انواع پخت و خواص برنج قهوه‌ای

برنج قهوهای

تقریبا می‌توان گفت که امروزه غذای اصلی نیمی از مردم جهان برنج می‌باشد. دانه کامل برنج، چندین لایه مختلف دارد که اگر خارجی‌ترین لایه پوست طی فرآیندی حذف شود، برنج قهوه‌ای نامیده می‌شود. برنج قهوه‌ای دارای ارزش غذایی بالاتری نسبت به برنج سفید است. انواع مختلفی از برنج قهوه‌ای با طمع‌های منحصربه‌فرد، ترکیبات معطر و غلظت‌های متفاوتی از اسیدهای چرب دربازار وجود دارد. برنج قهوه‌ای یکی از منابع غنی پروتئین به شمار می‌آید.

انواع پخت و خواص برنج قهوه‌ای

مواد تشکیل دهنده برنج قهوهای

  • کربوهیدراتها

این برنج سرشار از کربوهیدرات‌های پیچیده است. کربوهیدرات‌های پیچیده در مقایسه با کربوهیدرات‌های ساده، سالم‌تر هستند زیرا حاوی فیبر بوده و بدن آن‌ها را به راحتی هضم می‌کند.

  • فیبر

استفاده از غذاهای حاوی فبیر بالا مانند برنج قهوه‌ای، می‌توانند تاثیر مفیدی بر رژیم‌غذایی شما داشته باشند. برنج قهوه‌ای نسبت به برنج سفید دارای مقدار فیبر بیشتری می‌باشد.   

  •  منگنز

منگنز ماده‌ای مغذی است که برای تولید انرژی و عملکرد آنتی‌اکسیدان‌ها ضروری می‌باشد. برنج قهوه‌ای بر خلاف برنج سفید منبعی عالی برای این ماده غذایی است. منگنز در بدن به تشکیل استخوان‌ها کمک بسیاری کرده و همچنین در کنار آنزیم های ضروری بدن به فعالیت می‌پردازد.

تفاوت برنج سفید و قهوه‌ای

از دیدگاه متخصصان تغذیه، برنج قهوه‌ای نسبت به برنج سفید سالم‌تر و مناسب‌تر است. برنج سفید و قهوه‌ای هردو از محتوای کربوهیدرات بالایی برخوردار هستند. برنج قهوه‌ای یک دانه  کامل است، این یعنی اینکه شامل تمام قسمت‌های دانه از جمله: سبوس، فیبر، جوانه مغذی و آندوسپرم غنی از کربوهیدرات است. در برنج سفید سبوس و جوانه (یعنی مغذی‌ترین قسمت دانه) حذف می‌شود. از دیگر مزایای این برنج مواد مغذی موجود در آن است. برنج قهوه‌ای دارای فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های بیشتر و همچنین ویتامین‌ها و ماده معدنی بسیاری است. در صورتیکه برنج سفید یک منبع غنی از کالری بوده و دارای مقدار کمی کربوهیدرات می‌باشد.

انواع پخت و خواص برنج قهوه‌ای

 

انواع نحوه پخت برنج قهوه‌ای

روشهای بسیاری برای پخت این نوع برنج وجود دارد که در ادامه به بررسی سه مورد از آن‌ها می‌پردازیم :

  • راه اول

یک لیوان برنج را با ۲/۱ لیوان آب و ۲/۱ قاشق چای‌خوری حاوی نمک در داخل قابلمه می‌ریزیم، قابلمه را روی حرارت می‌گذاریم تا به جوش بیاید، سپس حرارت را کم کرده و منتظر می‌مانیم تا برنج دم بکشد و آب برنج کشیده شود. پس از پخت، برنج را ازروی حرارت برداشته و حدود ۱۵ دقیقه منتظر می‌مانیم و بعد از آن میل می‌کنیم.

  • راه دوم : پخت درون فر

فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن می‌کنیم. یک لیوان برنج قهوه‌ای را با ۲ لیوان آب، یک قاشق غذاخوری کره و ۲/۱ قاشق چای‌خوری نمک در داخل قابلمه می‌ریزیم سپس آن را مخلوط می‌کنیم. روی قالب فر را با فویل می‌پوشانیم و برنج را به مدت یک ساعت درون طبقه وسط فر قرار می‌دهیم تا خوب پخته و آماده خوردن شود.

  • راه سوم : پخت درون ماکروویو

یک لیوان برنج، ۳ لیوان آب، یک قاشق روغن و ۲/۱ قاشق چای‌خوری نمک را در داخل ظرف می‌ریزیم و مخلوط می‌کنیم. در ظرف را باز گذاشته و به مدت ۱۰ دقیقه با حداکثر قدرت، در ماکروویو قرار می‌دهیم. پس از ۱۰ دقیقه در ظرف را بسته و بار دیگر به مدت ۳۰ دقیقه با قدرت ۵۰% درون ماکروویو می‌گذاریم. پس از مراحل پخت، به مدت ۱۰ دقیقه صبر ‌کنید و سپس برنج را صرف میل کنید.

خواص برنج قهوهای برای بدن

برنج قهوه‌ای به طور گسترده به عنوان یک غذای سالم شناخته شده است. بسیاری از مردم آن را نسبت به برنج سفید ترجیح می‌دهند، زیرا دارای خواص بسیاری است که برای بدن مفید می‌باشد. در ادامه به بررسی برخی خواص این نوع برنج می‌پردازیم : .

انواع پخت و خواص برنج قهوه‌ای

  • برای بیماری دیابت مفید است

یکی از مشکلات افرادی که دیابت دارند این است که نمی‌توانند مقدار زیادی برنج مصرف کنند. آن‌ها می‌دانند که با خوردن برنج قند خونشان بالا رفته و به این دلیل از مصرف برنج پرهیز می‌کنند. اما برنج قهوه‌ای به دلیل داشتن فیبر زیاد نه تنها قندخون را بالا نمی‌برد بلکه به کاهش قندخون نیز کمک می‌کند.

  • کنترل وزن

با توجه به مطالعاتی که بر روی زنان مبتلا به اضافه وزن انجام شده است، زنانی که در  رژیم‌غذایی‌ خود از برنج قهوه‌ای استفاده می‌کنند، کاهش وزن بیشتری را نسبت به کسانی که برنج سفید مصرف می‌کنند، تجربه می‌کنند.

انواع پخت و خواص برنج قهوه‌ای

  • تنطیم فشارخون

برنج قهوه‌ای یکی از منابع مهم منیزیم است. جالب است بدانید که منیزیم در بدن وظایف مختلفی را بر عهده دارد که از جمله آن‌ها تنظیم فشارخون است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.