انواع سرویس‌دهنده‌های اینترنتی و مزایا و معایب آن‌ها در سال ۲۰۱۹

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

انواع سرویس‌دهنده‌های اینترنتی و مزایا و معایب آن‌ها در سال ۲۰۱۹

در سال ۲۰۱۹، سرویس و خدمات اینترنت پرسرعت به اندازه سایر خدمات مانند آب و برق بسیار مهم و حیاتی شده است و در واقع یک بستر برای تمامی فعالیت‌ها، از اخبار گرفته تا آموزش، انواع سرگرمی مانند موسیقی و انواع بازی‌ها می‌باشد…
در حقیقت امروزه یک اینترنت پرسرعت و مطمئن، بخش مهمی از یک خانواده به شمار می‌رود.
برای اکثر شهروندان به طور یکسان، اینترنت پرسرعت هنوز هم در دسترس جهانی نیست. تقریبا ۷% از جمعیت ایالات متحده (که ۱۹ میلیون آمریکایی است) هنوز دسترسی به اتصال پهنای باند وجود ندارد.
خوشبختانه ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی که گزینه‌‎های ۵G را ارائه می‏‌دهند، در حال پیشرفت هستند. در اینجا انواع مختلف خدمات اینترنتی به ترتیب از پرسرعت‌ترین تا کندترین دسته‌بندی شده‌‏اند:

نوع اتصال
پهنای باند (مگابیت بر ثانیه)
نرخ قیمت (ماهیانه)
۵G  ۲۰۰-۴,۰۰۰ $۵۰-$۷۰
فیبر ۵۰-۱,۰۰۰ $۵۰-$۱۰۰
کابل  ۲۵-۲۰۰ $۵۰-$۱۵۰
ماهواره ۱۰-۳۰ $۵۰-$۱۵۰
DSL  ۵-۴۵ $۴۰-$۸۵
LTE بی‌سیم ثابت  ۵-۱۰ $۵۰-$۸۵
Dial up ۰٫۴-۰٫۵ $۵-$۲۰

 

متغیرهای بسیاری در انتخاب سرویس‌دهنده‌های اینترنتی و بسته‌های اینترنتی دخیل هستند. ممکن است این متغیرها یعنی سرعت اینترنت، هزینه، قابلیت اطمینان و خدمات به مشتری از مکانی به مکان دیگر متفاوت باشند. حتی اگر ارائه‌دهنده خدمات یکسان باشد، ممکن است عملکرد یکسان نباشد، درست همانند یک رستوران زنجیره‏ای که در یک محل، خدمات متفاوتی را ممکن است ارائه کند اما در جای دیگر شهر به آن صورت نباشد، در صورتی که هر دوی آن‌ها از یک منو برای مشتریان استفاده می‌کنند.

۵G: تکنولوژی نوین، اما هنوز به صورت گسترده در دسترس نیست

انواع سرویس‌دهنده‌های اینترنت و مزایا و معایب آن‌ها در سال 2019

نسل بعدی فناوری سلولی یعنی نسل پنجم وعده داده است که در دوره جدید دسترسی به اینترنت، کاربران شاهد پیشرفت چشم‌گیری در سرعت شبکه ابتدا در اینترنت‌های منزل و سپس در اماکن اداری و تجاری، خواهند بود.
به عنوان مثال در بعضی مناطق، سرعت بیش از ۱ گیگابایت بر ثانیه را نشان داده است که ۱۰ تا ۱۰۰ برابر سریع‌تر از اتصال معمولی تلفن همراه شماست. این حتی سریع‌تر از سرعتی است که توسط فیبر نوری فیزیکی به شما داده می‌شود. فقط موضوع سرعت نیست، شبکه‌های ۵G دارای تأخیر بسیار کمی هستند؛ بنابراین، تقریباً هیچ مکثی بین کلیک روی یک لینک و بارگیری وب‌سایت یا ویدیو وجود ندارد.

