چطور قدبلند شویم؟

چطور قدبلند شویم؟

در حالی که مراقبت خوب از بدن ممکن است به شما در افزایش قد کمک کند، قد شما بیشتر توسط ژنتیک شما تعیین می‌شود. رشد شما معمولاً بین سنین ۱۴ تا ۱۸ سالگی متوقف می‌شود. اگر هنوز در حال رشد هستید، تغذیه مناسب و یک شیوه زندگی سالم ممکن است به افزایش قد شما کمک کند.

البته می‌توانید با انجام برخی ورزش‌های کششی روزانه، حدود ۰٫۵ تا ۲ اینچ قد خود را افزایش دهید. در ادامه همراه ما باشید تا برخی ترفندهای تأثیرگذار در افزایش قد را با یکدیگر بررسی کنیم:

۱) رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

– یک رژیم غذایی سالم و مغذی بخورید تا به رشد بدن خود کمک کنید.

تغذیه مناسب برای رسیدن به پتانسیل رشد شما که بالاترین میزان رشد بدن شماست، ضروری است. وعده‌های غذایی خود را با سبزیجات تازه، میوه‌ها و پروتئین‌های بدون چربی درست کنید. نیمی از بشقاب خود را با سبزیجات، یک چهارم از آن را با پروتئین بدون چربی و یک چهارم دیگر را با کربوهیدرات‌ها پر کنید.

می‌توانید پروتئین‌های مغذی را از مواد غذایی مانند مرغ، بوقلمون، ماهی، لوبیا، آجیل و لبنیات کم‌چرب دریافت کنید. کربوهیدرات‌های لازم را هم می‌توانید در غلات کامل و سبزیجات حاوی نشاسته مانند سیب زمینی پیدا کنید.

– پروتئین بیشتری مصرف کنید.

پروتئین به تقویت عضلات بدن شما کمک بسیاری می‌کند و همین موضوع باعث افزایش قد شما می‌شود. بنابراین سعی کنید در وعده غذایی خود پروتئین مصرف کنید و آن را در میان وعده‌های خود قرار دهید.

به عنوان مثال می‌توانید برای صبحانه ماست، برای ناهار تن ماهی، برای شام مرغ و برای میان وعده پنیر بخورید.

– اگر به تخم مرغ حساسیت ندارید، هر روز یک عدد تخم مرغ بخورید.

چطور قدبلند شویم؟

کودکانی که روزانه یک تخم کامل می‌خورند ممکن است قدبلندتر از کودکانی باشد که خیلی کم تخم مرغ مصرف می‌کنند. تخم مرغ حاوی پروتئین و ویتامین‌هایی است که از رشد سالم بدن حمایت می‌کند و همچنین یک ماده غذایی ارزان است که می‌توانید آن را به آسانی به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

هر روز یک تخم مرغ را با یکی از وعده‌های غذایی خود میل کنید تا به طور بالقوه به افزایش قد شما کمک کند. حتما قبل از اینکه این کار را انجام دهید، با پزشک خود مشورت کنید.

– برای افزایش قد خود هر روز یک وعده لبنیات مصرف کنید.

لبنیات حاوی پروتئین، کلسیم و ویتامین‌ها برای تغذیه بدن است. علاوه بر شیر، ماست و پنیر نیز منابع خوبی از لبنیات می‌باشند. بنابراین سعی کنید یک وعده لبنیات را به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید. به عنوان مثال می‌توانید هر روز ۲۴۰ لیتر ( ۸ اونس) شیر، ۱۸۰ میلی لیتر (۶ اونس) ماست و ۲۸ گرم پنیر مصرف کنید.

– مکمل‌های کلسیم و ویتامین مصرف کنید.

