چرا در پاییز دچار افسردگی می‌شویم؟

چرا در پاییز دچار افسردگی می‌شویم؟

افسردگی پاییزی یک آمار بالا در میزان افسردگی سالانه است که مردم در طول ماه‌های فصل پاییز به آن دچار می‌شوند. کارشناسان می‌گویند بعضی از علل این افسردگی می‌تواند آغاز سال تحصیلی جدید، استرس فراگیر از فصل تعطیلات یا پشیمانی از عدم دستیابی به اهداف مورد نظر در طول تابستان باشد.

تغییرات در رژیم غذایی، ورزش روزانه و بیشتر در معرض نور قرار گرفتن در طول روز همه روش‌هایی است که افراد می‌توانند اثرات این افسردگی را کاهش داده و به حداقل برسانند.

وقتی افراد مشغول استخر رفتن، استفاده از نور و آفتاب گرفتن هستند و در مقابل روزهای بلند پاییزی آغاز می‌شوند، به بعضی از افراد احساس افسردگی دست می‌دهد.

یک مشاور پزشکی در این باره می‌گوید:”افرادی که حالت‌های نه چندان شادابی دارند بیشتر در معرض افسردگی در طول پاییز خواهند بود”.

طبق گفته این مشاور، افسردگی اغلب نشانه و علائم خارجی ندارد اما به صورت سالانه عود می‌کند. همچنین بسیاری از مردم نمی‌دانند که افسردگی در پاییز چقدر شایع است و ممکن است آن را تشخیص ندهند. اما اگر هر سال این روند ادامه داشته باشد، علائم نمایان خواهند شد پس بهتر است که فرد برای جلوگیری از آن اقدام کند.

چرا در پاییز دچار افسردگی می‌شویم؟

علائم و نشانه‌های افسردگی در پاییز

  • کسل بودن و کم حوصلگی
  • اضطراب و نگرانی بیش از حد
  • کج خلقی یا زود رنجی
  • بی حالی، خواب‌آلودگی و خستگی
  • از دست دادن علاقه و میل به فعالیت‌های روزمره

به گفته مشاوران، یکی از دلایل افسردگی کاهش نور خورشید است که منجربه افت سطح سروتونین (Serotonin) می‌شود. این هورمون مهم، بر خلق و خو، اشتها و الگوهای خواب تأثیر می‌گذارد. همچنین، با افزایش هورمون ملاتونین (Melatonin) فرد احساس خواب‌آلودگی و افسردگی می‌کند.

کمبود ویتامین D در بدن یکی دیگر از علائم ناشی از کمبود نور خورشید است. همین امر نیز می‌تواند باعث افسردگی نیز شود.

فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند که باعث تغییرات در خلق و خوی ما می‌شوند، یکی از آن‌ها وضعیت آب و هوا در فصل پاییز است که باعث می‌شود وقت کمتری را بیرون از خانه بگذرانیم و کمتر ورزش کنیم.

آیا این موضوع فقط افسردگی در پاییز است یا می‌تواند جدی باشد؟

دیگر مشاوران در این زمینه تأیید می‌کنند که تغییر فصول می‌تواند باعث تحولات خلقی و افسردگی شود، با این حال افسردگی در پاییز را وضعیت شناخته شده‌ای نمی‌دانند.

آن‌ها “اختلال عاطفی فصلی” را نیز در نظر می‌گیرند. روزها کوتاه‌تر هستند، شب‌ها طولانی‌تر هستند، هوا روبه سرد شدن می‌رود. افسردگی می‌تواند دلایلی مانند شروع دوباره مدارس و فشار برای موفقیت در تحصیل و خوب گذراندن این دوره را داشته باشد.

همچنین به گفته آن‌ها افسردگی در پاییز می‌تواند پیش‌بینی در مورد ابتلا به اختلال عاطفی فصلی باشد. به گفته متخصصان، انتقال و جابه‌جایی (محل سکونت یا محل کار) نیز می‌تواند باعث ایجاد افسردگی شود.

در ادامه می‌گویند افرادی که با هرگونه مرحله از تغییر و تحول در شرایط زندگی می‌جنگند، مانند بازگشت دوباره به مدرسه یا دانشگاه، ممکن است دچار افسردگی شوند، چون از این به بعد باید زودتر از خواب بیدار شوند و خواب کمتری خواهند داشت. همین مورد می‌تواند باعث ایجاد افسردگی شود به خصوص اگر افسردگی آن‌ها ناشی از خواب کمتر باشد.

با این حال، متخصصان اشاره می‌کنند که برخی از مراجعین آن‌ها که دارای افسردگی و اضطراب و وسواس فکری (OCD) هستند، زمانی که دوران مدرسه و دانشگاه یا حتی کاری را شروع می‌کنند احساس بهتری و روبه روال‌تری دارند.

چرا در پاییز دچار افسردگی می‌شویم؟

این امر ممکن است هنگامی موجب اضطراب و افسردگی و وسواس فکری (OCD) شود که کار خاصی برای انجام دادن وجود ندارد. یعنی اگر شخص در تابستان بیکار بوده و احساس بیهودگی کند، مشتاق به بازگشت به مدرسه و دانشگاه خواهد بود چون موضوعی وجود دارد که او بتواند بر آن متمرکز شود و همین امر فکر او را آرام کرده و نگرانی‌های ذهن را کاهش خواهد داد.

توضیحات دیگری در مورد احساسات منفی در پاییز می‌تواند “واکنش‌های سالیانه” باشد.

