با خوردن چه غذاهایی بدخواب می‌شویم؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

با خوردن چه غذاهایی بدخواب می‌شویم؟

علت بی‌ خوابی

همه ما بعد از گذروندن یک روز پر مشغله، به یک خواب راحت و بی‌دغدغه احتیاج داریم، اما ممکن است به دلایل مختلفی بدخواب شویم. برخلاف تصور خیلی از ما یکی از این دلایل، تغذیه ما در طول روز است.

متخصصان تغذیه در این زمینه توصیه می‌کنند که وعده صبحانه را به مقدار زیاد و شام را سبک‌تر مصرف کنید و دلیل آن این است که هر چقدر وعده غذایی سنگین‌تری مصرف کنید، بدن شما به زمان بیشتری برای هضم آن نیاز دارد.

با خوردن چه غذاهایی بدخواب می‌شویم؟

 اگر بعد از یک وعده غذایی سنگین به رختخواب بروید، هضم غذا در بدن شما کندتر شده و به جای اینکه تبدیل به انرژی شود، در بدنتان ذخیره خواهد شد؛ در نتیجه ممکن است خواب راحتی نداشته و یا در طول شب در خواب و بیداری سیر کنید. این مسئله برای افرادی که دچار مشکلات گوارشی می‌شوند، ممکن است مشکل‌ساز شده و باعث رفلاکس اسید معده شود.

در ادامه به معرفی برخی مواد غذایی می‌پردازیم که باید سعی کنید از خوردن آن‌ها قبل از خواب خودداری کنید تا خواب راحتی داشته و زمانیکه بیدار می‌شوید پرانرژی باشید.

۱) غذاهای ادویه دار

غذاهای تند ممکن است مورد پسند بسیاری از افراد قرار نگیرد، اما برای آن دسته از افراد که به غذاهای تند و پرادویه علاقه دارند توصیه می‌شود که هنگام عصر و برای وعده شام ادویه‌های تند استفاده نکنند.

ادویه‌های قوی اغلب باعث سوءهاضمه و سوزش سر دل می‌شوند که هنگام خواب نیز افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین سعی کنید که ادویه‌جات موردعلاقه خود را در اوایل روز و یا به هنگام ناهار مصرف کنید تا زمان کافی برای هضم آن‌ها داشته باشید.

۲) قهوه

با خوردن چه غذاهایی بدخواب می‌شویم؟

برای افرادی که در ساعات مختلفی از روز قهوه مصرف می‌کنند و حتی هنگام عصر نیز قهوه می‌‌نوشند، ممکن است که زمان خواب مشکلی نداشته و خوردن قهوه برای آن‌ها به یک عادت تبدیل شده باشد. اما اگر جزو افرادی هستید که نسبت به اثرات کافئین حساسیت دارید، شش ساعت قبل از خواب قهوه مصرف نکنید تا خواب راحتی را بگذرانید.

اگر می‌خواهید به روز پر مشغله خود پایان خوبی بدهید، متخصصان نوشیدن چای سبز را به جای قهوه توصیه می‌کنند.

۳) شکلات تلخ

یک واقعیت فراموش شده این است که شکلات تلخ حاوی کافئین است. با اینکه شکلات تلخ یکی از سالم‌ترین مواد غذایی می‌باشد که معمولا با شیر و یا شکلات سفید مصرف می‌شود و طعم بی‌نظیری دارد، اما سعی کنید از آن به عنوان یک میان وعده و چند ساعت قبل از خواب استفاده کنید.

دقیقاً مانند قهوه، کافئین موجود در شکلات تلخ به عنوان یک محرک عمل می‌کند و مانع از خواب راحت می‌شود.

۴) گوجه فرنگی و سس گوجه فرنگی

با خوردن چه غذاهایی بدخواب می‌شویم؟

اگر به مصرف گوجه فرنگی به خصوص به هنگام شام عادت دارید، سعی کنید چند ساعت قبل از خواب شام بخورید. گوجه فرنگی و سس آن سرشار از یک نوع اسید آمینه به نام تیرامین (Tyramine) هستند که باعث آزادسازی نوراپی‌نفرین (Norepinephrine) می‌شوند. این فرآیند باعث افزایش فعالیت مغز شده و به نوبه خود توانایی خوابیدن را به تأخیر می‌اندازد.

۵) پیتزا

کمتر کسی می‌تواند دست رد به سینه پیتزا بزند اما فراموش نکنید که پیتزا حاوی سس گوجه فرنگی بوده و می‌تواند برخی مشکلات گوارشی برای معده به وجود آورد.

 اگر فلفل قرمز هم به پیتزای خود اضافه کنید، ممکن است با ترکیب ادویه، اسید معده و تیرامین تولید شده توسط سس گوجه فرنگی به سوءهاضمه دچار شوید که مطمئناً در آخر شب خواب خوبی نخواهید داشت. بنابراین اگر قصد دارید که از پیتزای خود لذت ببرید سعی کنید که آن را در اوایل روز میل کنید.

۶) نوشابه

همه ما از قند و کالری موجود در نوشابه‌ها خبر داریم. هنگامی که نوشابه را شب هنگام می‌نوشید و بلافاصله به رختخواب می‌روید، هضم آن کند شده و ممکن است بدن کالری را برخلاف تبدیل آن به انرژی، ذخیره کند. فراموش نکنید که نوشابه‌ها حاوی کافئین نیز هستند.

۷) گوشت و پنیر

با خوردن چه غذاهایی بدخواب می‌شویم؟

مانند گوجه فرنگی، گوشت و پنیر منبع ترشح تیرامین هستند که باعث تولید آمینو اسید شده و فعالیت مغز را تقویت می‌کنند. بنابراین سعی کنید که در طول روز در مصرف این مواد غذایی زیاده‌روی نکنید تا بتوانید شب راحتی را بگذرانید.

۸) غذاهای قندی و چرب

سعی کنید قبل از اینکه به مشکل بر بخورید، از مصرف میان وعده‌ها و غذاهای قندی و پرچرب خودداری کنید. با توجه به مطالعات انجام شده، غذاهای قندی و پرچرب باعث ایجاد اختلال در خواب می‌شوند و در مقابل موادغذایی کم‌چرب و سرشار از پروتئین باعث می‌شوند تا سریع‌تر و راحت‌تر به خواب بروید.

۹) مرکبات

مرکبات به طور طبیعی ادرارآور هستند و مصرف آن‌ها قبل از خواب باعث می‌شود که مرتب به سرویس بهداشتی رفته و خواب راحتی نداشته باشید.

منبع: realsimple.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.