ویژگی‌های کارآفرینان موفق در جهان امروز

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

ویژگی‌های کارآفرینان موفق در جهان امروز

واژه “ویژگی‌های کارآفرینی” را در گوگل جستجو کنید تا ببینید، بیشترین تعداد نتایج ظاهر شده مربوط به واژه‌های “…از استیو جابز”  و  “…از بیل گیتس” خواهد بود. هنگامیکه در مورد فرد کارآفرین فکر می‌کنیم، این افراد به طور طبیعی به ذهن ما خطور می‌کنند، گویی کارآفرینی از بدو تولد در دی.ان.ای آن‌ها وجود داشته است. آنان در عین الهام‌بخش بودن، توانایی خاصی در القاء خود به افراد و مطیع‌کردن آن‌ها داشته‌اند.

اگر شما در این عصر، با ذهن خلاق جابز یا آرزوهای آهنین گیتس به دنیا نیامده بودید، در آن صورت خبر خوب برای سایر ما این بود که کارآفرینان با صیقل دادن صفت‌های بارزشان، در راه موفقیت قدم برداشته و هدایت می‌شوند.

به گفته دانشمندان و متخصصان کسب و کار و سرمایه‌داران نظام سرمایه‌داری، یک کارآفرین می‌تواند در هر برهه از زندگی و از هر سرزمینی با هر نوع ویژگی شخصیتی و معدلی، پدیدار شود. برخلاف باور عمومی، که تنها افراد از نوع A ( فردی ممتاز، سازمان‌یافته و به شدت کاری ) را بهترین گزینه برای ایجاد یک کسب و کار موفق می‌دانند، نیاز نیست حتما از نوع A باشید.

ویژگی‌های کارآفرینان موفق در جهان امروز

به گفته النا فاین، مدیرعامل مرکز کارآفرینی دانشگاه مریلند دیگمنت، افراد نوع A و همچنین دانش‌آموزان ممتاز کلاس، برای کارآفرین شدن هرگز خطر نمی‌کنند. در حقیقت، احتمال کارآفرین شدن دانشجویان متوسط خیلی بیشتر است.

به هر حال، میان بهترین کارآفرینان، مجموعه‌ای از خصوصیات از پیگیربودن تا توانایی تحمل ریسک، مشترک است که همگی آن‌ها لازمه یک سرمایه‌گذاری موفق است.

در طی بررسی ۲۳ مطالعه تحقیقاتی که با عنوان ” ۵ بعد شخصیتی و کارآفرینی بزرگ ” به چاپ رسیده است، می‌توان دریافت که خصوصیات شخصیتی کارآفرینان، بسیار بالاتر از مدیران شرکت‌هاست به خصوص با تفاوتی فاحش در خصوصیاتی نظیر بی‌حد و مرز بودن در تجربه کردن (کنجکاوی و نوآوری)، داشتن وجدان کاری (منظم و با انگیزه بودن) و به طور قابل ملاحظه‌ای کمتر خود را سرزنش کردن، این کارآفرینان هستند که توانایی تحمل بهتر استرس و فشار کاری را در مقایسه با مدیران شرکت‌ها دارند.

۱) سرسختی و پیگیر بودن

شروع یک کسب و کار، فراتر از یک ماراتن است. شما باید بتوانید با تردید و دودلی زندگی کنید و به زحمت از عهده موانع برای سالیان سال، برآیید. کارآفرین کسی است که از ذکر جمله “شانس دیگران در پیدا کردن بازار از من بهتر است” دوری کرده و در مقابل اشتباهات اجتناب‌ناپذیر، تحمل بیشتری داشته باشد.

این ویژگی با نام‌های مختلفی شناخته می‌شود مانند: پشتکار، پافشاری و پیگیری، اراده، تعهد و انعطاف‌پذیری، اما اینکه شما کاری را در عین دشوار بودن و عدم علاقه، همچنان با سماجت انجام دهید، کمی پیش‌پا افتاده به نظر می‌رسد.

مایک کول‌ویل، مدیر شرکت فرشتگان در آیوا، می‌گوید: ” سرسختی، ویژگی شماره یک است. بیشتر کارآفرینان موفق با شکست‌های متعددی مواجه می‌شوند که هر هفته و بارها رخ می‌دهند “. وی کسی است که با ایجاد بستری مناسب و دشتی پهناور، راه را برای عرصه سرمایه‌گذاران باز نمود و با افزایش شتاب فضای سرمایه‌گذاری برای شرکت دس موینز، شرکای تجاری عظیمی را خلق کرد.

