در مورد سرطان سینه و علائم آن بیشتر بدانیم

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

در مورد سرطان سینه و علائم آن بیشتر بدانیم

سرطان سینه شایع‌ترین بیماری در میان زنان بعد از سرطان پوست می‌باشد. خوشبختانه، میزان مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری در سال‌های اخیر کمی کاهش یافته است و شاید دلیل آن آگاهی بیشتر و غربالگری برای این نوع سرطان و همچنین درمان‌های بهتر است.

در این بیماری سلول‌های بافت سینه دچار تغییر می‌شوند. این سلول‌های غیرطبیعی یک جا جمع شده و تومور را تشکیل می‌دهند. تومور سرطانی زمانی بدخیم است که سلول‌های غیرطبیعی به سایر قسمت‌های سینه نفوذ کنند. سرطان سینه معمولا در غدد سینه تولید شده و اغلب از بافت همبندی چربی و فیبرهای سینه شروع می‌شود. این نوع بیماری در زنان بیشتر از آقایان بوده اما با اینحال آقایان هم می‌توانند دچار این بیماری شوند.

در مورد سرطان سینه و علائم آن بیشتر بدانیم

 

چه چیزی باعث سرطان سینه می‌شود؟

سرطان سینه ناشی از جهش ژنتیکی سلول‌های سرطانی است. برخی از تغییرات ممکن است به طور تصادفی و در طول زمان ایجاد شوند، برخی دیگر ممکن است ارثی باشند و یا ممکن است نتیجه اثرات محیطی و یا سبک زندگی باشند. اکثر سرطان‌های سینه در زنان بالای ۵۰ سال تشخیص داده شده است.

از علائم سرطان سینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

۱) سن و جنس

اگر شما خانم هستید و سن شما روز به روز بالاتر می‌رود، ممکن است در معرض خطر ابتلا به این نوع بیماری قرار بگیرید. این خطر پس از ۴۰ سالگی صعود می‌کند و بیشتر در سن ۷۰ سالگی رخ می‌دهد.

۲) سابقه خانوادگی

داشتن یک رابطه نزدیک با فرد مبتلا به این بیماری خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

در مورد سرطان سینه و علائم آن بیشتر بدانیم

 

۳) تغییر ژن سرطان سینه

به نظر می‌رسد که علت ۱۰ درصد سرطان‌های سینه در افراد ارثی می‌باشد و دلیل بسیاری از آن‌ها نقص در یک یا چند ژن ویژه است.

۴) شرایط و تغییرات سینه

زنان با سینه‌های متراکم و یا با سابقه قبلی از تومورهای سینه، سرطان سینه (خانوادگی) و یا برخی از بیماری‌های غیرسرطانی، بیشتر از زنان دیگر که فاقد این شرایط هستند در معرض خطر ابتلا به این سرطان  قرار می‌گیرند.

۵) نژاد و قومیت

زنان سفیدپوست نسبت به زنان آسیایی، اسپانیایی و آفریقایی بیشتر در معرض ابتلا به این سرطان قرار می‌گیرند.

در مورد سرطان سینه و علائم آن بیشتر بدانیم

 

۶) هورمونها

با توجه به مطالعات انجام شده، زنانی که قاعدگی را قبل از ۱۲ سالگی و یائسگی را بعد از ۵۵ سالگی تجربه کرده‌اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این نوع سرطان هستند.

۷) وزن

زنان مبتلا به اضافه وزن به ویژه بعد از یائسگی بیشتر در معرض خطر سرطان سینه هستند و دلیل آن ممکن است سطوح بالاتر استروژن تولید شده توسط سلول‌های چربی پس از یائسگی باشد. از آنجاییکه اضافه وزن سبب افزایش انسولین خون می‌شود، ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

۸) تاریخ بارداری

طبق تحقیقات انجام شده، داشتن پس از ۳۰ سالگی ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

منبع: health.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.