علت سردرد چیست و چطور آن را درمان کنیم؟

زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه

علت سردرد چیست و چطور آن را درمان کنیم؟

همه افراد در بعضی مواقع دچار سردرد می‌شوند. اینکه چگونه از سردرد خود خلاص شوید بستگی به نوع سردردتان دارد. در ادامه همراه ما باشید تا راهکارهای موقت و طولانی مدت برای رفع سردرد، قبل از اینکه غیرقابل کنترل شود را ارائه دهیم.

۱) جلوگیری از درد

– نوع سردرد خود را بشناسید.

علت سردرد چیست و چطور آن را درمان کنیم؟

سردرد انواع مختلفی دارد و پیدا کردن اینکه شما از کدام نوع رنج می‌برید می‌تواند به درمان آن کمک بسیاری کند. در مورد شدت و مدت سردردهای خود و همچنین محیطی که در آن احساس درد بیشتری دارید، آگاهی داشته باشید تا متوجه شوید که سردرد شما از کدام نوع است. برخی از انواع رایج سردردها عبارتند از:

  • سردردهای تنشی: این نوع سردرد معمولاً با درد خفیف تا متوسط در پیشانی و پشت سر همراه است. سردردهای تنشی به طور معمول چندین ساعت طول می‌کشند.
  • سردردهای سینوسی: در این نوع سردرد، شما دچار درد در ناحیه گونه، قوزک بینی و پیشانی ‌می‌شوید. این نوع سردرد معمولاً با ورم بینی همراه است. سردردهای سینوسی معمولاً ساعت‌ها طول می‌کشند و اغلب فصلی هستند.
  • میگرن: این نوع سردرد متوسط تا شدید است و غالباً با تهوع و حساسیت به نور و صدا همراه است. این سردرد ممکن است شقیقه‌ها، چشم‌ها و یا پشت سر را تحت تأثیر قرار دهد. اغلب یک روز یا بیشتر طول می‌کشد.
  • سردردهای خوشه‌ای: در این نوع سردرد، درد شدیدی در اطراف یک چشم یا یک طرف صورتتان احساس می‌کنید. این درد ممکن است هفته‌ها و یا ماها طول بکشد.

– مسکن‌هایی که برای استفاده از آن‌ها نیازی به نسخه پزشک ندارید، مصرف کنید.

علت سردرد چیست و چطور آن را درمان کنیم؟

 اکثر مسکن‌ها به مدت ۱ تا ۲ ساعت اثری نخواهند داشت، بنابراین به محض اینکه احساس کردید سردرد به سراغتان می‌آید، یک مسکن مصرف کنید. درمان‌های اولیه همیشه برای رفع سردرد بهتر هستند. حتی اگر از سردرد شدیدی رنج می‌برید، استفاده از ایبوپروفن(Ibuprofen)، استامینوفن‌کدئین(Codeine/acetaminophen)، ناپروکسن(Naproxen) و آسپرین(Aspirin) یا حتی اسپری بینی می‌تواند به از بین بردن سردرد شما کمک کند.

مراقب باشید که هر دارویی را بدون نسخه پزشک استفاده نکنید و هرگز بیشتر از مقداری که در دستور عمل استفاده از آن دارو نوشته شده است مصرف نکنید.

استفاده روزمره از داروهای OTC (داروهای بدون نسخه) می‌تواند به یک عادت ختم شود تا جایی که حتی فرد بدون اینکه احساس درد کند داروهای مورد نیاز خود را مصرف می‌کند چون می‌ترسد که در آینده باز هم دچار سردرد شود.

 این سوءاستفاده در واقع می‌تواند علت سردردهای مکرر به نام “سردردهای برگشتی” شود. اگر به طور مکرر در هفته ۳ بار یا بیشتر از ۳ بار داروهای سردرد مصرف می‌کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

– بدانید که چه موقع باید به پزشک مراجعه کنید.