مزایای ۵G:

  • سرعت بالا، تأخیر پایین
  • پهنای باند اختصاصی (بدون اشتراک با همسایگان)
  • عالی برای برنامه‌هایی با داده‌های فشرده مانند پخش فیلم یا بازی

معایب ۵G:

  • فناوری بدون آزمون
  • قدرت سیگنال فوق‌العاده

با این حال، مانند نسل‌های قبلی پهنای باند، برای اینکه ۵G جایگزین ۴G شود سال‌ها طول می‌کشد. در آینده، شرکت‌های مخابراتی پهنای باند را به کاربران در خانه و مشاغل ارائه می‌دهند. اما ابتدا، نصاب باید تجهیزات پهنای باند ویژه‎ای را به کار گیرد که بتوانند سیگنال‌های ۵G را جمع کنند و آن را به یک اتصال Wi-Fi در خانه یا محل کار تبدیل کنند و سایر دستگاه‌های دیگر بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند.

توجه داشته باشید که ۵G و بی‌سیم دارای تشابه نیستند. همه شبکه‌های بی‌سیم ثابت از ۵G پشتیبانی نمی‌کنند و هر شبکه ۵G لزوماً یک شبکه بی‌سیم ثابت نیست.

فیبر(Fiber)

انواع سرویس‌دهنده‌های اینترنت و مزایا و معایب آن‌ها در سال 2019

کابل‌های فیبر نوری ستون فقرات سیستم ارتباطات جهانی را تشکیل می‏‌دهند و به عنوان اصلی‌‏ترین مسیرهای ارتباطی اینترنت در جهان، سرویس‌های تلویزیونی و خدمات تلفنی شناخته شده‌اند. تا چند دهه گذشته از فیبر نوری منحصراً برای اتصال شهرها و کشورها به یکدیگر استفاده می‌شد. اما اخیراً  فیبر نوری در خانه و مشاغل شخصی افراد نیز نفوذ کرده است.

سرویس اینترنت فیبر نوری سریع‌ترین و مطمئن‌ترین راه اتصال به اینترنت را ارائه می‏‌دهد و دارای سرعتی است که می‌تواند برای آپلود و بارگیری به حداکثر ۱ گیگابیت در ثانیه برسد. این مقدار از سرعت کابل‌های معمولی یا DSL سریع‌تر است.

اگر در مکانی که فیبرهای اینترنت را پشتیبانی می‌کند ساکن هستید، شانس با شما یار است. پهنای باند فیبر نوری هر آنچه را که در یک اتصال اینترنتی لازم دارید ارائه می‌دهد مانند سرعت متقارن (که به معنای عملکرد یکسان در زمانی است که شما همزمان در بارگذاری و بارگیری یا همان دانلود و آپلود هستید)، قابلیت اطمینان، سیگنال قوی و تأخیر فوق‌العاده کم. زمانی که در حال پخش ویدیو هستید، یا فایل‌های حجیمی را بارگذاری می‌کنید و یا حتی در حال بازی با جدیدترین بازی‌های آنلاین هستید، این اتصال اینترنتی با عملکردی سریع و تأخیر تقریباً غیر قابل تصور در دسترس شما خواهد بود.

مزایای فیبر:

  • سرعت دانلود فوق‌العاده بالا، تأخیر پایین، خدمات قابل اعتماد
  • بهترین گزینه برای برنامه‌هایی با داده‌های فشرده مانند بازی‌ها یا پخش فیلم به صوررت آنلاین

معایب فیبر:

  • به نصب حرفه‌ای نیاز دارد.
  • ارائه‌دهندگان کمی دارد.
  • محدودیت در دسترسی

مخابرات بزرگ به گسترش زیر ساخت‌های فیبر خود ادامه خواهند داد. همچنین بقیه شرکت‌ها هم در حال ورود به این صنعت می‌باشند. اما انتظار می‌رود که روند تولید فیبر، که با انواع مشکلات فنی روبه‌‏رو بوده است، سال‌ها به طول بیانجامد.

کابل

انواع سرویس‌دهنده‌های اینترنتی و مزایا و معایب آن‌ها در سال 2019

اینترنت کابلی هم از همان تکنولوژی که در کابل‌های تلویزیون‌ها استفاده شده است، استفاده می‌کند یعنی کابل کواکسیال. کابل‎‌های کواکسیال نه تنها می‌توانند هم اتصال تلویزیون و هم اتصال اینترنت را فراهم کنند، بلکه می‌توانند پهنای باند بسیار زیادی از خود عبور دهند. به طور کلی کابل سرعت بیشتری نسبت به هر نوع سرویس اینترنتی دیگر به جز فیبر نوری دارد و برخی برای فعالیت‌های پهنای باند مانند پخش ویدیو و موسیقی، بازی‌ها و یا دانلود و آپلود فایل‌های پرحجم بسیار مناسب است.

