فواید روبالشی ابریشمی بر سلامت پوست و مو

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

فواید روبالشی ابریشمی بر سلامت پوست و مو

داشتن یک خواب راحت برای افرادی که شب‌ها به سختی به خواب می‌روند مثل یک رویا است. امروزه محصولات زیبایی بسیاری تولید می‌شوند که ادعا دارند می‌توانند در طول شب موجب بهبود پوست شما شده و آسیب‌هایی که ممکن است در طول شب به پوست شما وارد شود را جبران کنند.

روبالشی‌های ابریشمی به دلیل فواید بسیاری که بر سلامت و زیبایی پوست دارند، بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. این روبالشی‌ها باعث کاهش چین و چروک روی پوست شده و از دوشاخه شدن و وز شدن موها جلوگیری می‌کنند. اما آیا واقعاً روکش ابریشمی می‌تواند باعث نرمی و لطافت پوست و مو شود؟

بله روکش‌های ابریشمی می‌توانند واقعاً مؤثر باشند. طبق آزمایش‌هایی که در آزمایشگاه منسوجات انجام شد، بسیاری از افرادی که شروع به خوابیدن بر روی روکش‌های ابریشمی کرده‌اند، بسیار راضی بوده و آن را به همه توصیه می‌کنند. حتی به گفته یکی از آن‌ها علت حالت بد موهایش بعد از بیدارشدن، روبالشی نامناسبی بوده که روی آن استراحت کرده است.

توجه داشته باشید که استفاده از روبالشی‌ ابریشمی نمی‌تواند همه مشکلات پوستی و زیبایی شما را بهبود بخشد. عقاید غلطی درباره خواص روکش‌های ابریشمی وجود دارد که با یک متخصص امراض پوستی درباره صحت و درستی آن‌ها صحبت کرده‌ایم.

فواید روبالشی ابریشمی بر سلامت پوست و مو

سؤالات رایج درباره‌ روکش‌های ابریشمی

۱) آیا روبالشی ابریشمی چین و چروک را بهبود می‌بخشد؟

بله، پارچه‌های ابریشمی سطح نرم و لطیفی دارند که ساییدگی و کشش کمتری نسبت به روکش‌های کتان، روی پوست ایجاد می‌کنند. به پهلو خوابیدن باعث ایجاد چروک‌هایی روی پوست می‌شود که می‌توان با خوابیدن روی بالش‌های ابریشمی از ایجاد آن‌ها جلوگیری کرد. مطالعات نشان داده است این پهلو و آن پهلو شدن در طول شب می‌تواند باعث ساییدگی و کشش بر روی پوست شود. اما روبالشی ابریشمی با سطح نرم و صافی که دارد، تأثیراتی که ممکن است این عوامل در طولانی مدت بر روی پوست باقی بگذارند را کاهش می‌دهد.

۲) آیا روبالشی ابریشمی موجب بهبود وزی موها می‌شود؟

بافت نرم و سطح صاف روکش ابریشمی اجازه می‌دهد تا موها بدون هیچگونه کشیدگی روی بالش سر بخورند و این باعث می‌شود تا با موهای وز و گره‌خورده از خواب بیدار نشوید. درحالیکه روکش‌های کتان می‌توانند باعث گره خوردن و آشفتگی موها در طول شب شوند. خوابیدن بر روی بالش ابریشمی راز خوش حالتی موهای فر است زیرا باعث می‌شود تا حالتشان به مدت طولانی‌تری باقی مانده و بهم‌ریخته و بدحالت نشوند.

 

فواید روبالشی ابریشمی بر سلامت پوست و مو۳) آیا رطوبت پوست را حفظ می‌کند؟

بافت فوق‌العاده نرم و صاف ابریشم رطوبت را روی پوست نگه داشته و آن را جذب نمی‌کند. به این ترتیب رطوبت پوست حفظ می‌شود. همچنین استفاده از این جنس روبالشی برای افراد دارای پوست خشک به ویژه در روزهای سرد و خشک زمستان بسیار مناسب است.

۴) آیا باعث سلامت موها می‌شود؟

این روبالشی‌ها باعث حفظ رطوبت موها شده و از خشکی و شکنندگی آن‌ها جلوگیری می‌کنند. خاصیت جذب‌کنندگی کتان از ابریشم بیشتر است بنابراین روبالشی‌های معمولی رطوبت مو را جذب می‌کنند در حالیکه ابریشم رطوبت را روی موها نگه داشته و آن را جذب نمی‌کند. اگر از خشکی ساقه مو و پوسته سر رنج می‌برید روبالشی ابریشمی می‌تواند واقعاً اثربخش باشد.

