شرکت به وسیله یک نفر اداره می‌شود و متعلق به خود اوست. به این معنی که همه سود، زیان، نمایندگی‌ها و مسئولیت‌های تجارت به عهده خودتان است.
  • شراکت: در این نوع یک شراکت زمانی اتفاق می‌افتد که دو یا چند نفر دارایی‌هایشان را با هم به اشتراک می‌گذارند. در یک شراکت هر شریک سهمی برابر (مگر اینکه مشخص شده باشد) در سود، بدهی و مدیریت مشاغل دارد. این می‌تواند برای جمع سرمایه و تخصص‌های مختلف برای شروع کار مفید باشد.
  • شرکت سهامی:  در این نوع کسب و کار شرکت متعلق به سهامداران آن است. بطور کلی این ساختار برای مشاغل کوچک مناسب نیست.
  • شرکت با مسئولیت محدود (LLC): LLC  شبیه به شراکت است با این تفاوت که برای افراد مسئولیت‌های محدودی در نظر گرفته می‌شود. بنابراین اگر نگران بدهی‎های ناشی از تجارت خود هستید این ممکن است گزینه خوبی باشد.

۲) برای شروع راه اندازی کسب و کار خود آماده شوید.

– وظایف کارمندان خود را تعیین کنید.

استخدام کارمندان یک کسب و کار

قبل از شروع به استخدام کردن، مطمئن شوید که گام‌های لازم برای وصول مالیات، فراهم کردن تایید صلاحیت کارکنان و به دست آوردن بیمه غرامت کارگران در میان افراد دیگر را به دست آورده‌اید.

یکی از مهم‌ترین وظایف شما این است که مطمئن شوید کارمندان شما واجد شرایط کار در کسب و کار شما هستند. مطمئن شوید که در بیمه غرامت کارگران با برنامه بیمه غرامت کارگران کشورتان ثبت‌نام کنید.

– افراد متخصص را استخدام کنید.

اگر شما خوش شانس باشید می‌توانید کسی را پیدا کنید که با کسب‌ و کار شما آشنا باشد، اما مهم‌تر از آن پیدا کردن فردی است که مشتاق یادگیری است. شما به کارمندانی نیاز دارید که می‌خواهند چیزهای جدید یاد بگیرند و تجارت شما را نشان دهند.

– کسب مجوز راه اندازی کسب ‌و کار

در هر شهر یا کشوری که در داخل آن فعالیت می‌کنید شما به یک مجوز برای شروع کارتان نیاز دارید. به خاطر داشته باشید که این مجوز هم برای کسب و کارهای آنلاین و خانگی و هم برای تجارت‌های بزرگ‌تر استفاده می‌شود.

مجوز راه اندازی کسب و کار

تمام مجوزهای لازم را آماده کنید. هر شهر یا استان شامل مجوزهای مختلفی است که با تحقیق در این مورد و پیگیری کارهای اداری، می‌توانید آن‌ها را به راحتی دریافت کنید.

– سایت تجاری خود را بسازید.

  • اولین تصور و برداشت مشتریانتان از شما، میزان شانس و موفقیت شما را تعیین می‌کند. اگر تجارت شما شامل یک ویترین است به عنوان مثال ویترین یک فروشگاه آب نبات یا یک کتاب‌فروشی، ویترین محل کارتان را طوری بچینید که بیانگر تجارتی که انجام می‌دهید باشد. درواقع ظاهر کسب و کار شما دیدگاهتان نسبت به تجارتتان را نشان می‌دهد.
  • به عنوان مثال از الگوهای رنگی و آرم خود برای دکوراسیون داخلی استفاده کنید یا با گذاشتن عکس‌های خانوادگی آن را شخصی‌سازی کنید تا به طور اساسی با این تجارت ارتباط برقرار کنید. بهتر است که یک طراح داخلی حرفه‌ای استخدام کنید.
  • امروزه سایت‌های تجاری برای تمامی مشاغل کوچک و جدید در حال تبدیل شدن به امری حیاتی هستند. پس وب‌سایت می‌تواند ایده خوبی برای گسترش کسب و کارتان باشد. به خصوص اگر راه اندازی کسب و کار شما از مؤلفه‌های قابل توجهی در وب برخوردار است؛ سایت خود را از لحاظ بصری، قابل مدیریت و با هویت تجاری که می‌خواهید بسازید متناسب کنید. استخدام یک طراح وب حرفه‌ای می‌تواند در این مرحله کمک بسیاری کند.
  • اگر بودجه‌تان محدود است و یا تجارت شما نیازی به ویترین سنتی ندارد، برای ایجاد یک فضای تجملی بیش از حد هزینه نکنید. کافی‌شاپ محلی می‌تواند مکان مناسبی برای ملاقات با مشتریان باشد و یا می‌توانید فضایی را که برای چنین اجتماعاتی لازم است اجاره کنید.
  • صبر کنید تا اول کسب و کارتان به خوبی رونق گیرد سپس به تغییر آن به یک فضای بزرگ‌تر و بهتر فکر کنید.

