چطور از سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری کنیم؟

چطور از سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری کنیم؟

درمان آنفولانزا و سرماخوردگی پس از ابتلا کمی سخت به نظر می‌رسد. بنابراین مانند بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا بهترین راه حل برای جلوگیری از ابتلا به آن‌هاست.

شما می‌توانید با توجه دقیق به عادت‌های بهداشتی و ورود مواد تقویت‌کننده به بدن و همچنین رژیم غذایی و شیوه زندگی خود، از ورود ویروس‌ها به داخل بدن خود جلوگیری کنید. اگر با دیدن علائم اولیه بلافاصله قدم اول در پیشگیری و درمان را بردارید، می‌توانید از بدتر شدن بیماری جلوگیری کرده و یا حتی آن را سریعاً درمان کنید.

۱) بهداشت را رعایت کنید.

– دستانتان را مرتب بشویید.

چطور از سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری کنیم؟

یکی از آسان‌ترین و مؤثرترین اقدامات برای جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا، شستشوی کامل دست‌ها به طور مداوم است. این امر باعث کاهش تکثیر باکتری‌ها و ویروس سرماخوردگی یا آنفولانزا در سطوح مختلف می‌شود.

قبل از استفاده از صابون دستان خود را آب بکشید. بعد دست‌ها را کاملاً به صابون آغشته کنید و مطمئن شوید که لای انگشتان، زیر ناخن‌ها و پشت و جلوی آن‌ها را صابون زده‌اید. سپس دست‌های خود را تمیز بشویید و با یک حوله خشک و تمیز آن‌ها را خشک کنید.

اگر به صابون و آب دسترسی ندارید، می‌توانید از یک ضدعفونی‌کننده دست استفاده کنید.

– بینی و دهان خود را بپوشانید.

هر زمان سرفه یا عطسه می‌کنید جلوی بینی و دهان خود را بپوشانید. این کار خطر گسترش میکروب‌ها و ویروس‌ها را به حداقل می‌رساند. اگر برای پوشاندن بینی و دهان خود از دستمال استفاده می‌کنید، حتماً آن را دور انداخته و دستان خود را کاملاً بشویید.

– در میان جمع مراقب باشید.

سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار مسری هستند و عموماً در جاهایی که جمعیت زیاد است سریع شیوع پیدا می‌کنند. سعی کنید در فضاهای پرجمعیت کمتر حضور پیدا کنید و اگر هم امکانش نیست، مراقب باشید و بیشتر دنبال مکان‌هایی باشید که جمعیت کمتری آن‌جا جمع شده‌اند.

دست‌های خود را بعد از لمس سطوح در مکان‌های شلوغ بشویید. برای مثال دستگیره‌های در (به خصوص درب توالت) جزو سطوحی هستند که ویروس‌های زیادی روی آن‌ها تجمع می‌کنند. اگر احساس می‌کنید که بیمار شده‌اید، حداقل یک روز در خانه بمانید تا خطر انتقال ویروس سرماخوردگی یا آنفولانزای خود را به دیگران کاهش دهید و یا به بیماری دیگری دچار نشوید.

از مالیدن و لمس بینی، چشم و یا دهان خود به طور مداوم خودداری کنید. اگر صاحب فرزند هستید، اقدامات بهداشتی برای جلوگیری از هرگونه بیماری را به او آموزش دهید و خود نیز او را همراهی کنید.

– سطوحی که بیشتر با آن‌ها در تماس هستید، ضدعفونی کنید.

چطور از سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری کنیم؟

سرماخوردگی و ویروس‌های آنفولانزا می‌توانند به راحتی در سطوح و فضاهای مختلف به ویژه در حمام و آشپزخانه پخش شوند. ضد عفونی کردن این مناطق می‌تواند به جلوگیری از شیوع ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا کمک بسیاری کند.

تمرکز خود را بر روی فضاهایی مانند توالت، حمام، پیشخوان آشپزخانه و سینک آشپزخانه بگذارید. دستگیره درب‌ها را فراموش نکنید. اگر می‌خواهید از این فضا‌ها محافظت گسترده‌ای کنید، در انتخاب ضدعفونی‌کننده خود حساس‌تر باشید.

– سلامت دهان و دندان خود را حفظ کنید.

عدم بهداشت صحیح دهان و دندان باعث می‌شود ورود میکروب‌ها به بدن آسان‌تر شود.

۲) سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.

– واکسینه شوید.