 اگر سردرد شما علائم دیگری را هم شامل می‌شود، ممکن است نشانه بیماری جدی‌تر مانند سکته مغزی یا مننژیت(Meningitis) باشد. اگر سردرد شما شامل موارد زیر است فوراً به پزشک مراجعه کرده یا با اورژانس تماس بگیرید:

  • مشکل در راه رفتن، صحبت کردن و دیدن
  • گرفتگی گردن
  • حالت تهوع و یا استفراغ
  • تب بالا
  • غش کردن
  • مشکل در استفاده از یک طرف بدن
  • احساس ضعف شدید یا بی‌حسی
  • سردردهای شدید و مکرر

– در مصرف کافئین هوشیار باشید.

علت سردرد چیست و چطور آن را درمان کنیم؟

اگرچه کافئین (که می‌تواند بدون نسخه پزشک نیز استفاده شود) می‌تواند به سردرد کمک بسیاری کند، اما اعتیادآور است و به مرور زمان منجربه سردردهای بیشتری می‌شود. از آن‌جایی که هنگام سردرد، آدنوزین(adenosine)  در خون بالا می‌رود، کافئین با مسدود کردن گیرنده‌های آدنوزین به از بین بردن سردرد کمک می‌کند.

اگر سردردهای مکرر دارید، از کافئین استفاده نکنید و اگر کافئین زیادی مصرف می‌کنید (بیش از ۲۰۰ میلی‌گرم در روز یا حدود ۲ فنجان قهوه) کنار گذاشتن آن به صورت ناگهانی، سردردهای بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

هشدار: بیشتر از دوبار در هفته از کافئین برای تسکین سردرد خود استفاده نکنید چون بدن شما می‌تواند به آن عادت کرده و وابسته شود.

آب زیادی بنوشید.

 کمبود آب بدن می‌تواند یکی از دلایل سردرد باشد. به محض شروع سردرد یک لیوان آب بنوشید و سعی کنید در طول روز این کار را ادامه دهید. کم کم از بین رفتن درد را احساس خواهید کرد.

آقایان باید حداقل ۱۳ لیوان (۳ لیتر) آب و خانم‌ها نیز ۹ لیوان (۲.۲ لیتر) آب در روز بنوشند. اگر مرتب ورزش می‌کنید، در یک محیط گرم یا مرطوب زندگی می‌کنید، بیماری دارید که باعث استفراغ یا اسهال می‌شود و یا در حال شیردهی هستید باید آب بیشتری مصرف کنید.

برای رفع سردرد از نوشیدن آب سرد خودداری کنید. آب سرد یا یخ می‌تواند برای برخی از افراد باعث میگرن شود، به خصوص اگر در حال حاضر مستعد ابتلا به سردردهای میگرنی باشید. در این شرایط آب ولرم بهترین گزینه است.

– مکانی آرام و تاریک برای استراحت انتخاب کنید.

علت سردرد چیست و چطور آن را درمان کنیم؟

 در صورت امکان، ۳۰ دقیقه دراز بکشید و استراحت کنید. پرده‌ها را بکشید، چراغ‌ها را خاموش کنید و روی تنفس خود تمرکز کنید. در صورت تمایل کمی بخوابید یا چرت کوتاهی بزنید. اگر مجبور هستید در کنار سایر افراد استراحت کنید، به آن‌ها توضیح دهید که سردرد دارید و از آن‌ها بخواهید که سعی کنند ساکت باشند و شما را صدا نزنند. مطمئن شوید که جای خوابتان راحت است و باعث تشدید درد گردنتان نمی‌شود. بالشت خود را طوری تنظیم کنید که هم سر و هم گردنتان را پوشش دهد. از روشنایی و نور تا حد امکان دوری کنید. نور باعث شدیدتر شدن سردرد می‌شود(حتی برای افراد نابینا). همچنین می‌توانید از چشم‌بند استفاده کنید.

بعضی از افراد فقط می‌توانند در یک مکان خنک بخوابند، در حالیکه برخی دیگر یک پتوی بزرگ و اتاق‌های گرم را ترجیح می‌دهند. بنابراین بهتر است در همان شرایطی که راحت‌تر هستید، استراحت کنید.

– از کمپرس سرد استفاده کنید.