فواید روبالشی ابریشمی بر سلامت پوست و مو

۵) آیا روبالشی ابریشمی حرارت را کنترل می‌کند؟

ابریشم ممکن است یک پارچه خیلی خنک نباشد اما مطمئناً حرارت را کنترل می‌کند زیرا طبق گفته متخصصان الیاف ابریشم به طور طبیعی خاصیت تنظیم‌کنندگی حرارت را دارند. برخلاف کتان که جاذب رطوبت است، ابریشم موجب تعریق نشده و در طول شب شما را خشک و خنک نگه می‌دارد.

۶) آیا باعث بهبود آکنه می‌شود؟

درست است که ابریشم باعث حفظ رطوبت شده و به اندازه‌ کتان جاذب رطوبت نیست، اما نباید انتظار داشته باشید که آکنه‌ را از بین ببرد. اگر از آکنه و یا جوش‌های صورت رنج می‌برید سعی کنید پرهیز‌های غذایی که موجب بهبود آکنه می‌شوند را انجام دهید.

۷) آیا روبالشی ابریشمی حساسیت‌زا است؟

اگر فکر می‌کنید که رختخوابتان در آلرژی شما تأثیرگذار نیست، زیاد مطمئن نباشید!

به گفته برخی متخصصان، ابریشم به طور طبیعی حساسیت‌زا نیست اما با این حال برای اکثر افراد صدق نمی‌کند. اگر از آلرژی رنج می‌برید از یک محافظ تشک جهت جلوگیری از هرگونه عوامل حساسیت‌زا محیطی استفاده کنید و از شستشوی رختخواب خود غافل نشوید.

۸) آیا آمینواسید موجود در ابریشم باعث بهبود پوست می‌شود؟

خیر، با اینکه ابریشم حاوی آمینواسید و پروتئین‌ طبیعی است اما قادر به انتقال آن‌ها به پوست شما نیست.

۹) آیا روبالشی ابریشمی خاصیت دو شاخه شدن موها را برطرف می‌کند؟

 بافت نرم و سطح سر ابریشم می‌تواند باعث بهبود گره خوردن و وزی موها شود، اما نمی‌تواند آسیب و شکستگی موها را ترمیم کند. برای این منظور از نرم‌کننده‌های عمیق استفاده کرده و از کوتاه کردن انتهای موهای خود غافل نشوید.

فواید روبالشی ابریشمی بر سلامت پوست و مو

۱۰) آیا روبالشی ابریشمی خاصیت ضد پیری دارد؟

با اینکه روبالشی ابریشمی می‌تواند باعث کاهش چین و چروک و بهبود رطوبت پوست شده و باعث شود تا شاداب‌تر به نظر برسید. اما اگر به دنبال خواص ضد پیری هستید به یاد داشته باشید که چین و چروک تنها ۵ درصد از صورت شما را تشکیل می‌دهند و علایمی همچون پوست تیره و رنگ نامناسب پوست وجود دارند که باید با استفاده از محصولات و درمان مناسب با آن‌ها مبارزه کرده تا به هدفتان برسید.

آیا روبالشی ابریشمی واقعا اثربخش است؟

بله همینطور است، روکش ابریشمی می‌تواند باعث بهبود و رطوبت پوست و مو شده و خطوط، چین و چروک و همچنین حالت وز و آشفته موها را بعد از خواب بهبود بخشد. اما نباید از آن انتظار بیشتری داشت. برخلاف برخی ادعاها با این‌که روبالشی ابریشم برای پوست و مو بسیار مناسب است اما نمی‌تواند مواد مغذی به پوست برساند یا باعث بهبود آکنه شود.

اگر تصمیم دارید تا روبالشی ابریشمی تهیه کنید به دنبال ابریشمی باشید که از نوع درخت توت سفید و با وزن بیشتر از ۲۲ (momme – واحد اندازه‌گیری ابریشم) باشد.

آیا آمادگی تهیه یک روبالشی ابریشم را ندارید اما میخواهید از فواید آن بهره‌مند شوید!

روکش‌های ابریشم مصنوعی که معمولاً از پلی‌استر تهیه می‌شوند همان نرمی و لطافت ابریشم طبیعی را دارند، البته ممکن است به خوبی ابریشم طبیعی نباشند اما شستشو آسان‌تر و دوام بالایی دارند.

منبع: goodhousekeeping.com

میانگین امتیازات ۴ از ۵
دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.