اگرچه برای آنفولانزا درمان و پیشگیری قطعی وجود ندارد، اما می‌توانید هر سال واکسینه شوید تا از خطر ابتلا به ویروس‌های آن دور بمانید. این کار باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن شما در شرایط مختلف سال تقویت شده و در برابر ویروس‌ها مقاوم باشد. اما حتما قبل از اینکه واکسینه شوید با یک پزشک متخصص مشورت کنید که آیا واکسینه شدن گزینه مناسبی برای شما هست یا خیر.

اگر تصمیم دارید که واکسینه شوید، باید این کار را هر سال مجدد تکرار کنید چون واکسنی که سال گذشته زده‌اید تا فصل سرمای سال جاری ماندگار نخواهد بود.

هر فردی از سن شش ماهگی تا بالای ۶۵ سال می‌تواند از واکسن آنفولانزا برای محافظت از سیستم ایمنی بدن خود استفاده کند. ممکن است حین زدن واکسن کمی درد احساس کنید که طبیعی است اما گاهی اوقات هم واکسن را به صورت اسپری بینی تجویز می‌کنند.

برخلاف واکسن سوزنی، اسپری بینی ضعیف‌تر عمل می‌کند بنابراین برای استفاده از آن باید سیستم ایمنی نسبتاً قوی داشته باشید. اگر دوره‌های شیمی درمانی را می‌گذرانید، استفاده از اسپری تأثیرگذار نخواهد بود. علاوه‌براین اگر در نزدیکی کسی هستید که او هم از سیستم ایمنی سالمی برخوردار نیست، نباید از اسپری استفاده کنید.

هرگونه عارضه جانبی مانند تب و یا درد در نواحی مختلف بدن را به پزشک گزارش دهید، به خصوص اگر پایدار باشد. همچنین یک نسخه از اطلاعات واکسن خود را نگه دارید. هر فرد که واکسینه می‌شود باید یک نسخه از اطلاعات واکسن را نگه دارد و از نحوه ایمن‌سازی آن آگاه باشد.

– تشخیص دهید که سرماخوردگی دارید یا آنفولانزا؟

چطور از سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری کنیم؟

برخلاف آنفولانزا هیچ گونه واکسنی برای سرماخوردگی عادی وجود ندارد. بهترین راه برای پیشگیری از سرماخوردگی معمولی، استفاده از عادت‌های بهداشتی خوب و مراقبت از سلامت کلی بدنتان است. برای اینکار فقط کافیست که یک رژیم غذایی کامل داشته باشید، مرتب ورزش کنید و دستان خود را بشویید.

– از تماس با افراد مبتلا به ویروس و حتی نزدیک شدن به آن‌ها خودداری کنید.

از تماس نزدیک و یا طولانی مدت با هر کسی که می‌دانید دچار سرماخوردگی شده و یا افرادی که علائم سرماخوردگی را دارند، خودداری کنید. اینکار از وارد شدن هر گونه ویروس و باکتری به داخل بدن شما جلوگیری خواهد کرد.

سعی کنید از مکان‌هایی که افراد مبتلا به ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا در آن‌جا قرار دارند، دور بمانید. اگر با این افراد در یک جا زندگی می‌کنید برای مثال یکی از اعضای خانواده‌اتان بیمار شده است، سعی کنید وسایل مشترک خود را جدا کنید و مدتی در یک فضای مشترک با یکدیگر قرار نگیرید.

– از وسایل شخصی خود استفاده کنید.

اطمینان حاصل کنید که وسایل شخصی خود را با سایر افراد به اشتراک نگذاشته‌اید. این می‌تواند خطر حمله باکتری یا ویروس به بدن شما را به حداقل برساند. می‌توانید تا زمانی که در کنار یک فرد بیمار زندگی می‌کنید، از ظروف یکبار مصرف استفاده کنید.

وسایل موردنیاز خود را ترجیحاً مرتب با آب داغ بشویید.

– داروهای جایگزین را امتحان کنید.

چطور از سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری کنیم؟

برخی افراد به داروهای جایگزین برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا اعتقاد دارند. اگرچه هیچ مدرک علمی در مورد اینکه ویتامین C، اکیناسه یا سرخارگل (Echinacea) و یا روی (Zinc) می‌توانند به طور کامل از ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا جلوگیری کنند اما حداقل می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کنند.

