چطور رهبری تأثیرگذار برای تیم خود باشیم؟

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

چطور رهبری تأثیرگذار برای تیم خود باشیم؟

وقتی صحبت از “مدیریت” می‌شود، برخی مهارت‌ها در زمینه مدیریت اهمیت پیدا می‌کنند. اگر یک شرکت را اداره می‌کنید و یا عملکرد چندین کارمند را نظارت می‌کنید، باید بدانید که چگونه یک مدیر تأثیرگذار برای تیم خود باشید. مدیریت اثربخش و ارتباطات پایه‌گذاری شده، به شما و تیم شما اجازه می‌دهند تا در کنار هم به خوبی کار کرده و همکاری لازم را برای موفقیت‌های بیشتر با یکدیگر داشته باشید.

 ۱) کارکنان خود را تشویق کنید.

– به کارمندان خود انگیزه دهید.

خصوصیات یک مدیر موفق

کارمندانی که احساس می‌کنند مشارکت آن‌ها برای شرکت اهمیت ندارد، احتمالاً بی‌انگیزه هستند و ممکن است با جان و دل کار نکنند. پس، کارمندان خود را با انگیزه نگه دارید تا به آن‌ها کمک کنید که از کار خود لذت برده و کارآمد باشند. شما می‌توانید با بهتر شناختن اعضای تیم خود، به راحتی در آن‌ها ایجاد انگیزه کنید. برای مثال می‌توانید برای کارمندان خود پاداش‌های سالانه در نظر بگیرید و این مسئله را برای آن‌ها توضیح دهید که چرا کارشان به شرکت کمک می‌کند و در نهایت از آن‌ها قدردانی کنید. کارکنان به استراتژی‌های انگیزشی شما پاسخ مثبت خواهند داد.

یک  کارمند ممکن است در درجه اول با احساس اینکه کارش مهم است انگیزه پیدا کند، در حالیکه دیگری ممکن است زمانیکه تحت تشویق عمومی در مقابل سایر همکاران قرار گیرد به بهترین شکل کار کند. بنابراین به کارمندان خود با توجه به شخصیت آن‌ها انگیزه دهید. از روش‌های انگیزشی نابرابر در بین کارکنانتان خودداری کنید. به طور مثال دادن پاداش‌های مکرر مالی به تعداد معدودی از کارمندان، ممکن است انگیزه سایر اعضای تیم را برای ادامه کار کاهش دهد.

– به کارمندان خود به خاطر سخت‌کوش بودنشان پاداش دهید.

وقتی یکی از اعضای تیم کار نمونه‌ای انجام می‌دهد که احساس می‌کنید شایسته تشویق شدن است، می‌توانید با یک جایزه پولی کوچک به او پاداش دهید. اگر سخاوتمندانه پاداش دهید، اعضای تیم برای گرفتن تأیید از شما سخت تلاش خواهند کرد. تحسین و شناخت کلامی نیز راهی عالی برای پاداش به کارمندان است. می‌توانید ستایش کلامی را به صورت خصوصی یا در مقابل کل تیم انجام دهید. کارمندان خجالتی ممکن است تشویق خصوصی را ترجیح دهند در حالیکه کارمندان برون‌گرا که به تأیید دیگران علاقه دارند، در صورت تحسین تلاش‌هایشان در یک مکان عمومی، احساس بهتری خواهند داشت.

اگر نسبت به سخت‌کوشی کارمندان خود بی تفاوت باشید، کارکنانتان به شما به عنوان یک مدیر بیهوده نگاه خواهند کرد.

خصوصیات یک مدیر موفق

– هنگام تعامل با اعضای تیم، مثبت‌اندیش باشید.

نگرش یک مدیر می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. مثبت بودن، لبخند زدن و صحبت‌های کوتاه ‌مدت می‌تواند باعث افزایش انرژی مثبت در محیط کار شده و کارمندان را ترغیب می‌کند تا در کارشان بیشتر متعهد باشند. این کمک می‌کند تا به کارکنان خود نشان دهید که به شما نزدیک هستند و همه شما یک تیم هستید.

وقتی کارمندان احساس کنند که مدیرشان به این که روز آن‌ها چگونه می‌گذرد اهمیت می‌دهد یا این که بعد از بیمار شدن حالشان بهتر است یا احتیاج به استراحت دارند، احساس مهم بودن می‌کنند که باعث می‌شود بهتر کار کرده و نگرش مثبتی داشته باشند.

 ۲) تیم خود را هدایت کنید.

– سخت کار کنید تا به کارمندان خود نشان دهید که آینده شرکت برای شما اهمیت دارد.

