روش‌های خانگی برای پاک کردن آرایش

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

روش‌های خانگی برای پاک کردن آرایش

پاک‌کننده‌های آرایش، محصولات پرکاربردی هستند که پاک کردن آرایش را برای ما راحت‌تر می‌کنند و معمولاً روی میز آرایش هر فردی وجود دارند. اما عملکرد این محصولات در نتیجه‌ی وجود چندین ماده شیمیایی است که می‌توانند برای پوست و چشم‌ها مضر باشند.

عملکرد پاک‌کننده‌ها بر پایه چه ترکیبات شیمیایی است؟

ترکیبات فعال موجود در دستمال‌ها و محلول‌های پاک‌کننده آرایش به طور کلی مشابه پاک‌کننده‌های معمولی هستند. در هر دو آن‌ها از سورفکتانت‌ها (surfactants) به همراه امولسیون‌کننده‌ها (emulsifiers) و حل‌کننده‌ها برای حذف چربی، حل کردن مواد آرایشی و از بین بردن سلول‌های مرده پوست استفاده می‌شود. اما تفاوت این دو نوع پاک‌کننده در این است که اکثر افراد، بعد از پاک کردن آرایش خود با پاک‌کننده‌های آرایش، صورت خود را با آب نمی‌شویند و این باعث می‌شود که بخشی از ذرات مواد آرایشی و آلودگی‌ها بر روی پوست باقی بماند.

روش‌های خانگی برای پاک کردن آرایش

 ماندن این ترکیبات شیمیایی بر روی پوست می‌تواند باعث خشکی و تحریک‌پذیری پوست به ویژه در افراد دارای پوست حساس و خشک شود. علاوه بر این بسیاری از دستمال‌های آرایش پاک‌کن حاوی الکل بوده که می‌توانند باعث سوزش پوست شوند.

مشکل دیگر در رابطه با این پاک‌کننده‌ها استفاده از مواد نگهدارنده برای افزایش ماندگاری محصولات است که احتمالاً باعث می‌شود پوست در معرض تعدادی ماده شیمیایی آزاد کننده فرمالدئید (formaldehyde) قرار بگیرد. فرمالدئید یک ماده سرطان‌زا محسوب می‌شود که مصرف مداوم آن می‌تواند خطرناک باشد.

اگر به فکر یک آرایش پاک‌کن غیرشیمیایی هستید و البته می‌خواهید هزینه کمتری نیز متحمل شوید، با ما همراه باشید تا شما را با روش‌های خانگی برای پاک کردن آرایش آشنا کنیم که نه تنها از ترکیبات طبیعی در آن‌ها استفاده شده است و به پوست آسیب نمی‌زنند، بلکه برای آن مفید نیز هستند:

۱) روغن‌ نارگیل، بادام، زیتون و جوجوبا

تقریباً هر نوع پاک‌کننده آرایشی، پوست را از چربی‌های طبیعی آن پاک می‌کند که ممکن است باعث بروز مشکلاتی از جمله خشکی پوست شود. همچنین با خشک شدن پوست غدد سبوم شروع به تولید چربی بیشتری می‌کنند تا این خشکی را جبران کنند. در نتیجه پوست به مرور زمان چرب خواهد شد.

محصولاتی که با عنوان فاقد روغن (oil-free) در فروشگاه‌ها می‌بینید، در حقیقت می‌توانند برای پوست شما مضر باشند و منجربه پیری زودرس آن شوند. زیرا چربی‌های طبیعی موجود در پوست هستند که آن را جوان و شاداب نگه می‌دارند.

روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل، بادام، زیتون و روغن جوجوبا گزینه‌های عالی برای پاک کردن پوست از مواد آرایشی هستند و پوست را خشک نمی‌کنند. این روغن‌ها قادرند هر نوع ماده آرایشی، از رژلب‌های پررنگ گرفته تا ریمل‌های ضدآب را خیلی خوب پاک کنند. شما می‌توانید دو روغن مختلف مانند روغن جوجوبا و روغن بادام را با هم ترکیب کنید. همچنین ترکیب روغن زیتون با کمی گلاب برای پوست‌های حساس و خشک بسیار مناسب است.