مزایای کابل:

  • پیوند اختصاصی و اتصال دائم
  • سریع‌‏تر و مطمئن‌‏تر از DSL، ماهواره یا اینترنت dial-up
  • برای برنامه‌های پرحجم مانند پخش فیلم و بازی‌های آنلاین مناسب است.

معایب کابل:

  • به دلیل پهنای باند مشترک، استفاده سنگین توسط دیگران ممکن است سرعت اتصال در ساعات اوج را مختل کند.
  • هزینه نصب و خدمات ماهانه می‌تواند گران باشد.
  • در هر مکانی در دسترس نیست.

سرویس اینترنت کابلی معمولاً دارای محدودیت داده نیست، به این معنی که می‌توانید به همان اندازه که دوست دارید پهنای باند داشته باشید، بدون اینکه تحت تأثیر هزینه‌های اضافی که انواع دیگر سرویس‌های اینترنت را گرفتار می‌کند، قرار بگیرید.

ماهواره

انواع سرویس‌دهنده‌های اینترنت و مزایا و معایب آن‌ها در سال 2019

سرویس اینترنت ماهواره‌ای دقیقاً همان چیزی است که به نظر می‌رسد: یک دیش در خانه شما یا اطراف آن وجود دارد و سیگنال‌ها را از مرکز ارائه دهنده خدمات از طریق ماهواره‌ای در مدار زمین، ارسال و دریافت می‌کند. بیشتر ارائه دهندگان اینترنت ماهواره‌ای، به تعداد انگشت شماری از ماهواره‌های بزرگ در مدار زمین واقع در ۲۲۰۰۰ مایل بالاتر از زمین متکی هستند.

مزایای ماهواره:

  • به طور گسترده در دسترس است، حتی از راه دور و در مناطق روستایی
  • ارائه‌دهندگان زیادی برای آن وجود دارد، به همین دلیل معمولاً قیمت‌گذاری برای آن رقابتی است (برای کاربران قیمت‌های مناسب و معقولی پیشنهاد می‌کنند)

معایب ماهواره:

  • نیاز به دیش ماهواره‌ای در خانه شما یا حداقل در اطراف و نزدیک آن دارد.
  • ممکن است گران باشد و یا نیاز به یک قرارداد خدمات چند ساله داشته باشد.
  • ممکن است دچار اختلال در برقراری شود.

اگرچه معمولاً سرعت اتصال اینترنت به صورت ماهواره‌ای از اتصال dial-up سریع‌تر است، اما همیشه برای برنامه‌های مدرن و جدید به اندازه کافی قوی نیست. تأخیر می‌تواند یک مسئله جدی باشد و پخش کردن ویدیو و بازی ممکن است غیرممکن باشد و داده شما بارها و بارها به فضا رفته و برگردد.

DSL

انواع سرویس‌دهنده‌های اینترنت و مزایا و معایب آن‌ها در سال 2019

از نظر فنی DSL، اینترنتی با پهنای باند زیاد محسوب می‎شود. اگرچه DSL ممکن است بسیار سریع‌تر از dial-up باشد، اما نسبت به اتصال از طریق کابل سرعت پایین‌تری دارد. سرعت این نوع از اتصال برای کارهای ساده و پایه‌ای مانند جستجو و مرور در اینترنت و حتی ارسال ایمیل کافی و مناسب است، اما سرعت آن برای عملیات سنگین‌تر مانند تماشای فیلم و ویدئو و یا بازی‌های آنلاین کافی به نظر نمی‌رسد.

مزایای DSL:

  • به طور گسترده در دسترس است.
  • ارائه دهندگان متعددی دارد.
  • نسبتاً ارزان است.
  • به جای اینکه با همسایگان به طور مشترک از آن استفاده کنید، پهنای باند اختصاصی خواهید داشت.

معایب DSL:

  • سرعت کمی به خصوص برای آپلود داده‌ها دارد.
  • سرعت و عملکرد آن، بستگی به نزدیکی ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی شما به محلی که قرار دارید، دارد.
  • تغییرات آب و هوایی روی عملکرد آن تاثیرگذار است.

