علت شکاف و زخم شدن لب‌ها چیست؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

علت شکاف و زخم شدن لب‌ها چیست؟

همانطور که می‌دانید پوست لب نازک و در هوای سرد و خشک ترک می‌خورد که به راحتی می‌تواند منجربه پارگی لب‌ها شود. زخم شدن لب ها ممکن است آزاردهنده و دردناک باشد و همچنین منجربه خونریزی یا بوی نامطبوع دهان شود. در بیشتر موارد زخم شدن لب‌ها به علت التهاب بینی است که موجب  التهاب لب‌ها نیز می‌شود. استفاده از داروهای خفیف در منزل در برخی موارد سرعت بهبودی را افزایش می‌دهد. اما گاهی ممکن است برای پیشگیری یا درمان عفونت به پزشک مراجعه کرده و مجبور شوید از داروهای قوی‌تری هم استفاده کنید.در این مقاله با دلایل، علائم و راه‌های پیشگیری و درمان زخم شدن لب‌ها آشنا می‌شویم:

علت زخم شدن لب‌ها

موارد احتمالی بسیاری می‌تواند از علل زخم شدن لب‌ها باشد، از جمله موارد زیر:

۱) گاز گرفتن یا لیس زدن

پوست لب‌ها حساس است و به آسانی از طریق لمس کردن مداوم، تحریک می‌شود. افرادی که غالباً لب خود را لیس زده، گاز گرفته و یا پوست آن را می‌کنند همگی اغلب دچار ترک خوردن لب و یا خشکی لب می‌شوند و همین امر فرد را تحریک می‌کند تا به اینکار ادامه داده و مجدد به لیس زدن لب‌ها برای برطرف شدن سوزش مشغول می‌شود.

همه این عوامل منجربه خشکی و ترک لب‌ها می‌شود که می‌توانید این عادت را با استفاده از چرب کردن لب که به تسکین و التیام لب می‌پردازد، ترک کنید.

علت شکاف و زخم شدن لب‌ها چیست؟

۲) آب و هوا

لب‌های خشک و پوسته پوسته شده می‌توانند نتیجه عوامل دیگر مانند هوای سرد یا خشک و یا وزش شدید باد باشند. تغییرات آب و هوا همچنین ممکن است منجربه پوسته شدن گوشه‌های لب شود.

شکاف یا ایجاد بریدگی در گوشه لب‌ها می‌تواند باعث احساس سوزش شود و حتی ممکن است کارهای ساده‌ای مانند لبخند زدن یا جویدن را دردناک کند.

۳) زخم

جراحت‌ها یکی دیگر از دلایل اصلی ترک لب‌ها هستند و احتمال وقوع آن در افرادی که در ورزش‌های برخوردی، مانند فوتبال یا هاکی فعالیت می‌کنند بیشتر رایج است.

سایر آسیب‌هایی که می‌توانند باعث ایجاد شکاف لب‌ها شوند عبارتند از:

  • خوردن ضربه بر دهان
  • گرفتن کاغذ با لب
  • گاز گرفتن لب
  • واکنش‌های آلرژیتیک

علت شکاف و زخم شدن لب‌ها چیست؟

ممکن است پوست لب نسبت به برخی از مواد تشکیل دهنده محصولات خاص، به ویژه آن‌هایی که مستقیماً با لب یا دهان در تماس هستند، واکنش نشان دهد مانند:

  • خمیر دندان
  • نخ دندان
  • نرم‌کننده‌های لب
  • رژ لب
  • لوازم آرایش
  • مرطوب کننده‌ها
  • خط لب

محققان معتقدند که این مواد آلرژی‌زا مسئول ۲۲ تا ۳۴ درصد از موارد التهاب لب هستند. اگر هر فردی پس از استفاده از محصول آرایشی جدید بر روی لب، متوجه علائمی مانند التهاب، خشکی یا قرمزی شود باید از مصرف آن خودداری کند.

اگر علائم همچنان ادامه داشت، فرد می‌تواند به متخصص پوست مراجعه کند تا پزشک برای تشخیص آلرژی‌های پوستی‌اش آزمایشی گرفته و به او کمک کند از محصولاتی که احتمالاً آلرژی‌زا هستند استفاده نکند.

۴) آفتاب سوختگی

نور آفتاب همچنین ممکن است به پوست حساس روی لب آسیب بزند و منجربه پارگی لب‌ها شود، اگرچه این حالت معمولاً تنها وقتی اتفاق می‌افتد که برای مدت طولانی زیر نور خورشید بمانید.

سپری کردن ساعات طولانی در زیر نور آفتاب بدون محافظت از لب، ممکن است به التهاب منجر شود که باعث درد، خشکی یا ترک خوردگی نیز خواهد شد.

۵) کمبود آب بدن

علت شکاف و زخم شدن لب‌ها چیست؟

بدن از آب برای مرطوب نگه داشتن پوست استفاده می‌کند. اگر فردی به میزان کافی آب مصرف نکند ممکن است متوجه تغییراتی در پوست خود مانند خشکی یا زخم شدن لب ها شود.