مکمل‌ها می‌توانند با برطرف کردن نیازهای غذایی شما، باعث رشد قد نیز شوند. کلسیم و ویتامین‌های A و D از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند زیرا باعث افزایش قدرت استخوان‌ها می‌شوند. حتما قبل از استفاده از مکمل‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

روزانه مولتی ویتامین و کلسیم مصرف کنید. فقط به یاد داشته باشید که ویتامین‌ها باعث رشد قد شما به طور قابل توجهی نخواهند شد.

۲) سبک زندگی خود را تغییر دهید.

– نشست و برخاست خود را کنترل کنید.

چطور قدبلند شویم؟

در واقع نحوه نشست و برخاست شما باعث رشد شما نمی‌شود اما می‌تواند بر افزایش قد شما تأثیرگذار باشد. هنگام راه رفتن صاف بایستید و کمر خود را صاف نگه دارید و همچنین شانه‌های خود را به عقب برده و چانه خود را بالا بگیرید. هنگام نشستن نیز کمر خود را صاف به پشت تکیه دهید و صورت خود را مستقیم نگه دارید.

می‌توانید برای درستی انجام این کارها، آن‌ها را رو به روی آینه انجام دهید و یا از خودتان فیلمبرداری کنید. سعی کنید یک مدت این مدل راه رفتن و نشستن را تمرین کنید.

– ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنید.

همه ما می‌دانیم که ورزش روزانه به سلامت بدن ما کمک بسیاری می‌کند اما می‌تواند یکی از عوامل افزایش قد هم باشد. به دلیل اینکه ورزش روزانه سلامت عضلات و استخوان‌ها را تضمین می‌کند، پس می‌تواند یکی از عوامل افزایش قد نیز محسوب شود.

بنابراین ورزش موردعلاقه خود را انتخاب کنید و روزانه ورزش کنید.

– به اندازه کافی بخوابید.

به دلیل فعالیت‌های روزانه و تأثیر آن‌ها بر عضلات شما، بدنتان نیاز به استراحت و ترمیم مجدد دارد. بنابراین مطمئن شوید که به اندازه کافی خوابیده‌اید تا سطح انرژی مورنیاز بدنتان بازیابی شود. میزان خواب هر فرد با توجه به سن او باید به صورت زیر باشد:

  • کودکان نوپای ۲ سال به ۱۳ الی ۲۲ ساعت خواب نیاز دارند و برای نوزادان، ۱۸ ساعت خواب توصیه می‌شود.
  • بین ۳ تا ۵ سال به ۱۱ الی ۱۳ ساعت خواب نیاز دارند.
  • بین ۶ تا ۷ سال به ۹ تا ۱۰ ساعت خواب نیاز دارند.
  • نوجوانان در سنین ۸ تا ۱۴ سال به ۸ الی ۹ ساعت خواب احتیاج دارند.
  • نوجوانان بین ۱۵ تا ۱۷ سال به ۷٫۵ الی ۸ ساعت خواب احتیاج دارند.
  • بزرگسالان در سنین ۱۸ سال به بالا بین ۷ تا ۹ ساعت خواب نیاز دارند.

چطور قدبلند شویم؟

– اگر دچار بیماری شدید، آن را سریع درمان کنید.

به محض اینکه احساس کردید بیمار شده‌اید، برای درمان خود سریعاً اقدام کنید زیرا ابتلا به بیماری باعث کند شدن روند رشد شما خواهد شد. هنگامیکه بیمار هستید، بدن شما تمام انرژی خود را برای درمان بیماری متمرکز می‌کند و همین موضوع یعنی رشد شما کاهش پیدا خواهد کرد. برای دریافت یک تشخیص و درمان مناسب به پزشک مراجعه کنید.

بعد از اینکه بیماری خود را پشت سر گذاشتید ممکن است کمی ضعیف شده باشید، اما نگران نباشید با خوردن مواد غذایی مغذی و مراقبت از خود می‌توانید باز هم به روزهای اول برگردید.

– اگر نگران کوتاه بودن قد خود هستید به دکتر خود مراجعه کنید.

