روانشناسی رنگ‌ها

زمان مطالعه: 3 دقیقه

روانشناسی رنگها

آفریدگار عالم هستی، جهان مادی را خلق و انسان را نظاره‌گر این جهان رنگارنگ آفریده است. رنگ در کنار شکل یا جنسیت، از عوامل مهم تشخیص و شناخت انسان از محیط پیرامون خویش است. اگرچه رنگ به اندازه شکل اجسام در درک انسان از محیط، تاثیر ندارد اما به لحاظ ارتباط حسی با محیط، رنگ‌ها بدون شک اساسی‌ترین نقش را ایفا می‌کنند. رنگ‌ها در ایجاد ارتباط و پیام‌رسانی، نقش چشمگیری دارند و در جوامع مختلف به عنوان نماد عاطفی ،فرهنگی، قومی و ملی به کار می‌روند. بعضی از رنگ‌ها مفاهیمی چون روشنی، شادمانی و امیدواری داشته و بر سلامت روح و روان آدمی تاثیر بسزایی دارند. همچنین گروهی از آنها موجب کسالت، ناامیدی، غم و اندوه گردیده و سبب خستگی و افسردگی می‌شوند.

در ادامه به معرفی انواع رنگ و تاثیر آنها بر محیط می‌پردازیم :
  •  زرد

 برخلاف نظر عامه رنگ زرد از لحاظ تربیتی و استفاده در مکان‌های آموزشی حائز اهمیت است. زرد جزء رنگ‌های گرم بوده و همچنین روشن‌ترین رنگ میان تمامی رنگ‌هاست. زرد سمبل آخرت، شگفتی و نور خورشید است. فعالیت ذهنی را تحریک می‌کند و انرژی عضلانی تولید می‌کند و همچنین نشانگر نجابت و وفاداری است.

روانشناسی

  •  قرمز

 قرمز رنگی مهیج است که فشارخون را بالا برده و برای افرادی که از مشکل اعصاب رنج می‌برند بسیار مضر می‌باشد. فوق العاده اشتهاآور است. قرمز برای به هیجان در آوردن بچه‌های منزوی و گوشه‌گیر تاثیرگذار است. این رنگ نماد جنگ، خطر، توانمندی، قدرت و عشق است. سرعت تنفس را افزایش می‌دهد و هنگام خطر، بیشتر از هر رنگ دیگری توجه را به خود جلب می‌کند.

روانشناسی

  •  آبی

 آبی رنگ صاف و روشنی می‌باشد و همچنین بی‌تحرک و امیدوارکننده است. موجب کاهش استرس در افراد شده و آرامش روحی و انرژی مثبتی را در فرد ایجاد می‌کند. آبی سمبل صداقت و راستگویی است.

  •  نارنجی

از ترکیب قرمز و زرد ایجاد شده که هر دو از رنگ‌های گرم محسوب می‌شوند و دارای جذابیت و هیجان بسیاری است. آرامش دهنده و مسکن می‌باشد. بیانگر آمادگی و فعالیت است.

  •  بنفش

از ترکیب دو رنگ قرمز و آبی حاصل می‌شود که هم تسکین‌دهنده و هم هیجان‌آور است. در افراد کم خواب درجه خواب را بالا می‌برد و جزء رنگ‌های هنری محسوب می‌شود. از رنگ بنفش در خاندان‌های سلطنتی استفاده بسیاری می‌شود و نماد قدرت، اشرافیت، تجمل و جاه‌طلبی است.

روانشناسی

  • سبز

پرطرفدارترین رنگ برای دکوراسیون سبز است که مظهر طبیعت می‌باشد. برای چشم، سبز ملایم‌ترین رنگ بوده و می‌تواند قدرت دید را کاهش دهد. سبز نشاط آور، آرامش‌بخش و تنظیم‌کننده سوخت و ساز بدن می‌باشد. همچنین نماد ثبات، استقامت، اعتماد و وفاداری است.

  • صورتی

رویایی‌ترین رنگ، صورتی است.افرادی که به این رنگ علاقه‌مند هستند، افرادی با گذشت بوده و در عشق تندی از خود نشان نمی‌دهند. این افراد دیگران را خوب درک کرده و با اطرافیان خود با ملایمت و لطف رفتار می‌کنند.

روانشناسی

  •  سفید

 سفید با بی‌گناهی و پاکی مرتبط است. به عنوان رنگ کمال در نظر گرفته می‌شود. نماد پاکی و تمیزی بوده و معمولا معنای مثبتی دارد. سفید نشانگر شروعی موفقیت آمیز است.

منبع : vistamag.ir

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.