مدیران مؤثر الگوی خوبی برای سایرین هستند. برای اینکه الگوی خوبی برای کارمندان خود باشید، باید از اولین افرادی باشید که صبح به محل کار می‌رسید و سعی کنید تعامل خود را با کارمندان خود در حین کار حفظ کنید. نشان دهید که به شرکت اهمیت می‌دهید و برای موفقیت در کارها سخت تلاش می‌کنید. اگر تیم شما ببیند که شما یک مدیر وظیفه‌شناس و کوشا هستید، به شما به عنوان یک رهبر احترام خواهند گذاشت. علاوه‌براین، تیم شما نیز ترغیب می‌شود که سخت کار کند و شما را الگوی خود قرار دهد.

– تیم خود را با صراحت و با صمیمیت هدایت کنید.

خصوصیات یک مدیر موفق

برخورد و رفتار شما به عنوان یک مدیر، تأثیر بسیاری بر عملکرد کارمندان دارد. بنابراین، صمیمی و خودمانی باشید. به جای اینکه بیشتر اوقات خود را در دفترتان حبس کنید، موفقیت‌های خود را با اعضای شرکت جشن بگیرید.

داشتن یک مدیر صمیمی باعث می‌شود تا کارمندان احساس کنند که می‌توانند به شما اعتماد کنند. سعی کنید با کارمندان خود طوری رفتار نکنید که انگار دوستان شما هستند. با اینکه باید تلاش کنید تا محیط کار لذت‌بخش باشد، به یاد داشته باشید که کارمندان شما باید به شما به عنوان  یک مدیر شایسته احترام بگذارند.

– اعضای تیم را به مشارکت با یکدیگر تشویق کنید.

روابط نزدیک حرفه‌ای بین اعضای تیم باعث می‌شود که احساس راحتی کنند و بهره‌وری نیز افزایش پیدا کند. تیم‌های نزدیک به هم عموماً بیشتر مایل هستند که به یکدیگر در انجام کارها کمک کنند و به روش‌های جدید و نوآورانه برای کمک به موفقیت شرکت فکر کنند. می‌توانید هفته‌ای یکبار کارکنان را به یک ساعت تفریح بعد از کار دعوت کنید و یا اعضای تیم را به خاطر کارهایی که انجام داده‌اند تشویق کنید.

وظایف را مطابق با توانمندی اعضای تیم تقسیم کنید.

ماهیت کاری را که می‌خواهید به یک کارمند واگذار کنید، در نظر بگیرید و در مورد توانایی اعضای تیم خود فکر کنید. اگر قصد دارید که کاری را به یکی از اعضای تیم خود اختصاص دهید،  مطمئن شوید که می‌تواند آن را با موفقیت تکمیل کند.

به عنوان مثال، اگر یکی از اعضای تیم در کارهای اداری بهتر است، به او وظایفی مانند برگزاری جلسات با مشتریان را بدهید.

– نشان دهید که در تصمیم‌گیری قوی هستید.

خصوصیات یک مدیر موفق

قاطع بودن یک مهارت لازم برای هر مدیر است. قاطع بودن باعث ایجاد رفتارهای مشابه در اعضای تیم شما خواهد شد. گرفتن تصمیمات قابل اجرا روشی عالی برای الهام بخشیدن به سایر کارمندان است. به عنوان مثال، هنگام واگذاری وظایف به کارکنان خود، تند و خشن رفتار نکنید. تصمیم بگیرید و به آن پایبند باشید. اگر قاطع نباشید و یا وقتی تصمیم خود را گرفته‌اید، نظر خود را تغییر دهید، ممکن است تیم شما احساس کند که نمی‌توانید مدیریت موثر داشته باشید.

مدیران موفق قادر به تصمیم گیری‌های محکم هستند و اگر گاهی دچار اشتباه می‌شوند، اشتباه خود را می‌پذیرند. بنابراین اگر سیاست جدیدی را اعمال کرده‌اید یا فرصتی را برای تجارت دنبال کرده‌اید که نتیجه نمی‌دهد، ممکن است لازم باشد در تصمیم خود تجدید نظر کنید.

یکی از مهارت‌هایی که یک مدیر توانا باید داشته باشد این است که بداند چه موقع باید نظرات اعضای تیم را بخواهد. پس بهتر است در صورت لزوم، قبل از هر تصمیم‌گیری از تیم خود رأی‌گیری کنید.

 – هنگام بروز مشکلات باانضباط برخورد کنید.

