فواید شگفت‌انگیز نوشیدن آب

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

فواید شگفت‌انگیز نوشیدن آب

با مرور کوتاهی بر فواید آب متوجه خواهیم شد که این مایع شگفت‌انگیز واقعاً مایه حیات است و ادامه زندگی بدون آن برای هیچ موجودی بر روی کره زمین امکان‌پذیر نخواهد بود. تمام سلول‌های گیاهی و جانوری از آب تشکیل شده‌اند. ۶۰ درصد از بدن ما را نیز آب تشکیل می‌دهد و تمام فعل و انفعالات شیمیایی که در آن رخ می‌دهند به آب نیاز دارند. به همین دلیل در صورتی که بدن با کمبود آن مواجه شود اختلالاتی در نحوه عملکردش ایجاد خواهد شد. اگر روزانه به اندازه کافی آب به بدن نرسد ممکن است شرایطی از جمله خستگی، کج‌خلقی و سردرد را تجربه کنید. دهیدراته یا کم آب شدن بدن در شرایط حاد می‌تواند خطرآفرین باشد و منجربه تشنج، شوک و کما شده و یا بیماری‌های گوارشی، کلیوی و عفونت مجاری ادراری را به همراه داشته باشد.

به نظر می‌رسد که این نوشیدنی گوارا در کنار نقش ویژه‌ای که در بدن ایفا می‌کند فوایدی نیز برای آن دارد. همراه ما باشید تا به معرفی برخی از آن‌ها بپردازیم:

فواید نوشیدن آب بیشتر

  • افزایش انرژی بدن

فواید شگفت‌انگیز نوشیدن آب

بیشتر افراد از نقشی که آب در حفظ انرژی بدن دارد بی‌خبرند. بدن برای این‌که سطح انرژی خود را حفظ کند به آب نیاز دارد. به همین دلیل است که حین انجام فعالیت‌های فیزیکی شدید مثل ورزش‌کردن لازم است که آب بنوشید تا مایعاتی که توسط بدن مصرف می‌شود را جبران کنید.

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که کم آبی بدن موجب کاهش عملکرد فیزیکی ورزشکاران شده و باعث می‌شود که به هنگام انجام فعالیت‌‌های ورزشی احساس سستی و خستگی کنند.

بنابراین اگر به اندازه کافی می‌خوابید اما باز هم در طول روز خواب‌آلوده هستید و احساس خستگی می‌کنید، ممکن است علت آن کم‌آبی بدنتان باشد و با افزایش مصرف آب این مشکل حل شود.

مطالعه‌ای در این زمینه نشان می‌دهد که دهیدراته شدن بدن می‌تواند در هرگونه عملکرد فیزیکی بیش از ۳۰ ثانیه اختلال ایجاد کنند. حتی اگر برای ساعات طولانی بیرون از منزل کار نمی‌کنید و فعالیت فیزیکی زیادی ندارید، هیدراته بودن بدن می‌تواند انجام فعالیت‌های روزانه مثل بالا رفتن از پله‌ها و یا پیاده‌روی را برای شما راحت‌تر کند.

  • درمان یبوست

 یبوست یک مشکل شایع در بیشتر افراد است که اگر به بیماری خاصی مربوط نباشد، نوشیدن آب زیاد می‌تواند به بهبود آن کمک کند. دهیدراته شدن بدن یکی از علل اصلی یبوست است که افزایش مصرف مایعات معمولاً به عنوان بخشی از روند درمان توصیه می‌شود. تجربه نشان داده است که نوشیدن آب گازدار می‌تواند به بهبود یبوست کمک کند.

همچنین در صورتی که به اسهال مبتلا شوید، بدن آب زیادی را از دست می‌دهد به همین دلیل برای جبران آب از دست رفته و جلوگیری از دهیدراته شدن بدن لازم است که مایعات زیادی مصرف کنید.

  • بهبود خلق و خو

فواید شگفت‌انگیز نوشیدن آب

کم آبی باعث اختلال در خلق و خو و عملکرد شناختی شما می‌شود. درست است که کمی تشنگی باعث مرگ مغذی نمی‌شود اما مطالعات نشان داده است که افرادی که بدنشان به طور مداوم دهیدراته است مدام دچار خستگی، گیجی و عصبانیت می‌شوند و همچنین مشکلاتی نیز در رابطه با سطح تمرکز، هوشیاری و حافظه کوتاه مدت خواهند داشت.

در صورتی که تمرکز کافی نداشته باشید و احساس کسالت کنید، انجام کارها سخت‌تر شده و بازدهی کمتری خواهید داشت. اگر احساس اضطراب، ناراحتی و عدم تمرکز دارید، ممکن است مشکل از کم‌آبی بدنتان باشد.