علت سردرد چیست و چطور آن را درمان کنیم؟

 با گذاشتن یک پارچه مرطوب و خنک بر روی پیشانی و چشم می‌توانید به انسداد رگ‌های خونی کمک کنید. این امر باعث کاهش التهاب و در نتیجه کاهش سردرد شما می‌شود. اگر دچار سردرد سینوسی شده باشید این کار به بهبود درد شما کمک بسیاری می‌کند.

برای این کار، یک پارچه تمیز را را با آب خنک خیس کنید و آن را روی پیشانی خود بکشید. زمانی که پارچه گرم شد دوباره همین کار را تکرار کنید.

همچنین می‌توانید یک پارچه مرطوب را درون یک کیسه پلاستیکی گذاشته و کیسه را به مدت ۳۰ دقیقه در فریزر بگذارید. بعد از ۳۰ دقیقه آن را بر روی پیشانی خود قرار دهید.

نکته: اگر سردرد شما از نوع تنشی است که ممکن است در اثر استرس، اضطراب یا درد عضلات ایجاد شده باشد، یک کمپرس آب گرم به تسکین دردتان کمک می‌کند.

– صورت و کف سر خود را ماساژ دهید.

 اگر از سردردهای تنشی رنج می‌برید، ماساژ می‌تواند به بهبود گردش خون و تسکین درد کمک بسیاری کند. برای ماساژ شقیقه‌ها، انگشتان دست خود را روی نقاط نرم بین گوش و گوشه چشم خود قرار دهید. انگشتان دست خود را روی شقیقه‌ها فشار داده و با حرکات کوچک و دایره‌وار به سمت پیشانی خود حرکت دهید.

ماساژ دادن آرام قوزک بینی نیز می‌تواند به تسکین سردردهای سینوسی و میگرنی کمک کند.

گردن و شانه‌های خود را ماساژ دهید.

علت سردرد چیست و چطور آن را درمان کنیم؟

 خستگی در گردن و شانه‌های شما می‌تواند باعث سردرد شود. با اینکه سردردهای تنشی شایع‌ترین نوع سردرد هستند اما خوشبختانه یکی از ساده‌ترین‌ها برای درمان می‌باشند.

برای ماساژ دادن گردن و شانه‌ها، انگشتان دست خود را بر روی شانه‌های خود قرار داده و به آرامی ماساژ دهید و با انگشتان خود به عضلات آن‌ها به آرامی فشار وارد کنید. عضلات گردن خود را شل کرده و اجازه دهید به سمت عقب و در حالت خوابیده قرار گیرد.

می‌توانید به جای ماساژ دادن گردن و شانه‌های خود، دو عد توپ تنیس را درون جوراب قرار دهید و روی یک سطح صاف دراز بکشید و توپ‌ها را درست زیر جمجمه خود بگذارید. ممکن است کمی فشار در سینوس‌های خود احساس کنید اما برطرف خواهد شد.

– ورزش گردن انجام دهید.

 کشش و تقویت عضلات گردن می‌تواند به تسکین سردردهای مزمن کمک کند، اما ممکن است یک درمان دائمی نباشد.

بدون حرکت دادن شانه‌ها، چانه خود را به آرامی به سمت سینه خود به پایین حرکت دهید و سر خود را به حالت اول برگردانید. باید کشش را در قسمت پشت گردن احساس کنید. به آرامی سر خود را به یک طرف بچرخانید و ۱۵ تا ۳۰ ثانیه نگه دارید و بار دیگر گردنتان را به حالت اولیه برگردانید و همین کار را در جهت مخالف تکرار کنید.

– از تکنیک‌های طب سوزنی استفاده کنید.

طب سوزنی ممکن است تأثیر بسیاری در تسکین سردرد شما داشته باشد. به خصوص اگر سردردهای شما در اثر فشار عضلانی یا استرس باشد. تحریک نقاط طب سوزنی در گردن، شانه و دست شما می‌تواند به بهتر شدن سردردتان کمک کند‌.

علت سردرد چیست و چطور آن را درمان کنیم؟

تکنیک‌های آرامش‌بخش را امتحان کنید.

