فواید مصرف روزانه زنجبیل

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

 فواید مصرف روزانه زنجبیل

اگر به مصرف ادویه‌جات علاقه دارید، زنجبیل را فراموش نکنید. البته ادویه‌های بسیاری وجود دارد که برای سلامت بدن بسیار مفید هستند، اما با این حال نمی‌توان مزایای آن‌ها را با فواید قابل توجه و طعم بی‌نظیری که زنجبیل دارد مقایسه کرد.

دلیل مفید بودن زنجبیل، وجود یک ترکیب شیمیایی به نام گینجرول (Gingerol) است. این ماده دارای خاصیت ضدالتهابی می‌باشد که درد و تورم را کاملا از بین می‌برد و همچنین یک نوع آنتی‌اکسیدان است که رادیکال‌های آزاد و مضر بدن را خنثی کرده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. در ادامه به بررسی سایر مزایای زنجبیل به صورت روزانه می‌پردازیم:

۱) اسید معده را برطرف می‌کند.

رفلکس اسید بسته به نوع غذایی که مصرف می‌کنید و آناتومی بدن رخ می‌دهد که در هر شرایطی بسیار دردناک است. زنجبیل در کاهش رفلکس اسید بسیار مفید است که در بسیاری از داروهای رفلکس اسید نیز یافت می‌شود.  تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه زنجبیل در چای و غذا می‌تواند اسید معده را کاملا برطرف کند.

فواید مصرف روزانه زنجبیل

 

۲) کاهش التهاب در سراسر بدن

در حقیقت التهاب، یک مکانیزم دفاعی است که هنگام جراحت قسمتی از بدن ایجاد می‌شود تا به سایر قسمت‌های بدن منتقل نشود. با این حال فرآیند التهابی و فواید آن، هنگام جراحت و ضربه به خوبی قابل تشخیص نیستند. افراد مبتلا به بیماری‌های التهابی مانند آرتریت (Arthritis) می‌توانند با خوردن زنجبیل به صورت روزانه به بهبود بیماری خود کمک بسیاری کنند. مصرف زنجبیل یک درمان فوق‌العاده برای انواع جراحت‌ها می‌باشد.

۳) کاهش خطر ابتلا به سرطان

زنجبیل به دلیل تأثیر گسترده‌ای که بر سلول‌های سرطانی دارد، مورد مطالعه قرار گرفته است. تحقیقات نشان داده است که زنجبیل سلول‌های سرطانی تخمدان را سریع‌تر و ایمن‌تر از داروهای شیمیایی درمان می‌کند و همچنین برای جلوگیری از التهاب روده که یکی از عوامل ابتلا به سرطان روده می‌باشد، بسیار مفید است.

۴) هضم راحت غذا

زنجبیل نه تنها از رفلکس اسید معده جلوگیری می‌کند و التهاب روده را کاهش می‌دهد، بلکه قادر به تسکین حالت تهوع نیز می‌باشد و دلیل آن این است که زنجبیل یک آنتی‌بیوتیک طبیعی به شمار می‌رود که می‌تواند باکتری‌های مضر معده را از بین ببرد. زنجبیل همچنین برای تحریک بزاق دهان که بخش مهمی از فرآیند گوارشی محسوب ی‌شود بسیار مفید است. اگر دچار مشکلات گوارشی می‌شوید و یا معده شما با موادغذایی مختلف سازگار نیست، زنجبیل بهترین گزینه برای رفع این مشکل است.

فواید مصرف روزانه زنجبیل

 

۵) درمان و جلوگیری از سردرد

خواص ضدالتهابی زنجبیل برای درمان شایع‌ترین دردها در بدن انسان از جمله سردرد بسیار مفید است. زنجبیل یک راه طبیعی برای درمان انواع بیماری‌ها بدون عوارض جانبی و ترکیبات شیمیایی می‌باشد. در واقع مطالعات نشان می‌دهد که خوردن زنجبیل به صورت روزانه از سردرد و حتی میگرن نیز جلوگیری می‌کند.

۶) کاهش وزن

همانطورکه می‌دانید کاهش وزن کار ساده‌ای نیست. در واقع بدن به چربی ذخیره شده در خود به عنوان یک نیاز نگاه کرده و تمایلی به سوزاندن آن نشان نمی‌دهد. بنابراین رژیم غذایی نقش مهمی را در کاهش وزن ایفا می‌کند، البته ناگفته نماند که یکی از دلایل اصلی اضافه وزن، ژنتیک افراد می‌باشد. زنجبیل باعث متعادل‌سازی سوخت و ساز بدن نیز می‌شود که بسیار حائز اهمیت است زیرا رژیم غذایی شدید باعث کاهش متابولیسم بدن و در نتیجه بروز بیماری‌های گوارشی می‌شود.

فواید مصرف روزانه زنجبیل

 

۷) کاهش درد عضلات

یکی دیگر از انواع رایج درد، درد عضلانی است که اغلب ناشی از ورزش و فعالیت روزانه می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که زنجبیل با اینکه نمی‌تواند بلافاصله درد عضلات را کاهش دهد اما در بهبود آن‌ها تأثیرگذار است.  مصرف روزانه زنجبیل می‌تواند میزان درد عضلات و زمان بهبودی آن را کاهش دهد.

نتیجه گیری

توجه داشته باشید که با وجود تمام مزایای باورنکردنی که مصرف زنجبیل به همراه دارد، مصرف روزانه آن همیشه مفید نیست. مصرف زنجبیل خام، پخته، تازه و یا خشک می‌تواند درمان بسیاری از بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های گوارشی را تسریع بخشد. زجبیل به دلیل طعم تندی که دارد، مناسب برای انواع سالاد میوه و غذاهای پخته‌شده می‌باشد و طعم بی‌نظیری به انواع چای گیاهی می‌دهد.

منبع: hhdresearch.org

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.