چه زمانی مسواک خود را عوض کنیم؟

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

چه زمانی مسواک خود را عوض کنیم؟

شما احتمالاً بعد از سپری کردن یک بیماری جدی به تمیزکاری و ضدعفونی کردن وسایل خود می‌پردازید. هنگامیکه دچار بیماری می‌شوید، شستن دستمال‌ها و حوله‌ها، ضدعفونی‌کردن لیوان‌ها و بطری‌های آب و احتمالاً مسواک شما می‌توانند از پخش شدن ویروس جلوگیری کنند. اما آیا واقعاً لازم است برای جلوگیری از پخش شدن و انتقال میکروب‌ها مسواک خود را عوض کنید؟

باید گفت که هیچ قانون قطعی دراین مورد وجود ندارد، طبق گفته‌ محققان میکروب‌ها می‌توانند تا چند روز بر روی مسواک‌های ما زندگی کنند، اما شواهد علمی کافی وجود ندارد که نشان دهد آن‌ها می‌توانند باعث بروز بیماری در انسان شوند یا خیر. در حقیقت، احتمال اینکه شما مجدد به عفونت قبلی مبتلا شوید تقریباً صفر است، زیرا هنگامیکه سیستم ایمنی بدن شما با یک بیماری مقابله کرده و آن را شکست می‌دهد، یک پادتن یا آنتی‌بادی (antibody) برای جلوگیری از برگشت آن بیماری تولید می‌کند. اما امکان انتقال بیماری به افرادی که با شما در ارتباط هستند وجود دارد؟ احتمالاً تا زمانیکه از مسواک شما استفاده نکنند و یا مسواکشان دقیقاً در کنار مسواک شما نباشد خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند.

چه زمانی مسواک خود را عوض کنیم؟

 

با وجود تمام این گفته‌ها، جنگیدن با باکتری‌ها و ویروس‌ها، سیستم بدنی شما را ضعیف کرده است و حقیقت این است که انواع مختلفی از بیماری‌ها وجود دارند که می‌توانند شما را به یک عفونت جدید مبتلا کنند، بنابراین شروع به استفاده از یک مسواک جدید و تمیز کار سختی نخواهد بود.

ظرف مدت چند روز پس از بهبودی مسواک قدیمی را دور بیندازید، و اگر به هر دلیلی دچار نقص ایمنی هستید، به سرطان مبتلا هستید و یا در حال درمان خود هستید، تعویض مسواک بلافاصله پس از بهبودی می‌تواند به سلامت بدن شما کمک بسیاری کند.

به خمیردندان خود نیز توجه کنید. انگشتان کثیف و یا یک مسواک آلوده می‌تواند میکروب‌های مضر را از طریق لبه تیوپ به خمیردندان منتقل کند. اگر شخصی در خانواده شما مبتلا به یک بیماری است باید از یک تیوپ خمیردندان جدا استفاده کند تا از انتقال آلودگی جلوگیری شود.

چه در زمان بیماری و چه سلامتی، مسواک‌ها هر ۳ یا ۴ ماه یک‌بار باید عوض شوند. البته در صورت فرسوده شدن پرز‌های مسواک و یا داشتن بیماری‌های لثه و عفونت دهان و زبان باید زودتر از زمان معمول آن‌ها را تعویض کرد. همیشه به بهداشت مسواک خود توجه کنید. بهترین روش برای مراقبت از مسواک این است که بعد از مسواک زدن به خوبی آن را زیر آب بشویید و مطمئن شوید تمام خمیردندان و تکه‌های مواد غذایی به طور کامل از آن شسته شوند. سپس آن را به حالت ایستاده در جامسواکی قرار داده تا خشک شود و همچنین توجه داشته باشید که با سایر مسواک‌ها در تماس نباشد.

اگر بر روی مسواک خود درپوش می‌گذارید، دیگر از آن استفاده نکنید، زیرا پوشاندن پرزهای مسواک وقتی که خیس هستند باعث تولید باکتری بر روی آن می‌شود زیرا میکروب‌ها مکان‌های تاریک و مرطوب را ترجیح می‌دهند و آسان‌تر بر روی آن‌ها رشد کرده و زندگی می‌کنند.

منبع: health.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.