۲) شیر

روش‌های خانگی برای پاک کردن آرایش

آیا می‌دانید که هزاران سال پیش حمام شیر در میان افراد سلطنتی بسیار رایج بوده است؟

شما می‌توانید به راحتی شیر طبیعی را جایگزین شیرپاکن‌‌های موجود در بازار کنید و آرایش خود را با آن پاک کنید. چربی و پروتئین‌های موجود در شیر (به ویژه شیر پرچرب) به آبرسانی و حفظ رطوبت پوست کمک می‌کنند. همچنین خیلی ارزان‌تر از شیرپاک‌کن‌ها و پاک‌کننده‌های موجود در داروخانه‌ها است. یک تکه پنبه را با مقداری شیر پرچرب آغشته کرده و پوست خود را با آن پاک کنید. برای پاک کردن آرایش چشم‌ها نیز می‌توانید از شیر استفاده کنید. تنها لازم است پنبه را چند ثانیه روی چشم‌ها قرار داده و سپس با ملایمت آن‌ها را پاک کنید. شیر پوست شما را از مواد آرایشی پاک کرده و آن را شاداب خواهد کرد.

۳) ماست

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما اگر پوست خود را با ماست شستشو دهید، لطف بسیاری به آن کرده‌اید. ماست سرشار از لاکتیک اسید (lactic acid)، چربی و پروتئین است که به سم‌زدایی و پاک‌سازی پوست کمک می‌کند. ماست نه تنها یک گزینه عالی برای پاک کردن آرایش است، بلکه پوست را مرطوب کرده و باعث زیبایی و شادابی آن نیز می‌شود. ماست ساده و بدون طعم تنها چیزی است که شما نیاز دارید. یک تکه پنبه را با ماست آغشته کرده و آن را با حرکات دایره‌ای بر روی تمام سطح پوست خود پخش کنید. سپس صورت خود را با آب سرد خوب شستشو دهید.

اگر پوستتان مستعد جوش است، کمی آب لیمو به ماست اضافه کنید. همچنین می‌توانید یک یا دو قطره از اسانس مورد علاقه خود را به ماست اضافه کنید تا عطر خوبی بگیرد.

۴) عسل

روش‌های خانگی برای پاک کردن آرایش

 

عسل یک پاک‌کننده آرایش فوق‌العاده است. خواص آنتی‌باکتریایی آن باعث بهبود آکنه‌ها شده و با آنزیم‌هایی که دارد به حذف سلول‌های مرده پوست نیز کمک می‌کند. عسل همچنین خاصیت مرطوب‌کنندگی بالایی دارد که باعث می‌شود پوست، نرم و لطیف شود. برای استفاده از آن، مقداری عسل باکیفیت را بر روی یک حوله خیس بریزید. سپس آن را روی صورت خود پخش کرده و با حرکات دایره‌ای ماساژ دهید. برای دریافت نتیجه بهتر اجازه دهید عسل ۵ تا ۱۰ دقیقه بر روی پوستتان بماند. در آخر پوست را با آب گرم شستشو دهید. اگر پوست خیلی چربی دارید کمی آب لیمو به عسل اضافه کنید. اما اگر پوستتان خشک است آن را با کمی شیر پرچرب یا خامه ترکیب کنید.

۵) خیار

خیار یک پاک‌کننده عالی دیگر است که علاوه بر پاک کردن آرایش باعث شفافیت و رفع کدری پوست نیز می‌شود. برای این کار می‌توانید آب خیار را بگیرید و یا به صورت میکس‌شده از آن استفاده کنید.

