چطور فشار خون پایین را درمان کنیم؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

چطور فشار خون پایین را درمان کنیم؟

فشار خون پایین یک بیماری شایع پزشکی با دلایل مختلفی از جمله بارداری، مشکلات قلبی، برخی عفونت‌های شدید یا آلرژی‌ها، از دست دادن خون و حتی از دست دادن آب است. اگر مدتی است که دچار فشار خون پایین شده‌اید، دست به کار شوید و راهی برای درمان آن پیدا کنید.

در ادامه همراه ما باشید تا برخی راهکارهای درمان فشار خون پایین را بررسی کنیم:

۱) برای درمان فشار خون پایین رژیم خود را تغییر دهید.

– مقدار زیادی آب بنوشید.

فشار خون پایین می‌تواند با کمبود آب بدن همراه باشد، بنابراین ممکن است با افزایش مصرف آب، فشار خون خود را بالا ببرید. سعی کنید در روز بین ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید. اگر بیشتر زمان خود را خارج از منزل می‌گذرانید و یا ورزش می‌کنید، پس احتیاج به آب بیشتری دارید.

نوشیدنی‌های بهداشتی به همراه الکترولیت (Electrolyte) همچنین می‌توانند به افزایش فشار خون کمک کنند، اما به یاد داشته باشید که باید از نوشیدنی‌هایی که قند زیادی دارند خودداری کنید.

کنترل فشار خون پایین

– وعده‌های غذایی خود را افزایش دهید.

خوردن چندین وعده غذایی کوچک به جای یک یا دو وعده غذایی بزرگ می‌تواند به تنظیم قند و فشار خون شما کمک کند. سعی کنید که از وعده‌های غذایی سالم با کربوهیدرات کم مصرف کنید. اگر هم از کربوهیدرات استفاده می‌کنید، از خوردن کربوهیدرات‌های فرآوری شده مانند ماکارونی و نان‌های سفید رنگ خودداری کنید و به جای آن‌ها از غلات سبوس‌دار، جو و نان‌های سبوس‌دار استفاده کنید.

– یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید.

یک روش مهم برای تنظیم فشار خون و بهبود سلامت کلی بدن، خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل است. یک رژیم متعادل شامل گوشت و ماهی بدون چربی، غلات کامل و میوه و سبزیجات زیاد می‌شود.

از غذاهای فرآوری شده که قند و چربی زیادی دارند، خودداری کنید. با اینکه این مواد حاوی مقادیر زیادی سدیم هستند اما منبع سالمی برای سایر مواد مغذی نمی‌باشند.

– میزان مصرف ویتامین B12  و فولیک اسید (folate) را افزایش دهید.

این ویتامین‌ها به عملکرد فشار خون و گردش خون در بدن کمک بسیاری می‌کنند. غلات غنی شده منبع مناسبی برای این ویتامین‌ها هستند. برخی دیگر از منابع B12 را می‌توانید در ماهی و لبنیات مانند پنیر، شیر و ماست بیابید. همچنین سبزیجات سبز رنگ مانند کلم بروکلی و اسفناج منابع مناسبی برای دریافت فولیک اسید هستند.

– از مصرف الکل خودداری کنید.

الکل باعث کم آبی بدن می‌شود، حتی اگر در حد اعتدال مصرف شود. بنابراین اگر مشکل فشار خون دارید باید از مصرف الکل خودداری کنید.

– کافئین مصرف کنید.

کافئین رگ‌های خونی را محدود می‌کند، که می‌تواند فشار خون را نیز افزایش دهد. بنابراین اگر دچار فشار خون پایین شده‌اید سعی کنید کافئین را به میزان متوسط در رژیم غذایی خود جای دهید.

– داروهای گیاهی مصرف کنید.

داروهای گیاهی

شواهدی مبنی بر اینکه داروهای گیاهی در افزایش فشار خون تأثیرگذار هستند، وجود ندارد اما می‌توان گفت که برخی گیاهان دارویی می‌توانند در کاهش علائم فشار خون پایین اثربخش باشند مانند رزماری.

افزودن این گیاهان به رژیم غذایی شما ممکن است فواید زیادی را به همراه داشته باشد، اما قبل از مصرف هر گونه مکمل گیاهی باید با پزشک خود مشورت کنید.