  • پیشگیری و درمان سردرد

یکی دیگر از عوارض ناگوار کم‌آبی بدن، سردردها به ویژه میگرن‌ها هستند. شواهد مستندی در اینباره وجود ندارد اما تجربه نشان داده است که نوشیدن آب می‌تواند باعث کاهش درد شود. مطالعه‌ای در این زمینه نشان داده است هیدراته بودن بدن به طور مداوم به کاهش مدت و شدت برخی از سردردها کمک می‌کند. برخی محققان معتقدند تعدادی از میگرن‌ها در اثر کوچک شدن مغز که ناشی از دست دادن مایعات است بروز می‌کنند، به همین دلیل هنگامی که آب بیشتری بنوشید مغز به اندازه کامل خود برگشته و درد کم می‌شود.

  • جلوگیری از پرخوری

فواید شگفت‌انگیز نوشیدن آب

با این‌که نباید سعی کنید اشتهای خود را با مقادیر زیاد آب سرکوب کنید اما نوشیدن آب قبل از غذا حس سیری به شما داده و باعث می‌شود غذای کمتری بخورید. مطالعه‌ای در این زمینه نشان می‌دهد که نوشیدن آب قبل از غذا به بزرگسالان مبتلا به چاقی به خصوص افراد مسن کمک می‌کند تا کمتر غذا بخورند. همچنین در مطالعه دیگری بر روی گروهی از افراد مشخص شد، گروهی که قبل از غذا آب نوشیده بودند، طی ۱۲ هفته ۴۴ درصد وزن بیشتری نسبت به بقیه از دست داده‌اند.

  • سلامت قلب

حتی با وجود این‌که تعداد ضربان قلب در حالت استراحت به طور نرمال بین ۶۰ تا ۱۰۰ است، ضربان قلب پایین‌تر در زمان استراحت باعث کاهش خطر بیماری قلبی عروقی می‌شود. هنگامی که دچار کم آبی هستید، خون کمتری در بدن شما جریان دارد و قلب شما باید بیشتر کار کند تا بتواند آن را در تمام اندام‌ها گردش دهد. در نتیجه ضربان قلب شما در حالی که استراحت می‌کنید و یا نشسته‌اید بیشتر خواهد بود.

  • عملکرد بهتر کلیه‌ها

وظیفه کلیه‌ها تصفیه خون از سموم و مواد زائد است و برای این کار به آب کافی احتیاج دارند، به همین دلیل دهیدراته شدن بدن عملکرد آن‌ها را مختل می‌کند. اگر به اندازه کافی مایعات دریافت نکنید ادرار کمی در بدن تولید شده و کلیه‌ها مجبور می‌شوند تا ادرار را غلیظ کنند که این شرایط  می‌تواند باعث انباشته شدن سموم در بدن و حتی ایجاد سنگ در کلیه‌ها شود. آب یک سم‌زدای قوی است که می‌تواند بدن را از تمام ضایعات پاک کند پس به جای نوشابه‌های شیرین و آبمیوه‌های مصنوعی نوشیدن آب را از سر بگیرید.

چه مقدار آب باید بنوشیم؟

ممکن است شنیده باشید که باید روزانه ۸ لیوان آب بنوشید اما در اصل میزان آب مورد نیاز هر فرد به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و برای هر شخص متفاوت است به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند به سیگنال‌هایی که بدنتان ارسال می‌کند توجه کنید زیرا آن‌ها شما را متوجه کم‌آبی بدنتان می‌کنند.

فواید شگفت‌انگیز نوشیدن آب

یکی از این سیگنال‌ها احساس تشنگی است. البته باید قبل این‌که احساس تشنگی به سراغتان بیاید آب بنوشید، زیرا زمانی که احساس تشنگی می‌کنید، در واقع بدنتان شروع به دهیدراته شدن کرده است و نیاز دارد که مایعات دریافت کند.

 رنگ ادرار راهنما بعدی شماست. تا زمانی که رنگ ادرار زرد کم‌رنگ باشد بدن هیدراته است اما به محضی که به رنگ زرد تیره متمایل شود، وقت آن است که آب بیشتری بنوشید. اما اگر از طریق این دو روش نتوانستید به سرنخ کافی برسید، آزمایش جالبی وجود دارد که از طریق آن می‌توانید هیدراته و دهیدراته بودن بدن را تشخیص دهید و آن بررسی خاصیت ارتجاعی پوست است.

 برای این کار با استفاده از دو انگشت شصت و اشاره پوست پشت دست یا شکم خود را نیشگون بگیرید.چند ثانیه آن را نگه دارید سپس رها کنید. اگر پوست به سرعت به حالت اولیه خود برگردد، بدن شما به اندازه کافی هیدراته است. اما اگر مدتی طول بکشد تا پوست به شکل اولیه برگردد، احتمالاً بدنتان دچار کمبود آب است.

احتیاط

اطلاعات موجود در این مقاله صرفاً جهت اطلاع رسانی است پس آن را به عنوان یک مشاوره پزشکی در نظر نگیرید. همیشه در مورد علائمی که برایتان پیش می‌آید با پزشک یا سایر ارائه دهندگان خدمات پزشکی مشورت کنید زیرا ممکن است مشکل شما ریشه در یک عارضه داخلی داشته باشد.
منبع: Cnet.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.