روش‌های خانگی برای پاک کردن آرایش

اگر آرایش صورتتان سنگین و زیاد است، مقداری روغن زیتون یا روغن جوجوبا به مخلوط خیار خود اضافه کنید. این ترکیب هم خنک‌کننده است و هم باعث طراوت پوست می‌شود. همچنین برای پوست‌های چرب بسیار مناسب است و به درمان آکنه‌، جای جوش و لک‌ کمک کرده و درد ناشی از آفتاب‌سوختگی را نیز تسکین می‌دهد.

یک دستورالعمل عالی برای تهیه پاک‌کننده آرایش، ترکیب آب خیار، روغن نارگیل، روغن کرچک و اسانس اسطوخودوس است که همه آن‌ها برای پوست بسیار مفید هستند.

۲ قاشق ‌غذاخوری روغن نارگیل و ۱ قاشق غذاخوری روغن کرچک را در یک ظرف کوچک مخلوط کرده و به مدت ۲ دقیقه حرارت داده و اجازه دهید تا خنک شود. سپس آب یک خیار را به ظرف اضافه کرده و آن را خوب مخلوط کنید. در آخر چند قطره اسانس اسطوخودوس را به مخلوط روغن و آب خیار اضافه کنید تا هم عطر خوبی به پاک‌کننده شما بدهد و هم به محو شدن لک‌های تیره ناشی از کهولت سن نیز کمک کند. حالا تنها چیزی که نیاز دارید یک تکه پنبه است. مقداری از پاک‌کننده را روی پنبه بریزید و صورتتان را با آن پاک کنید. بعد از کمی ماساژ، پوست را با آب خنک شستشو دهید. برای پاک کردن آرایش چشم‌ها، ابتدا پنبه را بر روی چشم‌ها بگذارید و اجازه دهید تا مواد آرایشی کمی خیس بخورند. سپس آن‌ها را به آرامی پاک کنید.

۶) فندق افسونگر

روش‌های خانگی برای پاک کردن آرایش

فندق افسونگر (witch hazel) علاوه بر فواید بسیاری که دارد یک پاک‌کننده آرایش عالی نیز می‌باشد. این گیاه با حبس کردن رطوبت در پوست و درمان آکنه‌ها به بهبود پوست کمک می‌کند. با ترکیب عصاره این گیاه با روغن‌های مفید دیگر می‌توانید یک پاک‌کننده آرایش طبیعی برای خود درست کنید.

تمام چیزی که شما نیاز دارید ۲ قاشق غذاخوری عصاره فندق افسونگر، ۲ قاشق غذاخوری روغن طبیعی مانند روغن جوجوبا، زیتون یا بادام و ۲ قاشق غذاخوری آب است. تمام مواد را در یک بطری مخلوط کنید تا بتوانید قبل از هربار مصرف آن را تکان دهید. سپس پنبه را به آن آغشته کرده و آرایش خود را پاک کنید.

۷) آووکادو

از روغن آووکادو در بسیاری از پاک‌کننده‌ها و آرایش پاک‌کن‌های خانگی استفاده می‌شود. درصورتی که به روغن آووکادو دسترسی نداشتید می‌توانید از میوه آن مستقیماً بر روی پوستتان استفاده کنید. یک پنبه را با آووکادو و چربی‌ آن آغشته کرده و سپس آرایش خود را با آن پاک کنید.

۸) غلات

شما می‌توانید از غلات هم برای پا‌ک‌سازی پوست و هم به عنوان لایه‌بردار استفاده کنید. تمام کاری که باید انجام دهید این است که مقداری جو دوسر را پودر کرده و با یک ماده آبکی مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند. برای پوست‌های خشک از ماست، شیر یا خامه، برای پوست‌های چرب از آب لیمو و برای پوست‌های نرمال از عسل یا چای نعنا استفاده کنید. ترکیب به دست آمده را بر روی تمام صورت البته به غیر از چشم‌ها بمالید و پس از کمی ماساژ با آب سرد شستشو دهید. در صورتی که به جو دوسر دسترسی نداشتید می‌توانید از پودر بادام، جوش شیرین، سبوس برنج، آرد ذرت یا آرد تخم آفتاب‌گردان استفاده کنید. دقت کنید هربار به مقدار مورد نیاز از آن تهیه کنید زیرا این پاک‌کننده ماندگاری پایینی دارد. می‌توانید یک شیشه از غلات و یا دانه مورد نظر خود را به همراه یک قاشق و یک کاسه کوچک در حمام خود داشته باشید تا بتوانید هر زمان که نیاز داشتید به سرعت آن را درست کنید.