اگر فرد مرتباً به میزان کافی مایعات در طول روز مصرف نکند علائم خفیف کم آبی بدن، مانند ترک لب ممکن است به مرور زمان ظاهر شود.

خشکی آب بدن همچنین می‌تواند پس از بیماری‌هایی که با تب بالا، اسهال یا استفراغ همراه است ایجاد شود.

این علائم می‌تواند باعث شود بدن آب زیادی استفاده کرده یا از دست بدهد و در نهایت منجربه کم آبی بدن می‌شوند.

۶) کمبود ویتامین

اگر چه به اندازه دلایل دیگر تاثیر گذار نیست، اما کمبود ویتامین یا مواد معدنی برای برخی موارد ممکن است باعث ترک لب‌ها شود. تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد که کمبود ویتامین‌های گروه B یا آهن ممکن است باعث بروز علائمی نظیر شکاف لب و التهاب شود.

۷) درمان و داروهای خانگی

بیشتر اوقات ترک لب با گذشت زمان خود به خود بهبود پیدا می‌کند. بهتر است در طی روند بهبودی از لیسیدن لب‌ها یا کندن پوست آن‌ها خودداری کنید.

همچنین می‌توانید برخی داروهای خانگی را برای تسریع در بهبودی امتحان کنید که عبارتند از:

آب نمک

آب نمک می‌تواند به تمیز نگه داشتن زخم در طول درمان کمک کند. یک قاشق غذاخوری نمک را به یک فنجان کوچک آب گرم اضافه کنید. یک پارچه نخی یا پنبه‌ای را در مایعی خیس کنید و آن را بر روی ترک لب‌ها نگه دارید. انجام این کار ممکن است کمی دردناک باشد زیرا یک محلول نمکی به زخم باز برخورد می‌کند، اما جای نگرانی نیست بعد از چند دقیقه از بین خواهد رفت.

علت شکاف و زخم شدن لب‌ها چیست؟

خمیر جوش شیرین

گذاشتن جوش شیرین بر روی محل زخم لب، ممکن است به کاهش علائمی نظیر درد و یا تورم کمک کند. برای تهیه این ترکیب ضدالتهابی، یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را فقط با میزان کافی آب (معمولاً حدود یک قاشق چای‌خوری) مخلوط کنید تا خمیر درست شود و سپس این خمیر را بر روی لب‌های خود بمالید.قبل از اینکه آن را با آب سرد بشویید، اجازه دهید که برای مدتی روی لب‌ها بماند. می‌توانید در صورت لزوم این کار را هر چند ساعت یکبار انجام دهید.

کمپرس سرد

استفاده از یخ بسته‌بندی شده روی ناحیه آسیب دیده ممکن است درد را بی‌حس کند و تورم را کاهش دهد و در نتیجه به فرد کمک کند تا بهتر و سریع‌تر بهبود پیدا کند.

توجه کنید که بسته یخ را در بازه‌های زمانی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی محل درد بگذارید.

چطور از زخم شدن و پوسته پوسته شدن لب‌ها جلوگیری کنیم؟

برخی از اقداماتی که فرد می‌تواند برای تسریع بهبودی انجام دهد همچنین می‌تواند به جلوگیری از ترک لب‌ها در آینده کمک کند. این مراحل شامل موارد زیر است:

  • پرهیز از لیسیدن یا کندن پوست لب‌ها
  • در هنگام خروج از منزل به خصوص در هوای سرد از نرم‌کننده لب (محافظ لب) استفاده کنید.
  • از خوردن غذاهای آلرژی‌زا مانند مرکبات یا غذاهای تند خودداری کنید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید.

عفونت‌ها

علت شکاف و زخم شدن لب‌ها چیست؟

برخی از شکاف‌های روی لب می‌توانند منجربه عفونت شوند که ممکن است با درمان‌های ساده خانگی بهبود نیابد.

پزشکان احتمالاً پماد یا مرطوب‌کننده‌ای تجویز کنند که حاوی یک ماده ضد باکتری است و به از بین بردن باکتری‌ها و محافظت از محل زخم تا زمان بهبودی کمک بسیاری خواهد کرد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر شکاف ایجاد شده حاصل از یک زخم باشد، ممکن است بزرگ‌تر شده و به بخیه زدن نیاز داشته باشد. همچنین اگر فردی هنگام پاره شدن لب‌هایش خونریزی شدیدی داشته باشد و یا نشانه‌هایی از عفونت از قبیل ورم، قرمزی، چرک و تورم داشته باشد، باید به پزشک مراجعه کند.

 توصیه نهایی

زخم شدن لب ها یک آسیب شایع و در عین حال آزاردهنده است. این پارگی ممکن است کوچک باشد، اما بهبود آن زمان می‌برد چون افراد معمولاً هر روز لب و دهان خود را تکان می‌دهند و با آن‌ها در تماس هستند. در اغلب موارد، ترک لب به طور کلی با درمان‌های خانگی درمان خواهد شد.

افرادی که خونریزی مداوم یا علائم عفونت را دارند باید به پزشک مراجعه کنند.

منبع: medicalnewstoday.com

میانگین امتیازات ۴ از ۵
1 نظر
  1. ازاده می گوید

    ممنون از اطلاعات مفیدتون

دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.