یک مدیر موفق قادر است زمانیکه اختلاف یا بی‌قانونی در محل کار رخ داده، نظم و انضباط را به شرکت برگرداند. به عنوان مثال، در صورت بروز اختلاف بین کارمندان، با آن‌ها ملاقات کنید و میان آن‌ها میانجی‌گری کنید. اگر باز هم این مشکل ادامه پیدا کرد، می‌توانید یکی از اعضای تیم را به دفتر یا بخش دیگری واگذار کنید. در مورد مشکلات جدی‌تر (به عنوان مثال، فعالیت مجرمانه در محل کار یا آزار و اذیت جنسی) ممکن است لازم باشد که کارمند خود را اخراج کنید.

۳) ارتباط بین خود و اعضای تیم را تقویت کنید.

– با کارمندان خود با رویی باز و به صورت مداوم ارتباط برقرار کنید.

به عنوان یک مدیر باید اطلاعات جدید و مرتبط با کار کارمندان خود را به اشتراک بگذارید و از سوالات و نظرات آن‌ها استقبال کنید. ارتباط با کارمندان کمک می‌کند تا احساس کنند که بخش مهمی از شرکت هستند و مشارکت آن‌ها اهمیت دارد. ارتباط موثر می‌تواند از طریق ایمیل یا یادداشت‌های متقابل در طول جلسات یا هنگام مکالمه حضوری برقرار شود.

همچنین کارمندان را از هر گونه اخبار در شرکت از جمله استخدام‌های جدید و یا تصمیمات جدید مطلع کنید. از آن‌ها نظر بخواهید وبه نظراتشان گوش دهید. مهارت گوش دادن جنبه مهمی از ارتباطات اداری است. کارمندان باسابقه ممکن است پیشنهاداتی داشته باشند که می‌تواند فرآیندهای گردش کار را بهبود بخشد.

خصوصیات یک مدیر موفق

به عنوان مثال، اگر یکی از اعضای تیم به شما بگوید: “من فکر می‌کنم در رابطه با مشکل فروش، بهتر است روی تبلیغات رسانه‌ای تمرکز کنیم” اینگونه پاسخ دهید: “این یک ایده عالی است، از پیشنهادی که دادید متشکرم. من فکر می‌کنم باید آن را توسط بخش بازاریابی اداره کنیم، می‌توانید جلسه‌ای را برای هفته آینده ترتیب دهید؟”

– اعضای تیم خود را به ایده‌پردازی تشویق کنید.

هم فکری کردن بخش مهمی از یک کار تیمی است. کارمندان می‌توانند ایده‌های جدیدی را پیشنهاد دهند که روند کار و سیاست‌های اداری را بهبود بخشد. هم فکری می‌تواند اعضای تیم را به هم نزدیک کند و روابط حرفه‌ای را تقویت کند. سعی کنید در جلسات ماهانه، از اعضای تیم درخواست کنید که ایده‌های خود را از طریق ایمیل و یادداشت ارسال کنند.

تعریف و تمجید از اعضای تیم به دلیل کمک‌های مفیدشان آن‌ها را به مشارکت در جلسات هم‌فکری تشویق می‌کند.

– با تمامی کارمندان خود آشنا شوید.

خصوصیات یک مدیر موفق

به عنوان یک مدیر، نباید فقط با سایر مدیران و زیردستان خود خودمانی شوید. اگر با تعداد زیادی از اعضای تیم و سایر کارمندان رابطه حرفه‌ای داشته باشید بهتر می‌توانید کسب و کار خود را مدیریت کنید. نشان دادن اینکه بر روی تمامی کارمندان شرکت خود سرمایه‌گذاری کرده‌اید، اعتبار شما را در نظر کارمندانتان بالا می‌برد.

برای مثال به یک کارآموز دانشگاهی یا یک کارمند تازه استخدام شده پیشنهاد ناهار در بیرون از شرکت را بدهید یا اینکه در زمان ناهار با یک مدیر ارشد از یک بخش دیگر ملاقات کنید. اگر خانه بزرگی دارید، سعی کنید گاهی اوقات از همکاران خود برای شام دعوت کنید.

– اختلافات محل کار را سریع و منصفانه حل کنید.

در محیط کار، طبیعی است که با برخی اختلافات و مشکلات اخلاقی رو به رو شوید. به عنوان یک مدیر وظیفه دارید که این اختلافات را به بهترین شکل برطرف کنید.

برای مثال اگر دو کارمند با هم اختلاف دارند، می‌توانید با هر یک به صورت جداگانه ملاقات کنید و متوجه شوید که چه چیزی آن‌ها را ناراحت کرده است. سپس با هردو آن‌ها ملاقات کنید و تلاش کنید که راهی برای حل این مشکل پیدا کنند.

اگر کارمندی باعث ایجاد مشکل در شرکت می‌شود و محیط کار را برای سایر کارمندان ناخوشایند می‌کند، در مورد وضعیت او با مدیریت منابع انسانی صحبت کنید.

منبع: Wikihow.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.