 مردم در تمام دنیا از روش‌های متنوعی برای از بین بردن درد خود استفاده می‌کنند. اگر سردرد دارید، از یادگیری و به کار بردن روش‌های درمانی جدید نترسید و هر چیزی را که باعث آرامش شما می‌شود و هیچ‌گونه صدمه‌ای به سلامت شما وارد نمی‌کند را انجام دهید. برخی از محبوب‌ترین‌ روش‌ها عبارتند از:

  • مدیتیشن
  • تنفس عمیق
  • تجسم
  • گوش دادن به صداها و موسیقی‌های آرامش‌بخش

– از تمرینات تنفسی استفاده کنید.

علت سردرد چیست و چطور آن را درمان کنیم؟

 گاهی اوقات، تنفس به خودی خود می‌تواند یک راه درمانی باشد. شاید عادی به نظر برسد چون ما مدام در حال نفس کشیدن هستیم، اما اگر ریلکس کردن و تنفس عمیق با تمرکز کامل و منظم انجام شود می‌تواند تنش را از بین برده و سردرد شما را در عرض چند دقیقه آرام کند.

۲) استفاده از داروهای گیاهی

– از داروهای گیاهی با دقت استفاده کنید.

 برخی از داروهای گیاهی ممکن است برای درمان سردرد مفید باشند. هنگام استفاده از داروهای گیاهی، همیشه از عوارض و حساسیت‌های آن‌ها مطلع باشید.

داروهای گیاهی متفاوتی وجود دارند که برای تسکین سردرد مفید هستند. البته توجه داشته باشید که مطالعات زیادی در مورد اثربخشی بسیاری از این داروها انجام شده است بنابراین در صورت بروز هرگونه عوارض جانبی، فوراً استفاده از آن‌ها را قطع کنید.

برخی داروهای گیاهی مفید برای تسکین سردرد عبارتند از:

گیاه سایبان (Butterbur): برای کاهش دفعات میگرن، مکمل‌های گیاه سایبان را مصرف کنید (زیرا خود گیاه حاوی عناصر سمی است که هنگام تهیه کپسول‌ها از بین می‌روند).

علت سردرد چیست و چطور آن را درمان کنیم؟

زنجبیل: زنجبیل علاوه بر درمان درد سردرد، می‌تواند به درمان حالت تهوع و استفراغ که از عوارض جانبی سردرد هستند، کمک بسیاری کند.

چای گیاهی: یک فنجان چای از گل ساعتی، رزماری، بید و یا اسطوخودوس می‌تواند سردرد را تا حد زیادی کاهش دهد.

– از آروماتراپی یا رایحه‌درمانی استفاده کنید.

 روش‌های متنوعی برای درست کردن آروماتراپی وجود دارد. اما اکثر ترکیب‌هایی که برای درمان سردرد استفاده می‌شوند شامل اسطوخودوس، مرزن، جوش شیرین و بابونه می‌باشند. از ماده حاصل می‌توانید برای ماساژ گردن یا بخور استفاده کنید.

برای تسکین انواع درد می‌توانید پنج قطره روغن رزماری، پنج قطره روغن جوز هندی و پنج قطره روغن اسطوخودوس را در یک ظرف حاوی روغن زیتون یا روغن نارگیل مخلوط کنید و با ماده حاصل ناحیه گردن و قسمت بالایی کمر را که دچار گرفتگی و درد شده‌اند ماساژ دهید.

۳) جلوگیری از سردرد با اصلاح سبک زندگی

– به اندازه کافی بخوابید.

 خواب کافی و باکیفیت می‌تواند به شما کمک کند تا در طول روز احساس بهتری داشته باشید و دچار سردردهای وقت و بی‌وقت نشوید. بزرگسالان باید هر شب حداقل ۷ تا ۸ ساعت خواب کامل داشته باشند.