۹) پاک‌کننده عسل و آلوئه‌ورا

روش‌های خانگی برای پاک کردن آرایش

عسل و آلوئه‌ورا هر دو برای پوست مفیدند و برای پاک کردن ناخالصی‌ها و مواد آرایشی یک گزینه عالی محسوب می‌شوند. مقدار مساوی از ژل آلو‌ئه‌ورا و عسل را در یک ظرف کوچک مخلوط کنید. سپس به هر فنجان عسل و آلوئه‌ورا ۲ قاشق غذاخوری روغن طبیعی مانند روغن زیتون یا بادام اضافه کنید. با استفاده از یک هم‌زن تمام مواد را با هم مخلوط کنید تا یک بافت خمیری پیدا کنند. سپس مقداری از آن را برداشته و به مدت ۱ یا ۲ دقیقه پوست خود را با آن ماساژ دهید. پس از این‌که آرایش خود را پاک کردید، پوست را با آب خنک شستشو دهید.

۱۰) پد آرایش‌ پاک‌کن خانگی

اگر عادت دارید برای پاک کردن آرایش خود از پدها و دستمال‌های آرایش پاک‌کن استفاده کنید، دیگر لازم نیست آن‌ها را از فروشگاه خریداری کنید. زیرا خودتان می‌توانید با استفاده از ترکیبات طبیعی به راحتی آن‌ها را در خانه درست کنید. از همه مهم‌تر این‌که دیگر نگران مواد نگهدارنده شیمیایی و سایر ترکیبات غیرطبیعی نخواهید بود.

مواد لازم:

  • یک شیشه مربا
  • پد پنبه‌ای گرد
  • آلوئه‌ورا ۱ قاشق غذاخوری
  • عصاره فندق افسونگر ۳ قاشق چای‌خوری
  • صابون کاستیل مایع ۱ قاشق چای‌خوری
  • روغن طبیعی مانند زیتون، بادام یا جوجوبا ۱ قاشق چای‌خوری
  • اسانس مانند اسانس اسطوخدوس یا کندر ۸ تا ۱۲ قطره
  • روغن ویتامین E 1 قاشق چای‌خوری

روش‌های خانگی برای پاک کردن آرایش

طرز تهیه:

  • تمام مواد البته به غیر از پد را درون شیشه مربا ریخته و خوب تکان دهید تا همه مواد با هم ترکیب شوند.
  • پدها را درون شیشه فرو کرده و شیشه را تکان دهید تا پدها خوب با مواد آغشته شوند.
  • هر زمان خواستید آرایش خود را پاک کنید به راحتی یکی از پدها را از شیشه برداشته و استفاده کنید.

توصیه نهایی

با استفاده از روش‌های خانگی و ترکیبات طبیعی دیگر نگرانی از بابت ترکیبات مضر موجود در محصولات شیمیایی و آسیب‌های پوستی ناشی از آن‌ها نخواهید داشت. همچنین این ترکیبات علاوه بر این‌که بی‌خطرند، باعث تغذیه و بهبود پوست نیز می‌شوند. اما ممکن است برخی از افراد به یک سری از مواد و ترکیبات طبیعی آلرژی داشته باشند. برای این منظور حتماً قبل از مصرف، ماده‌ای را که نسبت به آن مطمئن نیستید، بر روی ناحیه کوچکی از ساعد دست خود تست کنید تا از هرگونه واکنش حساسیتی جلوگیری شود. در صورت بروز هرگونه قرمزی، التهاب و احساس سوزش و خارش از مصرف آن خودداری کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.