چگونه با فرزندانمان رفتار کنیم؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

چگونه با فرزندان خود رفتار کنیم؟

پدر یا مادر اثربخش بودن یک مهارت است. بنابراین مانند هر مهارت دیگری نیاز داریم تا آن را گام به گام بیاموزیم و با تمرین و تکرار، خود را هر روز توانمندتر کنیم. در این مسیر ممکن است با چالش‌هایی مواجه شویم که نیازمند راهنمایی و یاری متخصصان باشد. در سری کارگاه‌های فرزندپروری، سعی بر آن است تا راهنمایی‌های عملی برای پرورش فرزندان به شما ارائه شود. عملی کردن عقاید و مهارت‌هایی که در این کارگاه می‌آموزید، برای شما و خانواده‌تان  نتیجه‌بخش خواهد بود.

چگونه با فرزندانمان رفتار کنیم؟

 

مهارت‌هایی را که در این دوره خواهید آموخت به شرح ذیل است:

خود و فرزندتان را بهتر بشناسید

گام اول برای کسب هر مهارت، شناخت زوایای مختلف آن و بدست آوردن اطلاعات اولیه درباره مسائل مربوط به آن مهارت است. در مهارت فرزندپروری دو جزء اصلی عبارت‌اند از شما، به عنوان پدر یا مادر، و فرزندتان. بنابراین گام نخست در این کارگاه، آموختن نکاتی است که شما را در دریافت اطلاعاتی درباره خودتان و فرزندتان یاری خواهد داد.

درک باورها و احساسات

برای بهبود هر ارتباطی لازم است بدانیم طرف مقابلمان دنیای اطرافش را از چه زاویه‌ای و با چه نوع عینکی می‌بیند. این نکته کمک می‌کند تا به‌طور مٶثرتر بتوانید با هم تعامل داشته باشید و تنش‌های احتمالی را با آرامش حل و فصل کنید. رابطه والدین و فرزندان نیز از این امر مستثنی نیست. شما زمانی می‌توانید والدین موفق‌تری باشید که درباره دیدگاه، باورها و احساسات فرزندتان اطلاعات درست و کافی داشته باشید.

چگونه با فرزندانمان رفتار کنیم؟

 

پرورش عزت‌نفس فرزندان

پایه و اساس عزت‌نفس هر انسانی در کودکی بنا نهاده می‌شود و بی‌شک شما والدین عزیز، به عنوان مٶثرترین افراد دوره کودکی زندگی فرزندتان، اصلی‌ترین معمار این بنای مهم خواهید بود. عزت‌نفس سالم که در کودکی شکل می‌گیرد، تا پایان عمر و در تمام مراحل زندگی تحصیلی، شغلی، اجتماعی و عاطفی فرزندتان همراه او خواهد بود. بنابراین آموختن نکاتی درباره چگونگی پرورش عزت‌نفس برای داشتن آینده‌ای درخشان بسیار ضروری است.

چگونه می‌توانید شنونده شایسته‌ای باشید؟

یکی از معضلات روابط بین والدین و فرزندان کم مهارت بودن آنان در شنیدن یکدیگر است. هر دو طرف بدون توجه به خواسته‌ها و انتظارات طرف مقابل، حرف خود را می‌زنند. در نتیجه فرزندان ادعا می‌کنند که والدینشان درکشان نمی‌کنند؛ و والدین از اینکه فرزندشان خودسر است و به حرفشان گوش نمی‌کند گلایه دارند. کمی تأمل کنید، اجازه شنیدن و شنیده شدن به شما کمک می‌کند تا در زمانی کوتاه‌تر و بدون ایجاد تنش مسائل را با یکدیگر در میان بگذارید و در محیطی امن و آرام به حل آن‌ها بپردازید.

چگونه با فرزندانمان رفتار کنیم؟

 

آموزش مهارت همکاری کردن

بسیاری بر این باورند که این دوران، دوره فرزندسالاری است! بسیاری از والدین از اینکه فرزندشان تنبل و بی‌مسئولیت است شکایت دارند؛ درحالیکه مشاهده می‌شود همین والدین به‌طور مداوم مشغول سرویس دادن به فرزندشان هستند، بدون اینکه به‌طور جدی مسئولیت و محدوده همکاری برای او تعریف کنند. این روش منجربه تربیت فردی مسئولیت‌ناپذیر می‌شود که در مواجه با جامعه بزرگ‌تر دچار مشکلات عدیده‌ای در ارتباطش خواهد شد. از نظر علم روانشناسی فردی دارای سلامت روان است که بتواند مسئولیت اعمال خود را به عهده بگیرد و این امر باید از دوران کودکی آموخته و تمرین شود.

انضباط معقول

  • میزان محدودیت‌ها و آزادی‌های فرزندم چقدر باید باشد؟
  • با اشتباهات و رفتارهای بد او چه برخوردی باید داشته باشم؟
  • چگونه فرزندم را از انجام یا تکرار رفتار ناشایست باز دارم؟
  • چگونه رفتار خودم را در برابر اشتباهات و رفتار بد فرزندم کنترل کنم و از کوره در نروم؟

این سوالات و ده‌ها سوال مشابه ذهن پدر و مادر را به خود مشغول می‌کند. راه‌حل و رفتار مناسب چیست؟ تنبیه؟ توبیخ؟ بی‌توجهی؟…

چگونه با فرزندانمان رفتار کنیم؟

 

انتخاب راهکار

گاهی بر سر دوراهی قرار می‌گیرید که از کدام روش استفاده کنید؟ تصمیم‌گیری درباره اینکه برای یک موقعیت چند راهکار وجود دارد و کدامیک بهتر است گاهی بسیار پیچیده و دشوار است. در این بخش درباره مسائل شایع و راهکارهای موجود نکاتی را خواهید آموخت که شما را یاری خواهد کرد تا روش درست را در زمان مناسب به کار ببندید. هدف آن است که با آموختن این مهارت‌ها پدر یا مادر مٶثرتری شوید و فرزندانی به خود مطمئن و مسئول پرورش دهید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.