چرا ورزش برای افراد مسن مفید است؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

چرا ورزش برای افراد مسن مفید است؟

از آن جایی که ورزش برای سلامت قلب بسیار مفید است، اما افراد مسن هنگام شرکت در برنامه‌های توانبخشی دچار مشکل می‌شوند. اما با این حال مطالعات نشان داده است که ورزش برای این افراد حائز اهمیت می‌باشد.

تحقیقات جدید، تأثیر ورزش بر سالمندان را در توانبخشی جسمی این افراد مورد بررسی قرار داده است. علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده بیماری‌های قلبی است که باعث مرگ ۱ نفر از هر ۴ نفر می‌شود. هر سال حدود ۶۱۰ هزار نفر در ایالات متحده از بیماری قلبی می‌میرند و حدود ۷۳۵ هزار نفر دچار حمله قلبی می‌شوند.

ورزش توانبخشی سالمندان

افراد مسن با سن بالای ۶۵ سال، نسبت به افراد جوان بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستند. دلیل آن تغییرات قلب با افزایش سن است. بیماری قلبی یکی از دلایل مهم بر ناتوانی است. کانون ملی سالمندان اعلام کرده است که این ناتوانی از فعال بودن و کیفت زندگی تأثیر می‌گیرد. همچنین مطالعات اخیر نشان می‌دهند که ورزش بدون در نظر گرفتن سن افراد، تأثیر مستقیم بر سلامت جسمی و روانی افراد دارد.

در حقیقت، افراد مسن می‌توانند بیشترین نفع را از ورزش کردن ببرند. مطالعات نشان داده‌اند که سالمندان بیشترین نفع جسمی و روانی را از برنامه‌های توانبخشی به دست می‌آورند، اما با این حال استقبال کمی از آن‌ها می‌شود. این امر به دلیل این است که دکترها کمتر افراد مسن را به ورزش کردن و شرکت در برنامه‌های توانبخشی تشویق می‌کنند.

اهمیت ورزش برای افراد مسن

اهمیت ورزش سالمندان

ورزش کردن به طور منظم می‌تواند باعث عملکرد کند قلب شود، فشار خون را تنظیم کند، استرس را کاهش دهد، روحیه را تقویت کند، راندمان اکسیژن را بهبود ببخشد و همچنین به کاهش وزن بدن کمک کند. این کار می‌تواند باعث بهبود حال شما  شود و حتی ممکن است دیگر نیازی به استفاده از دارو نداشته باشید.

فرد هر چه مسن‌تر باشد، عوارض تضعیف بیشتر می‌شوند و فرد با سرعت بیشتری سلامت جسمی خود را بعد از مشکلات قلبی (مانند حمله قلبی) از دست می‌دهد. در نتیجه، ورزش برای افراد مسن بسیار حائز اهمیت است.

افزایش سن، به دلیل استرس زیاد، باعث بالا رفتن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. در نتیجه، بدن افراد سن بالا نسبت به افراد سن پایین، ضعیف‌تر است بنابراین علائم هرگونه بیماری سریع‌تر نمایان می‌شوند.

محققان دانشکده علوم ورزشی دانشگاه بورگوندی Franche-Comteé در دیژون، فرانسه، ۷۳۳ نفر را که در یک برنامه توانبخشی قلبی ۲۵ جلسه در Clinique Le Rosiers در دیژون به مدت ۳ سال شرکت کرده بودند، مورد بررسی قرار دادند.

اهمیت ورزش در توانبخشی سالمندان

این آزمایش برای مقایسه واکنش افراد جوان و مسن انجام شد. آنچه این تحقیق را از مطالعات دیگر مستثنی می‌کند این است که تمرکز آن بر مزایای جسمی و روانی ورزش در افراد بالای ۶۵ سال است.

شرکت‌کنندگان را با توجه به سنشان به سه گروه تقسیم کردند: زیر ۶۵ سال، ۶۵ تا ۷۹ سال و ۸۰ سال به بالا. آن‌ها همه شرکت‌کنندگان را از نظر جسمی و روانی مانند افسردگی و اضطراب مورد بررسی قرار دادند.

دانشمندان دریافتند كه همه شركت‌كنندگان طی چند هفته، هم از نظر جسمی و هم روحی بهبود می‌یابند. افرادی که بیشترین اختلالات جسمی را داشتند، بیشترین نفع را از این برنامه بردند.

ورزش همچنین برای افراد بالای ۶۵ سال که دارای افسردگی هستند نیز مفید است و مطمئناً تأثیر مثبت بسیاری بر استقلال و کیفیت زندگی بیماران می‌گذارد. هم پزشکان و هم بیماران باید دست به دست هم بدهند تا افراد بیشتری متوجه فواید برنامه‌های توانبخشی و ورزش بشوند.

محققان امیدوارند که این گزارش پزشکان را ترغیب کند تا افراد سالخورده را به برنامه‌های توانبخشی و ورزش دعوت کنند.

منبع: Medicalnewstoday.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.