اقتصاد گیگ چیست و چرا بحث‌برانگیز است؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

اقتصاد گیگ چیست و چرا بحث‌برانگیز است؟

امروزه، اقتصاد گیگ تیتر اخبارها و موضوع بحث بسیاری از مکالمات شده است. در اقتصاد گیگ به عبارتی افراد مشاغل کوتاه‌مدت را انتخاب می‌کنند و بعد از تمام شدن آن به سراغ دیگری می‌روند مانند مسئول تحویل غذا و یا نویسندگان.

اقتصاد گیگ قراردادی است یا مستقل؟

اقتصاد گیگ چیست

درواقع می‌توان گفت که اقتصاد گیگ یک اقتصاد قراردادی اما به صورت مستقل است. براساس یک نظرسنجی، یک پنجم مشاغل آمریکایی در حال حاضر قراردادی هستند و نیمی از افراد ایالات متحده می‌توانند در آینده به صورت قراردادی و مستقل مشغول به کار شوند.

اما قرارداد مستقل به چه معناست؟ مشاغلی مانند ساخت و ساز، طراحی وب‌سایت، نویسندگی مستقل و یا رانندگی جزو کارهایی هستند که افراد در آن‌ها به عنوان قانونی کارمند محسوب نمی‌شوند اما تحت یک قرارداد بین دو طرف به صورت مستقل مشغول به کار می‌شوند. البته ناگفته نماند که اینترنت بستر بسیار داغی برای این گونه مشاغل شده است (به خصوص مشاغل کوتاه مدت). کارهایی مانند تولید محتوا صوتی، متنی و یا ویدیویی، تقاضا برای نویسندگی، طراحان وب و برنامه‌نویسان همگی جزو مشاغلی هستند که از طریق اینترنت گسترش پیدا کرده‌اند. در نتیجه تأثیر اینترنت باعث شده است که مشاغل تحت آن از سایر مشاغل سنتی و یا کم درآمد مانند رانندگی و یا تاکسی‌رانی فراتر روند.

نقش اقتصاد گیگ در خانواده‌ها

در مشاغلی که تحت عنوان اقتصاد گیگ شناخته می‌شوند، کاملاً مشخص است که می‌توانید رئیس خود باشید و با برنامه‌ریزی خود کار را به سرانجام برسانید و یا براساس تجربه‌های خود کار خود را پیش ببرید. حتی می‌توانید از این گونه مشاغل به عنوان شغل دوم و یا زمانیکه وقت کافی برای کار کردن ندارید استفاده کنید.

اکثر مشاغلی که به صورت مستقل انجام می‌شوند به اقتصاد کشور کمک بسیاری می‌کنند و امنیت اقتصادی را برای بیشتر خانواده‌ها تأمین می‌کنند. مشاغلی مانند رانندگی برای افرادی که به دلیل عدم تجربه، عدم آموزش یا ناتوانی نمی‌توانند کار سنتی تمام وقت انجام دهند عالی به نظر می‌رسند. این مشاغل می‌توانند برای افرادی که نیاز به یک کار انعطاف‌پذیر و یا موقت دارند، مناسب باشند زیرا به شما این امکان را می‌دهند که به همان اندازه که می‌خواهید کار کنید. بنابراین اقتصاد گیگ می‌تواند تأثیر بسیاری در گسترش اقتصاد کشور داشته باشد و برای خانواده‌هایی که شرایط مطلوبی برای کار کردن به صورت تمام وقت ندارند اما نیاز به کسب درآمد دارند، انتخاب مناسبی باشد.

اقتصاد گیگ می‌تواند شغل کاملی نباشد

اقتصاد گیگ چیست

اقتصاد گیگ برای برخی خانواده‌ها مفید به نظر می‌رسد اما فشارها و مشکلات دیگری را به همراه خواهد داشت. با اینکه می‌توانند حقوق انعطاف‌پذیری داشته باشند اما از یک سری جهات دارای نواقصی هستند. برای مثال حقوق و دستمزد این مشاغل توسط هیچ ارگانی تضمین نمی‌شود حتی اگر به صورت تمام وقت انجام شوند و حتی در بعضی شرایط پرداخت مالیات و حق بیمه شما به عهده خودتان خواهند بود.

اما این تنها دلیلی نیست که اقتصاد گیگ را روانه اخبار و رسانه‌ها کرده است اما یکی از دلایلی است که هیچ راه‌حل آسانی ندارد. ولی همچنان برخی افراد هستند که به این مشاغل نیاز دارند حتی با همین قوانین و نواقص.

منبع: howtogeek.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.