علت سردرد چیست و چطور آن را درمان کنیم؟

اگر به دلیل سردرد نمی‌توانید خواب راحتی داشته باشید، برخی از تکنیک‌های زیر را امتحان کنید:

  • از تلفن همراه خود قبل از خواب کم‌تر استفاده کنید.
  • جای خواب خود را عوض نکنید.
  • زیاد از عطر استفاده نکنید.
  • اگرچه عطر و محصولات معطر مانند صابون و لوسیون ممکن است بدن شما را خوشبو کنند اما می‌توانند باعث سردردتان نیز شوند.
  • سعی کنید از محصولات غیرمعطر استفاده کنید و از کسانی که زمان زیادی را در کنار شما هستند هم بخواهید که همین کار را انجام دهند.
  • از خوشبوکننده‌های هوا در خانه و محل کارتان استفاده نکنید.
  • رژیم‌غذایی خود را تغییر دهید. اگرچه این بلافاصله سردرد شما را از بین نمی‌برد اما تغییر دادن رژیم غذایی در درازمدت می‌تواند باعث جلوگیری از سردرد شود. اگر نمی‌دانید از کجا شروع کنید، به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید.
  • میزان مصرف کافئین را کاهش دهید. حذف کافئین احتمالاً باعث سردرد موقتی خواهد شد، اما اگر دوره آن را بگذرانید، تفاوت مثبت آن را متوجه خواهید شد.
  • از غذاهایی که باعث سردرد می‌شوند پرهیز کنید و یا مصرف آن‌ها را به حداقل برسانید.
  • یوگا انجام دهید. یوگا با هدف کاهش تنش و استرس می‌تواند سردرد را از بین ببرد یا آن را به حداقل برساند. تمرینات ساده یوگا یا حرکات آرامش‌بخش گردن جزو بهترین‌ها است.
  • طرز نشستن شما پشت میز کار ممکن است در سردرد شما نقش داشته باشد. مطمئن شوید که همه چیز در اندازه و فاصله مناسب از شما قرار دارد و می‌توانید در حین کار گردن خود را در حالت عمودی نگه دارید.
  • ما معمولاً هنگام استفاده از تکنولوژی مانند رایانه و سایر دستگاه‌های دیجیتالی، گردن خود را در حالت نامناسبی قرار می‌دهیم. اگر گردنتان را اغلب هنگام کار کردن با رایانه به جلو خم می‌کنید، رایانه خود را طوری تنظیم کنید که در حین کار مستقیم به جلو نگاه کنید.

علت سردرد چیست و چطور آن را درمان کنیم؟

  • آرام باشید. اگر عصبانی، تحریک‌پذیر، ناامید و… هستید ممکن است دچار تنش ماهیچه‌ای روزانه شوید تا جایی که غیرقابل کنترل و باعث سردرد شود.
  • اضطراب، استرس و افسردگی نیز می‌توانند باعث سردرد شوند. از یک مشاور و یا روانشناس در این زمینه کمک بگیرید.
  • اگر فک خود را اغلب بهم می‌فشارید و یا دندان‌های خود را چفت می‌کنید، سعی کنید عضلات صورت خود را ورزش دهید.
  • قبل از رویدادهای استرس‌زا مانند امتحانات، تمرینات آرامش‌بخش انجام دهید.
  • زمان سردردهای خود را یادداشت کنید. این به شما کمک می‌کند تا دلیل‌هایی که باعث سردرد می‌شوند را پیدا کنید. اگر بدانید که چه چیزی باعث سردردهای شما می‌شود بهتر می‌توانید برای درمان آن‌ها اقدام کنید.
  • اگر سیگاری هستید سیگار را ترک کنید. دود سیگار حاوی موادی است که به عنوان یکی از عوامل سردرد شناخته شده است. سیگار همچنین حاوی موادی مانند نیکوتین است که رگ‌های خونی را منقبض کرده و باعث سردرد می‌شود و همچنین کبد را از کار می‌اندازد. ترک سیگار می‌تواند به شما کمک کند تا سردرد کمتری داشته باشید. مطالعات نشان داده است افرادی که مصرف دخانیات خود را کنار می‌گذارند تعداد دفعات سردردشان کاهش پیدا می‌کند. اگر سیگار نمی‌کشید اما اغلب در مکان‌هایی هستید که دود سیگار زیاد است، ممکن است دچار سردرد شوید.

۴) جلوگیری از سردرد با شناخت انواع آن

نوع سردردی که دارید را تشخیص دهید.