اگر همه افراد خانواده شما، از شما قد بلندتر هستند و شما احساس می‌کنید که قد کوتاهی دارید؛ با پزشک خود مشورت کنید تا اگر دچار بیماری شده‌اید که این پیامد را به دنبال داشته است در پی درمان آن باشید.

برای مثال شرایطی مانند کم کاری تیروئید، کاهش سطح هورمون‌های رشد و سایر مشکلات پزشکی همگی بر کاهش رشد شما تأثیرگذار هستند.

۳) ورزش‌های کششی برای افزایش قد

چطور قدبلند شویم؟

– به پشت دراز بکشید و بازوهای خود را به سمت بالای سر بکشید.

روی یک حصیر ورزشی و یا تشک به پشت دراز بکشید. بازوهای خود را تا آن جایی که می‌توانید به بالای سر خود و همزمان پاها را به سمت پایین بکشید. این تمرین‌های کششی را هر یک به مدت ۱۰ ثانیه هر روز انجام دهید و بعد خود را رها کرده و نفس عمیق بکشید.

این حرکات کششی به ستون فقرات شما کمک می‌کنند تا فشرده نشده و طویل‌تر شوند. این تمرین‌ها باعث رشد اسکلت شما نمی‌شوند اما می‌توانند با تقویت قسمت ستون فقرات، قد شما را حدود ۱ تا ۳ اینچ افزایش دهند.

– هنگامیکه دراز کشیده‌اید بدن خود را به دو طرف خود کش دهید.

روی زمین یا حصیر ورزشی دراز بکشید. بدن خود را کشیده و سپس بازوهای خود را عمود بر قفسه سینه خود بلند کنید. کف دستان خود را به یکدیگر فشار دهید، سپس بازوهای خود را به آرامی در حدود ۴۵ درجه به سمت چپ بکشید تا بدن فوقانی شما پیچ و تاب پیدا کند. به مدت ۲ الی ۳ ثانیه به همین حالت بمانید و بعد به سمت دیگر بچرخید و این کار را ۵ مرتبه پشت سر هم انجام دهید.

– دراز بکشید، سر خود را روی زمین نگه دارید و پایین تنه خود را بلند کنید.

روی تشک دراز بکشید، دستان خود را به بالای سر خود ببرید، به طوریکه کف دستانتان به یکدیگر برخورد کنند. سپس زانوهای خود را خم کرده و کف پاها را به کف زمین فشار دهید تا بتوانید راحت‌تر پایین تنه خود را بلند کنید. بعد بالا تنه خود را به زمین فشار دهید تا بتوانید پایین تنه خود را بلند کنید. این کار را به مدت ۱۰ ثانیه انجام دهید و سپس خودتان را روی زمین رها کنید.

با این تمرین ستون فقرات شما کش آمده و به افزایش قد کمک بسیاری می‌کند.

– روی شکم خود دراز بکشید و بازوها و پاها را بلند کنید.

روی شکم خود بچرخید، سپس بازوها و پاها را تا حد امکان باز کنید. به آرامی بازوها و پاها را بلند کنید تا کمرتان قوس پیدا کند. این تمرین را به مدت ۱۰ ثانیه انجام دهید و سپس بازوها و پاها را روی زمین گذاشته و نفس عمیق بکشید.

توصیه نهایی

قد خود را با قد والدین خود مقایسه کنید. قد شما با توجه به ژنتیک شما تعیین می‌شود، بنابراین به احتمال زیاد تفاوت زیادی با قد والدینتان نخواهد داشت. رشد بیشتر افراد بعد از بلوغ، که به طور معمول در سنین ۱۴ تا ۱۸ سالگی است، متوقف می‌شود. به یاد داشته باشید، زمانیکه رشد شما متوقف شود دیگر امکان رشد مجدد نخواهد بود و فقط می‌توانید با ترفندها و توصیه‌هایی که گفته شد کمی در قد خود تغییر و تحول ایجاد کنید.

منبع: wikihhow.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.