– با یک افتتاحیه کوچک و ساده کارتان را شروع کنید.

افتتاحیه کسب و کار ها

هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید روز اول راه اندازی کسب و کارتان باید با یک افتتاحیه بزرگ همراه باشد. ابتدا به کارتان فرصت دهید تا قبل از شناخته شدن، کم و کاستی‌های خود را برطرف کند. رستوران‌ها احتمالاً شناخته‌شده‌ترین مشاغلی هستند که اغلب با دادن شام به میهمانان از قبل دعوت شده، یا فقط دوستان و خانواده  افتتاحیه‌های کوچکی دارند.

اما این مفهوم می‌تواند تقریباً در هر تجارت کوچکی قابل اجرا باشد.

۳) کار خود را شروع کنید.

– در اسرع وقت شروع به کار کنید.

به طور رسمی راه اندازی کسب و کار خود را بدون هیاهوی زیاد برای یک یا دو هفته قبل از مراسم افتتاحیه ( که به خوبی تبلیغ شده) انجام دهید. احتمالاً مشتری‌های کمی داشته باشید، اما این امر برای شما حالت آزمایشی دارد که بتوانید کارها را قبل از هجوم مشتری‌ها درست کنید.

– بودجه بازاریابی را تعیین کنید.

چند روز قبل از شروع به کار و چند ماه اول کار، می‌تواند تجارت کوچک شما را تثبیت یا آن را نابود کند، بنابراین مطمئن شوید که بازاریابی اولیه خود را به نحو احسنت انجام می‌دهید.

یک روش این است که ۲۰٪ از بودجه بازاریابی سال اول خود را به افتتاحیه اختصاص دهید. این مقدار باید به اندازه‌ای باشد که در زمانیکه تبلیغات شما به کارآمدترین حد خود رسید، نام تجاری شما را به طور گسترده‌ای پخش کند. اما در عین حال طوری باشد که شما را در مراحل بعدی برای تبلیغات دچار مشکل نکند.

بودجه راه اندازی تجارت

اگر نمی‌توانید زیاد برای تبلیغات رسانه‌ای هزینه کنید، می‌توانید با ترکیبی از تراکت، ایمیل و پیامک هدفمند و منطقه‌ای، وسایل تبلیغاتی (بادکنک، آگهی‌ها و…) و یا نیرو انسانی در تقاطع‌های شلوغ، هزینه کمتری را متحمل شوید.

– از رسانه‌های سنتی برای راه اندازی کسب و کار استفاده کنید.

اگر بودجه کافی برای بازرایابی و تبلیغات دارید، از رسانه‌های سنتی مانند رادیو یا روزنامه استفاده کنید. اگر بتوانید تبلیغات تلویزیونی نیز انجام دهید، برای تنوع در عرصه تبلیغات بسیار عالی است.

توجه داشته باشید که حدوداً سه چهارم افراد یک کشور گاهی اوقات به رادیو گوش می‌دهند و اغلب هنگام رانندگی این کار را انجام می‌دهند. بنابراین، رادیو می‌تواند برای فروشگاه‌ها و رستوران‌ها روش تبلیغاتی مناسبی باشد. نوع و زمان تبلیغات خود را با هدف انتخاب کنید تا حداکثر تأثیر را داشته باشد.