DSL به صورت گسترده در دسترس است. با توجه به اینکه با زیر ساخت‌های تلفنی کار می‌کند و از طریق خطوط ثابت قابل دسترسی و اجرا است، اما سیگنال اینترنت در فرکانس بالاتر منتقل می‌شود، بنابراین می‌توانید به وب وصل شوید و همزمان با تلفن هم صحبت کنید.

به این موضوع توجه داشته باشید که ۲ نوع اتصال DSL وجود دارد:

متقارن و برابر، که سرعت یکسانی را برای دانلود و آپلود داده‌های شما ارائه می‌دهند. نوع دیگر نامتقارن است، که برای دانلود کردن فایل و داده، سرعت بالاتری را نسبت به آپلود کردن در اختیار شما قرار می‌دهد.

 LTE بی‎سیم ثابت

انواع سرویس‌دهنده‌های اینترنت و مزایا و معایب آن‌ها در سال 2019

سرویس اینترنت ثابت LTE از همان برج‌های بی‌سیم که برای برقراری ارتباط تلفن همراه استفاده می‌شوند، برای انتقال استفاده می‌کنند. در مناطق روستایی که سرویس کابلی مطمئنی ندارند اما برج‌های سلولی در اطراف آن‎ها وجود دارد، سرویس LTE بی‌سیم، شما را ملزم به نصب آنتن جداگانه در خانه یا نزدیک آن می‌کند.

مزایای سرویس اینترنت LTE ثابت:

  • ارائه خدماتی با پهنای باند مناسب و معقول در مناطق روستایی و دور افتاده
  • نیازی به زیر ساخت سیمی یا کابل متصل به خانه ندارد.

معایب سرویس اینترنت LTE ثابت:

  • به نصب و راه اندازی آنتن حرفه‌ای نیاز دارد.
  • انسدادهای فیزیکی و جغرافیایی ممکن است سرعت را کاهش دهند.
  • ممکن است گران باشد و یا نیاز به یک قرارداد خدمات چند ساله داشته باشد.
  • غالباً تحت هزینه‌های اضافه قرار دارند.
  • زمان تأخیر نسبت به سرویس‌های سریع سیمی مانند کابل و فیبر بیشتر است.

در نهایت، نسل بعدی اینترنت بی‌سیم، ۵G، به برخی دیگر از شبکه‌های بی‌سیم ثابت می‌پیوندد. اما ۵G و سرویس بی‌سیم ثابت، هم خانوده نیستند؛ همه شبکه‌های بی‌سیم ثابت از ۵G پشتیبانی نمی‌کنند و هر شبکه ۵G لزوماً یک شبکه بی‌سیم ثابت نیست.

LTE می‌تواند یکی از گران‌ترین انواع سرویس اینترنت باشد زیرا برای بارگیری حجم داده خود، هر ماه باید آن را شارژ کنید. اگر میزان استفاده شما فراتر از مرز مورد نظری که برای استفاه در نظر گرفته شده است رد شود، هزینه اضافی نیز با خود به همراه خواهد  داشت.

Dial-up

انواع سرویس‌دهنده‌های اینترنتی و مزایا و معایب آن‌ها در سال 2019

دلایل زیادی برای توصیه این نوع دسترسی اینترنتی وجود ندارد. ارائه دهندگان بسیار کمی آن را در اختیار مردم می‌گذارند و این گزینه، به گزینه نهایی برای مناطق روستایی و دور افتاده تبدیل شده است. از طرف دیگر، یکی از پیش‌نیازها و شروط لازم برای استفاده از سرویس dial-up، دسترسی به خدمات تلفنی است. اگر اتصال خط تلفن ثابت برای شما موجود باشد، می‌توانید به اینترنت دسترسی داشته باشید.

مزایای dial-up:

  • ارزان است.
  • با وجود خط تلفن ثابت، قابل استفاده خواهد بود.
  • ارائه دهندگان متعددی این سرویس را ارائه می‌کنند.
  • به طور گسترده در دسترس است.

معایب dial-up:

  • برخی از برنامه‌ها، تعداد ساعات حضور در اینترنت را محدود می‌کند.
  • سرعت بسیار کم هنگام دانلود و آپلود کردن
  • به تلفن ثابت نیاز دارد.
  • امکان استفاده همزمان از اینترنت و خط تلفن برای تماس را نخواهید داشت. (مگر اینکه چند خط تلفن داشته باشید)
منبع: Cnet.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.