پنج ویژگی امنیتی جدید در iOS 13

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

پنج ویژگی امنیتی جدید در iOS 13

با گذشت‌ سال‌ها، اپل زمان و انرژی زیادی را برای ایجاد و حفظ حریم خصوصی و امنیت در محصولاتش صرف کرد. این شرکت تبلیغات زیادی را در خصوص حریم خصوصی خود ارائه کرد و قسمتی از وب سایت خود را در خصوص همین امر در نظر گرفت و جزئیات آن را شرح داد. اما تیم امنیتی اپل تصمیم به ایجاد تغییراتی در سیستم امنیتی محصولاتش کرد. هم اکنون این ویژگی‌های امنیتی را می‌توانید در iOS 13 و iPadOS مشاهده کنید.

iOS 13 در iPhone 11 و iPhone 11 Pro از قبل نصب شده است و به عنوان یک به روز رسانی رایگان در مدل‌های جدید می‌باشد. از جمله ویژگی‌های جدید امنیتی آن عبارت‌اند از: کنترل برنامه‌هایی که به لوکیشن شما دسترسی دارند، جلوگیری از برنامه‌هایی که قصد اسکن بلوتوث را دارند و گسترش ویژگی‌های Homekit.

تعیین کنید که مکان شما چندبار ردیابی شود

در iOS 13، برنامه‌ها نمی‌توانند به صورت مداوم مکان شما را ردیابی کنند و دیگر مجاز به دسترسی مداوم به مکان شما نیستند. در عوض اپل سه گزینه پیش روی شما گذاشته است: ۱) اجازه دسترسی به مکان درحالیکه از برنامه استفاده می‌کنید. ۲) ردیابی مکان فقط یک‌بار ۳) عدم دسترسی به مکان.

iOS 13: پنج ویژگی امنیتی جدید در آیفون

اگر گزینه دوم را فعال کنید تنها یک‌بار موقعیت مکانی شما گزارش داده می‌شود و برای بار دوم از شخص شما اجازه گرفته می‌شود. اگر گزینه اول را فعال کنید، زمانیکه برنامه در پس‌زمینه شما در حال اجرا و موقعیت مکانی شما را می‌خواهد از شما سوال می‌پرسد که آیا می‌خواهید دسترسی ثابت را تأیید کنید یا خیر.

از طرف دیگر اگر می‌دانید که یک برنامه همیشه به محل شما دسترسی دارد، به تنظیمات> حریم خصوصی> خدمات موقعیت مکانی بروید و آن برنامه را از لیست خارج کنید.  اگر نمی‌خواهید که محل شما قابل ردیابی باشد به تنظیمات بروید و گزینه آن را مجدد غیرفعال کنید.

کنترل بلوتوث

برخی از برنامه‌ها هرگز موقعیت مکانی شما را درخواست نمی‌کنند، اما شبکه‌های Wifi و یا بلوتوث ایده‌های خوبی برای دسترسی آن‌ها به موقعیت مکانی شماست.

در iOS 13، زمانیکه یک برنامه را برای اولین بار باز می‌کنید درخواست دسترسی به آیفون و آیپد از طریق بلوتوث را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای مثال زمانیکه برای اولین بار فیس بوک را در iOS 13 نصب می‌کنید، از شما اجازه دسترسی به بلوتوث دستگاه را می‌گیرد.

البته برنامه‌هایی مانند Tile وجود دارند که از طریق آن‌ها می‌توانید کلیدها و یا کیف پول خود را ردیابی کنید. برای استفاده از این برنامه‌ها باید از بلوتوث برای اتصال به ردیاب‌ها استفاده کنید. بنابراین در خصوص این برنامه‌ها باید تأیید خود را اعلام کنید تا اجازه اتصال به بلوتوث شما را دریافت کنند.

با این حال، بعد از مدتی استفاده از iOS 13 یا iPadOS، از تعداد برنامه‌هایی که درخواست دسترسی به بلوتوث را دارند شگفت‌زده می‌شوید. می‌توانید در تنظیمات> حریم خصوصی> بلوتوث، لیست برنامه‌هایی را که درخواست دسترسی به بلوتوث را شامل می‌شوند مشاهده کنید.

کنترل Wi-Fi

در صورتی برنامه‌ها با دسترسی به شبکه‌های Wi-Fi و اطلاعات موجود در iOS 13 و iPadOS می‌توانند موقعیت مکانی شما را ردیابی کنند که، یا VPN باشند و یا برنامه‌هایی باشند که قابلیت تنظیمات hotspot دارند. در غیر انصورت نمی‌توانند متوجه شوند که شما به کدام شبکه وای فای متصل هستید.

ورود به سیستم در اپل (Sign in)

هم اکنون ورود به سیستم به همراه ویژگی‌های امنیتی جدید اپل را در iOS 13  شاهد هستیم. ورود به سیستم با اپل مشابه ورود به سیستم فیس‌بوک و گوگل است اما با رویکردی مبنی بر عدم ردیابی و ذخیره اطلاعات کاربران. اپل حتی به طور تصادفی یک آدرس ایمیل برای شما ایجاد می‌کند تا هنگام ثبت نام و ورود به برنامه‌ها، از آن استفاده کنید.

بهبود HomeKit

خارج از iOS 13، اپل اعلام کرد که پلت فرم خانه هوشمند Homekit در حال به دست آوردن پشتیبانی از روترهای ایمن و دوربین‌های امنیتی خانگی رمزنگاری شده است. روترهای جدید یک لایه فایروال به دستگاه‌های خانه هوشمند شما اضافه می‌کنند و کنترل کاملی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا دستگاه‌ها بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. دوربین‌های HomeKit بزودی قابلیت رمزگذاری ویدیو و ذخیره‌سازی در iCloud را خواهند داشت.

iOS 13: پنج ویژگی امنیتی جدید در آیفون

در حال حاضر، بسیاری از دوربین‌های فیلمبرداری خانگی هوشمند، فیلم‌های رمزگذاری شده را برای ذخیره سازی و تجزیه و تحلیل در سرورهای مربوطه خود بارگذاری می‌کنند.

با استفاده از HomeKit Secure Video، تمام ویدیوهای آپلود شده رمزگذاری می‌شوند و هیچ کس قادر به مشاهده آن‌ها نیست.

البته iOS 13 فقط روی حریم شخصی متمرکز نشده است. ویژگی‌های جدید زیادی وجود دارد، از جمله راهی برای مسدود کردن تماس گیرندگان ناشناخته، صفحه‌کلید مبتنی بر حرکات و تعداد قابل توجهی از ویژگی‌های پنهان.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.