بهترین و بدترین موادغذایی برای تیروئید

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

بهترین و بدترین موادغذایی برای تیروئید

غده‌ای پروانه‌ای شکل به نام تیروئید واقع در قسمت پایین گلو، وظیفه سوخت و ساز بدن، درجه حرارت و ضربان قلب را به عهده دارد. نشانه‌های کم‌کاری تیروئید عبارت‌اند از: افزایش وزن، افسردگی، حساسیت به سرما و … و در مقابل نشانه‌های پرکاری آن عبارت‌اند از: از دست دادن ناگهانی وزن، ضربان نامنظم قلب، عرق کردن، عصبی بودن و تحریک پذیری ژنتیک، شرایط خود ایمنی، استرس و سموم محیطی. در این میان موادغذایی رژیمی می‌توانند یکی از عوامل کنترل این اختلالات باشند. در ادامه به بررسی لیستی از بهترین و بدترین موادغذایی برای تیروئید می‌پردازیم :

  • جلبک دریایی

جلبک دریایی خشک‌شده، داروی معجزه‌آسا و پرمحتوایی است. حدود ۷ گرم از جلبک دریایی، دارای ۴۵۰۰ میکروگرم ید است که این مقدار بیشتر از نیاز روزانه بدن به ید می‌باشد. طبق گفته یک متخصص، بسیاری از انواع جلبک‌های دریایی دارای ید هستند، اما مقدار ید در آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد. مصرف بیش از اندازه ید برای تیروئید بسیار خطرناک است.

بهترین و بدترین موادغذایی برای تیروئید

 

  • ماست

اگر دچار کم‌کاری تیروئید هستید از منابع غنی یددار مانند ماست و محصولات لبنیاتی مانند شیر و پنیر استفاده کنید. یک فرد بزرگسال ۱۵۰ میکروگرم ید در روز نیاز دارد. یک فنجان ماست حدود ۲/۸۷ میکروگرم ید را فراهم می‌کند. درنتیجه با خوردن ماست، حدود نیمی از نیاز روزانه بدن به ید تأمین می‌شود.

  • آجیل برزیلی

آجیل یک ماده مغذی دیگر است که به علت وجود سلنیوم در آن، به تنظیم هورمون‌های تیروئید کمک بسیاری می‌کند. با توجه به مطالعات انجام شده، زنانی که میزان بالاتری سلنیوم دریافت می کنند، کمتر به بیماری گواتر و آسیب‌های بافت تیروئیدی مبتلا می‌شوند.

  • شیر

طبق مطالعات انجام شده در سال  ۲۰۰۸، مقدار زیادی ید در محصولات لبنیاتی از جمله شیر وجود دارد. شیر حاوی مواد ضروری یددار است و معمولا برای افرادی که نگران کمبود کلسیم و یا ویتامین D هستند توصیه می‌شود.

با نوشیدن یک فنجان شیر کم‌چرب، یک سوم نیاز روزانه شما به ید برطرف خواهد شد.

بهترین و بدترین موادغذایی برای تیروئید

 

  • مرغ و گوشت گاو

پروتئین و  فیبر برای کاهش علائم کم‌کاری تیروئید مفید هستند. پروتئین‌ها در منابعی مانند: ماهی‌ها، گوشت گاو، تخم‌مرغ، لبنیات و سبزیجات وجود دارند. در مصرف موادغذایی حاوی فیبر جهت درمان کم‌کاری تیروئید زیاده‌روی نکنید، زیرا موجب اختلال در تولید هورمون‌های تیروئید می‌شود.

  • ماهی

از آنجا که می‌توان ید را از خاک و آب دریا تهیه کرد، پس ماهی‌ها می‌توانند منبع خوبی برای کنترل تیروئید باشند. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که در مناطق کوهستانی زندگی می‌کنند، بیشتر در معرض خطر بیماری گواتر هستند. هر اونس ماهی پخته شده دارای ۹۹ میکروگرم ید است و ۶۶ درصد از نیاز روزانه بدن به ید را تأمین می‌کند.

بهترین و بدترین موادغذایی برای تیروئید

 

منبع: health.com 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.