 بیشتر سردردهای تنشی ناشی از استرس یا شیوه زندگی هستند. شاید این سردردها دردناک باشند و بتوانند مانع انجام کارهایتان شوند ولی برای شما مضر نیستند. اگر سردردهایی دارید که مدام تکرار می‌شوند، شدید هستند، با مسکن درمان نمی‌شوند و یا همراه با علائم دیگر خودشان را نشان می‌دهند، فوراً به یک پزشک مراجعه کنید.

علل مختلفی برای این سردردها وجود دارد. به همین دلیل در صورت برطرف نشدن مشکل، مراجعه به یک متخصص بسیار مهم است.

– استرس را کاهش دهید.

علت سردرد چیست و چطور آن را درمان کنیم؟

 سردرد از نوع تنشی متداول‌ترین نوع سردرد است. این نوع سردردها معمولاً به اندازه سایر سردردها دردناک نیستند. اما می‌توانند ساعت‌ها یا حتی روزها ادامه داشته باشند. سردردهای ناشی از استرس به دلیل انقباض ماهیچه‌ها شکل می‌گیرد و معمولاً مانند نواری در پشت چشم‌ها و سراسر پیشانی احساس می‌شوند.

در صورت عدم معالجه‌ی سردرد، ممکن است خسته‌کننده شده و ادامه پیدا کند. سردرد باعث حال ناخوشایند فرد می‌شود به خصوص اگر فرد دچار اضطراب یا افسردگی باشد. این نوع سردرد به راحتی توسط مسکن، استراحت و رفع استرس درمان می‌شود.

ماساژ، طب سوزنی، یوگا و روش‌های آرامش‌بخش دیگر می‌توانند روش‌های خوبی برای جلوگیری از سردردهای تنشی باشند.

“گفتاردرمانی”، که روی اضطراب و استرس فرد تمرکز می‌شود، نیز می‌تواند به کاهش این نوع سردردها کمک کند.

با ورزش از سردردهای میگرنی جلوگیری کنید.

علت سردرد چیست و چطور آن را درمان کنیم؟

 میگرن ممکن است ژنتیکی باشد، گرچه محققان دقیقا نمی‌دانند که چه چیزی باعث میگرن می‌شود. میگرن درواقع باعث ایجاد درد شدید همراه با حالت تهوع شدید می‌شود. بعضی اوقات این سردردها باعث مشکلات بینایی می‌شوند. این مشکلات نیز ممکن است باعث تاری دید شده و حتی منجربه از دست دادن بخشی از بینایی شوند.

بعضی از میگرن‌ها باعث بی‌حسی یا ضعف نیز خواهند شد. میگرن می‌تواند در اثر واکنش به مواد غذایی، استرس، تغییرات هورمونی، شوک، داروها یا سایر عوامل ناشناخته ایجاد شود، بنابراین به مراقبت‌های پزشکی خاص احتیاج دارد. اگر اغلب دچار میگرن می‌شوید، به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

ورزش منظم به خصوص ورزش‌های هوازی منجربه کاهش استرس و در نتیجه جلوگیری از میگرن خواهد شد. چاقی نیز می‌تواند یکی از عوامل میگرن باشد، بنابراین ورزش نقش مهمی در درمان میگرن دارد.

توجه: قبل از ورزش بدن خود را گرم کنید! فشار بدنی شدید و ناگهانی، بدون گرم کردن تدریجی می‌تواند باعث تشدید میگرن شود. حتی فعالیت جنسی ناگهانی نیز می‌تواند در افراد حساس باعث بروز این نوع سردرد شود.

همچنین با افزایش مصرف آب و رژیم متعادل می‌توان از بروز میگرن جلوگیری کرد.

با دوری از الکل و نیکوتین، سردردهای خوشه‌ای را کنترل کنید.

 هنوز اطلاعات دقیقی در رابطه با علل سردردهای خوشه‌ای به دست نیامده است، بنابراین نمی‌توانید از بروز این نوع سردردها به طور کامل جلوگیری کنید. سردردهای خوشه‌ای یکی از دردناک‌ترین سردردها هستند. این نوع سردرد با درد شدید در اطراف ناحیه چشم (معمولاً یکی از چشم‌ها) همراه است که می‌توانند باعث افتادگی پلک، ترشحات بینی و آب‌ریزش چشم‌ها شوند.