مصرف اکیناسه یا سرخارگل (نوعی گیاه دارویی از خانواده کاسنی است که برای درمان سرماخوردگی استفاده می‌شود) در اوایل سرماخوردگی ممکن است شدت و مدت زمان آن را کاهش دهد. همچنین مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از روی یا زینک به صورت روزانه، می‌تواند علائم ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش دهد.

۳) از خود پرستاری کنید.

– بدن خود را مرطوب نگه دارید.

به اندازه کافی مایعات مصرف کنید تا احساس تب نداشته باشید و از ایجاد مخاط جلوگیری شود. هیدراته نگه داشتن بدن می‌تواند کمک کند تا احساس بهتری در طول روز داشته باشید و خطر ابتلا به بیماری را به حداقل برسانید. به طور میانگین خانم‌ها در روز به حداقل ۹ لیوان آب و آقایان به ۱۳ لیوان آب نیاز دارند.

سعی کنید مایعاتی که مصرف می‌کنید بدون کافئین باشند مانند آبمیوه‌ها و عصاره‌های مختلف. از نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند چای و قهوه خودداری کنید زیرا باعث کاهش آب و رطوبت موجود در بدن می‌شوند و علائم بیماری را افزایش می‌دهند.

– سوپ مرغ بخورید.

چطور از سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری کنیم؟

مطالعات نشان می‌دهند که خوردن سوپ مرغ به مدت طولانی و یا بخار حاصل از جوشیدن سوپ مرغ می‌تواند علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش داده و همچنین از کمبود آب در بدن جلوگیری کند.

ناگفته نماند که سوپ مرغ می‌تواند به عنوان یک ضدالتهاب در بدن نیز عمل کند. همچنین به طور موقت حرکت مخاط را از طریق بینی افزایش می‌دهد و به نوبه خود میزان زمانی که ویروس در بینی شما قرار دارد را محدود می‌کند.

– از مصرف نوشیدنی‌های الکلی و سیگار خودداری کنید.

الکل و محصولات دخانی ممکن است سرماخوردگی یا آنفولانزا را بدتر کنند. حذف کردن این محصولات ممکن است مدت زمان علائم شما را کاهش داده و به جلوگیری از عوارض آن کمک بسیاری کند.

– آب‌نمک قرقره کنید.

قرقره کردن با یک محلول ساده نمکی به گلو درد کمک بسیاری می‌کند. اگرچه فواید آن موقتی است، اما می‌توانید برای مقابله با التهاب هر زمان که لازم باشد از این روش درمانی استفاده کنید. ۲/۱ قاشق چایخوری نمک را در ۸ اونس آب گرم حل کنید و حداقل دو بار در روز آب نمک را به مدت ۳۰ ثانیه در دهان و گلوی خود قرقره کنید.

آب نمک همچنین می‌تواند به تسکین هرگونه التهاب در گلوی شما که مربوط به سرماخوردگی یا آنفولانزا است کمک کند.

– از اسپری‌ها و قرص‌های مخصوص سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده کنید.

چطور از سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری کنیم؟

مسکن‌های خفیف می‌توانند گلو درد را تسکین دهند. قرص‌ها و اسپری‌های حاوی اکالیپتوس می‌توانند علائم ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا را به حداقل برسانند. استفاده از این محصولات هر دو یا سه ساعت یکبار می‌تواند در درمان شما تأثیرگذار باشد.

– داروهای ضد درد مصرف کنید.

اغلب سرماخوردگی و یا آنفولانزا منجربه درد در نواحی مختلف بدن می‌شوند. برای کاهش درد بدن از داروهای مسکن استفاده کنید. برای تسکین دردهای بدن از استامینوفن (Paracetamol)، ایبوپروفن (Ibuprofen) یا ناپروکسن سدیم (Naproxen) استفاده کنید.

– استراحت کافی داشته باشید.

استراحت کافی قطعاً علائم بیماری را کاهش داده و در بهبودی هرچه سریع‌تر سرماخوردگی کمک می‌کند. حتما بعد از مدرسه یا محل کار در خانه بمانید و استراحت کنید. استراحت کافی همچنین خطر انتقال بیماری به اعضای خانواده، دوستان یا همکاران را به حداقل می‌رساند.

شب‌ها حداقل ۸ ساعت بخوابید، این باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن شما در برابر ویروس‌ها بهتر مبارزه و مقاومت کند. همچنین یک محیط گرم، آرام و مرطوب را برای استراحت انتخاب کنید تا کمتر سرفه کرده و بهتر نفس بکشید.

منبع: wikihow.com

دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.