برخی ماده غذایی که به پایین آمدن کلسترول کمک می‌کنند

برخی ماده غذایی که به پایین آمدن کلسترول کمک می‌کنند

متاسفانه امروزه تعداد بسیاری از مردم دنیا دارای سطح کلسترول خون بالایی هستند. به صورتیکه در بعضی از کشورها از هر دو زن، یک نفر به این مشکل دچار بوده است و بیش از ۶۰ درصد زنان بالای ۵۰ سال از آن رنج می برند. اما خوشبختانه، اضافه کردن برخی از انواع مواد به رژیم غذایی می‌تواند به کاهش سطح کلسترول، کاهش پلاک در شریان‌ها و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک کند.

اگر بخواهیم کلسترول را تعریف کنیم، می‌توانیم آن را یک ماده مومی شکلی بنامیم که از طریق جریان خون حرکت می‌کند و انواع مختلفی نیز دارد که همه آنها برای بدن مضر نیستند. در ادامه مواد غذایی که باعث کاهش کلسترول می‌شوند را معرفی خواهیم کرد:

سیبزمینی

سیب‌زمینی منبع خوبی ازفیبر محلول و نامحلول است. فیبر کمک می‌کند تا سطح کلسترول کاهش یابد. استفاده کافی از این ماده مغذی می‌تواند فشارخون و خطر سکته مغزی و سایر بیماری‌های قلبی و عروقی را نیز کاهش دهد.

برخی ماده غذایی که به پایین آمدن کلسترول کمک می‌کنند

گوجهفرنگی

گوجه‌فرنگی دارای ویتامین E و C می‌باشد. گوجه‌فرنگی حاوی میزان زیادی آنتی‌اکسیدان قوی و لیکوپن است. این ماده خطر بروز سکته قلبی و مغزی را نیز کاهش می‌دهد.

ماهی

 ماهی‌ها حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که می‌توانند سطح تری گلیسیرید را کاهش دهند. ماهی‌ها همچنین از بیماری‌های قلبی نیز جلوگیری می‌کنند.

تمشک

مصرف تمشک برای کاهش این نوع چربی به دلیل فروکتوز کم و ویتامین C بالایی که دارد بسیار مفید است.

برخی ماده غذایی که به پایین آمدن کلسترول کمک می‌کنند

لوبیا سیاه

نیم فنجان لوبیا سیاه فقط ۱۰۰ کالری دارد و ۸ گرم فیبر و حدود ۸گرم پروتئین را نیز در خود جای داده است. خوردن حداقل ۲۵ گرم فیبر کافی در روز می‌تواند به کاهش میزان کلسترول کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد.

کلم برگ

سبزیجات برگ‌دار با اسید صفرا در ارتباط هستند و کمک می‌کنند که کبد، چربی بیشتری را بسوزاند که این کار به نوبه خود باعث کاهش کلسترول می‌شود.

برخی ماده غذایی که به پایین آمدن کلسترول کمک می‌کنند

سیب

علم موافق این موضوع است که مصرف روزانه یک عدد سیب می‌تواند شما را از متخصصان قلب بی‌نیاز کند. شواهد نشان داده است که مصرف مکرر سیب ممکن است سطح کلسترول کل را کاهش دهد.

کدو تنبل

کدو تنبل دارای مقادیر کمی از کالری است اما در عین حال دارای میزان بالایی از فیبر و آنتی‌اکسیدان می‌باشد که به کاهش سطح کلسترول کمک بسیاری می‌کند.

عدس

عدس شامل فیبر، پروتئین و ویتامین B است که می‌تواند به جلوگیری از تشکیل پلاک در خون و بهبود جریان خون کمک کند. عدس به علت داشتن فیبر بالا موجب جذب مواد مغذی غذا و کاهش تری گلیسیرید می‌شود.

گیاهان معطر و ادویهجات

مزه‌دار کردن غذاها با ادویه‌ها و گیاهان به شما کمک می‌کند تا مصرف غذاهای با چربی اشباع را به حداقل برسانید و در عین حال غذایی با بهترین مزه را تهیه کنید. گیاهان معطر و ادویه‌جات دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که زمانیکه با سبزیجات همراه می‌شوند، می‌توانند کلسترول خون را افزایش دهند. ریحان، رزماری، مریم‌گلی، زنجبیل، سیر، ترخون، فلفل سیاه و قرمز، نعناع و پونه کوهی از جمله این مواد هستند.

برخی ماده غذایی که به پایین آمدن کلسترول کمک می‌کنند

آووکادو

آووکادو سرشار از فیبر بوده و دارای میزان زیادی از چربی غیر اشباع است که نه تنها برای قلب مضر نیست بلکه می‌تواند به کاهش بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی کمک کند. محققان معتقدند که خوردن آووکادو میتواند کلسترول را تا حد زیادی کاهش دهد.

بلوبری

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که مصرف منظم بلوبری با کاهش فشارخون ارتباط دارد. این به لطف تاثیر آن‌ها بر بهبود گردش خون در رگ‌های خونی است که میزان سرعت بروز آترواسکلروز را کند می‌کند.

کینوآ

با توجه به مطالعات انجام شده، کینوآ می‌تواند موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی با بهبود کلسترول و تری‌گلیسیرید شود. این به لطف محتوای آنتی اکسیدان، فیبر و ویتامین B است که می‌تواند جریان خون را بهبود بخشد.

برخی ماده غذایی که به پایین آمدن کلسترول کمک می‌کنند

ماهی سالمون

به عنوان یکی از بهترین منابع طبیعی می‌باشد که حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع امگا ۳ است و از جمله مزایای آن، کاهش التهاب و تری‌گلیسیرید می‌باشد.

اسفناج

افزودن اسفناج به بشقاب غذاییتان می‌تواند باعث کاهش کلسترول (چربی خون) از طریق افزایش تولید نیتریک اکسید در بدن شود که به بازشدن عروق خونی و در نتیجه کاهش آترواسکلروز می‌شود.

بادام درختی

 بادام درختی یک میان‌وعده مناسب است. مطالعات نشان داده است که مصرف پایدار بادام، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

برخی ماده غذایی که به پایین آمدن کلسترول کمک می‌کنند

زیتون و روغن زیتون

رژیم غذایی مدیترانه‌ای مملو از اسیدهای چرب غیر اشباع است که با کاهش کلسترول خون مرتبط است. ترکیبات خاصی در زیتون وجود دارد که ممکن است شروع روند التهابی، که خود یکی دیگر از عوامل خطر برای افزایش کلسترول و چربی خون است را محدود کند.

منبع: goodhousekeeping.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.