اگر این نوع سردرد را تجربه می‌کنید، آن را جدی بگیرید و برای مشاوره و معالجه به پزشک خود مراجعه کنید. برخی از داروها و روش‌های درمانی وجود دارد که می‌توانند علائم را کاهش دهند.

اجتناب از الکل و نیکوتین می‌تواند در آینده به کاهش خطر ابتلا به سردردهای خوشه‌ای کمک کند. درمان با اکسیژن، که در آن از طریق ماسک اکسیژن نفس می‌کشید، برای بهبود سردردهای خوشه‌ای مفید است.

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف ۱۰ میلی‌گرم ملاتونین (Melatonin) قبل از خواب ممکن است دفعات سردرد خوشه‌ای را کاهش دهد چون این سردردها هنگام مختل شدن چرخه خواب نیز می‌توانند بروز کنند.

علت سردرد چیست و چطور آن را درمان کنیم؟

با نظارت بر مصرف داروهای مسکن، از سردردهای MOH (ناشی از مصرف بیش از حد مسکن) جلوگیری کنید.

 سردرد MOH  معمولاً یکی از علائم ترک داروهای مسکنی است که به مدت طولانی مصرف شده‌اند. این نوع سردردها قابل درمان هستند.

در اکثر موارد، فقط کافیست تا مصرف دارو را متوقف کنید تا سردردهای شما طی چند روز آتی متوقف شوند. علائم سردرد MOH اغلب به علائم سردردهای تنشی شباهت دارند.

از استفاده از مسکن‌های سردرد بیشتر از ۲ یا ۳ بار در هفته، خودداری کنید. اگر علائم شما به اندازه‌ای شدید است که به داروهای بیشتری نیاز دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر از پانزده بار در هر ماه، از مسکن‌های بدون نسخه استفاده نکنید. از مسکن‌های حاوی مواد مخدر مانند کدئین، مورفین، هیدروکودون (Hydrocodone) و… استفاده نکنید.

اگر دچار حساسیت هستید تا حد امکان از آن جلوگیری کنید.

حساسیت می‌تواند باعث سردردهای ناخوشایندی شود که اغلب به همراه آبریزش بینی، چشم‌ها و احساس خارش یا سوزش است. برخی از آلرژی‌ها مانند آلرژی به گرده‌ها، فصلی هستند و می‌توانند با آنتی‌هیستامین‌ها درمان شوند.

ممکن است شما به غذایی حساسیت داشته باشید که می‌تواند باعث سردرد شود. اگر سردردهای مکرر دارید که دارای علائمی مانند خارش یا آبریزش چشم است، انجام تست حساسیت پوستی توسط یک پزشک متخصص را در نظر داشته باشید.

علت سردرد چیست و چطور آن را درمان کنیم؟

اگر بستنی یا نوشیدنی سردی را خیلی سریع بخورید، ممکن است باعث سردرد موقتی شوید که به سرعت از بین می‌رود.

سردردها گاهی اوقات ممکن است در اثر استفاده بیش از حد چشم‌ها، گرسنگی، گرفتگی گردن یا عضلات کمر ایجاد شوند. حتی مواردی مانند بستن موهایتان به سبک خاصی (که باعث فشار بر روی گوش‌هایتان شود) نیر می‌تواند منجربه سردرد شود. این سردردها به احتمال زیاد علائمی مشابه سردردهای تنشی دارند.

با یک رژیم غذایی منظم می‌توانید به جلوگیری از سردردهای روزمره کمک کنید. اگر به طور منظم غذا نخورید، قند خون شما پایین می‌آید که می‌تواند باعث سردردهای شدید و حالت تهوع شود. اجتناب از غذاهای فرآوری‌شده نیز می‌تواند به کاهش سردرد کمک کند و همچنین به طور کلی احساس بهتری در شما ایجاد کند.

درنهایت مطمئن شوید از برنامه خواب منظمی پیروی می‌کنید و هر شب حداقل ۷ تا ۸  ساعت می‌خوابید.

منبع: wikihow.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.