به عنوان مثال، هنگامی که افراد وارد ماه‏های سردتر سال می‌شوند و از نور خورشید کمتری بهره‌مند هستند، برایشان یادآور این است که زمستان سخت است.

این پدیده‌ای است که معمولاً در حوادث و هنگام یادآوری وقایع خاص که در روز مشخصی از سال اتفاق افتاده است، رخ می‌دهد. برخی از آن‌ها رویدادهای آسیب‌زایی هستند، مانند مرگ یا تجاوز و یورش، اما برخی دیگر فقط  یادآوری یک احساس خاص می‌باشند و ممکن است شما از این که چرا احساس افسردگی یا اضطراب می‌کنید آگاه نباشید.

چیزی به نام “آگاهی به صورت ناخودآگاه” وجود دارد:

“معمولاً این دوره‌ی پیش رو سخت است، پس من هم قرار است  زمان سختی را سپری کنم.”

پایان تابستان نیز می‌تواند حس پشیمانی از انجام ندادن کارهایی که برای آن‌ها برنامه چیده بودید در طول ماه‌های تابستان انجام دهید یا تجربه کنید، به همراه داشته باشد.

یا حتی ممکن است از اینکه تابستان شگفت انگیزی داشته‌اید و حالا دیگر تمام شده است، احساس افسردگی به شما دست بدهد. در نهایت، تعطیلات قریب الوقوع اغلب باعث استرس می‌شوند.

برای رفع افسردگی در پاییز چه کار باید کرد؟

مهم نیست چه چیزی ممکن است در فصل پاییز در شما ایجاد احساس افسردگی و اضطراب کند، ۶ مورد پیشنهادی که در ادامه خواهیم گفت، می‌توانند تسکین دهنده باشند:

۱) در معرض نور بیشتری قرار بگیرید.

پیشنهاد می‌شود که صبح‌ها زود بیدار شوید تا از نوری که تابیده می‌شود بهره‌مند شوید. در صورت لزوم، زودتر به رخت‌خواب بروید تا به رفع خستگی و خواب‌آلودگی روزانه کمک کنید.

امکان این موضوع وجود دارد که صبح زود هوا تاریک باشد، در این صورت می‌توانید از چراغ قوه استفاده کنید.

۲) هر روز ورزش کنید.

چرا در پاییز دچار افسردگی می‌شویم؟

روزانه حداقل به مدت ۳۰ دقیقه ورزش کنید. هنگامی که هوای گرم تابستانی فروکش کرد، پاییز زمان بسیار مناسبی برای لذت بردن از فضای بیرون است، بنابراین با پیاده‌روی‌های طولانی یا دوچرخه سواری از آن بیشترین استفاده را ببرید. از سوی دیگر ورزش جدیدی شروع کنید یا در یک باشگاه ثبت‌نام کنید. ورزش یک کلید مهم برای بهبود اختلالات سلامت روان است.

۳) رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

پاییز، یک زمان عالی برای تقویت رژیم غذایی و سلامت بدن است.

بهتر است اینطور بیان کرد که پاییز یک زمان بسیار مناسب برای درست کردن سوپ‌های فصلی مورد علاقه و غذاهای گرمی است که در طول تابستان نخورده‌اید.

۴) کار تازه‌ای آغاز کنید.

به دلیل اینکه پاییز فصل شروع‌های تازه است، پس می‌تواند زمان مناسبی هم برای مرتب کردن خانه، رسیدگی به باغ و باغچه و… باشد.

همچنین آغاز یک سرگرمی جدید یا کلاسی که قصد داشتید در آن ثبت نام کنید اما پیش‌تر موفق به انجام این کار نشدید را هم در نظر داشته باشید.

۵) چشم‌انداز خود را تغییر دهید.

به جای اینکه پایز را با احساسات و تجربیات منفی به خاطر بیاوریم، بهتر است با نگاه و چشم‌انداز جدیدی آن را آغاز کنیم.

ممکن است در هوای پاییزی و گرفته به بیرون رفتن تمایل نداشته باشید و یا احساس اضطراب و افسردگی کنید، پس بهتر است به این فکر کنید که در خانه محیطی مطلوب برای خود ایجاد کنید و به خود بگویید که “چون هوا سرد است من مایل به بیرون رفتن نیستم” و از گذراندن وقت در خانه لذت ببرید.

یک راه برای انجام این کار این است که  محیط خانه را به محیطی راحت‌تر تبدیل کرده و از پتوی گرم‌تر و بالش‌هایی که رنگ‎هایی از پاییز در آن‌ها است استفاده کنید.

حالا شما از نگاهی متفاوت‎تر به این موضوع نگاه خواهید کرد و احساس منفی در مورد آن نخواهید داشت.

۶) به دنبال یک کمک حرفه‌ای باشید.

درمان شناختی و رفتاری (CBT) به طور مؤثر اضطراب و اختلال عاطفی فصلی را درمان می‌کند. علاوه بر این، داروهای ضدافسردگی مانند SSRIها معمولاً برای اختلال‌های عاطفی فصلی تجویز می‎شوند.

این به این دلیل است که اختلال عاطفی فصلی بیشتر حالت افسردگی دارد. معمولاً این اختلال با آغاز پاییز به دلیل پیش بینی اضطراب و افسردگی شروع می‌شود.

اگر احساس غیر قابل تحمل و طاقت فرسایی به شما دست داد حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

منتظر نمانید تا حالتان وخیم شود، به محض اینکه شروع به احساس اضطراب و افسردگی کردید، سریعاً اقدامات لازم را برای بهبود روحیه خود انجام دهید.

منبع: healthline.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.