انواع موسیقی و سازها

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

انواع موسیقی و سازها 

موسیقی هنری است که به لحظه لحظه‌ی زندگی بشر پیوند خورده است. مردمان در هر نقطه از کره زمین، آهنگ منحصر به فرد خود را دارند که سینه به سینه به نسل بعد انتقال پیدا کرده است. موسیقی در واقع از هماهنگی اصوات پدیدار می‌شود که معمولا تمامی افراد، خواسته یا ناخواسته با آن در تعامل بوده و از زمزمه کردن آهنگ‌های موردعلاقه‌اشان لذت می‌برند. ما در همه آیین‌ها و مراسمات از موسیقی استفاده می‌کنیم و این در همه فرهنگ‌ها متداول است. استفاده از آهنگ‌های شاد و نشاط‌آور در مراسمات و  تقریباً در همه جای جهان ماهیت یکسانی دارد. در ادامه به معرفی انواع موسیقی، ژانرها و تعدادی از سازها می‌پردازیم :

موسیقی

  • راک

راک یکی از سبک‌های پرطرفدار است که ابتدا در دهه‌ی ۵۰ میلادی، با نام راک اند رول مرسوم شد. ولی بعد‌ها در دهه‌ی ۶۰ گسترش یافت و از سبک‌های بلوز و کانتری تاثیر گرفت. به مرور زمان این سبک به ایجاد و شکل‌گیری سبک‌های دیگری در عرصه موسیقی  منجر شد.

  • جاز

جاز توسط سیاه پوستان آمریکا در اواخر قرن بیستم ایجاد شد. این موسیقی تاثیر بسیاری بر فرهنگ‌های موسیقیایی ملت‌ها، مناطق و محل‌های مختلف گذاشت و باعث رشد بسیاری از سبک‌های شاخص دیگر شد. سبک جاز از انواع قدیمی موسیقی به شمار می‌رود.

  • کانتری

یکی دیگر از ژانرهای محبوب موسیقی آمریکایی که در دهه ی ۱۹۲۰ به وجود آمد، کانتری است. کانتری ریشه در موسیقی محلی و غربی دارد. این سبک از موسیقی با استفاده از ساده‌ترین حالت سازهای موسیقی به وجود آمده است.

موسیقی

  • پاپ

پاپ کاملا از آهنگ کلاسیک، موسیقی هنری و فولک جدا می‌باشد. همچنین اصطلاح پاپ شامل بسیاری از قطعات راک، هیپ هاپ، کانتری و راک اپرا می‌باشد. یکی از مشخصات اصلی پاپ ، یک عنصر ریتمیک سنگین است که معمولا توسط دستگاه‌های تقویت کننده الکترونیک اجرا می‌گردد و ملودی اصلی بر این ریتم غالب می‌شود. مردم به زمزمه و خواندن ترانه‌های پاپ علاقه بسیاری دارند. سبک پاپ از نظر تجاری بسیار موفق بوده و موردعلاقه ایستگاه‌های رادیویی می‌باشد.

در ادامه با انواع سازها آشنا می‌شویم :
  • ویولن

ویولن یک ساز زهی و آرشه‌ای است. این ساز کوچکترین عضو سازهای زهی-آرشه‌ای می‌باشد. اصالت این ساز به کشور ایتالیا برمی‌گردد و برای نواختن، معمولا روی شانه چپ قرار گرفته و با آرشه که در دست راست نوازنده است نواخته می شود. انواع مختلف ویولن عبارت‌اند از ویولا، سلو و ویالون ایستاده.

موسیقی

  • گیتار

نوعی ساز زهی است که با پیک انگشت نواخته می‌شود و به دلیل اینکه سیم‌های آن در اثر ارتعاش تولید صدا می‌کنند، به سازه‌های گروه کوردوفون تعلق دارد. انواع مختلف گیتار عبارتند از: گیتار بیس, گیتار الکتریک و گیتار فلامنکو.

  • پیانو

یکی از سازهای صفحه کلیددار می‌باشد. پیانو در اثر برخورد چکش‌ها با سیم‌های فلزی موجود در داخل جعبه‌ی چوبی، تولید صدا می‌کند. پیانو بالاترین دامنه صوتی را در بین سازه‌های معمولی به جز ارگ دارد.

منبع : vistamag.ir

میانگین امتیازات ۴ از ۵
دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.