ویژگی‌های کارآفرینان موفق در جهان امروز

۲) شور و اشتیاق

معمولا فرض بر این است که کارآفرینان موفق در کسب و کار، توسط پول هدایت می‌شوند. اما بسیاری از آن‌ها به شما خواهند گفت که اشتیاق حاصل از تولید و خدمات آن‌ها، فرصتی برای حل مشکلات و ایجاد یک زندگی راحت‌تر، بهتر و ارزان‌تر، تنها سوخت موتور خستگی‌ناپذیر آن‌هاست.

جی فردلندر، استاد تجارت پایدار کالج آتلاننتیک و بابسن، می‌گوید: ” اعتقاد دارم که بیشتر، کارآفرینان دنیا را تغییر خواهند داد. در هر آنچه که آن‌ها انجام می‌دهند اشتیاق و باوری وجود داردکه باعث عبور آن‌ها از لحظات سخت می‌شود “. اشتیاق حاصل از مأموریت ویژه شرکت شما و هدف نهایی آن، همان عامل اصلی است که با ایجاد شور و اشتیاقی درونی، شما را در روزهای سررسید پرداخت حقوق، همچنان پایدار و ثابت‌‌قدم نگاه می‌دارد.

۳) تحمل ابهام‌ها

این خصوصیت، تعریف کاملی از ریسک‌پذیری را ارائه می‌دهد یعنی توانایی مقاومت در برابر ترس از عدم اطمینان و امکان شکست. طبق گفته مایکل شرود، کارآفرین مقیم دانشگاه کریستین تگزاس: ” همه چیز در مدیریت موفق ترس خلاصه می‌شود”.

این دقیقا همان جایی است که آزمون نهایی کارآفرینی رخ می‌دهد، در میدان مبارزه با جنگ روانی پیش آمده، فرد می‌تواند ترسیده و همه چیز را رها کند یا از آن‎‌ها با قدرت عبور نماید.

ما قدرت کنترل افکارمان را داریم. وقتی از نظر روانی بر خود و ترسمان غلبه کردیم، آن وقت است که ایده‌ها و کارهای پیش‌رو خود را نشان خواهند داد.

۴) بینش

یکی از خصوصیات بارز کارآفرینان موفق در کسب و کار، توانایی تشخیص به موقع فرصت‌ها و چیزهایی است که دیگران از داشتن آن‌ها محروم بوده و یا توانایی دیدن آن را ندارند. کارآفرینان دارای نوعی حس کنجکاوی هستند که آن‌ها را قادر می‌سازد فرصت‌های مخفی را شناسایی کرده تا از آن‌ها به عنوان پرچم‌دار عرصه نوآوری و ظهور زمینه‌های تازه و بدیع استفاده کنند.

ویژگی‌های کارآفرینان موفق در جهان امروز

آن‌ها دنیای دیگری را تصور می‌کنند و با استفاده از بینش دقیق خود می‌توانند با سرمایه‌گذاران، مشتریان و پرسنل، ارتباط موثری را برقرار کنند.

 بسیاری از افراد شاید به یک یا دو موفقیت تجاری قانع باشند. اما الداد ماتیتیاهو، فراتر از دو فروشگاه پر رونق ماست منجمد خود را دید. وی مقاله‌ای در مورد فیبر نوری خوانده بود و تصمیم گرفت به بخشی از تکنولوژی وارد شود که با سیلیکون احاطه می‌شود. بنابراین مغازه‌های خود را فروخت و قدم به قلمرویی گذاشت که اطلاعاتی در مورد آن نداشت.

وی در یک شرکت فیبر نوری مشغول به کار شد تا بازار هدف خود را کشف کند. مشتریان به او می‌گفتند که خیلی نگران هستند از اینکه هیچ دسترسی‌ای به فردی که در شبکه‌شان وجود داشته باشد و بتواند آن‌ها را رصد کند، ندارند ( این مورد به لحاظ امنیتی بسیار مهم است ). وی می‌گوید: ” می‌دانستم هیچ راه‌حلی برای این مشکل وجود ندارد اما برای حل آن، وقت می‌خواستم “.