فلفل، دارچین و زنجبیل ممکن است فشار خون را کاهش دهند، بنابراین هرگز از مکمل‌هایی که حاوی زنجبیل، دارچین و فلفل هستند استفاده نکنید.

۲) درمان فشارخون پایین با تغییر سبک زندگی 

– نشست و برخاست خود را تغییر دهید.

برای کاهش تأثیر سرگیجه ناشی از فشار خون پایین، آهسته حرکت کنید. سعی کنید به آرامی بخوابید یا دراز بکشید و به آرامی هم بایستید.

– مرتب ورزش کنید.

ورزش منظم به طور کلی برای سلامت بدن مفید است، همچنین به تنظیم جریان خون در بدن کمک بسیاری می‌کند. پیاده‌روی روزانه به مدت ۲۰ دقیقه می‌تواند بر بهبود عملکرد ذهن و بدن شما تأثیر بسیاری بگذارد. اگر فشار خون شما هنوز تنظیم نشده است، از ورزش‌های سنگین خودداری کنید.

– از استحمام داغ و طولانی خودداری کنید.

آب داغ می‌تواند باعث گسترش عروق خونی شده و منجربه افت بیشتر فشار خون و سرگیجه شود. بنابراین سعی کنید که هنگام استحمام به جای آب داغ از آب ولرم استفاده کنید.

۳) به پزشک مراجعه کنید.

درمان فشار خون پایین

– اگر دچار یک تغییر ناگهانی در فشار خون شده‌اید، به پزشک مراجعه کنید.

اگر فشار خون طبیعی و یا فشار خون بالا داشتید و بعد ناگهان دچار فشار خون پایین شده‌اید، باید سریعاً به پزشک خود مراجعه کنید و علت را جویا شوید. فشار خون پایین می‌تواند یک هشدار برای افرادی که دچار دیابت هستند باشد. بنابراین حتی اگر افت ناگهانی فشار خون تنها نگرانی شماست، باز هم با پزشک خود ملاقات داشته باشید.

– از پزشک خود بخواهید که تغییری در داروهای شما ایجاد کند.

برخی از داروها ممکن است فشار خون شما را کاهش دهند. اگر دارو مصرف می‌کنید، با پزشک خود مشورت کنید که آیا داروهای فعلی شما می‌تواند فشار خون شما را کاهش دهد یا خیر و اگر مقدور است داروهایی تجویز کند که به افزایش فشار خون شما نیز کمک کنند.

– تحت نظر پزشک آزمایش دهید.

فشار خون پایین می‌تواند یکی از علائم سایر بیماری‌ها مانند دیابت، بیماری قلبی، کمبود کورتیزون یا مشکل تیروئید باشد. اگر بعد از ایجاد تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی همچنان مشکل فشار خون پایین دارید، با پزشک خود مشورت کنید تا سایر شرایط را ارزیابی کند.

– در مورد داروهایی که فشار خون را بالا می‌برند تحقیق کنید.

فلودروکورتیزون(Fludrocortisone) و میدودرین(Midodrine) هر دو داروهایی هستند که می‌توانند به افزایش فشار خون کمک کنند. از پزشک خود بپرسید که آیا این داروها برای شرایط شما مناسب هستند یا خیر. اگر دارویی مصرف می‌کنید حتما در مورد آن تحقیق کنید که آیا تغییری در فشار خون ایجاد می‌کنند یا خیر.

– علائم هشداردهنده را تشخیص دهید.

علائم فشار خون

اگر فشار خون پایین شما با علائم دیگری همراه است، یا اگر فشار خون طبیعی یا حتی فشار خون بالا داشتید و حالا ناگهان افت پیدا کرده است، باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. اگر هر یک از علائم زیر را به همراه فشار خون پایین تجربه کردید حتما با دکتر خود مشورت کنید و برای پیشگیری، سریعاً اقدام کنید:

  • سرگیجه و سردرد
  • غش
  • سخت تمرکز کردن
  • تاری دید
  • حالت تهوع
  • رنگ پریدگی
  • تنفس سریع
  • خستگی
  • افسردگی
  • تشنگی
منبع: Wikihow.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.