خواندن روزنامه در بین افراد ۳۵ به بالا رایج است. اما درصد خوبی از جوانان نیز گاهی اوقات روزنامه به دست می‌گیرند. روزنامه هنوز روشی مقرون به صرفه برای دستیابی به هزاران مشتری احتمالی است.

کوپن را نیز در نظر بگیرید. نه تنها انگیزه‌ای برای بازدید از فروشگاه شما به وجود می‌آورد، بلکه ارتباط ملموسی بین مشتری احتمالی و تجارت شما ایجاد می‌کند. بررسی بازخورد آن نیز آسان است. هر چقدر افرادی که با کوپن وارد می‌شوند بیشتر باشد یعنی کوپن نتیجه بهتری در جذب مشتری داشته است.

ممکن است تصور کنید که تبلیغات تلویزیونی فراتر از بودجه کسب و کار کوچک شما است. اما امکان تبلیغات کم هزینه به کمک شبکه‌های محلی وجود دارد. سعی کنید تبلیغات خود را در حین برنامه‌های مربوط به مشتری هدف خود پخش کنید.

– از فضای مجازی استفاده کنید.

استفاده از فضای مجازی

فرقی نمی‌کند قصد راه اندازی چه نوع کسب و کاری دارید، استفاده از فضای مجازی محدودیت ندارد. حدود ۸۰٪ از صاحبان کسب و کارهای کوچک از فضای مجازی برای بازاریابی خود استفاده می‌کنند.

جذابیت تبلیغات در فضای مجازی کم هزینه بودن آن و در عین حال ارتباط مستقیم آن با مشتریان احتمالی است. اما به یاد داشته باشید که برای این نوع تبلیغات باید زمان بیشتری صرف کنید. دقیقاً مشتری هدف خود را بررسی کنید و سعی کنید هویت و پیغام تجاری خود را به آن‌ها برسانید.

با افزایش روز افزون پیام رسان‌ها و انواع رسانه‌های مجازی، ممکن است ندانید در کدام فعالیت کنید و یا شاید تمایل داشته باشید در تمامی آن‌ها فعال باشید.

ولی تمرکز خودتان را به جامعه هدفتان محدود کنید. اگر سالن آرایشی دارید که اکثرا خانم‌های بالغ ۳۰ تا ۴۰ سال مراجعه می‌کنند، ببینید این مشتری‌ها بیشتر از چه رسانه‌ای استفاده می‌کنند. اگر از Facebook استفاده می کنند، پس تمرکزتان را بر روی Facebook بگذارید. همیشه در حال پست گذاشتن نباشید. چند بار در هفته کفایت می‌کند.

فضای مجازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است مخصوصاً اگر قصد راه اندازی کسب و کار اینترنتی داشته باشد. علاوه بر فعالیت در فضای مجازی، تبلیغات اینترنتی با استفاده از فناوری‌هایی مانند Google Adwords را نیز در نظر بگیرید. Adwords به شما این امکان را می‌دهد که هر زمان کاربری در سایت گوگل کلمات کلیدی خاصی جستجو کند، تبلیغ شما ظاهر شود. فقط وقتی که شخصی بر روی تبلیغ شما کلیک کند، برای شما هزینه می‌افتد.

اهمیت تبلیغات در کسب و کارها

برای کسب و کارهای اینترنتی، این موضوع می‌تواند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد زیرا که تجارت شما را به دنیای وسیع اینترنت متصل می‌کند. همچنین برای راه اندازی کسب و کارهای سنتی نیز مفید خواهد بود، چون برخلاف سایر رسانه‌ها، تبلیغ شما مستقیماً به مخاطب هدف می‌رسد.

۴) افتتاحیه

– در نظر بگیرید که چه زمانی برای افتتاحیه بهترین زمان است.

همانطور که گفته شد، نیازی به برگزاری افتتاحیه تجملی و بزرگ در اولین روز کاری شما نیست و اغلب توصیه می‌شود حتی قبل از اجرای آن چند هفته‌ای صبر کنید.