او که شرکتش را از سرمایه حاصل از دو مغازه ماست‌بندی و البته مقداری سرمایه از طرف اقوام ( سرمایه‌ای در حدود ۱۰۰ هزار دلار)، تأسیس کرده بود، توانست در اکتبر ۲۰۱۳ آن را ۱۹۰ میلیون دلار بفروشد. الداد ماتیتیاهو می‌گوید: ” کارآفرینان همواره نادیده گرفته می‌شوند چون ما آینده را قبل از رخ دادن آن می‌بینیم ” و همچنین می‌گوید: ” تو باید همیشه چندین گام جلو‌تر از بازار باشی “.

۵) خودباوری

اعتماد به نفس و خودباوری یک خصوصیت کلیدی کارآفرینان موفق در کسب و کار است. اطمینان دیوانه‌کننده‌ای به محصول خود، به اینکه دنیا به کالای شما نیاز دارد، داشته باشید و با یاری گرفتن از این حس، قادر خواهید بود بر منفی‌بافان، کسانی که همواره چیزهایی که دیگران قبول دارند را تمسخر می‌کنند، غلبه کنید. محققان، این خصوصیت را اعتماد به یک وظیفه خاص، معنی می‌کنند.

این باوری است که می‌تواند میزان ریسک‌پذیری را در شما به طور قابل ملاحظه‌ای تغییر دهد، یعنی شما به اندازه کافی تحقیقات انجام داده و آنقدر اطمینان و اعتماد به نفس دارید که به راحتی خواهید توانست امری را به گونه‌ای مدیریت کنید و انجام دهید که میزان ریسک‌پذیری آن را مطابق با خواسته خودتان تغییر داده و بهبود ببخشید.

ویژگی‌های کارآفرینان موفق در جهان امروز

جیسون آپفل، بنیانگذار شرکت بازرگانی الکترونیکی محصولات آرایشی و زیبایی، می‌گوید: ” شما باید اعتماد به نفس بالایی داشته باشید. تمایل داشته باشید که خطر کنید اما محافظه‌کار باشید “.  او هنگامیکه شرکتش را تأسیس کرد، هیچگونه اطلاعاتی از محصولات زیبایی نداشت اما معتقد بود که می‌تواند بستری را فراهم کند که در آن، چنین محصولاتی را به فروش برساند.

جیسون می‌گوید: ” فکر می‌کردم فروش آنلاین کالا با بیشترین قیمت رقابتی، جواب خواهد داد “. شرکت او، بیشتر از سایر رقبای به نامش دوام داشت و فروش سالیانه ۱۴۵ میلیون دلاری را تجربه کرد.

۶) انعطاف‌پذیری

بقای تجارت، مانند یه گونه جانوری، بستگی به انطباق‌پذیری دارد. محصول نهایی شما احتمالا با گونه اولیه آن، هیچگونه شباهتی نخواهد داشت. انعطاف‌پذیری در کسب و کار به شما اجازه می‌دهد در مورد تغییر ذائقه‌ها و شرایط بازار، پاسخگو باشید و این، بسیار حیاتی است. کلول از شرکت فرشتگان می‌گوید: ” شما باید با خودتان صادق باشید و بگویید این جواب نمی‌دهد. شما باید بتوانید نقطه اتکاء و چرخش باشید “.

۷) شکستن بدعت‌ها و قوانین

بقای کارآفرینان موفق در سرپیچی از قوانین و افکار سنتی است. طی تحقیقی که سال گذشته توسط رز لوین از دانشگاه برکلی کالیفرنیا و یونا روبینستن از کالج اقتصادی لندن انجام شد، آن‌ها دریافتند که ترکیبی از ویژگی‌های هوش و استعداد، روحیه تهاجمی، مخالف مقررات کار کردن و فعالیت‌های با ریسک بالا در کارآفرینان وجود دارد. این نتایج، خصوصا در مورد بیشتر کارآفرینان مشهور سال‌های اخیر نیز، درست می‌باشد.

در حقیقت، شروع ساده یک کسب و کار، قوانین را می‌شکند، همچنان که طبق آمار کالج بابسون، تنها حدود ۱۳ درصد از آمریکایی‌ها با کارآفرینی درگیر هستند. نکته‌ای که اکثرا آن را انجام نمی‌دهند، شناخت طبیعت کارآفرینی و پرورش آن می‌باشد، که به معنای موقعیتی است که انرژی و منابع درونی شما، ایجاد شده و شکل و شمایلی تازه به خود می‌گیرند.

منبع: برگرفته از کتاب “موفقیت تا بی‌نهایت” و وب‌سایت entrepreneur.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵
2 نظرات
  1. سارا می گوید

    بسیلر عالی

  2. سجاد می گوید

    چقدر خوبه اگر همشو رعایت کنن

دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.