فواید انجام ورزش صبحگاهی

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

فواید انجام ورزش صبحگاهی

ورزش‌ صبحگاهی در سلامت بدن بسیار موثر است و به عملکرد سیستم هوشیاری بدن کمک بسیاری می‌کند. عادت به ورزش صبحگاهی، به ذهن آرامش بخشیده و تنش ذهنی را با دریافت خواب کافی از بین می‌برد و به همین دلیل است که نسبت به ورزش در ساعات دیگر روز در اولویت قرار دارد. پیشگیری از انواع بیماری‌ها و زنده کردن ذهن و روح از دیگر فواید ورزش صبحگاهی است که همه افراد در سنین گوناگون را شامل می‌شود.

در ادامه به معرفی انواع فواید ورزش کردن به هنگام صبح، می‌پردازیم :

۱) تنظیم ریتم شبانه روزی

یکی از مزایای اصلی ورزش صبحگاهی تنظیم ریتم شبانه روزی است. ریتم شبانه روزی چرخه‌ای از تغییرات ذهنی، جسمی و رفتاریست که در واکنش به تاریکی و نور رخ می‌دهد. هنگامیکه این ریتم برقرار می‌شود، ساعت داخلی بدن ما وقت خواب و بیداری را تنظیم می‌کند. این ریتم به آسودگی بدن کمک کرده و ضربان قلب را یکنواخت نگه میدارد.

ورزش و شادابی

۲) کاهش استرس

فعالیت های فیزیکی در بخش های مختلف بدن باعث ایجاد استرس می شوند. اگرچه ورزش به تنهایی نمی تواند در پیشگیری یا درمان آرتروز و یا پوکی استخوان موثر باشد، ولی تمرینات منظم صبحگاهی از مشکلات بسیاری مانند استرس جلوگیری می‌کند. قدم زدن، آهسته دویدن و شنا کردن ورزش‌های سبکی هستند که مبتدیان می توانند برای شروع انجام دهند.

۳) افزایش سطح کلسترول

براساس تحقیقات انجام شده، ورزش‌هایی از قبیل پیاده‌روی، شنا کردن و دویدن به افزایش سطح کلسترول کمک بسیاری می‌کنند. کلسترول نقش مهمی در کاهش فشار خون بالا و خطر ابتلا به سکته مغزی و دیگر بیماری‌ها را دارد. همچنین به دلیل تنظیم سطح قندخون، موجب کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم می‌شود. براساس مطالعات انجام شده، خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی در افراد بی‌تحرک، درمقابل افراد پر تحرک دو برابر است.

ورزش و شادابی

۴) درمان چاقی و کنترل وزن

پیشگیری و درمان چاقی و کنترل وزن از فواید ورزش به هنگام صبح است. چربی چیزی جز کالری اضافی که در بدن ما ذخیره شده، نیست. ورزش با سوزاندن این کالری به کاهش مقدار چربی ذخیره شده در بدن کمک می کند. از آنجاییکه چاقی و داشتن وزن بالا خطر سکته مغزی و بیماریهای قلبی را دو برابر می‌کند، اما می‌توان با ترکیب رژیم غذایی سالم و ورزش منظم آن را کنترل کرد..

۵) بدن فعال و ذهن آرام

هنگامی که بدن سرحال است ذهن هم آرامش دارد. زمانیکه ورزش صبحگاهی انجام می‌دهید ریه‌های شما با هوای پاک یعنی اکسیژن پر می‌شوند. اکسیژن کافی باعث افزایش هوشیاری شده و ذهن و بدن را طراوت می‌بخشد. افرادی که فعالیت کمتری دارند و به ورزش علاقه‌‌ای ندارند، بیشتردر معرض افسردگی و کمبود اعتماد به نفس قرار می‌گیرند.

منبع : vistamag.ir

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.