برنامه بزرگ خود را برای یک روز و زمان مناسب برنامه‌ریزی کنید که هم خودتان و هم مراجعه‌کنندگان با خیال راحت از مراسم شما دیدن کنند.

– آن را به یک رویداد تبدیل کنید.

برای ایجاد هیجان در روزها و حتی هفته‌های قبل از افتتاحیه راه اندازی کسب و کارتان سخت تلاش کنید و آن را به گوش همه برسانید و از آن به عنوان یک رویداد مهم یاد کنید.

در روز افتتاحیه با ارائه جوایز، هدایا، و معاملات ویژه و… برای بازدیدکنندگان هیجان ایجاد کنید. برای ثبت لحظات افتتاحیه در رسانه و شبکه‌های اجتماعی یک عکاس استخدام کنید. اگر انتظار جمعیت بسیار زیادی دارید، سرگرمی‌های زنده، کارکنان اضافی و حتی امنیت را فراهم کنید.

راه اندازی افتتاحیه تجارت

– تجربه‌ای مثبت برای مشتری ایجاد کنید.

از قبل برنامه ریزی کنید و هر کاری که در توانتان است انجام دهید که شرکت کنندگان تصوری مثبت از افتتاحیه شما در ذهنشان باقی بماند. عوامل ساده‌ای مانند پارکینگ ناکافی، صف طولانی غذا یا تمیز نبودن سرویس بهداشتی می‌تواند ذهنیت یک فرد را در مورد کسب و کار شما عوض کند.

چند کارگر اضافی دم دست داشته باشید که مشتریان اگر از تعداد پیش بینی شده بیشتر شدند برای دریافت خدمات بیش از حد صبر نکنند. اگر ممکن است در مورد پارکینگ مشکل به وجود آید، سعی کنید از قبل با سایر کسب و کارهای اطراف هماهنگ کنید.

شرکت کنندگان را با نشانه‌ای از قدردانی بدرقه کنید (برای مثال هر چیزی با آرم کسب و کار شما بر روی آن) به همراه کوپن ویژه‌ای در صورت بازگشت مشتری.

– افراد محلی را درگیر کنید.

از همان ابتدا راه اندازی کسب و کار ، تجارت خود را با جامعه محلی آشنا کنید. باعث شوید مردم محلی تصور کنند کار شما در سال‌های آینده تأثیری مثبت بر روی محله خواهد گذاشت.

سعی کنید افراد مهم محلی را به افتتاحیه خود دعوت کنید. تا جایی که ممکن است ارتباط برقرار کنید و خود را به عنوان عضوی از تیم محلی معرفی کنید.

در صورت امکان، سعی کنید افتتاحیه خود را با یک عید یا میلاد یا یک رویداد خوش در یک روز یکی کنید، در این صورت افراد راحت‌تر به افتتاحیه شما می‌آیند. سعی کنید باعث سرگرمی مشتریان آینده خود در جشن شوید. کسب و کار خودتان را تبلیغ کنید و در عین حال ارتباط صمیمی خودتان را با جامعه محلی نشان دهید.

کسب و کار شما مانند یک بچه تازه به دنیا آمده نیاز به کمک دارد و شما نیز همینطور، پس به دنبال کارمندانی باشید که مشتاق مشارکت در ایده‌های جدید و سازگار با کسب‌ و کار شما هستند.

کار خود را دقیق انجام دهید. دوباره رزومه‌ها را بخوانید و برادرزاده خودتان را صرفاً به خاطر اینکه برادرتان را خوشحال کنید استخدام نکنید.

سوالات کلیدی مثل “آیا می‌توانید یک مثال از مشکلی که با موفقیت حل کردید را بگویید؟” این سوال بینش در مورد جاه‌طلبی، نبوغ و اخلاق یک کارمند بالقوه را به شما ارائه می‌دهد.

با این حال، به خاطر داشته باشید که این سوالات بسیار رایج هستند و ممکن است فردی که دارید با او مصاحبه می‌کنید جواب‌های آن‌ها را از قبل آماده کرده باشد. سعی کنید سوالاتی در مورد مشکلات مخصوص کسب و کار کوچکتان بپرسید.

منبع: wikihow.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.